Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 287636 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #60 : Maaliskuu 28, 2013, 18:53:57 ip »
Käänsin (ilman tarkkaa asiaan paneutumista) joitakin kohtia tuosta tekstistä ketjuun "mp-katsastuspakko".
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #61 : Maaliskuu 28, 2013, 19:58:04 ip »
Alkas tämä PC V ja varsinkin tuo autotune kiinnostaa siinä määrin että taitaa pitää tilata. Tuosta naapurikaupasta saisi vieläpä aika sopivalla hinnalla. 

Mutta kuinkahan tuo on, sporttiin ei valmista pakettia pc vitosta ole tarjolla. 1200 grisoon ja stelvioon on. Niistä varmaankin molemmat käy myös sporttiin? Kartallahan ei kait ole väliä kun tulee tuo autotune? Lähinnä liittimet vissiinkin vaihtelee noissa pokseissa mutta arvatenkin 8v Gutseissa on kaikissa samat liittimet?

Nimimerkillä: Kaasareitten kanssa olis helpompaa  ;D

Uudessa PC V -versiossa on kaiken lisäksi lambdan huijari, joten saat korjattu myös closed loopin aluetta. Vielä parempi tosin, jos päivität ECUn.

Tänään tein ekat testiajot autotune toiminnassa ja uskottava tuo on, toimii se!
Tämä nyt on vallan mukavaa säätelyä, sen kun ajaa vaan ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #62 : Maaliskuu 29, 2013, 09:11:27 ap »
Hienoa. Itselläni on kokemusta päivitetyllä ECUlla(lambdan poisto, sytytyksen säätö, ruiskutuksen optimointi)+PC V+Autotune+vaihdetut pöntöt+parannettu hapen saanti. On muuten aivan eri pyörä tuo Griso noiden muutosten jälkeen :). Ja se säätäminen on vaan niin helppoa, että lapsikin osaisi.

Seuraava steppi mikä kiinnostaa ottaa, on tuo ECUn kirjoitus. Käytännössä ajattelin sen niin, että haen Autotunen ja PC Vn avulla optimaalisen ruiskutuksen määrän ja päivitän tämän pohjalta ECUn ruiskukartan. Tämän jälkeen vielä varmistus Autotunella, että kartta toimii oikein ja sen jälkeenhän nuo PC V ja Autotune ovat tarpeettomia. Ja jos joskus tekee päivityksia moottoriin, voi kytkeä PC Vn ja Autotunen taas käyttöön ja hakea optimaaliset ruiskutuksen säädöt ja taasen päivittää ECU ja ottaa tämän jälkeen PC V ja Autotune pois käytöstä. Näin siis ainakin teoriassa, käytäntö voi olla monimutkaisempaa.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #63 : Maaliskuu 29, 2013, 10:11:16 ap »
Hienoa hommaa !

Vaikka kovimpien puritaanien voi olla niin kovin vaikea uskoa että sieltä suuruuden alkulähteiltä on päässyt markkinoille hieman epätäydellisiä tuotteita niin kyllä se vaan niin taitaa olla :)

Tässä on tutkisteltu mm. erään Ducati 996 SPS:n alkuperäiskarttoja ja kyllä niidenkin osalta esim. juuri nuo Camn:in viestissään mainitsemat sytytyskartat näyttävät siltä että niitä ei ole optimoitu ollenkaan loppuun asti tehtaan toimesta vaan päästetty liikenteeseen keskeneräisinä. En pysty keksimään mitään fysikaalista syytä miksi sytytyskartta esim. hyppii muutaman sadan rpm:n välein ylös/alas eikä nouse tasaisesti. Syy lieneekin se että säätöä tehdessä on katsottu yhtä kierroslukua kerrallaan ja mittaustarkkuuden rajoissa arvot on lyöty sellaisenaan karttaan. No, toimii se noinkin mutta aika pienellä vaivalla tuosta saa juohevat kartat joiden voisi ennustaa vähentävän koneen kulmikkuutta ajossa. Bensakartoissa voi tuota hyppimistä jossain määrin ollakin jos imusysteemissä on esim. jotain resonansseja joilla virtaus paranee/heikkenee kun osutaan resonanssiin. Nyt kun säätöä lähtee tekemään siten että on ensin "hyppivä bensakartta" jonka avulla haetaan syttykarttaa niin syttykartastakin tulee "hyppivä". Eli homma vaatii muutaman iteraatiokierroksen jossa karttoja vähän katsotaan välillä silmällä ja järjettömät epätasaisuudet poistetaan.

Temmin ajatus siitä että että Autotunella haetaan kartta ja poltetaan se sitten pyörän omaan ECU:uun on varmasti toimiva. Kannattaa vaan ajaa riittävän erilaisissa lämpötila/kosteus-olosuhteissa jotta kartta on sopivan yleiskäyttöinen.

Tein joskus siten että kun lähdin hakemaan VTR SP1 Hondaan lähtökarttaa Powercommanderille, niin latasin netistä n. 20 korjauskarttaa kyseiselle pyörälle suurin piirtein samoilla putkilla yms. muutoksilla. Sitten keskiarvotin nuo kartat "soluttain" eli kutakin rpm/tps solua varten laskettiin keskiarvo ja keskihajonta ko. solulle. Excelillä tämä käy näppärästi. Näin saatiin aikaan keskiarvokartta, josta näkyi selvästi että kaikki 20 säätäjää olivat tietyissä osin karttaa tehneet hyvin samankaltaisia säätöjä (keskihajontakin pieni). Toisissa kohtaa säädöt taas heittelivät paljon jolloin keskiarvokorjaus lähestyi nollaa (ja keskihajonta oli suuri). Tuosta tein sitten lähtökartan ja latasin pyörään. Jo tuolla kartalla pyörä pelasi hyvin ja lambdalla tarvitsi vain tehdä enää pieniä korjauksia tuohon lähtökarttaan.

Eli kartoissa on siis "pyörätyyppikohtaisia" epätäydellisyyksiä sekä sen päällä "pyöräyksilökohtaisia" säätötarpeita. Oma kokemukseni on se että nuo pyörätyyppikohtaiset voivat olla merkittävämpiä mikäli pyörää ei muutoin ole modaamalla yksilöity pidemmälle. Toisin sanoen, vakiona oleviin pyöriin voi joku yksilöimätön peruskartta tuoda jo ihan oivallisen avun, mutta jos pyörää on modattu ja hengitys on merkittävästi muuttunut tarvitaan yksilöllinen korjaus.

Jos tuollaisella Autotune-hommelilla hakisi vähän kokemusta muutamasta samanlaisesta (samoissa modeissa olevista) pyöräyksilöstä niin siinähän se olisi korjauskartta ko. pyörätyypille jonka voisi kirjoittaa suoraan ECU:uun ....

Nopeaa kevään etenemistä odotellen.

t: JuhaV

PS. Onkohan jossain selkeästi taulukko tai tieto siitä mille ECUille tuo Guzzidiag osaa "kirjoituksen" ?









 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #64 : Maaliskuu 29, 2013, 12:29:15 ip »
...ittää ECU ja ottaa tämän jälkeen PC V ja Autotune pois käytöstä.

Anna olla vaan kiinni ja hommaat quickshifterin. Tulee Grisosta varmaan aika hauska ajettava. Tuo kuusilovinen on niin notkea loota, että pitäisi olla aika helppo shifterillä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #65 : Maaliskuu 29, 2013, 13:47:37 ip »
Lainaus
mille ECUille tuo Guzzidiag osaa "kirjoituksen

Tämä on koodaajan ylläpitämä "virallinen lataussivu":

http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/

Sieltä näkee aina uusimmat versiot ja mitä on saatavilla.  Valitettavasti ainoastaan 15M ja 15RC ecuille on Writer ja Reader -ohjelma jaossa. Vakiokarttoja kerätään niin, että kun lähettää lukemansa 15M/15RC vakiokartan heille (guzzidiag@gmail.com), saa TunerPro XDF -tiedoston paluupostina.  Tiedossa on, että 5AM on myös hallussa mutta sitä ei vielä näy jaossa. Jotenkin vaikuttaa siltä että vanhempien ecujen tiedot voi myös lukea (ennen "15M" -mallit, joissa ei ole "johdolla ohjelmoitavaa" eeprom (flash) -muistia, vaan irrallaan käsiteltävä eprom) kun kerran ohjelmaan, jolla karttoja voi käsitellä (TunerPro) on tarjolla näitä vanhempia ecuja varten XDF -tiedostoja.  XDF -tiedosto oli siis se, jota tuo TunerPro tarvitsee, jotta Guzzin kartat näkyvät oikein.

PS.
Olisi varmaan kiva kokeilla tuota Autotune -asiaa mutta kun on 15M ja PCIII malliin sitä ei tainnut saada... (PC III usb olisi kyllä jo).  Ehkä siellä oli joku kiertotie tai vähemmän automaattinen mahdollisuus ?

Lainaus
hommaat quickshifterin
Niin eikös ruiskukartta voi olla nollilla jolloin ecuun erikseen optimoitu kartta on käytössä manipuloimattomana. Tuntuu vaan "mutkikkaalta" pitää niin paljon elektroniikkaa "turhaan" kiinni?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2013, 17:20:14 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #66 : Maaliskuu 29, 2013, 21:13:20 ip »
No voi sen pitää kiinni vaikka nollakartalla, mutta shifterin kanssa oltava kiinni, kun oma boksi ei katkaisijaa ymmärrä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #67 : Maaliskuu 30, 2013, 00:02:27 ap »
Lainaus
mille ECUille tuo Guzzidiag osaa kirjoituksen

Tuli vastaus että heti kun uusimmat ecut MIUG3 ja 7SM on riittävästi testattu Guzzidiag:in kanssa, tulee Reader/Writer 5AM eculle.  Tähän asti karttojen korjauksista referoineet ovat korjanneet sellaisten mallien karttoja, joissa lambda ei ole käytössä.  Lambdan kanssa asiasta tulee kuulemma merkittävästi monimutkaisempaa.

Mikäli Temmi ja muut Grison käskijät haluavat tutkia 5AM karttojaan TunerPro:lla, sain 8V Grison karttoihin TunerPro XDF -tiedoston (ovat siinä käsityksessä että 4V ja 8V mallit tarvitsevat eri XDF -tiedoston). Vaikka yv:nä sp -osoitetta, niin laitan tulemaan (tämäkin tulee varmasti aikanaan tuonne lataussivustolle).
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2013, 01:12:45 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #68 : Maaliskuu 30, 2013, 20:33:33 ip »
Ystävällinen Bernd lähetti jo aiemmin tuon XDF-tiedoston, mutta tuo tunerpro tuntuu vähän kömpelöltä käyttää. Varmaan omassa korvien välissä ongelma.
Jos jostain löytyisi bin-tiedostoina noita 5AM filejä Grisoon niin voisi paremmin vertailla niitä erovaisuuksia.
Omasta sain MPPS:llä imaistua bin-tiedoston ulos mutta nuo Ducatikerhon ddg-filet on kryptattuja niin niistä ei ole paljon iloa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #69 : Maaliskuu 30, 2013, 21:33:07 ip »
Lainaus
Ducatikerhon ddg-filet on kryptattuja

Eikös ne suostu kertomaan 5AM -käyttäjälle millä ne avataan? Entäs kansainvälinen Ducati -porukka?  Joskus muistan törmänneeni jollekin sivulle missä oli pajon juttua Ducatidiag:ista ja siihen liittyvästä. Muistelen että DD:n täysversiolla voi lukea ja kirjoittaa 5AM ecua. Lienee niin, että kuitenkin juuri nuo "tulkintatiedostot" (TunerPro kohdalla XDF -tiedosto) ovat merkkikohtaisia. Nimimerkki Kustimies tietänee myös DD -asiasta(http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=3199.msg20095#msg20095).
Nämä linkit ovat ollut joskus aikaiemmin esillä:
Ducatidiag: http://jpl250rs.perso.sfr.fr/download.php
Tukisivusto: http://ducatidiag.xooit.com
ECM -ohjelma karttojen muokkaukseen:http://ecmtool.free.fr

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2013, 17:55:40 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #70 : Maaliskuu 31, 2013, 09:50:17 ap »
Joo, sellanen kuva on tullut että *.ddg filet on ainoat "hyväksytyt" formaatit. DD-ohjelmalla kyllä pystyy kirjoittamaan 5AM-ecuun bin-filen mutta ongelma on siinä kun ei pysty vertailemaan Winolsilla eri versioita kun *.ddg filet ei aukea siinä.

Pitäisi saada "kokoelma" Grison eri versioiden bin-filejä joilla voisi tehdä vertailuja. Omaa fileä katsoessa esim. polttoainekartta on ihmeellistä hyppyrimäkeä...samoin ennakkokartta. Nyt on jo pariakin eri versiota kokeiltu pyörässä, vaikka ajamaan ei pääse vielä hetkeen... ;D

Lambda pitäisi Grisossa löytyä osoitteesta 4d0fa. Päällä arvo 257, pois 0, jos joku haluaa testailla. Tuotakaan ei voi vielä todentaa kun lämpötila-arvot ei täyty lähellekään. :-\

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #71 : Maaliskuu 31, 2013, 14:53:46 ip »
Lambdan lämpötilaongelman voi ohittaa hankkimalla lämmitettävän lambdan. Sillä voi ohjata moottoria tai olla ohjaamatta kuten alkuperäiselläkin mutta saa näytölle tiedon jo käynnistyksen aikaisesta seoksesta kunha lämmitys on laitettu ajoissa päälle. Erityisesti laajakaistaversiona, josta jo aiemmin mainitsinkin, mutta kapeakaistainen muutaman kympin maksava lämmitettävä lambda on erittäinkin kätevä reaalikaisena tukena ja juuri lämmitettävyytensä vuoksi on nopea reagoimaan ja lämpövaihtelujen vaikutukset mittaustulokseen minimoituvat.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Moottorin-ohjaus/Pakokaasusaato/Happianturi/LAMBDA-SONSIT-JOSSA-NELJA-KAAP-52951/

Samaa kamaa löytyy Motonetista ja muistakin autotarvikeliikkeistä.

Kolme- ja neljäkaapeliset ovat lämmitettäviä. Kolmekaapelisessa ei ole maajohtoa erikseen.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #72 : Maaliskuu 31, 2013, 16:36:07 ip »
Lainaus
Lambda pitäisi Grisossa löytyä osoitteesta 4d0fa. Päällä arvo 257, pois 0
Tämä tuntuu olevan monelle mieleinen toimenpide. Luin saksan "punaiselta foorumilta" että Guzzidiag:iin on tulossa ensimmäisenä lambdan poiskytkentä 15RC eculle. Ymmärsin niin, että siitä tulee käyttäjälle helppo "ruksi ruutuun" -toimi. Kesti kuulemma 6 tuntia löytää missä vaihdetaan ykkönen nollaksi. Tämä kaikki vaan sen takia, että voi vianhaun puitteissa testata ilman lambdaa jos moottoori pätkii, ei muuten  ;)

Lienee 15M/15RC aina ensimmäisenä vuorossa kun nämä ovat ensimmäiset joissa on flash muisti ja ne kattavat liikenteessä olevista ruisku Guzzeista suurimman osan.  Siksi myös tämä 5AM -tarina menee minulla osin yli hilseen...

Lainaus
ddg –file, formaatti, DD –ohjelma, ecu, bin –file, Winols, 4d0fa
Pitää olla jo kohtuullista asian harrastusta että nämä kaikki ovat itsestään selviä ???. Onko siis niin, että kun sama 5AM ecu on Ducatissa käytössä, sinne kirjoitettava tiedosto ei olekaan *.bin -formaatissa, vaan jossain *.ddg -formaatissa ja siksi Guzzeille käytettävissä oleva ilmainen muokkausohjelma TurnePro ei sitä pysty lukemaan ?  WinOLS siis näyttäisi olevan TunerProta vastaava maksullinen ohjelma ecusta luetun datan tulkitsemiseen (http://www.evc.de/en/product/ols/software/) ?

Lainaus
bin-filejä joilla voisi tehdä vertailuja - - polttoainekartta on ihmeellistä hyppyrimäkeä...samoin ennakkokartta
TunerProlla voi verrata myös, en ole paneutunut ohjelmaan mutta sain avattua kaksi karttaa ja ohjelma luettelee toisistaan poikkeavat "solut". Tuo "hyppyrimäki" -asia on jatkoa samaan tilaneteeseen, josta aikaisemmat keskustelun kommentit kertovat. Vahvistaa tämän keskustelun ensimmäistä tekstiä, optimoimista on, jos on vain intoa ja osaamista (ja/tai rahaa).
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 05, 2013, 01:23:30 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #73 : Maaliskuu 31, 2013, 17:16:08 ip »
Minkä näköinen tuo bensakartta on? Onko se käyrinä vai esim prosentteina tai aikana esitetty?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #74 : Maaliskuu 31, 2013, 17:28:48 ip »
Brad the Bikeboy kertoo Marellin kartoista tähän tapaan:

"Polttoainekartta kertoo polttoainemäärän perustuen moottorin kierroslukuun ja kaasun asentoon. Weber Marelli järjestelmät toimivat N-alpha periaatteella (N=kierrosluku, alpha=kaasunasento). Kierrosluvulla ja kaasunasennolla on molemmilla 16 jakopistettä, joille polttoaineen ruiskutusaika annetaan.  Yleensä pisteet ovat lähempänä toisiaan alhaisilla kierrosluvuilla ja kauempana toisistaan korkeilla kierrosluvuilla. Sama kaasunasennon kanssa, paljon pisteitä pienillä avautumiskulmilla ja vain muutama 45 asteen jälkeen.  Yleensä kaasunasento menee ainoastaan 83 asteeseen saakka.  Usein kuitenkin muutama piste voi olla hyvin lähellä toisiaan johtuen suurista muutoksista polttoaineen tarpeessa, joka johtuu aalto- tai pulssisäätö -efektistä.  Jokaisessa kierroslukurivi/kaasunasentosarake leikkauskohdassa on polttoainearvo.  Kartassa on 256 erillistä arvoa polttoaineelle, jotka ovat täydellisen riippumattomia toisistaan."

Jokainen taulukon solu on siis suuttimen aukioloaika. Varmaan asiaton kysymys osaajille mutta voisiko ne olla millisekunteja (ms), eli tuhannesosa sekunteja ? Joku varmaan osaa selvittää milloin suutin sitten on auki ? Kun ainakin vanhemmilla ecuilla varustetuissa Guzzeissa suutin on siinä ilmamäärää säätävän läpän huituvilla eikös kyse ole siitä että sinne ilman sekaan halutaan aina "sopiva" polttoainemäärä. Millisekunteja per imutahti? Muistan lukeneeni myös että duunatun V11 -moottorin kohdalla piti nostaa polttoaineen painetta 0,5 bar, ennen kuin suurilla kierroksilla saatiin arvot kohdalleen. Ymmärrän tämän niin, että vaikka karttaan laitettiin kuinka suuria aukioloaikoja suuttimelle, polttoainetta ei vaan mennyt vieläkään riittävästi läpi ja Air/Fuel -arvo ei ollut tyydyttävä.

Liitteenä Marelli ecun Base Fuel Map (toinen sylinteri) -kartta taulukkona ja graafisena esityksenä TunerPro -ohjelman kuvankaappauksina (kartan otin netistä).
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 01, 2013, 01:18:54 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.