Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 287610 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #90 : Huhtikuu 08, 2013, 18:01:57 ip »
Paras vääntömomentti tulee rikkaalla seoksella. Sen tehokkuus on vain kyseenalaista koska kulutus nousee. Jos päästöarvot ja pieni kulutus ei ole tavoitteena niin miksipä ei sitten säädä moottoria siihen parhaan tehon ja väännön alueelle. Tuskinpa kuitenkaan moni haluaisi laittaa pyöränsä käymään tuolla seosalueella jos ei ole kilpa-ajaja.

Teho suhteessa kulutukseen paranee kun mennään laihemmalle eli moottorin toiminta muuttuu tehokkaammaksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #91 : Huhtikuu 08, 2013, 18:24:58 ip »
Minun workshop manuaalissa on tämmöiset kuvat:
(paras teho tulee vähän rikkaalla?AFR 12.6?)

kompromissejä kaikki tyyni.
kunhan kelit paranee, niin päästään mittaamaan. (ja säätämään)


Mulla huiteli viime kesänä afr 3000-4000 kierroksen välillä pahimmillaan 11,5, jopa ajatuksen alle. Oli niin paksullaan, että puutui hetkeksi nopeasti kaasua annettaessa, ennen kuin sai pureskeltua kakkunsa. Säädettiin siten, että koko kartan vaihteluväli 12,5-13,3:n välillä. Tuolta tosi läskiltä alueelta tippui n.12,8-12,9:ään. Parani herkkyys reilusti, mutta pysyy sen verran paksulla, että ilmajäähdytteinen ei ole vaarassa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #92 : Huhtikuu 08, 2013, 18:39:39 ip »
kulutus on toissijaista. kaikki menee,mitä tankkiin laitetaan.

On se kiva kun voi säätää eri kierrosalueille ja kaasunasennoille Target-AFR:n. Cruising nopeuteen pintakaasulla voi sitten laittaa vaikka sen 15.4... ja tämänhän voi tehdä joka bussipysäkillä Android puhelimella, samalla kun rasvaa ketjut, puntit ja TimoV:n takarenkaan(jos hän ei huomaa..).

JuhaV

  • Vieras
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #93 : Huhtikuu 09, 2013, 18:55:04 ip »
Näillä ei-niin-optimaalisen palotilan omaavilla laitteilla ei oikein ainakaan minun kokemuksen mukaan / taidoilla saa pyörää nykimättä ja hyvin kulkemaan alle 3000 rpm jos seos menee laihemmaksi kuin n. AFR 13-13.5. Juohein moottorin käytös on hieman alle AFR 13, elikkäs välillä 12.5 - 13.

> 5000 rpm kone kyllä sitten pelaa laihemmallakin mutta turvallisempaa on sielläkin pysytellä  mieluummin hieman rikkaalla kuin liian laihalla.

Kaikki riippuu tietenkin siitä millainen on oma ajotyyli. Jos omaa lehmän hermot ja kykenee hinuttamaan niitä kierroksia koneeseen rauhallisesti kaasua pikkuhiljaa avaamalla kun kierrokset nousevat niin voi pärjätä vähän laihemmallakin seoksella. Mutta jos joskus tulee aukaistua kaasua reippaammin niin sitten ainakin ilman kiihdytyspumppusimulaatioita tulee nyppimistä. Eikä tartte olla edes racer:) Tai wanna-be sellainen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #94 : Huhtikuu 09, 2013, 19:37:25 ip »
Tuo Commanderin kiihdytyspumppu on kyllä mainio lisä. Parani huomattavasti kaasuun vastaavuus nopealla kaasun avauksella. Jackalin boksissahan on ohjelmoituna rikastus, mutta se potkii päälle vasta viiveellä, kun kaasu on ollut jo hetken auki..

Manuaalista:

Acceleration mode

During acceleration, the system increases the quantity of fuel delivered, in order to obtain better handling. This condition is recognised when throttle angle variation reaches appreciable values: The enrichment factor is determined according to the oil and air temperature.

Ja mitä tämä tarkoittaa: Nyt kylmillä kun käyttelee, pöllyää putkesta rehellistä mustaa kaasutettaessa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Nopeudensäätöä
« Vastaus #95 : Huhtikuu 10, 2013, 07:35:28 ap »
>> Cruising nopeuteen pintakaasulla voi sitten laittaa vaikka sen 15.4... ja tämänhän voi tehdä joka bussipysäkillä Android puhelimella...<<

Tuota...tuo California on siitäkin hyvä pyörä, että cruisingnopeuteen pääsee vääntämällä kaasukahvaa. Ei tarvitse pysähtyä jokas bussipysäkillä ja soittaa johonkin ( omalle pyörälle tms. ? ).
Pysähtely on tietenkin mukavaa, mutta pitkällä matkalla alkaa rasittamaan ja matka - vaikkapa maahantuojan kahville - kestää Bembölestä alun viidettä tuntia...
Sekin on hyvä juttu, että matkanteko ei ole kiinni esim. kännykän tyhjentyneestä akusta tai heikosta 3G-kentästä. Voishan siitä saada hyvä jutut aikaiseksi, kun kertois, että en päässyt perille, kun kännykässä ei ollut kenttää tai kännykässä oli akku tyhjä...
Ja entäs jos joku ohikulkija soittaa pyörään ja sohii asetukset kävelynopeuteen? Sitä ei tapahdu Oikeassa Moottoripyörässä.

Olis tästä juttua pitkäänkin....

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #96 : Huhtikuu 10, 2013, 09:09:21 ap »
Lue Timo vielä kerran.  ;D

Ei nopeutta säädetä, vaan AFR:a. Eikä siihen tarvi matkapuhelinverkkoa, bluetooth riittää. Jos taas pelkää ohikulkevia ihmisiä ja heidän puhelimiaan, voi ECU:sta jättää BT-mokkulan kotiin, ennenkuin lähtee ajelulle. Eli ei sitä pakko ole kokoajan säätää, mutta siihen on mahdollisuus.  :-*

Joko olet korjannut sen minun vanhan Valeon?  ???

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #97 : Huhtikuu 10, 2013, 10:33:11 ap »
Ai jaa...No nyt mä hokasin!  8)
Siis bussipysäkillä pitää pysähtyä säätämään jotain koneen mokkulaa puhelimella. Kun meillä MG-miehillä noita ei tartte tehdä, ei bussipysäkeillä, eikä juuri muuallakaan. Eikä kännykällä...  ;D

Me vaan ajelemme tarvitsematta pysähtyä kuin odottamaan sitä Kummelikerhoa - McProstata...  ;D

Ja se startti...tuota...se on kyllä tallessa...mutku noita muuttokuormia on tehty välillä useampi... No, eiköhän se siitä!

Reima

  • Vieras
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #98 : Huhtikuu 10, 2013, 13:22:48 ip »
http://www.youtube.com/watch?v=N4tjq6A4qrA

Kyllä tässä iässä itsekullakin ruiskunsäädin jumittaa, joten parempi ehkä olla vinoilematta... >:(
Yhden nahkaliivimiehen sain jo pahalle mielelle, taisi ajella samanlaisella rispektimopottimella kuin videolla.
Kaikesta huolimatta tuo videoklippi on ihan päällikkö  ;D

PS. CaliEV 2001'n ruiskut aion jättää omaan rauhaansa, mutta kierrätys-Lafranconeilla tuntee varmasti menevänsä aikaisemman kokemuksen mukaan herkemmin - ehkä tunne on vaan korvien välissä, mutta on se ihanaa... 8)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #99 : Huhtikuu 10, 2013, 18:10:33 ip »
Lainaus
Lafranconeilla tuntee varmasti menevänsä aikaisemman kokemuksen mukaan herkemmin

Ja tässä ollaankin taas asian ytimessä:
”Saavuttaa vakiona 98 % potentiaalistaan.  Vaihdetulla pakoputkistolla varustettuna saavuttaa sellaisenaan 90% potentiaalistaan.”

Jos vielä H –putken kestää laittaa alkuperäisen höpinäpöntön tilalle, on pakopuoli muuttunut selkeästi. Vähemmän vastusta. Nyt kun kauniina päivänä sunnuntaimotoristi laskee menemään mukavaa ja mutkaista tietä näkymättömiin, hymyssä suin, alkaa mieltä kalvaa hiljaa epäilys… Mitäs jos minäkin… Ihan vaan pikkuisen… Mitenkäs se mahtaisi mennäkkään jos moottorinohjausta olisi optimoitu niin, että se vastaisi paremmin nykyistä tilannetta.  Sehän on alun perin ”optimoitu” vakioputkille, nyt ei ole enää vakioputkia…  Miten mahtaisi vääntää kun tuonne nousevaan mutkaan mennessä kääntäisin kaasua…  Entäpä jos joskus pyrkii ”vanha Aatami” esiin ja tekee mieli kiihdyttää ratvakkaammin… Ykkösestä kolmoselle tuppi nurin…  Entäpä kulutus... säästöäkin tulisi.  Entäpä suomalainen viinabensa, eihän sellaisesta ollut mitään tietoa sillon, kun EV Mandellon porteista ulos tuli... Jokuhan se kerran kirjoitti foorumille että ei olisi uskonut että samalla pyörällä ajaa kun säätäjältä kotiin päästeli... Ja se pehmeys... ei nykimistä, kaasua saa kääntää ihan tosta vaan ja menee niin pehmeästi että...  Tässä vaiheessa sydän läpättääkin sitten jo niin että on syytä alkaa kaartelemaan kahvipaikan pihaan... Vielä ensimmäisillä kulauksilla vilisee mielessä kaikenlaisia sopimattomia sanoja ja lyhenteitä, commanderi, rapid bike, guzzidiag, M15 ecu, AFR, Nm, kW, CO, € ...

Ja taas on yksi viaton sielu turmeltunut.
V11 - it defines you.

Reima

  • Vieras
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #100 : Huhtikuu 11, 2013, 08:38:41 ap »
Mika, ei pidä yllytyshullulle heittää lisää löylyä ...  ;D
Never say never... 8)

Reima

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #101 : Huhtikuu 11, 2013, 12:38:48 ip »
>>...ei olisi uskonut että samalla pyörällä ajaa kun säätäjältä kotiin päästeli...<<

Joo, sehän oli minun kokemus Stonesta kun änkkärien vaihtamisen jälkeen tulin Piikkiön penkistä.
Make kertoi "lisänneensä syöttöä" ja tarkistaneensa tietenkin ruiskut.
Ja ihan totta: Pyörä oli "ihan eri pyörä", kuin menomatkalla.  ;D

Viime la satuin käymään ihan sattumalta Tmi Dyno-Might-liikkeessä. Kun vieressä oli Old Spriten outletissa markkinat.
Kertoi mestari, että 7-800€ maksaa PC, asennus ja säätö+kartta tuohon Caliin. Kaasukahvasta poistuu kuulemma kulmat,
teho lisääntyy ja vääntö paranee. Lisäksi poistuu se "mittausmonttu".

No, en nyt kuitenkaan aio tähän ryhtyä. Tuolla summalla ostaa benziiniä tai vakuutusta pitkään...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #102 : Huhtikuu 11, 2013, 14:51:03 ip »
Aika makian katteen ottavat! Commander maksaa 250-350 euroa, sen asentaa vartissa itse ja rullaus ja säätö maksanee paikasta riippuen 50-100€..
Arviokarttoja, joilla pääsee alkuun, saa netistä tai vaikka multa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #103 : Toukokuu 07, 2013, 20:35:50 ip »
Lueskelin miten Guzzidiag -kehittäjien 5AM luku- ja kirjoitusprojektit kehittyvät. Samalla oli uutta tietoa Cali1400 Ride by wire -järjestelmästä:

Cali1400 (7SM Ecu)  yhteydessä oli jo puhetta että kaikilla neljällä sytytystulpalla on omat ”karttansa” moottorinohjausjärjestelmässä. Käytössähän on, kuten tiedetään, ensimmäistä kertaa Guzzin historiassa „Ride by wire“ –järjestelmä, jossa perinteinen kaasuläppiä käyttävä kaasuvaijeri käyttää ”kahvanasennon ilmaisimia” kaasuläppien sijasta. Kahvanasennon ilmaisimen tehtävänä on välittää moottorinohjausjärjestelmälle kuljettajan haluama moottoriteho.

Jotta riittävä turvallisuus on taattu, on käytössä istuimen alla heti 2 kaksoispotentiometriä (”4 erillistä potentiometriä”), joita käyttää kaksi erillistä vaijeria! Näistä neljästä potentiometristä kaksi toimivat aina ”toisiaan vastaan”, päinvastaisesti. Näin kaksi toimii aina, vaikka kaksi olisi epäkunnossa. Potentiometrit ovat kontaktittomia ”tinattuja ja magneettisesti ohjattuja” eikä niitä voi korjata tai vaihtaa erikseen.

=> Guzzidiag näyttää kaikkien neljän arvot  8)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2013, 16:20:34 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #104 : Toukokuu 07, 2013, 21:41:42 ip »
Odotan mielenkiinnolla kun pääsee vaihtamaan kaasuvaijereita uuteen Californiaan joka on silloin jo vanha. Nämä nykyiset teflonputkivaijerit kun tuntuvat kestävän oikein hyvin.