Epäilet kytkintä. Ei siitä voi syyttää.
Kytkimien mekanismit saattavat kulua, likaantua, hapettua ja vaikka kaikkia kerralla.
En ole puuhannut erikseen muiden kytkinten kanssa kuin sivutuen ja siinäkin vain sen jousen koukussa kääntyvän metallilipareen suhteen.
Apropoo: laitetaan sekin listalle jos ilmenee häiriöitä sillä se kytkin jota tuo kääntyilevä lipare ohjaa saatta likaantua, kulua tai hapettua. Sähkö ei kulje. Asento tappi ulkona tarkoittaa 1 ja asento tappi sisällä on 0.
Taistelin aiheen kanssa aseina kuusiokoloavain, vasara, viilapenkki, alasin, pihdit ja epämääräisiä muita tarpeita. Kun pyörä oli uusi. Sain kapineen pelaamaan ja on pelannut vuosia. Mutta on yksi niistä paikoista johon voi tulla vaivaa reissun päällä.
Terveyssyistä: kokeilkaa moottori käydessä ja sivutuki alhaalla salliiko lähteä liikkeelle. Ei saisi.
Kytkimellä ja peltilipareella on niinkin yksinkertainen tehtävä kuin estää ajoon lähtö sivutuki alhaalla.
Sinänsä, jos tulee tilanne että pyörä sammuu ykköstä tarjottaessa paikallaan ja sivutuki on ylhäällä, niin siitä tietää että sivutuen kytkin renaa. Jos ei bräkleeni ja voitelu auta niin aina voi kytkimen johtimen liittimeen tehdä oikosulun. Kunhan muistaa asian jatkossa.
Itse kytkin on melko jämäkkää mallia. Mutta puhdistusta sekin tarvitsee. Mutta ei painepesuria. Sellaista käytän vain sumuttimena kun huuhtelen pyörääni pesun jälkeen. Mitään kankeita voiteluaineita tai öljyjä ei pidä käyttää sillä ne vain houkuttelevat lisää likaa kohteeseen. Mutta normaali puhdistus ulkoapäin ja toiminnan tarkistus. Ei liene kellekään iso juttu katsastaa kohde ja sen likaisuus sekä toiminta. Ettei matka katkea pikkujutun vuoksi.
http://www.motomatti.fi/2018/10/california-1400-gts-sivutuen.htmlMyös kytkinlipareen akseli huvittaa: hitsattu tappi jossa on ura. Noissa olosuhteissa sekä lipareen avaimenreikäläpi sekä tappi kuluvat vääjäämättä ja kunnes vivun ulottuvuus kytkimeen huononee. Voi, aikaan, sallia sivutuki alhaalla liikkeellelähdön. Asia on toki helppo korjata.
Kirjoitanpa saman alueen toisesta tulevasta ongelmasta. Lähistöllä on toinen sähkökikkare: jarrupolkimen asentokytkin. Sillä on tavattoman tärkeä tehtävä: se hallinnoi jarruvaloa rinnan etujarruvivun kahvakytkimen ohella ja ABS-jarrua. Kohtuullisen tärkeä osa. Tosin ei estä normijarruttamista.
Itse katsoin hilavitkuttimen olevan epäilyttävän. Voisi toimia oikein hyvin sisätiloissa, matalassa lämpötilassa ja pimeässä. Sen vesitiiveys kun on varsin arveluttava. Poistin sen.
Tilalle laitoin tavallisen painekytkimen jossa ei ole ulkopuolisia liikkuvia osia niinkuin oli edeltäjässään: pieni painike kumitutin sisällä joka antaa signaalina lepoasennossa 0 ja poljin painettuna 1.
Kuvauksesta voi jo päätellä että laitoin paineanturin. Kävin ostamassa kauppiaalta paineanturin jonka kierre on sama eli 10x1 eli ensin halkaisja ja sitten kierteen nousu. Tavallinen tarvikeosa. Ulospäin passivoitua terästä ja johtimien lähtöpäässä muovinen läpivienti ja kuminen "piippu" josta johdinpari lähtee signaalia johtamaan.
http://www.motomatti.fi/2017/02/california-1400-takajarrun-valokytkimen.htmlTässä ei vielä kaikki: tuli havaituksi että näiden kahden kytkimen asentoarvot ovat vastakkaiset. Raavitutti päätä kovasti. Tätä hommaa tein Kerholla la. iltapäivällä. Siinä sitten manailin ja baarin puolella oleva, eilistä parantelemassa oleva kerhokaveri, kuuli ja ymmärsi manailuni. Hiljaisella äänellään sanoi että laita vaihtorele signaalilinjaan. Just. Polkaisin polkupyörälläni Verstaalleni ja lokerikosta sellaisen nappasin mukaani, laitoin asianmukaiset liittimet johtoihin ja liitinjalan asensin sopivan suojaiseen paikkaan. Homma tuli valmiiksi. Tällä on menty. Myös kahvakytkimet ovat yhtä huonoa materiaalia. Tai ainakin minun pyörässäni oli.
Mainttakoon että liitoksissa käytin oikeita SuperSeal-liittimiä, en Bilteman huijausliittimiä. Ovat samannäköisiä mutta älkää seotko. Liian kovaa muovia, tiivisteet väljiä eivät pinnit puristu johtimiin koska on metallia säästetty. Silti kansa niitä ostaa ja alunperin hyvä tuote saa huonon maineen. Samalla lailla kävi Böllhof-Otalun kierteenkorjassarjalle. Myydään saman näköistä halvalla ja asennustyökalut aneemisia.
Tämän jutun kirjoittamiseen meni enemmän aikaa kuin jarrupaineanturin homman tekoon.