Kirjoittaja Aihe: California 1400 piiitkä ykkönen  (Luettu 2745 kertaa)

Tappe

California 1400 piiitkä ykkönen
« : Toukokuu 31, 2024, 21:19:22 ip »
Varmaan moni muukin on samaa mieltä että 1400 californiassa on turhan pitkä ja nopea 1. vaihde.
Vaatii jonkin verran totuttelemista hidas ajoon ja kytkimen kanssa pelaamista ettei ala nykimään.
Vääntöä alakierroksilla ei oikein tunnu riittävän ja siitä kysyinkin eräästä huoltoliikkeestä että voisiko ecun polttoainekarttaa säätää? On kuulemma kriminalisoitu ja voi joutua syytteeseen. Jotkut ovat kuulemma laittaneet PowerBooster lisälaitteen parantamaan alakierrosten vääntöä. Hänellä eikä minulla ole ko laitteesta käytännön kokemusta, minä en edes tiedä mikä moinen laite on? Löytyykö täältä kokemusta pyörän säätämisestä tai PowerBooster laitteesta?

motomatti

Vs: California 1400 piiitkä ykkönen
« Vastaus #1 : Toukokuu 31, 2024, 22:44:39 ip »
Hittojakaan en tiedä mistään boostereista. Eikä nyi. Eikö tavallinen, ilmainen, GuzziDiag-säätö riitä? Se on saatavilla suomeksi ilman korvauksia. Pyörässä on päästöjen takaisinkytkentä joka on merkittävä asia. (No, tiedän henkilöt jotka ovat asian suomentaneet.)
Yli viisi suvea olen ajellut ja vähät säädöt, joita on tarvittu, ovat hoitaneet ne pikkujutut etanolin osalta. Eikä sitäkään säätöä tarvita pyörän normitoiminnan kannalta. Etanolin lisäystä ei ihmeemmin, aikanaan, julistettu julkisesti mutta taisi jäädä pienkoneitten osalta huomioimatta
Ongelmahan on se että alunperin pyörä on säädetty sen aikaisille polttoaineille kun pyörä oli uutuus. Nykyään setti on erilainen. Puhtaasti etanolilla lähtee tehoa varsin hyvin. Pitkälti yli sata heppaa tällä myllyllä. Eikä tule vaurioita. Tietääkseni.

Tämän kirjoitti henkilö joka juuri tuli pikku kerrokselta (Rapiat sata km.) eikä mitään hämminkiä ole. Käytin osin etanolia ja 95:sta sekaisin. Re85:ssa  on etanolia suurin osa ja tehoa pukkaa. Mutta kulutus on reipasta. Jos luistonesto on herkällä asetuksella voi olla että kiihdytys jää tekemättä.

Pyörässäsi on lambda-takaisinkytkentä joka pitää lievät vaihtelut kurissa. Voit käyttää 99:siä, 98:sia, 95:sta ja, vaikka etanolia, polttoaineena eikä pyörä nikottele. Takaisinkytkentä hoitaa homman. Tule vaikka koittamaan. Etanolilla tulee kymmenkunta heppaa lisää mutta tankki tyhjenee rivakkaan koska etanolin energiatiheys on alhainen.
Me kaikki joudumme käyttämään etanolia siksi että laki vaatii sitä sekoitettavaksi perusbensaan. Piruko näistä tietää...

Pyörä tottelee myös litiumvaraajaa jos on litiumakku. Kuten itselläni. Toista vuotta. Muutaman kilon kevyempi ja purkuvirraltaan reipas, ja käynnistys on äreä.

Itse en ole, muutaman vuoden kokemuksella, havainnut maitsemaaasi liian isoa ykköstä. Usein risteyksissäkin käytän kakkosta. Ykkönen on ns. ryömintävaihde. Toki käytän eri tyyppistä takakumia. Blogissani saattaa olla kiinnostuksen kohteita. Se on laaja ja sillä on satojatuhansia käviöitä. motomatti.fi. Sivuni häviävät koska ylläpitäjä edesmeni. Katsotaan mikä on tulevaisuus...
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2024, 23:53:35 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

Vs: California 1400 piiitkä ykkönen
« Vastaus #2 : Kesäkuu 02, 2024, 19:13:59 ip »
Nopein tapa muuttaa kokonaisvälityssuhdetta on laittaa pienempiläpimittainen takarengas. Olen varsin tyytyväinen hidasajo-ominaisuuksiin. Silläkin lienee käsittelyyn vaikutusta millaisella ajomoodilla ajelee. Epäilen myös että päästöluokallakin on olemassa vaikutuksensa. Moottorinohjausta voi muokata itse.