Heräsi mielenkiinto kardaaniin.
Olen vain takanivelen syynännyt ja se vaikutti kaikin puolin kuntoisalta viime vuoden keväällä. Teknisesti ajatellen, jos nivelissä ei tunnu välystä eikä käänteleminen takertele niveltä kuormitettaessa voi olettaa että vikaa ei ole. Purkamatta takahaarukkaa asiaan ei saa selvyyttä. On siis kokolailla sama vaiva purkaako takahaarukan nivelten katsastusta varten vaiko vaihtaa samalla vaivalla uudet nivelet. Jos niitä on saatavissa erikseen. Ei kai se nivelten välinen akselinpätkä ihan pienestä vioitu.
Nivelet voinee purkaa, jos ovat teknisesti ehyet, niin osille pesu ja kootessa uudet vaseliinit niveliin. Kunhan ei hukkaa laakerineuloja.
Tyypillisesti kuluneessa nivelessä, kun se puretaan, näkyy ristikon tapeissa uraisuutta. Uraisuus johtuu siitä että joko laakerikuppi, neulat tai ristikon tappi tai kaikki kolme ovat kuluneet niin nivelen tapeissa kulumajäljet eivät olekaan tapin suuntaisia vaan vinossa. Sillä edellytyksellä että nivel on kuitenkin toiminut. Näitä on tullut vastaan sekä moottoriyörissä että muissa ajoneuvoissa. Maataloudessa ajetaan, usein, nivelet loppuun asti. Vaikka voitelustakin olisi huolehdittu. (Useimmissa nivelakseleissa on rasvanipat.) On ymmärrettävää että moottoripyörissä ei aina ole nippoja josta voi tehdä kaksi asiaa: uusi vaseliini työntää vanhan ulos ja samalla kulumisen aiheuttama hienoinen metallipuru lähtee vaseliinin mukana.
Näihin asioihin törmäsin maatalouskoneiden huollossa.
Yhtä kardaanin hajoamista olen ollut todistamassa: Kyseessä Moto Guzzi Lario. Itse, huoltaessani kyseistä pyörää, en löytänyt nivelista vikaa. Tosin en kardaania purkanut. Mittarin mukaan 30000 km takana. Kävi kuitenkin niin että samana suvena pyörästä katkesi takahaarukka noin satasen vauhdissa ja seurasi kaatuminen. Henkilövahinkoja ei tullut. Tarvittiin uusi haarukka ja kardaani. Eli kardaanivika voi olla piilevä ja sitä ei kokonaan purkamatta, pesemättä ja tutkimatta voi ehyeksi todeta. Sen jälkeen olen ollut hieman herkkä kardaaneille. Kolmessa moottoripyörässäni on sellaiset.
GT850 kardaanin purin. Entinen poliisipyörä. Nivelet toimivat ajaessa mutta purettuani ne totesin että vaihtoon menee. Paikallinen laakeriliike myi uudet ristikot edullisesti. laitoin nippuun ja ajelin muutaman kymmentuhatta kilometriä kunnes myin sen eräälle tunnetulle rockmuusikolle. Nyttemmin pyörä on jo monennella omistajalla itseni jälkeen mutta vaikuttaa, ulkoisesti, olevan hienossa kunnossa.