Tonninelisatasen suhteen, arvelen vahvasti.että on kaksi vaihtoehtoa tekniikan vammautumiseen.
Olen samoilla linjoilla Kinden kanssa.
Kylmänä käyvä kone on pahin, ns. pitkässä juoksussa, kuluttava ominaisuus. Omassa 14satasessani huomasin sen aikaisin ja latoin öljynjäähdyttimen lepotilaan eli tukin jäähdytinknnon ja öljynlämpötilaa hallitakseni mittarin: Ei se silti jäähdytystä täysin tukkinut. Anturin asennus oli helppo:
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh9F5UFQPyx7mpeFn9sVNJNOg4SJodwbCJzrGPXdoVB2RUTLn53lYgFxeW1l-MXgYqOchczJH-QRrRr0smjCxCdKFFOd5JfSD5teQ9_-nNCtZnAfxGijS5qgeXBSDJP6th4c3i4U5JnW78/s1600/California1400_l%25C3%25A4mp%25C3%25B6mittari_anturi_kiinnitys.jpg Vin pikki kerteitys kartiokierretapilla mutta ei ihan läpi asti.
Siihen sitten öljynlämpömittari johdon päähän. Maksoihan se mutta vain muutaman kympin.
Kerrotakoon: kun aamusella lähdin hiukan yli kymmenen asteen säässä niin mittari näytti noin kuuttakymmentä astetta satasen vauhdissa. Parempi olisi että yli sata astetta että, ylipäätään, edes sekaan sitoutunut vesi haihtuisi pois. Suosittelen lämpömittarin asennusta. Eikä ole edes vaikea.
Yleisesti olen sitä mieltä ja tottuutta etisiessäni, että täkälaisessä ilmastossa moottori käy, liki, aina alilämpöisenä. Pyörä kun on tarkoitettu kulkemaan yli kolmenkymmenen asteen lämpötilassa kahtasataa niin se kertoo että täällä, kahdeksankympin vauhdissa hiukan yli kymmenen asteen lämpötilassa noin kolmetuhannen kierroksen luvuilla ei, todellakaan saavuta optimaalista öljyn lämpötilaa. Lisäksi digitaalinen ryyppy makaa päällä koko ajan. Mutta Saksanabaanalla, 180 kmh ja kaksikymmentäviisiastetta ja kulutus noin kympin sadalle on sen verran kulutettu energiaa että moottori tavoittaa ihannelämpötilansa. Tästä on on ollut kokoontumissisa puhetta. Itse olen tukkinut jäähdyttimen ilmanoton. Kuten moni muukin. Helteellä vpi raottaa. Kun moottorin lämpötila on optimissaan niin polttoaineen kulutus laskee.
Kerrottakoon, jos ajaa alilämpöisellä moottorilla, niin fyysinen kuluminen ja runsas polttoaineen kulutus digitaalisessa moottorinohjauksessa voi saada aikaan vahinkoja. Järjestelmä ryypyttää. Se, lohduksi kerrottakoon, että tämän mallin moottorinohjausta voi säätää GuzziDiagilla. Helppo homma jos tietää mitä tekee. Anteeksi, en enää, opettajaksi ryhdy mutta hyvän ystäväni kanssa käänsimme GuzziDiagin suomeksi ja voitte sitä hyödyntää omatoimisesti.
https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=5408.0Täälta se on lähtöisin:
https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/Ei liene nykypäivän henkilölle, mikään juttu tai este puuhata hieman bittimaailmassa. Eiköhän, viimeistään, peruskoulu saattoi osaamaan jo seitsemänkymmenluvulla. Tällä tuhannella syntyneitä en edes ryhdy haastamaan. Koulutus lie edennyt omista ajoistani. Kansakoulua, aluksi, kävin vain kahtena päivänä viikossa.
Kas kun tämä ukko täyttää kohta seitsemänkymmentä ja olen omat kilkkeeni ohjelmoinut itse, Jo ennen GuzziDiagia amispohjalta. Digialan kouluja en ole käynyt. Normijärjellä nämä hommat sujuvat. Toisaalta: annan suuret kiitokset matematiikan opettajalleni Anna-Liisa Leppälahdelle. Hän opasti minut, seitsemänkymmenluvun alkuvuosina matematiikkaan. Mitä tämä ohjelmointikin on. Tosin vain kahden bitin kera. Eiköhän kaikki peruskoulun käyneet ole sen verran oppia saaneet että voivat ryhtyä bittejä jakamaan.
Mielelläni otan vastaan palautetta, em. kirjoitukseni perusteella, jos on mielipiteitä, hankaluutta tai teknisiä ongelmia. Mutta vain GD:n osalta. Eläkeläisellä on, muutenkin, paljon puuhaa.
Kuten, varmaan selvisi, että en ota enää vastuuta kenenkään moottoripyörän säädöistä. Toki saa soitella ja puhua muita mukavia ja reissujuttuja em. normihommia.