Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 223415 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 576
Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« : Helmikuu 28, 2013, 20:22:40 ip »
Ajatus Guzzidiagin kanssa puuhastelevalta Euroopasta - ruiskuguzzi, jossa moottorinohjausjärjestelmä tehtaan jäljiltä:

Saavuttaa vakiona 98 % potentiaalistaan.
Vaihdetulla pakoputkistolla varustettuna (Mistral, Quat-d, Bos, jne.) saavuttaa sellaisenaan 90% potentiaalistaan.
Kun moottorinohjausjärjestelmään päivitetään pakoputkistoon sopiva kartta, voidaan saavuttaa 95% potentiaalista.
Kun käydään dynossa ja asiansa osaava hienosäätää moottorinohjausjärjestelmää, voidaan saavuttaa 98-100% potentiaalista.

Vaikka monikaan ei huomaa 5% tehomuutosta, päästään ecun karttoja päivittämällä taikaisin ”vanhoihin hyviin aikoihin”, jolloin miiteissä vaihdeltiin kaasuttimen neuloja… Ja sitten on tietysti Motomatin esillä pitämä asia polttoaineiden vaikutuksesta, moottorinohjausjärjestelmä pitäisi ihannetapauksessa päivittää kulloinkin pumpusta saatavalle polttoainelaadulle..

Imupuolen avartaminen vaikuttaa joskus yllättävän vähän:
Esim. V11 kohdalla sanotaan imukanavan virtaaman olevan sen, joka ei 8 mm venttiilin aukeamisen jälkeen enää muutu. Imupuolen avartaminen ei tämän mukaan auta, koska rajoittava kohta on tuolla.
Vihreä = V11 täysin standardi
Punainen = V11 ilman imukanavien kumisia ”päätysnorkkeleita”
Sininen = Sport 1100i täysin standardi
Keltainen = R1150R täysin standardi
(http://www.bikeboy.org/v11sport.html)
Vastuulauseke: kun "kaikenlainen moottorinohjauksen säätäminen tai sen komponenttien vaihto tai lisäohjelmien tai ulkoisten komponenttien lisääminen on kielletty", tämä kaikki koskee vain rata-ajoa suljetulla alueella.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2013, 22:13:38 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 819
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #1 : Helmikuu 28, 2013, 20:58:01 ip »
Minä noista ymmärrä mutta odottelen sitä 5AM ecun kirjoitusominaisuutta kyllä kovasti. Eikös sillä pääsisi tämän "päästömittauskuopan" kimppuun?
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 576
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #2 : Helmikuu 28, 2013, 22:10:09 ip »
En minäkään ymmärrä mutta uskon että sillä kirjoitusominaisuudella (mutta vain jos työkalut ovat asiansa osaavan käsissä) pääsee satavarmasti mainitsemasi kuopan kimppuun ynnä kaupan päälle löytyy varmaankin joku prosentti lisää vääntöä/tehoa. Hyvin tuo aikasemmin mainittu asioista perillä oleva Bikeboy kuvailee:
"
En minäkään ymmärrä miten telkkari toimii, mutta joka ilta kun menen kotiin ja laitan sen päälle, näen uutiset. Ei ole väliä, ymmärtääkö miten moottorinohjausjärjestelmä toimii, sitä voi käyttää kuitenkin ihan hyvin. Järjestelmän ydin, ecu, on pieni erikoistunut ohjaustietokone, joka on itse täydellisen tietämätön siitä, että se panee moottoripyörän sanomaan brumm, brumm...."  :D

Mutta vakavammin ottaen, veikkaan että tämän lajin osaajat ovat ne, jotka ovat tottuneet säätämään moottorinohjausjärjestelmiä kokonaisvaltaisesti. Ymmärrän niin, että esim. Power Commanderin avulla voidaan säätää vain ruiskutusta ja joskus myös kiihdytyspumppu -toimintoa. Siis periaatteessa vain yhtä tärkeää osa-aluetta säädetään.  Edellä manittu "Bikeboy" sanoo myös: "ajattele ruiskutuskarttaa kaasuttimena, jossa on 256 polttoainepiiriä, joista mikään ei mene päällekkäin toisensa kanssa".  Ja nyt avautuukin eteen "ohjaustietokone" kokonaisuudessaan.  En antaisi pyörääni osaamattoman käsiin, kun "säädettävää" onkin nyt:
Idle Ignition (tyhjäkäynti, sytytys), Base Ignition Map (peruskartta sytytys, sytytysennakko asteina), Base Fuel map (peruskartta ruiskutus), Cylinder 2 Delta Fuel Map (sylinterin 2 ruiskutusajan ero toiseen sylinteriin nähden), Start Enrichment (käynnistysrikastus), Accel Enrichment (kiihdytysrikastus), Air Temperature Trim (ilmanlämpötilan vaikutus), Engine Temperature Trim (moottorin lämpötilan vaikutus), Air Pressure Correction (ilmanpaineen korjaus), Max Rpm (kierrosluvun rajoitus).

Siteeraan taas Bikeboyta: "On olemassa monia ohjelmantekijöitä, jotka pelkästään lisäävät tai vähentävät polttoainetta koko kartan alueella. Useimmat kuskit eivät huomaa eroa onko seos liian laihalla tai rikkaalla, kunhan ei pauku pakoputkissa.  Se että on mahdollisuus säätää ei tarkoita välttämättä sitä että saa asiat kohdalleen, itseasiassa hieman masentavaa..."
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 06, 2014, 17:23:31 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 548
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #3 : Maaliskuu 01, 2013, 07:28:02 ap »
Moi,
Olisko tossa ekassa %-luvussa joku virhe?
Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

TunturiTT

  • Viestejä: 11 404
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #4 : Maaliskuu 01, 2013, 07:50:08 ap »
Minä noista ymmärrä mutta odottelen sitä 5AM ecun kirjoitusominaisuutta kyllä kovasti. Eikös sillä pääsisi tämän "päästömittauskuopan" kimppuun?

Joo tai ei. Onkos tuo lambda-vetoinen moottorinohjaus? Silloin voi olla, ettei boksia voi huijata tuossa päästökuopassa. Tällöin tarvitaan vielä o2-eliminator, poistamaan lambda käytöstä. Tosin, jos Guzzidiagilla voitaisiin kytkeä lambda ohjelmasta..?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 129
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #5 : Maaliskuu 01, 2013, 08:26:48 ap »
Minä en tule koskaan ropeloimaan mitään ECUa tms. systeemiä, joten en ole kiinnostunut noista prosenteista ja kartoista...
Haluaisin kuitenkin a) kaasukahvasta pois kulmikkuuden ja b) saastemontun ( ~3000rpm ) pois. Siis kaasukahvan tavallaan lineaariseksi.

Kokonaan toinen asia on, jos joku haluaa harrastaa teknisiä asioita. Jotkut hifistit tekevät vahvistimen itse tilaamalla ulkomailta tarvittavat tavarat, putket ja konkat yms.
Sen jälkeen he kuuntelevat sihinöitä, rapsahduksia ja kohinaa. Itse musiikki saattaa jäädä toisarvoiseksi. Eräs hifi-mies kysyi joskus lehdessä, jotta mitäs semmosella
kesämökillä tekee? Sen hinnalla kun saa jo aika hyvä vahvistimen  ???.

Toisaalta - kriittinen suhtautuminen olemassa olevaan tekniikkaan saattaa poikia menestystarinan; Eräs suurehko suomalainen matkapuhelinfirma aloitti elektroniikan tekemisen
6 hlön "pajassa" muutama kymmenen vuotta sitten. Kumisaappaiden ohessa...
Minä tein nuorena opiskelun jälkeen omin pikku kätösin tutkakuvaa varten nopeudenmittausviivaimen. Sillä saatiin suoraan kohteen nopeus ilman laskutoimituksia tms. Tähän
tekemiseen oli syynä laiskuus, kun en yön pimeinä hetkinä viitsinyt / ehtinyt / jaksanut laskea muutaman kymmenen maalin liiketekijöitä...
Siihen aikaan kun ei ollut "Tutka-ECUja", joita olis ohjelmoinut... Videopelitkin olivat tv-ruudulla ollut pim-pom -tennis. Oi niitä aikoja... :P

Nooh...tulevaisuus näyttää suorastaan upealta: Ensi kuussa Italiatar tallista ja hieman kuiskuttelua ensin ja sitten: Kausi alkaa!  ;D

Ja kesällä on sitten International Moto Guzzi Summit - lukekaas niitä päivityksiä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 404
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #6 : Maaliskuu 01, 2013, 08:44:38 ap »
Minä en tule koskaan ropeloimaan mitään ECUa tms. systeemiä, joten en ole kiinnostunut noista prosenteista ja kartoista...
Haluaisin kuitenkin a) kaasukahvasta pois kulmikkuuden ja b) saastemontun ( ~3000rpm ) pois. Siis kaasukahvan tavallaan lineaariseksi.




Saa jo nyt korjattua,

a) pikakaasukahva sekä b) Power Commander. Omassa tehty jo nämä ja kaasukahva on nopeuspotentiometri  ;) Ainakin Jackalin boksissa on myös ohjelmoituna lisärikastus, kun torvi on pidempään levällään kiihdytyksessä, tämä tuntuu kiihdyttäessä aika selvästi omassa, nyt kun on säädetty. Ennen säätöä se tuli aika kulmikkaasti mukaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 374
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #7 : Maaliskuu 01, 2013, 09:52:16 ap »
Lainaus
Olisko tossa ekassa %-luvussa joku virhe?

Prosenttiluvut voivat olla hieman harhaanjohtavia:
Tässä tapauksessa luvulla tarkoitetaan kyseisen mootttorin ja sen apulaitteiden kokonaisuutta toimia oikein.
Verrataanpa polkupyörään: Pyörässä on kaksi pedaalia ja laakerit kunnossa: toimintakyky 98%. Lisätään polkimiin siteet että pedaaleja voi nostaa jaloillaan: edelleen ollaan rakennekokonaisuuteen nähden 98% toimintakunnossa. Mutta kun verrataan näitä kahta ratkaisua keskenään niin osoittautuukin että ensin mainitussa vehkeessä suosrituskyky onkin vain 70% verrattuna tähän siteillä varustettuun versioon.

Eli tarkoittaa että kokonaiskonstruktioon nähden vakio Guzzi on viilattu hyvään lyöntiin.

Sitten kun ryhdytään muuttamaan nokka-akseleita ja puristussuhteita tai polttoaineen laatua niin yllättäin huomataan että alkuperäinen ohjelmointi muutettuun konstruktioon antaa vain 70% ominaisuudet eli viritysvaraa on tällöin vielä melkoisesti ulosmittaamatta ja se onnistuu vain ohjelmoimalla uusiksi.

Capishi?

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #8 : Maaliskuu 01, 2013, 10:07:21 ap »
Vai meniskö näin: Otetaan tuotantolinjalta 100kpl jonkun mallisia Guzzeja. Nimellisteho esim 105hv. Mitataan kaikkien maksimiteho. 98kpl luovuttaa vähintään 105hv ja kaksi jää alle.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 374
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #9 : Maaliskuu 01, 2013, 10:23:44 ap »
Hyvä pointti. Mutta ei kerro sitä mahtoivatko ne kaksi pudokasta edes lähteä käyntiin...

TimoEv

  • Viestejä: 2 129
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #10 : Maaliskuu 01, 2013, 10:34:13 ap »
Matti on tuossa aivan oikeassa.
Ja minulle rittää tehtaan jäljiltä oleva pyörä. Semminkin, kun en tiedä muutuisiko se erityisen paljon paremmaksi ostamalla, rakentamalla ja säätämällä. Tuotos - panos -suhde?
Vois olla kivaa joskus kokeilla sellaista Calia, jonka asiantuntija olisi parannellut oikein hyväksi. Siitä saisi referenssin minkälainen pyörä voisi olla, joten semmoista voisi sitten rakennella...hmmm... Ymmärtääkseni kokonaisuuteen sisältyy myös iskuvaimennuksen, renkaiden, ajoasennon yms. kriittinen tarkastelu. Vai?

Keskustelin joskus Powercommanderista Nurmen Maken kanssa. Hän sanoi, että sen asennuksessa on huomioitava, että pelkästään se laatikko ei tee autuaaksi. Ei, vaikka olis hyvä karttakin. Saadakseen täyden hyödyn on mietittävä hengitystä ( siis moottorin ), venttiilien asioita ( nokka-akseli&co. ), pakoputkia jne. Toisaalta, jo pelkkä PC:n asennus saattaa - tuurilla - tuoda huomattavan parannuksen kaasukahvaan. Kuitenkin ilman kokonaisuuden arviointia ja säätöjä homma jää vähän puolitiehen. Näin olen ymmärtänyt. Saatan tässä(kin) olla väärässä.

Tästä syystä kirjoitin, etten ala ropeloimaan ECUa... En tietenkään vähättele tai tuomitse toisin toimivia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 404
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #11 : Maaliskuu 01, 2013, 10:55:24 ap »
Niin no itse en lähtenyt Commanderjunaan arvalla. Omani on säädetty perstuntumalla ja sitten hiottu kohdalleen penkissä  (olikin oman säädön jälkeen yllättävän kohdallaan). Vaihdettuja osia on putket ja filtteri. Nyt työn alla uusi putkisto ja ilmaputsarikotelon parannus.
Omassa kartassa ärsytti sen alakierrosalueiden rikkaus, herkkyys ihan perseellään ja kiihtyvyys puuroutui nopealla kaasun avauksella. Kartan korjailun lisäksi aktivoitiin PC:n kiihdytyspumppuoptio ja säädettiin se sopivaksi. PC antoi myös mahdollisuuden quickshifterille, eli vaihteet voi pykältää ylöspäin ilman kaasun laskemista ja kytkintä -> veto ei katkea reippaassa kiihdytyksessä. Tämä luonnollisesti omastani löytyy.
Tuo Guzzidiag kiinnostaa siksi, että pääsisi sytytyskäyrän kimppuun. Tiedän, että sitä kautta pääsisi hiomaan ominaisuuksia kohdilleen.
Todennäköisesti vien pyöräni taas kesän alettua samaan penkkiin, niin saadaan uusista parannuksista hyöty ulosmitattua.


Pitää kyllä sanoa (ihan ilman sarvia), että tehdasvakiota pyörää ja sen ominaisuuksia ei ole yhtään ikävä.  8)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #12 : Maaliskuu 01, 2013, 10:56:22 ap »
Kyllä ne kaikki 100kpl saadaan tehtaalla käyntiin ennen dynotusta.

Otetaan sitten yksittäinen Guzzi tarkastelun kohteeksi. Sen teho tuotantolinjalta hyväksytysti päästyään on aina 100% itseensä verrattuna. Sitten aletaan optimoida. Vaihdetaan osia esim. avarampi putkisto ja helpotetaan hengitystä imupuolella (leikellään koteloa ja vaihdetaan vapaavirtaussuodatin). Tehot mitataan ja todennäköisesti antaa alle 100% alkuperäisestä ja erilaiset käyntihäiriöt pahenevat. Potku heikkenee 95%:iin. Tämän jälkeen säädetään seokset vastaamaan muutoksia. Nyt Guzziyksilömme antaakin 110% alkuperäisestä eli 116hv. Vetää ja kulkee tasaisesti läpi koko kierroslukualueen.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 374
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #13 : Maaliskuu 01, 2013, 10:57:11 ap »
Vakiopyörän kun pitää vakiona niin saa todennäköisesti sen suorituskyvyn ja muut ominaisuudet kuin pyörään on tarkoitettu.

Kun jotain laitetta lähdetään kehittämään eteenpäin se tarkoittaa että ensin muutetaan niitä osakokonaisuuksia joilla saadaan lisää tehoa ja lisätehon hyödyntämiseksi tarvitaan lisää ajo-ominaisuuksia että mahdollinen lisäteho saadaan käyttöön. Myös kuljettajan on silloin hyvä olla fyysisesti vähintäänkin samalla tasolla kuin mitä pyörän kasvanut suorituskyky edellyttää. Muutenhan koko homma on ollut vain rahan menoa ja saadut lisäominaisuudet jäävät käyttämättä.

Tästä on kyllä poikkeuksia: pönkitetään itsetuntoa esittelemällä kioskin kulmalla äreitä tehokarttoja vaikka ei niiden näyttämistä ominaisuuksista olisikaan omistajalleen muuta iloa. Tämä on sitä markkinamiesten luomaa illuusiota.

Toki kauppias myy myös ihan oikeita viriviriosiakin kovalla hintaa. Niistäkään välttämättä ei ole hankkijalleen suurta iloa. Vaikka on vapaavirtaussuodattimet kamelinkarvasta ja tehopakoputket titaanista niin ei se juuri tehoja tuo. Pitää saattaa myös pyörän moottorinohjaus samalle tasolle jolloin tulee huomioitua myös rakenteelliset muutokset. Tähän tarjoaa "helppoa" ratkaisua mm Dynojet Power Commanderillaan ja kymmenen muuta vastaavaa kikkalaatikon valmistajaa.

Tästä saisi pitkät filosofiat aikaiseksi mutta taidan ryhtyä olemaan tylsä ja menen jatkamaan ahtimen asennusta pyörääni.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #14 : Maaliskuu 01, 2013, 11:04:43 ap »
Minäkin tästä häippäsen Centauron kimppuun. Venttiilivälyksiä piti tällä kertaa jopa säätää 4kpl ja ohjauslaakeria kiristin öljyn ja suodattimen vaihdon lisäksi. Kasausvaihe menossa   :D
Forza Moto Guzzi!