Hienoa hommaa !
Vaikka kovimpien puritaanien voi olla niin kovin vaikea uskoa että sieltä suuruuden alkulähteiltä on päässyt markkinoille hieman epätäydellisiä tuotteita niin kyllä se vaan niin taitaa olla

Tässä on tutkisteltu mm. erään Ducati 996 SPS:n alkuperäiskarttoja ja kyllä niidenkin osalta esim. juuri nuo Camn:in viestissään mainitsemat sytytyskartat näyttävät siltä että niitä ei ole optimoitu ollenkaan loppuun asti tehtaan toimesta vaan päästetty liikenteeseen keskeneräisinä. En pysty keksimään mitään fysikaalista syytä miksi sytytyskartta esim. hyppii muutaman sadan rpm:n välein ylös/alas eikä nouse tasaisesti. Syy lieneekin se että säätöä tehdessä on katsottu yhtä kierroslukua kerrallaan ja mittaustarkkuuden rajoissa arvot on lyöty sellaisenaan karttaan. No, toimii se noinkin mutta aika pienellä vaivalla tuosta saa juohevat kartat joiden voisi ennustaa vähentävän koneen kulmikkuutta ajossa. Bensakartoissa voi tuota hyppimistä jossain määrin ollakin jos imusysteemissä on esim. jotain resonansseja joilla virtaus paranee/heikkenee kun osutaan resonanssiin. Nyt kun säätöä lähtee tekemään siten että on ensin "hyppivä bensakartta" jonka avulla haetaan syttykarttaa niin syttykartastakin tulee "hyppivä". Eli homma vaatii muutaman iteraatiokierroksen jossa karttoja vähän katsotaan välillä silmällä ja järjettömät epätasaisuudet poistetaan.
Temmin ajatus siitä että että Autotunella haetaan kartta ja poltetaan se sitten pyörän omaan ECU:uun on varmasti toimiva. Kannattaa vaan ajaa riittävän erilaisissa lämpötila/kosteus-olosuhteissa jotta kartta on sopivan yleiskäyttöinen.
Tein joskus siten että kun lähdin hakemaan VTR SP1 Hondaan lähtökarttaa Powercommanderille, niin latasin netistä n. 20 korjauskarttaa kyseiselle pyörälle suurin piirtein samoilla putkilla yms. muutoksilla. Sitten keskiarvotin nuo kartat "soluttain" eli kutakin rpm/tps solua varten laskettiin keskiarvo ja keskihajonta ko. solulle. Excelillä tämä käy näppärästi. Näin saatiin aikaan keskiarvokartta, josta näkyi selvästi että kaikki 20 säätäjää olivat tietyissä osin karttaa tehneet hyvin samankaltaisia säätöjä (keskihajontakin pieni). Toisissa kohtaa säädöt taas heittelivät paljon jolloin keskiarvokorjaus lähestyi nollaa (ja keskihajonta oli suuri). Tuosta tein sitten lähtökartan ja latasin pyörään. Jo tuolla kartalla pyörä pelasi hyvin ja lambdalla tarvitsi vain tehdä enää pieniä korjauksia tuohon lähtökarttaan.
Eli kartoissa on siis "pyörätyyppikohtaisia" epätäydellisyyksiä sekä sen päällä "pyöräyksilökohtaisia" säätötarpeita. Oma kokemukseni on se että nuo pyörätyyppikohtaiset voivat olla merkittävämpiä mikäli pyörää ei muutoin ole modaamalla yksilöity pidemmälle. Toisin sanoen, vakiona oleviin pyöriin voi joku yksilöimätön peruskartta tuoda jo ihan oivallisen avun, mutta jos pyörää on modattu ja hengitys on merkittävästi muuttunut tarvitaan yksilöllinen korjaus.
Jos tuollaisella Autotune-hommelilla hakisi vähän kokemusta muutamasta samanlaisesta (samoissa modeissa olevista) pyöräyksilöstä niin siinähän se olisi korjauskartta ko. pyörätyypille jonka voisi kirjoittaa suoraan ECU:uun ....
Nopeaa kevään etenemistä odotellen.
t: JuhaV
PS. Onkohan jossain selkeästi taulukko tai tieto siitä mille ECUille tuo Guzzidiag osaa "kirjoituksen" ?