Kirjoittaja Aihe: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta  (Luettu 32526 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« : Marraskuu 05, 2023, 11:36:52 ap »
Normihuolto on suht helppoa. Öljynvaihdot, venttiilisäädöt ja muut perustoimet ovat varsin yksinkertaisia paitsi peräöljyn vaihdon suhteen sillä siinä joutuu irrottamaan takapyörän. Sitä varten pitää oikean puolen äänevaimenninkin löysätä että akselin saa pois. Toisella puolella sama jos ei ole käytössä erikoisavainta. Keulan ja muiden kohteiden öljynvaihdot ovat helppoja kotiasentallekin.

Hankaluutta olen havainnut laturin hihnan vaihdon suhteen. (Kuuluu huolto-ohjelmaan 50000 km:n kohdalla) Yllättävän paljon joutuu purkamaan. Sinänsä yksinkertaista hommaa mutta työlästä ja vaatii runsaasti työkaluja. Paljon pitää purkaa edestä pois tavaraa. Kaikkiin ruuveihin ei pääse kovin helposti käsiksi. Homma on vielä vaiheessa.
http://www.motomatti.fi/2023/10/california-1400-talvihuoltoa.html

Piti tehdä tällainenkin vehje että homma etenee: http://www.motomatti.fi/2023/10/kevyt-ja-purettava-nosturipukki.html
Pyörän etuosan paino roikkuu nyt tämän telineen ja taljan varassa.

Teon alla on ensimmäinen iso huolto. Siinä käydään läpi niitä kohteita joilla on pitkä huoltoväli kuten kardaani, perävaihteen tarkistus, etu- ja takanapa ja takahaarukka laakerointeineen, ohjauslaakerit ja kaikki sellainen mikä heiluu ja vemppaa: sähköliittimissä ilmenevät hapettumat, satulan lukko, jarrusatuloiden puhtaus ja valojen toiminta eli monia asioita joiden häiriöt voivat haitata tai vaarantaa ajotapahtumaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #1 : Marraskuu 06, 2023, 20:40:03 ip »
Tänään otin irti laturin hihnan. Ei ihan pikkuhomma. Vaatii että alarunko pitää irrottaa. Runsaasti pulttien kanssa puuhailua. Samalla pitää varoa ettei mitään mene rikki tai naarmuunnu. Sähköjohtoja liittimineen ja sähköisiä komponetteja on paljon irroteltaviksi. Huomenissa tulee runsaasti kuvia aiheesta jos hyvin käy. Tämänpäiväisistä puuhista edelleen samassa osoitteessa kuin yllä. Jutun loppupäässä on uusimmat toimet.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #2 : Marraskuu 07, 2023, 15:06:53 ip »
Mikähän mahtaa olla hinta huollossa teetettynä ? Onkohan ollut ihan viisas idea palata 40 vuotta taaksepäin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #3 : Marraskuu 07, 2023, 16:53:38 ip »
Hihnasta saattaa sanoa että ei juuri uutta häpeä. Olisi mennyt, todennäköisesti" toisenkin "kierroksen" mutta tuleepa nyt vaihdettua kun kerran ryhdyin. Vanhaa ei kannata pitää takalaukun pohjalla varoiksi sillä sitä ei tien laidassa vaihdeta ja verstaallakin menee varmasti siihen koko päivä.

Kuvia ei tulekaan tänään sillä kamera unohtui Verstaalle ja tänään pidin rokulia prätkäasioista. Mutta huomenehtoolla kyllä saatan kuvitella blogiani. Hommasta syntyy pitkä tarina. Toki jo aamusta päivitin edelliset puuhani. Bloggerissa, tosin oli jokin bugi kun se pyrki siihen että ei voisi enää jatkaa samaa juttua. Mutta samaa se on edelleen.

Toki oli syitäkin purkaa muutoinkin: yksi lievästi ruostunut pallolaakeri, muutama ruosteenalkuinen pultti, yksi kadonnut ruuvi ja sen mutteri, hiertymä öljyletkussa jonka voi vielä korjata, sähköliittimissä likaa ja hapettumia, johdinsarjojen suojateippaukset auenneet siellä missä on ollut märintä. Korjattavissa hyviksi kaikki. Poljinvivustojen purku, pesu ja voitelu palautti niiden alkuperäisen toimintaherkkyyden, jne pikku yksityiskohtia joiden laittaminen kuntoon ei ole työlästä vaan tuoreelle kansaneläkeläiselle viihdettä.

Se minkä lasken edukseni on että nyt tiedän mitä huoltokohteista seuraavalla kerralla "kyttään" tarkemmin. Jos edes tämän hetken viidenkymmenentuhannen km:n huollon tuplamatkaa kohdalleni enää osuu. Nykyinen ajokorttini on voimassa vielä vajaat viisi vuotta.

Seuraava toimi on puhdistaa nyt irrotetut osat, vahata ne pinnat joissa on maali ja laittaa ruosteenestoa ruostumisherkkiin kohteisiin sekä mainittu sähkölaitteiden liittimien puhdistus, suojaus ja toiminnan tarkistus. Liitin kerrallaan: avataan, laitetaan puhdistusaine, puhalletaan paineilmalla puhtaaksi, laitetaan suoja-aine ja liittokset kiinni. Liitoksia on kymmeniä. En ole laskenut mutta liitinpinnien määrä on sadoissa sillä rungon kätköissä on isoja ryhmäliittimiä. Nippusiteitä tulee kulumaan pussillinen katkottujen tilalle.

Retuperä

  • Viestejä: 25
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #4 : Marraskuu 08, 2023, 09:44:05 ap »
Minulla oli ajatuksena tehdä myös hihnanvaihto talvella.
Olisivat kyllä voineet ottaa mallia bmw:stä tässä hommassa kun pyörää suunnittelivat.
R1200GS:n hihnanvaihtoon menee 15-30min vauhdista riippuen aloittelijalta.
BMW RnineT -17

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #5 : Marraskuu 08, 2023, 10:48:34 ap »
Lähipäivinä tulee kuvia blogiini mitä pitää purkaa että hihnan saa pois mitään rikkomatta. Valokuvat aiheesta on jo otettu. Sellainenkin asia on selvinnyt missä järjestyksessä tehtaalla pyörä kootaan niin että se käy ns, käden käänteessä. Vanhalla verstaallani oli puominosturi katossa. Sen avulla olisi ollut helpompaa tämä homma. Nyt on vain talja joka ei nosta korkealle.

Kokonaiskäsitys pyörästä rakenteineen on että lujaa tekoa materiaaliteknisesti. Mutta mutkikkaampi kuin mikää edellinen Californiamalli.
Pientä fiksausta pitää tehdä ja nyt kun osat ovat irtaallaan on niitä hyvä puhdistaa ja suojata vahalla.

Monta kohtaa on vielä katsomatta. Penkin alla olevien rakenteiden irrotus sallii pääsyn vaihteiston takaosan rakenteisiin. Taidan tehdä sen vasta seuraavan tasakymppiluvun kohdalla. Kytkinnesteet vaihdan tässä huollossa. Se ei edellytä purkamista.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #6 : Marraskuu 09, 2023, 09:07:37 ap »
Alarungon irrotus, näissä olosuhteissa, vaatii että pakokäyrät täytyi irrottaa. Väliputkessa on klemmari. Irrotin myös lambdat etteivät kolhiudu. Ne voi kiinnittää viimeiseksi. Siistissä kunnossa ovat. On hyvä tilaisuus puunata pakokoputket siisteiksi.

Laturin hihnaa vaihdettaessa ei riitä että hihnankiristin löysätään vaan pitää ottaa vasemmalta saranapultti irti. Sitten on helppoa. Uusi hihna paikoilleen, kunhan tilaukseni (Noin 50€) saapuu, pääsen kasailemaan pyörää ja siirtymään muihin huoltokohteisiin. Mainittakoon että muu perushuolto on jo tehty.
Hihnaa odotellessa puhdistan, vahaan ja kunnostan osia. Niistä kunnostin jo jäähdyttimen öljyletkut. Niissä oli pientä kulumaa. Otan huomioon kun asennan letkut niin että eivät pääse hankaamaan muihin rakenteisiin. Edellinen asentaja ei tätä ollut huomoinut ja siksi oli hankausta tapahtunut. Moottori kun heiluu rungossa sivusuunnassa.

Osa sähköjohtimista vaatii huomiota. Alkuperäiset suojaukset (teippaukset, suojasukat) ovat osittain pettäneet. Käyn myös sähköliittimet läpi eli puhdistus ja suojauskäsittelyt niille. Joitakin johtimia laitan eri reiteille turvaan hiertymisiltä. Pääosin on paikat kunnossa. Viidenkymmenentuhannen kilometrin jälkeen likaa päässyt melkein joka paikkaan. Siivoamista kyllä riittää...

Muoviset rakenteet ovat osittain ikävän näköisessä kunnossa. Kolhuja ja naarmuja sekä piintymiä. Niiden "entisöintiin" meni aikaa. Pelkkä pesu ei riittänyt. Jäähdyttimessä oli sanomista: lika tukkinut paikkoja ja tuulettimen siivikko oli saanut hiukan kolhuja em. syystä. Piki ja hiekka yhdessä tukkii paikkoja kivasti. Muoviosille tein suojakäsittelyn. Paljonkohan jäähdyttimessä olisi ollut likaa ja kolhuja jos en olisi sitä suojannut? Jäädyttimen suojalevy venttiileineen vaatii pakkelia ja maalia.

Osa eilisen päivityksistä jutun loppupuolella ja lomassa: http://www.motomatti.fi/2023/10/california-1400-talvihuoltoa.html

Retuperä

  • Viestejä: 25
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #7 : Joulukuu 18, 2023, 19:24:11 ip »
Oliko sinulla MM käytössä se guzzin työkalu laturin hihnan kiristykseen?
Ohjeen mukaan sellainen tarvitaan ja maksanee n.100€
BMW RnineT -17

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #8 : Joulukuu 18, 2023, 20:10:09 ip »
Eipä ole työkalua tuohon. Eikä ole ollut Ducatin jakohihnoihinkaan eikä, ylipäätään, mihinkään hihnaan tai kettinkiin. Hyvin nuokin ovat kestäneet.
Kokemusta sentään on aika paljon hihnojen asennuksesta. Sillä opilla laitoin tämänkin hihnan.
Vanhasta hihnasta: oikein hyvässä kunnossa. Ei ollut löysällä ja ihan siisti. Reilu 50.000 km ei liene hihnalle kummoinenkaan ponnistus. Voi käyttää varahihnana.

Tyypillistä on että hihnat ovat liiankin kireällä. Se rasittaa laakerointeja. Hihna kyllä kestää väärinkäyttöäkin yllättävän hyvin.
Toki hihnoissa on eroja: perinteinen kiilahihna ei ei tykkää ylikiristyksestä. Moniurakiilahihnassa on enemmän kitkapintaa ja se on paljon ohuempi.

Retuperä

  • Viestejä: 25
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #9 : Joulukuu 18, 2023, 20:40:07 ip »
Noita Ducatin jakohihnoja on minunkin tullut vaihdettua jo melko monet. Helppoa ja nopeaa.
Pitää harkita tuota työkalua koska em. jakohihnoihin verrattuna työmäärä on todella suuri.
BMW RnineT -17

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #10 : Joulukuu 18, 2023, 22:00:44 ip »
Lainaus
jakohihnoihin verrattuna työmäärä on todella suuri.
Kaksimukisia, tosin erimerkkisiä, Ducatimoottorisia on taloudessa ollut muutama. Jotkut ovat kammonneet jakohihnoja. Eräs piti oikein palopuheen aiheesta.
Omin kätösin niihinkin hihnat vaihdoin.

Kieltämättä Ducatin hihnat ovat varsin hyvin tavoitettavissa. Guzzien jakohihnavaihdot ovat olleet hieman työläämpiä. Mutta onnistuu kyllä ja kireys on sama kuin Ducateissa.

Karkeita, ns. alueelle sopivia, hihnankireysarvioita on olemassa. Siellä missä hihna on pisimmillään kahden hihnapyörän välissä vapaapituudellaan, voi vapaan alueen keskikohdalta peukalo-etusormi-kokeella havainnoida onko remmin kireys siellä päinkään mitä pitäisi. Otetaan hihan vapaan osuuden keskeltä hihnaan kiinni ja kierretään näillä kahdella sormella hihnaa. Kokolailla oikea kireys on saavutettu kun hihna kiertyy neljänneskierroksen maksimissaan ja minimissään kahdekasasosakierroksen. Tähän asiaan, toki, vaikuttaa hihnan pituus kovasti. Tämä siis hammashihnalle. Moniurahihnalle lienee em. kireys jopa liikaa.

1400:sen laturin hihnan suhteen on melko helppoa säätää kireyttä mutta hieman vaikeampaa on todeta kireys. Vasemmalla on laturin kiinnityspultti ja oikealla on kiristysruuvi. Ei tarvitse kuin nostaa tankki pois (No, joitain muitakin irrotettavia osia on.) ja oikealta, eturungosta kääntää sähköliittimiä täynnä oleva kotelo syrjään etureuna taaksepäin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #11 : Joulukuu 21, 2023, 14:10:55 ip »
Tekemässäni, varsin laajassa, huollossa ja tarkastuksessa ei kummoisempia vaivoja yli 50.000 km matkalla ilmennyt.
Heikoin kohta, joka aiheutti todellisia toimenpiteitä, oli moottorin eturipustus. Siinä pallonivel oli ottanut pintaruostetta ja siitä irronnut ruostevesivana näkyi moottorilohkon vasemmalla sivulla punoituksena. Vesi haihtui, ruoste jäi. Homma sujui kätevästi kun oli laturin hihnan vaihto ohjelmassa.

Uutta moottorintuennan osaa ei tarvittu, vielä, irrotin, puhdistin ja voitelin osan sekä parantelin hieman pallonivelen o-rengastiivistystä eli suojasin sitä roiskevedeltä. Sateella etupyörä heittää vettä eteenpäin minkä lisäksi ajoviima, muun sateen ohella, kohdentuu juuri niille seuduille. Mietinpä, jopa, kumiläpän laittamista rakenteen sisään, runkoputkien taakse ohjaamaan vettä muille maille. Nippusidekiinnitys riittänee. Ei näy ulospäin.

Vastaavanlaiset, mutta sirommat, kaksi heiluria, löytyvät moottorin takaa. Niihin ei nyt ollut helppoa pääsyä. Edellyttää suurehkoa purkamista. Kiinnitän asiaan huomiota vielä jossain vaiheessa. Teen sen homman omassa Verstaasani kunhan nosturipaikka vapautuu nykyisestä projektista.

Varsinaisia vikoja ei pyörässä ole ollut, paitsi uudehkona, kun silloisessa merkkihuollossa oli tehty virheitä: kaksi nippusidettä väärissä paikoissa joka aiheutti vikailmoituksia sarjanomaisesti. Meni aikaa tajuta tämä. Toki asia selvisi kun otin tankin irti. Sen jälkeen viatonta ajoa.

Nyt, kuitenkin, siirryn toisen aktiivikäyttöpyörän huoltoon. Takajarrut vaativat huomiotani. Toimivat mutta vaativat huolenpitoa. Yksi pyörä on nostimella ja siinä on sähkötyöt ja pienet asennukset keskeneräisiä. Niistä sitten blogissani. Nyt joulutauko anoppilassa.

Korjailin virheet tekstistä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 21, 2023, 19:53:44 ip kirjoittanut motomatti »

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #12 : Joulukuu 22, 2023, 12:30:42 ip »
Vetoakselin ristikkonivelien uusiminen.

Tässä 1400 mallissa noi ristikot tulee huoltokirjan mukaan uusia kun 80 000 km täynnä.   Tutkiskelin asiaa enkä löytänyt osaluottelosta ristikolle varaosanumeroa ja ohje on vissiin vaihtaa koko akseli joka maksaa noin 1000€   Lisäselvittelyssä tuli ilmo että ristikko on mallia F-200698.1.  Palstaa selaamalla selvisi että joissain muissakin malleissa on samaa ristikkoa. Eli ristikon vaihto onnistuu kyllä ja  näillä tiedoilla suhtaudun leppoisasti tulevaan huoltoon sillä sinänsä tuttua hommaa jostain 80-90 luvulta kun autoja tuli ropellettua.

Toki aika paljon joutuu purkamaan etä pääsee akseliin käsiksi, mutta lienee pääasiassa ihan perus työkaluilla suoritettavaa toimintaa.

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #13 : Joulukuu 22, 2023, 12:54:53 ip »
Jarruletkun uusinta.

Jäänyt edelliseltä omistajalta letku sitomatta ja saanut palovamman kun osunut alkukäyrään.   Vielä toi on ehjä, mutta varmaan on kovettumaa tms että kait toi pitää vaihtaa.   Vähän lukasin noita ohjeita, mutta jos rehellisiä ollaan, niin ei huvittais yhtään alkaa ABS jarruja ilmaamaan.  Oliskohan siellä Pietarsaaren  seudulla tietotaitoa kuinka se tehdään, jos ton sais ite jotenkin vaihdettua.  Tosin sitten pitäis jotenkin saada mopo helsingistä sinne. Ajo pelkällä takajarrulla, tai sitten kuljetus, tai saattaahan tuon saada jotenkin pelaamaankin.  Noo pitää tuumailla.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #14 : Joulukuu 25, 2023, 10:50:24 ap »
Kai Karvinen Keravalla tahi Proitalia Piikkiössä varmaan lähempänä.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.