Kirjoittaja Aihe: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta  (Luettu 34340 kertaa)

KINDE

  • Viestejä: 121
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #75 : Marraskuu 14, 2025, 13:59:21 ip »
No nyt on putket irti ja kaikki pultit löysätty joten purkaminen edityy toistaiseksi ongelmitta.  Ripustelin taas mopon kattoon roikkumaan niin on helppo irrotella alustan pultteja.

Vanteesta näkyy että vaseliiinin valinta ei osunut ihan nappiin viime renkaan vaihdossa.

Ikä alkaa jo pikkuhiljaa näkymään ja pientä haalistumaa naarmuja ja syöpymistä on siellä täällä. 

Pakopuoli on siistin näköinen.










motomatti

  • Viestejä: 13 505
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #76 : Marraskuu 15, 2025, 12:13:31 ip »
Säikähdin jo että peräöjyäkö takavanteella. Kun luin KINDEn tekstin niin rasva onkin vain vääräntyyppistä vaseliinia. Suosittelen sitkostettua vaseliinia ja vain kohtuudella. Toissapäivänä pesin takanavan ja perävaihteen vetourakot. Ei näkyvää kulumista reilun 60000 km:n matkalla. Jos vaihdattaa takakumin liikkeessä niin tuskin viitsivät pestä vetourakoita. Olen, aikanaan Honda-huollossa työskennellesssäni, nähnyt pitkälle kuluneita GW:n vetourakkoja, Syynä vain se että urakkojen pesu- ja voiteluasiaan ei annettu aikaa sillä ko. merkin huoltolinjasto oli urakkatyyppinen. Rengas vain vaihtoon ja samoilla paskoilla nippuun. Lasku asiakkaalle ja hyvää matkaa!

Koska renkaanvaihto osui kätevästi talviaikaan niin on mahdollisuus tehdä hommat rauhassa. Myös takavanteen kiveniskemät sain korjattua. Nyt vain vaha vanteeseen joka kohtaan ja takapyörä paikoilleen. Vahinko että ei ollut vielä peräöljyn vaihtoaika. Peräöljyn vaihto edellyttää takapyörän irtiottoa. Hieman työlästä. Siihen on helpotus kunhan tekee homman oikeassa järjestyksessä. Kirjoitanpa senkin idean blogiini.

Mukava oli myöskin nähdä pakoventtiilit jotka ovat väriltään juuri niikuin pitääkin. Ei karstaa lain. Imuventtiilikatsaus on hieman monimutkaisempi homma. Toisaalta niiden lämpörasitus on vähäisempää. Kunhan huohotusjärjestelmä on kunnossa eikä sitä kautta pääse moottoriöljyä palotilaan. Huohotusjärjestelmän letkujen ja ilmansuodattimen toimintakunto kannattaa vilkaista silloin tällööin. Edellyttää tankin irrotusta. Satulan irrottaminen riittää ilmansuodattimen tsekkaamiseen.

Ilmansuodatinkotelojen sivussa olevat kumiset imuilmaäänenvaimentimet poistin niin ilmansuodattimeen ei sen jälkeen imeytynyt kovasti maantiepölyä. Olen myös irrottanut ilmansuodattimen kesken huoltojakson. Syystä että ajan paljon myös sorateillä ja sieltä sitä pölyä nousee ilmansuodattimen ulottuviin. Myös ajokauden alku on pölyistä aikaa asfaltillakin.

Lähden tästä vahaamaan takavanteen Kerholle. Samalla reissulla on Kerhoni vuosikokous. Kun sieltä pääsen niin suuntaan naapuritaajaman pubiin kuuntelemaan sähköpianon soittoa ja laulua. Mr. Breathless esiintyy ilmaiskonsertissa. Sunnuntai lienee lepopäivä...

KINDE

  • Viestejä: 121
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #77 : Marraskuu 29, 2025, 15:35:10 ip »
Otin perävaihteen irti koska halusin kokeilla näppituntumalla kardaanin päästä että kaikki on ok. 60K  huollossa kuuluu vaihtaa kardaani, vaihdoin vasta 72K kohdalla  mutta päätin vain uusia ristikkonivelet, jotka ostin IKH kaupasta (oli hyllytavaraa)  Takaristikko ainakin tuntuu olevan ok, mutta jos kardaani lähtee irti ilman takaswingin irrotusta, niin nappaan se ulos ja tarkastelen lähemmin.

Kuvassa muuten näkyy hyvin miten liian ohut ja väärä vaseliini linkoutuu ulos uraliitokosesta ja jos muutaman kauden nyt ajais tekemättä mitään, niin hanpaat alkais kulumaan kiihtyvällä tahdilla.

Tänään pesin pyörän ja kaikki irrottamani osat, niin on kiva sitten keväällä koota kun kaikki on puhdasta


« Viimeksi muokattu: tänään kello 09:45:32 kirjoittanut KINDE »

motomatti

  • Viestejä: 13 505
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #78 : Marraskuu 29, 2025, 18:13:32 ip »
Kiitos IKH-vinkistä nivelten osalta. Itsellä yrittäjäalennus sinne niin lie kohtuuhintaista.

En ole purkanut, toistaiseksi, kardaania. Kyselenkin että voiko kardaanin nypätä irti kun on perävaihteen irrottanut. Ja millä konstilla? Vai pitääkö koko haarukka ottaa irti?

Muutoin perävaihteen huolto on työläämpää kuin on totuttu. Takapyörä pitää irrottaa sekä muovinen suojarinkula ja vasta sitten pääsee peräöljyjen pariin.

KINDE

  • Viestejä: 121
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #79 : Joulukuu 03, 2025, 11:28:50 ap »
Moikka.  Matille tiedoksi että vetoakselia ei saa irti ilman takaswingin irrottamista. Tuo kuvassa näkyvä joustinkumi ei siirry riittävästi taaksepäin että pääsisi esim rengasraudan työntämään vaihdelaatikon ja swingin väliin, jolla sitten kammetaan gardaanin pää irti laatikosta, takaisin laitto on myös aika mahdoton paikka kun pitää saada akseli sihdattua ja työnnettyä paikalleen.  Otin swingin irti koska halusin varmistaa että noi ristikot on varmasti kunnossa.  Olen ajellut n 10K  ristikkonivelten korjauksen jälkeen ja nivelet on ihan morjens kuten videosta näkyy.  Olipa onni että otin auki.  Eli IKH niveliä ei kyllä kannata käyttää.   Nyt pitää sitten miettiä että vienkö akselin jollekkin ammattilaiselle, vai hommanko uuden.  Uuusi osa oli muistaakseni jotai 1000€ luokkaa eli aika helvetin tyyris.  Pitää kysyä hintaa ja onnistuuko korjaus ylipäätänsä.  http://www.ko-met.fi/fi/Kardaani.html
 Tässä linkki youtubeen jossa video ristikosta.  https://youtube.com/shorts/_mfCumVOwyU?feature=share     

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 03, 2025, 13:27:50 ip kirjoittanut KINDE »

KINDE

  • Viestejä: 121
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #80 : Joulukuu 03, 2025, 12:13:26 ip »
.stein-dinse.com   sta sain akselin hintaan 612€  kotiin tuotuna, niin ostin sen.   Oli edullinen muihin verrattuna kun muilla oli 1100€  hinnoissa, mutta olihan tuo ihan perkeleesti taas rahaa. 

motomatti

  • Viestejä: 13 505
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #81 : Joulukuu 03, 2025, 19:50:25 ip »
Heräsi mielenkiinto kardaaniin.
Olen vain takanivelen syynännyt ja se vaikutti kaikin puolin kuntoisalta viime vuoden keväällä. Teknisesti ajatellen, jos nivelissä ei tunnu välystä eikä käänteleminen takertele niveltä kuormitettaessa voi olettaa että vikaa ei ole. Purkamatta takahaarukkaa asiaan ei saa selvyyttä. On siis kokolailla sama vaiva purkaako takahaarukan nivelten katsastusta varten vaiko vaihtaa samalla vaivalla uudet nivelet. Jos niitä on saatavissa erikseen. Ei kai se nivelten välinen akselinpätkä ihan pienestä vioitu.

Nivelet voinee purkaa, jos ovat teknisesti ehyet, niin osille pesu ja kootessa uudet vaseliinit niveliin. Kunhan ei hukkaa laakerineuloja.
Tyypillisesti kuluneessa nivelessä, kun se puretaan, näkyy ristikon tapeissa uraisuutta. Uraisuus johtuu siitä että joko laakerikuppi, neulat tai ristikon tappi tai kaikki kolme ovat kuluneet niin nivelen tapeissa kulumajäljet eivät olekaan tapin suuntaisia vaan vinossa. Sillä edellytyksellä että nivel on kuitenkin toiminut. Näitä on tullut vastaan sekä moottoriyörissä että muissa ajoneuvoissa. Maataloudessa ajetaan, usein, nivelet loppuun asti. Vaikka voitelustakin olisi huolehdittu. (Useimmissa nivelakseleissa on rasvanipat.) On ymmärrettävää että moottoripyörissä ei aina ole nippoja josta voi tehdä kaksi asiaa: uusi vaseliini työntää vanhan ulos ja samalla kulumisen aiheuttama hienoinen metallipuru lähtee vaseliinin mukana.
Näihin asioihin törmäsin maatalouskoneiden huollossa.

Yhtä kardaanin hajoamista olen ollut todistamassa: Kyseessä Moto Guzzi Lario. Itse, huoltaessani kyseistä pyörää, en löytänyt nivelista vikaa. Tosin en kardaania purkanut. Mittarin mukaan 30000 km takana. Kävi kuitenkin niin että samana suvena pyörästä katkesi takahaarukka noin satasen vauhdissa ja seurasi kaatuminen. Henkilövahinkoja ei tullut. Tarvittiin uusi haarukka ja kardaani. Eli kardaanivika voi olla piilevä ja sitä ei kokonaan purkamatta, pesemättä ja tutkimatta voi ehyeksi todeta. Sen jälkeen olen ollut hieman herkkä kardaaneille. Kolmessa moottoripyörässäni on sellaiset.

GT850 kardaanin purin. Entinen poliisipyörä. Nivelet toimivat ajaessa mutta purettuani ne totesin että vaihtoon menee. Paikallinen laakeriliike myi uudet ristikot edullisesti. laitoin nippuun ja ajelin muutaman kymmentuhatta kilometriä kunnes myin sen eräälle tunnetulle rockmuusikolle. Nyttemmin pyörä on jo monennella omistajalla itseni jälkeen mutta vaikuttaa, ulkoisesti, olevan hienossa kunnossa.

KINDE

  • Viestejä: 121
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #82 : tänään kello 09:58:30 »
Tarkennuksena, täytyy sanoa että tein sen ristikkonivel korjauksen kun mittarissa oli muistaakseni 73K  ja kummassakin päässä oli semmonen pieni juuri ja juuri tuntuva pykälä, tai tahmeampi alue kun niveltä liikutteli, mutta vaikka huoltokirjan mukaan väihtoväli on 60K  niin voi olla että akselilla ajaa jopa tuplat, tai kuka tietää enemmänkin.  Ajotapahan vaikuttaa kaikkeen.  No mulla oli silloin tulossa useman tuhannen kilometrin eurooppa matka, niin ajattelin pelata varman päälle ja uusia nivelet.  Nyt on mulla siis mittarissa muistaakseni 86K   eli noin 13K ajoin noilla IKH nivelillä.    Tossa kuvassa näkyy noin nivelten erot IKV vs OG   niin veikkaan että laatu ja toi ohuempi tappi laakerikupin sisällä on syy siihen miksi noi IKH laakerit ei kestäneet.  Sekin että tehdas määrittää vaihtoväliksi  60K  minusta viittaa siihen että alunperinkin laakerin kestävyys on vähän alakanttiin. 

Kun nyt vaihdan tilalle tehtaan uuden kardaanin ja uusin laturin hihnan niin toivon että tästä eteenpäin mennään öljynvaihdoilla ja muilla perus huolloilla.