Matti, jos sallit niin ehkä Megasquirt keskustelu kannattaisi pitää tästä Guzzidiag-keskustelusta hieman erillään jotta jo valmiiksi monimutkainen asia ei sekoitu enempää.
Kuten Camn totesikin jo niin tällä Guzzidiag-työkalulla muutellaan lähinnä vain karttoja ja siksi varsinainen moottorinohjausalgoritmi on se mikä se on eli käytännössä Alpha N-pohjainen säätö. Siinä siis ruiskutusmäärä päätellään kaasun asennosta (alpha-kulma) ja kierrosluvusta (N), joita vastaavat ruiskutusarvot on tallennettu karttaan. Tätä arvoa voidaan vielä tarkentaa ns. barometrisellä korjauksella eli ilmanpaineesta ja lämpötilasta laskettavalla korjauksella jolla otetaan huomioon ilman tiheys eri olosuhteissa. Tämän myös Guzzien ECUt osaavat.
Myös Alpha N:n kanssa voidaan tehdä lambda-korjaus, jolla pakoputkesta tutkitaan että mitenkäs se palaminen menikään ja korjataan takaisinkytketysti ruiskutusarvoja. Ymmärrän että näin tekee myös Guzzien ECUt ainakin kierroslukualueen alapäässä.
Automaailmassa, johon Megasquirt on alunperin kehitetty on sitten kehittyneempiä tapoja laskea moottorin menevää ilmamäärää kun käytössä on joko volumetrisiä tai ilmamassaan perustuvia mittauksia (MAF, MAP) mutta mopoissa näitä ei juurikaan ole. Ja kisavehkeissä on itseasiassa todettu että oikein säädetty Alpha N on itseasiassa varsin hyvä ja antaa toistuvan ja NOPEAMMAN vasteen koska siinä ei tehdä liikaa säätöjä muuttuvien parametrien suhteen. Moottoripyörän koneessahan tuo kierrosherkkyys ja sen vuoksi vasteaika on tärkeämpi asia kuin auton moottoreissa.
Pari huomiota noista Camnin aiemmin laittamista Guzzi-kartoista :
Syttykartan alapää (jota Matti myös kommentoi) näyttää siltä että ensimmäinen rivi on itseasiassa "0 rpm" rivi ja käytössä vain käynnistyksessä. Kun moottori tärähtää käyntiin niin ennakko ei aivan mahdottomasti hypi vaan pysyy siellä n. 1000 rpm rivillä.
Camn kysyi että mitä arvoja ovat nuo ruiskutuskartan arvot. Yleensä ne on tosiaan annettu millisekunneissa mutta muitakin arvoja (mikrosekunnit) joskus näkee. Guzzin n. 1 litran koneelle nuo arvot ovat yleensä jossain 2 - 12 ms välillä. Eli tyhjäkäynnin tuntumassa esim 3-4 ms ja kaasu auki > 10 ms.
Tuo 12 ms on raja joka syntyy sillä että 10000 rpm kiertävässä koneessa kahden työtahdin välinen ero on n. 12 ms. Eli tuolloin suuttimet olisivat 100 % ajasta auki, mitä ne eivät kestä mutta eipä kierrä Guzzikaan normaalisti 10000 rpm

Mutta kartoissa ei siis käytännössä voi olla yli 12 ms arvoja.
Eli noissa ruiskukartan arvoissa on jotain häikkää koska siellä esiintyy x 10 arvoja, jotka eivät siis voi olla millisekunteja. Jos taas ne olisivat mikrosekunteja niin 1 ms = 1000 us joten sekään ei ole selitys.
Ja on muuten hemmetin iso "saastekuoppa" tuossa ruiskutuskartassa n. 4000 rpm alueella alkaen alle puolikaasusta täyskaasuun. Tuo ihan huutaa "optimointia"

Kysymykseen siitä milloin ruiskutus pitäisi sitten tehdä niin kun näissä ruiskutus tehdään imusarjaan niin asialla ei varsinkaan suuremmilla kierroksilla ole kovin vakavaa merkitystä. Asia korostuu matalilla kierroksilla jolloin suhteessa imuventtiilin aukeamaan ruiskutushetkelle on optimi. Täytyy luntata vanhoista MyECU kartoista tätä asiaa jossain välissä. Efektin kuulee moottorin käynnin "pehmeytenä" mutta kaikilla kokeilemillani asetuksilla kone kyllä kävi ihan ok.
t: JuhaV