Kirjoittaja Aihe: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta  (Luettu 32528 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #60 : Huhtikuu 16, 2024, 15:31:34 ip »
Pelasko lyhdyt viime suvena moitteitta?
Joskus käy niin että liitinpeikko iskee ja hapettaa liittimet niin että sähkö ei kulje tai sitä kulkee vähän. Sulakkeet ja relejalat tekevät samaa.
Tässä itsekin vetkutellut parasta aikaa vaikka pitäisi mennä autotalliin katsomaan miksi triken takavalot, kun laittaa vilkun päälle, vilkkuvat parkkeja ja jarruvaloja myöden yhtäaikaa ja vielä molemmin puolin. Haisee maadoitusvialle. Näin äkkiä sohvatuolissa arvuutellen.

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #61 : Huhtikuu 16, 2024, 15:45:25 ip »
Juu kaikki pelas kun talliin työnsin.  Olen nyt availlut ja kontakt kleanerilla putsannut, mutta toistaiseksi ilman onnea.   kait se vika jostain ilmaantuu


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #62 : Huhtikuu 16, 2024, 21:03:26 ip »
Sain sentään triken perälyhdyt lyöntiin. Liittimet kunnossa mutta yksi johdin löysässä. Mitähän hiton kautta se osittainen maadoitus mahtoi kulkea? Ajovaloon pitää löytää parkkipolttimo. Huomisen hommia. Biltema on muutaman sadan metrin päässä ja Motonet näkyy ikkunasta. Onkohan noin vanhoja polttimomalleja edes tarjolla?

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #63 : Huhtikuu 17, 2024, 09:12:19 ap »
Huomatkaas, että kytkentäkaavio on ns. toiminnallinen kaavio. Se ei aina vastaa todellista johdotusta. Eli johtosarjaa tehtäessä ( se tehdään erillisessä penkissä ) haaroitukset ja kytkentäpisteet saattavat sijaita eri kohdissa, kuin kaaviossa. Näin saadaan huolto / omistaja pyörän viereen lausumaan kovia sanoja. Valitettavasti.

Liitoksiin pesiytyvä lika ja kosteus aiheuttaa aina ongelmia;
- Korroosio syövyttää liitinpintoja ja aiheuttaa ns. ylimenovastusta. Tämä puolestaan aiheuttaa jännitehäviötä ja lämpenemistä. Lopulta liitin voi sulaa tai johdin palaa poikki. Hyvällä tuurilla palokuntaa ei tarvita.
- Jännitehäviö liitoksissa aiheuttaa monesti kriittisessä kohteessa alijännitettä. Näin elektroniikka voi luulla, ettei akussa ole tarpeeksi tuhinaa, eikä pyörä käynnisty tai jokin toiminto ei toimi kunnolla. Vikavalo saattaa syttyä.
- Alijännite jossain kohteessa saattaa aiheuttaa virran kasvua ( Ohmin lain mukaisesti ), josta saattaa aiheutua sulakkeen ajoittainen palaminen. Ja sitten reipas mies vaihtaa isomman sulakkeen. Näin saadaan sähkösavu pois järjestelmästä. On jopa tarvittu palokuntaa avuksi lopputarkistuksessa.

Kaikki nuo olen elämäni aikana työmaalla nähnyt.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #64 : Huhtikuu 17, 2024, 11:33:44 ap »
Ajankohtaisesti ottaisin esiin sen ilmiön joka kohtaa motoristia näin keväisin.
Syynä on akku. Jos se on ollut koko talven ylläpitolatauksessa ja kiinni pyörän sähköjärjestelmässä niin tulos voi olla kovin ikävä: sähkö puuttuu. Pitää lähteä akkukaupoille. Syynä se että nykylaitteissa on "muistitoimintoja", kuten kello, jotka syövät akkua koko ajan hyvin pienellä virralla. Pelkkä ylläpitolataus pelkästään ei siis auta. Toinen akun napa pitää olla irrotettuna virtapiiristä. Silloin saattaa menettää muistipuolella olevat ns. "omat asetukset". Vanhempia pyöriä, joissa on kaasuttimet ja katkojan kärjet ei asia koske. Mutta silti sielläkin voi olla kohde joka voi kuumentua omia aikojaan. Eli toinen akunnapa syksyllä tai muulla pidemmällä paastolla irti. Parasta olisi että vie täyteen ladatun akun talvisäilöön jonnekin viileään.

Kun akku ikääntyy käyttösyklien määrässä tai jatkuvasti vajaassa latauksessa olleena mikä jälkimmäinen tilanne Guzzien kohdalla, uusimpia lukuun ottamatta, on varsin tyypillistä. Varsinkin jos ajetaan lyhyitä rupeamia, sammutellaan ja käynnistellään taajaan tai ajetaan matalilla kierroksilla kuten kaupunkiajossa tai ruuhkassa, tulee vastaan tilanne että akku on kuormittunut liikaa. Virta on vähissä. No go.

Varsin tyypillistä, varsinkin nuorilla on, että haetaan tarvikeliikkeestä mahdollisimman suuritehoiset polttimot ajovaloon ja mahdollisiin lisävaloihin. Sellaisten käyttö syö akkua ja rasittaa latausjärjestelmää. Ledit ovat tähän asiaan tuoneet jonkilaista armoa.

Näitä sitten puuhaillaan, esimerkiksi, Kerhollani ja kiroillaan kun Storm/Motonet/Biltema/Puuilo/jne myi kovalla hinnalla akun joka sitten ei toiminutkaan.
(Kun menee, näin "Vanhemman Jäsenen roolissa" uudemmalle kerhokaverille opastamaan kevätkäynnistysongelmissa ei ns. toverisuhde parane. Saattaa saada kirouksia osakseen. Itsekin olin kaikkitietävä tuossa iässä mutta ikääntyessä saattaa olla nöyrempi ja vastaanottaa ohjeita itsen ulkopuolelta. Sitten soitetaan merkkihuoltoliikkeeseen ja huoltoliikkeen pakettiauto kurvaa pihaan ja viikon päästä pyörä on kunnossa.)

TimoEV mainitsi liittimet. Niitä voi ylläpitää. Tyypillisiä vikageneraattoreita ovat sulakerasiat. Sulakkeissa ei ole vikaa vaan niiden jaloissa ja sulakerasian kytkentäliuskoissa. Niiden liitinpintoihin syntyy helposti, varsinkin jos pyörää säilytetään ulkona, hapettumia. Siihen on, onneksi, helppo lääkitys: puhdistus ja suojaus. Avataan liitokset, vaikka yksi kerrallaan ettei mnen väärin, puhdistetaan ja suojataan liitinpinnat. Aina kemikaalit eivät riitä vaan tarvitaan kovempia otteita eli mekaanista puhdistusta.

Vanhemmissa pyörissä liittimet ovat avoimia eli ei vesieristeitä lainkaan. Hapettumaherkkiä nekin. Ei tarvita kuin meteorologin ilmoittus pilvisestä säästä niin jo on vihreää moskaa liittimissä. Nämä ovat helppoja tapauksia. (Tiesittekö muuten miksi, yleensä emäputken takana, on monia liittimiä? Se johtuu vain kokoonpanoteknisistä syistä. Muutoin kyseisillä liittimillä ei ole muuta funktiota kuin aiheuttaa haittaa.)

Nykyisin käytetään suljettuja liittimiä joissa on tiivisteitä. Eivät nekään aivan viattomia ole mutta parempaan suuntaan. Toki niitäkin voi huoltaa. Biltemakin on myyvinään nk. Superseal-liittimiä. Laatu alle kaiken arvostelun. Älkää sekaantuko. Eivätkä muutkaan kopiot saa minulta synninpäästöä. Harmi sinänsä.

Ihan uuteenkin pyörään voi tulla vaiva. Omakohtainen kokemus: kyyti varattu Rabben Pitsapaattiin Vaasa - Uumaja -reitille. Aikaa välille Tampere Vaasa olin varannut kolmisen tuntia. Parin kuukauden ikäinen 1100 Breva asuintalon sisäpihalla vartoili pakattuna ja matkustajilla kaikki ajokamppeet päällä. Virta-avaimen kääntö ei tuottanut haluttua tulosta. Tyrmistyttävää! Vaikka edellispäivänä pyörä siihen ajosta oli parkkeerattu. Asiaa piti tutkia ja ottaa akku esille. Siitä mitaten jännitemittarilla ihan hyvät lukemat mutta virta-avaimen kääntö ei vaikuttanut. Otin toisen akkukaapelin irti ja tarkastelin sen liitintä: ei mitään erikoista mutta painoin sitä kulmalleen akunnapaan ja käänsin virran päälle niin jo syttyi mittariston valot. Napakenkiin, molempiin oli syntynyt jonkilainen, varsin siisti, sähkökemiallinen pinnoite joka ei läpäissyt virtaa. Hetki raaputtelua niin että kupari, tms. paistoi ja suunta kohti Vaasaa. Kerrottakoon että laiva oli kolmisen tuntia myöhässä. Että sikäli hikoilin turhaan ajoasu päälläni. Kun kysyin niin oli ollut sähköhäiriö Uumajasta lähtiessä. Sitä vaivaa siis oli ollut liikkeellä laajemminkin.

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #65 : Huhtikuu 17, 2024, 14:26:52 ip »
Huomatkaas, että kytkentäkaavio on ns. toiminnallinen kaavio. Se ei aina vastaa todellista johdotusta. Eli johtosarjaa tehtäessä ( se tehdään erillisessä penkissä ) haaroitukset ja kytkentäpisteet saattavat sijaita eri kohdissa, kuin kaaviossa. Näin saadaan huolto / omistaja pyörän viereen lausumaan kovia sanoja. Valitettavasti.

Liitoksiin pesiytyvä lika ja kosteus aiheuttaa aina ongelmia;
- Korroosio syövyttää liitinpintoja ja aiheuttaa ns. ylimenovastusta. Tämä puolestaan aiheuttaa jännitehäviötä ja lämpenemistä. Lopulta liitin voi sulaa tai johdin palaa poikki. Hyvällä tuurilla palokuntaa ei tarvita.
- Jännitehäviö liitoksissa aiheuttaa monesti kriittisessä kohteessa alijännitettä. Näin elektroniikka voi luulla, ettei akussa ole tarpeeksi tuhinaa, eikä pyörä käynnisty tai jokin toiminto ei toimi kunnolla. Vikavalo saattaa syttyä.
- Alijännite jossain kohteessa saattaa aiheuttaa virran kasvua ( Ohmin lain mukaisesti ), josta saattaa aiheutua sulakkeen ajoittainen palaminen. Ja sitten reipas mies vaihtaa isomman sulakkeen. Näin saadaan sähkösavu pois järjestelmästä. On jopa tarvittu palokuntaa avuksi lopputarkistuksessa.

Kaikki nuo olen elämäni aikana työmaalla nähnyt.

Hyviä pointteja. Tämän hetkinen olettamus on että vika on tai ainakin vikaa on kytkimessä josta vaihdetaan pitkät päälle. Sieltä pitäisi mennä syöttö tolle sumuvalojen releelle.  Harmittaa että en tutkinut noita asioita kun pyörä oli tallissa, sillä se ei mahdu ovesta jos laukut on kiinni enkä millään viitsisi alkaa niitä uudelleen poistamaan, eli ulkotöitä on tiedossa.  Selvyydeksi tein uuden kuvan tosta kaaviosta josta näkee kuinka punainen on virransyöttö valoille ja lihavoitu musta on releen ohjaukselle tuleva virran syöttö.   Mittailen seuraavaksi liittimestä liittimeen ja uskon että siten löydän kohdan missä yhteys katkeaa.  Kahvassa olevalle kytkimelle tulee virtaa mutta se takeltelee eikä se asento jossa pitkät ovat jatkuvatsi päällä toimi.  Koska samalta kytkimeltä missä on pitkien ohjaus lähtee syöttö sumareille, niin pelkään pahoin että vika on kytkimessä.  Katsellaan ja ihmetellään.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #66 : Huhtikuu 17, 2024, 17:24:52 ip »
Epäilet kytkintä. Ei siitä voi syyttää.

Kytkimien mekanismit saattavat kulua, likaantua, hapettua ja vaikka kaikkia kerralla.

En ole puuhannut erikseen muiden kytkinten kanssa kuin sivutuen ja siinäkin vain sen jousen koukussa kääntyvän metallilipareen suhteen.
Apropoo: laitetaan sekin listalle jos ilmenee häiriöitä sillä se kytkin jota tuo kääntyilevä lipare ohjaa saatta likaantua, kulua tai hapettua. Sähkö ei kulje. Asento tappi ulkona tarkoittaa 1 ja asento tappi sisällä on 0.
Taistelin aiheen kanssa aseina kuusiokoloavain, vasara, viilapenkki, alasin, pihdit ja epämääräisiä muita tarpeita. Kun pyörä oli uusi. Sain kapineen pelaamaan ja on pelannut vuosia. Mutta on yksi niistä paikoista johon voi tulla vaivaa reissun päällä.
Terveyssyistä: kokeilkaa moottori käydessä ja sivutuki alhaalla salliiko lähteä liikkeelle. Ei saisi.

Kytkimellä ja peltilipareella on niinkin yksinkertainen tehtävä kuin estää ajoon lähtö sivutuki alhaalla.
Sinänsä, jos tulee tilanne että pyörä sammuu ykköstä tarjottaessa paikallaan ja sivutuki on ylhäällä, niin siitä tietää että sivutuen kytkin renaa. Jos ei bräkleeni ja voitelu auta niin aina voi kytkimen johtimen liittimeen tehdä oikosulun. Kunhan muistaa asian jatkossa.

Itse kytkin on melko jämäkkää mallia. Mutta puhdistusta sekin tarvitsee. Mutta ei painepesuria. Sellaista käytän vain sumuttimena kun huuhtelen pyörääni pesun jälkeen. Mitään kankeita voiteluaineita tai öljyjä ei pidä käyttää sillä ne vain houkuttelevat lisää likaa kohteeseen. Mutta normaali puhdistus ulkoapäin ja toiminnan tarkistus. Ei liene kellekään iso juttu katsastaa kohde ja sen likaisuus sekä toiminta. Ettei matka katkea pikkujutun vuoksi. http://www.motomatti.fi/2018/10/california-1400-gts-sivutuen.html

Myös kytkinlipareen akseli huvittaa: hitsattu tappi jossa on ura. Noissa olosuhteissa sekä lipareen avaimenreikäläpi sekä tappi kuluvat vääjäämättä ja kunnes vivun ulottuvuus kytkimeen huononee. Voi, aikaan, sallia sivutuki alhaalla liikkeellelähdön. Asia on toki helppo korjata.

Kirjoitanpa saman alueen toisesta tulevasta ongelmasta.

Lähistöllä on toinen sähkökikkare: jarrupolkimen asentokytkin. Sillä on tavattoman tärkeä tehtävä: se hallinnoi jarruvaloa rinnan etujarruvivun kahvakytkimen ohella ja ABS-jarrua. Kohtuullisen tärkeä osa. Tosin ei estä normijarruttamista.
Itse katsoin hilavitkuttimen olevan epäilyttävän. Voisi toimia oikein hyvin sisätiloissa, matalassa lämpötilassa ja pimeässä. Sen vesitiiveys kun on varsin arveluttava. Poistin sen.

Tilalle laitoin tavallisen painekytkimen jossa ei ole ulkopuolisia liikkuvia osia niinkuin oli edeltäjässään: pieni painike kumitutin sisällä joka antaa signaalina lepoasennossa 0 ja poljin painettuna 1.

Kuvauksesta voi jo päätellä että laitoin paineanturin. Kävin ostamassa kauppiaalta paineanturin jonka kierre on sama eli 10x1 eli ensin halkaisja ja sitten kierteen nousu. Tavallinen tarvikeosa. Ulospäin passivoitua terästä ja johtimien lähtöpäässä muovinen läpivienti ja kuminen "piippu" josta johdinpari lähtee signaalia johtamaan. http://www.motomatti.fi/2017/02/california-1400-takajarrun-valokytkimen.html

Tässä ei vielä kaikki: tuli havaituksi että näiden kahden kytkimen asentoarvot ovat vastakkaiset. Raavitutti päätä kovasti. Tätä hommaa tein Kerholla la. iltapäivällä. Siinä sitten manailin ja baarin puolella oleva, eilistä parantelemassa oleva kerhokaveri, kuuli ja ymmärsi manailuni. Hiljaisella äänellään sanoi että laita vaihtorele signaalilinjaan. Just. Polkaisin polkupyörälläni Verstaalleni ja lokerikosta sellaisen nappasin mukaani, laitoin asianmukaiset liittimet johtoihin ja liitinjalan asensin sopivan suojaiseen paikkaan. Homma tuli valmiiksi. Tällä on menty. Myös kahvakytkimet ovat yhtä huonoa materiaalia. Tai ainakin minun pyörässäni oli.

Mainttakoon että liitoksissa käytin oikeita SuperSeal-liittimiä, en Bilteman huijausliittimiä. Ovat samannäköisiä mutta älkää seotko. Liian kovaa muovia, tiivisteet väljiä eivät pinnit puristu johtimiin koska on metallia säästetty. Silti kansa niitä ostaa ja alunperin hyvä tuote saa huonon maineen. Samalla lailla kävi Böllhof-Otalun kierteenkorjassarjalle. Myydään saman näköistä halvalla ja asennustyökalut aneemisia.
Tämän jutun kirjoittamiseen meni enemmän aikaa kuin jarrupaineanturin homman tekoon.

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #67 : Huhtikuu 18, 2024, 15:55:45 ip »
Morjens. Pitkällisen vittumaisen palelun ja ähellyksen jälkeen kaikki toimii.  Purin kytkinrasian osiin ja putsasin kaikki pinnat, sekä voitelin hennosti kaikki liikkuvat osat. Onnistuin pompauttamaan kykimestä kuvassa näkyvän kuulan hämärän kellarin pimeimpään nurkaan, mutta käsittämättömällä tuurilla silmä ehti havaita suunnan minne kuula pomppasi ja löysin sen.  Putsasin myös kaikki liittimet jotka kohtuu vaivalla aukesi.  En vieläkään osannut poistaa sitä huoltokiintoavaimen kuvaa, mutta olkoon, eihän se mitään haittaa.  Eli kaikki pelaa nyt ja matka Eurooppaan lähenee, noin 3 viikkoa ja olen laivassa kohti Travemyndeä.  Toivottavasti ei muuta ilmene ennen matkaa, mutta yleensähän aina jotain ilmaantuu. Kiitoksia taas kaikille lukijoille ja tukijoille.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #68 : Huhtikuu 19, 2024, 00:23:33 ap »
Aatelkaas: kuinka paljon yhteisyydellämme olemme säästäneet kirjautuneiden valuuttaa kokonaisuudessaan?
Viat havaitaan, kunnostetaan ja neuvot annetaan.

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #69 : Syyskuu 10, 2024, 19:00:40 ip »
Palataan tähän huoltoaiheeseen ja 80k huoltoon.   Tässä isossa huollossa ohjelman mukaan vaihdetaan vetoakseli ja se on aika hintava kampe. Ihmetyttää miksi ei ohjeisteta vaihtamaan vain ristiniveliä ?   No päätin tehdä vastoin huolto-ohjetta ja vaihdoin nimenomaan vain nivelet akselista, jotka ostin IKH on tiskiltä.  Nyt on takana noin 6000 Km ja ilman ongelmiä, toki edessä on 74000 km jotka tämän vaihtoehto menetelmän pitäisi kestää, jotta voisi sanoa että näin voi huoletta menetellä.  En tätä kenellekkään varsinaisesti suosittele, mutta totean että näyttää siltä että näin voi tehdä.  Jos paketti laukeaa vauhdissa niin jälki on varmaan rumaa.

Toinen lähes yhtä edullinen tapa lienee sellainen että tekee itse muut työt mutta vie itse gardaanin johonkin vetoakseleita huoltavaan liikkeeseen ja pyytää niitä uusimaan nivelet. Tämä on mielestäni hyvä vaihtoehto jos arveluttaa itse niitä vaihtaa.

Itse huoltotyö on aika aikaa viepää ja paljon pitää purkaa että saa akselin ulos.  Manuaalin mukaan kun etenee niin ihan kivasti menee. Ei tarvitse mitään erikoistyökaluja, mutta aika ison valikoiman normi kaluja.  Lisäksi pyörä on tuettava kekeltä siten että peräpään pystyy purkamaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #70 : Syyskuu 10, 2024, 19:19:52 ip »
Pyöränosturi on kätevä laite em. kaltaisissa huolloissa ja osavaihdoissa: etupyörästä kiinni nostimeen ja suuntaisnostin rungon alle niin saa sopivan työkorkeuden eikä tarvitse kyykkiä. Toki onnistuu lattiallakin mutta ei minulta jolla selkä on huono.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #71 : Syyskuu 10, 2024, 21:59:47 ip »
1400:sen polttoaineen kulutuksesta.
Uutena se kulutti siinä kuuden litran tietämin ja kylmällä säällä enemmänkin. Nyt sekalaisen ajon kulutus on 5,4 - 5,6 litraa. Toki reippaalla ajolla menee enemmänkin mutta silloin saattaa tulla muita, ulkoisia kuluja.
Kulutusta vähensin seuraavilla tavoilla: moottorin käyntilämpötilan valvonta ja pitäminen riittävän korkeana. Siihen auttaa lämpömittari ja säädettävä kaihdin jäähdyttimen edessä. Lisäksi on öljynlämpömittari ja lambdanäyttö. Ne antavat viitettä kuljettajalle miten pitää ajaa että moottori olisi tyytyväinen. Öljynlämpö sata astetta tai yli synteettisellä öljyllä vähentää kulutusta. Yhtenä merkittävän seikkana on pienempiläpimittainen takarengas. Sen avulla voi ajaa isommilla vaihteilla. 

Taloutta huonontavia seikkoja ovat ilmanvastus kuten iso pleksi ja muita ulkonemia pyörässä kuten sivulaukut ja takalaukku, leveä ohjaustanko sekä eteen sijoitetut lisävalot ja kaatumaraudat. Kylmänä käynti lisää kulutusta merkittävästi (lisärikastus päästötason ylläpitämiseksi) ja voitelu on silloin heikompaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #72 : Syyskuu 13, 2024, 17:40:57 ip »
Ilmaisin huonosti itseäni tuossa ylempänä. Päästötason ylläpitämiseksi alhaisena lisätään polttoaineen kulutusta. Vaikuttaa omituiselta. Vaan kun poltetaan sylinterissä se mitä siellä tarvitsee polttaa niin rikastuksen osuus poltetaan vasta vähän ennen katalysaattoria niin katalysaattori toimii tarpeeksi kuumana tehdäkseen hiilivetyjäämistä puhdasta. Lambdat ohjaavat tätä toimintoa. Kun käyttää etanolia, vaikka se käy kylmenpänä, niin siitä ei tule samaa ilmiötä. Lambdat ovat suhteellisen neutraaleja pakokaasun lämmön suhteen sillä ne lämpenevät sähköllä. Sekin pitää tehdä polttoaineen avulla. Eräänlainen kehäajattelun tulos. Mutta pakoputkista tulee sitä mitä sallitaan. Siis sallittiin silloin kun näitä dinosauruksia vielä tehtiin.