Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 244634 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 405
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #30 : Maaliskuu 10, 2013, 19:05:05 ip »
Se on vaan sinällään harmi, että tuon PC vitosen saa vasta vissiin näihin 1200cc koneisiin. Eli autotune jää saamatta. PCIII ei ymmärrä autotunea.
Kaverilla oli muuten vielä viime kesänä Yamahan R1 -11, Commader V:llä, autotunella, putkilla, herkuilla ja lambda eliminatorilla. Tune teki ihan kohtuullista jälkeä kartan kanssa, ei tarvinut ihan koko karttaa tehdä penkissä. Penkissä sitten säädettiin keskialuekin kohdalleen, meni liian rikkaalle autotunen tekemänä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #31 : Maaliskuu 10, 2013, 19:29:05 ip »
pc v-tietoa...

Fits:
- ALL 750 (Small Blocks) Breva/Nevada 750, V7 Variants (all): 15RC ECU
- ALL Modern CARC (not Bellagio) Big Block Guzzi: 5AM

motomatti

  • Viestejä: 13 399
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #32 : Maaliskuu 10, 2013, 19:52:15 ip »
Tuo Autotune-ohjelma on käytössä muissakin ympäristöissä. Itse olen säätänyt eräällä Autotune-versiolla MegaSquirt V2.2:sta. Jännä katsella ja kokea ajaessa kun asetukset hakeutuvat kohdalleen. Hyvä ostos. Maksoi 49 dollaria. Tässä juttuja MS:n MegaTunen AutoTunesta: http://www.scribd.com/doc/46573434/Megasquirt-Autotune. Samalla tavalla ne muutkin toimii. Periaatteessa.

Miksi Autotune sääti rikkaalle? Siihen on syy: Moottorinohjauksen AFR-asetus on todennäköisesti hieman pielessä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 405
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #33 : Maaliskuu 10, 2013, 20:32:28 ip »
Täytyy kysyä penkittäjältä tai kaverilta, jolla pyörä oli. Oma veikkaus on että liittyy o2 eliminaattoriin. Se autotune ei tehnyt "täydellistä" työtä. Auttoi kyllä, ei tarvinut tehdä omaa arviokarttaa. Tuli kyllä hienosäädettynä hyvä käyrä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 405
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #34 : Maaliskuu 10, 2013, 20:35:55 ip »
pc v-tietoa...

Fits:
- ALL 750 (Small Blocks) Breva/Nevada 750, V7 Variants (all): 15RC ECU
- ALL Modern CARC (not Bellagio) Big Block Guzzi: 5AM

Eli Calit ja <1100 ruiskumallit joutuu oikomaan PCII:llä..? Modernit CARC:t tarkoittanee Stelvio-Griso-Sport malleja, mahdollisesti juuri 1200cc:tä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 576
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #35 : Maaliskuu 10, 2013, 21:00:32 ip »
Lainaus
pc v-tietoa

Ymmärrän tuon lyhenteen niin että nyt on puhe näistä kaupallisista tuotteista jotka sopivat näille moottorinohjauslaitteilla varustetuille Guzzeille:

Powercommander V - 5AM ja 15RC ecu [AutoTune Dual Channel]
Powercommander III USB - 15M ecu [LCD Unit\Wideband Commander]

15RC ecu on juuri käytössä Breva 750, V7 ja Cali/Nevada/V11 kattimalleissa. Oli 15M (katittomat Calit ja V11) ecun päivitys kattiversioksi. PC III USB toimii sekä 15M että 15RC ecun kanssa (on ollut käytössä).  Lieneekö sitten niin että PC V toimii vain 5AM ja 15RC -kanssa, joissa on paljon enemmän softaa kuin katittomassa 15M mallissa?  Onkohan 5AM ecussa erilainen liitin kun 15M/RC -malleissa ei kai jos sama PC V käy sekä 15RC että 5AM?  Ja miksi ei Bellagio, siinä on kyllä se erikoisuus että ecu on jo 5AM mutta imukurkut kuten Calissa (käsin säädettävä tps).
  
Hakasuluissa perässä saatavia lisävarusteita. Tuo Autotune osaa säätää nettisivun mukaan "itse itseään komentaen" vain mallia PC V, ja jopa Dual Channel versiona niin, että molemmissa alkukäyrissä nököttää anturit.  Mutta jos aikoo käyttää GuzziDiag:ia ja kaipaa vain näyttöä, miten se on toteutettavissa?

Onko niin, että jos haluaa vain pelkän näytön AFR:lle (Air Fuel Ratio)  -olen ymmärtänyt että sitä juuri vahdataan- onko olemassa myös edullisempia vaihtoehtoja?  Eikö sen ole toimittava niin, että on ne kaksi anturia kiinni alkukäyrissä ynnä jostain (vaikka toisesta tulpanjohdosta) kierroslukutieto ja sitten on joku "murkula" joka talletaa näitä tietoja? Se viedään sitten PC:n tykö ja tulostetaan paperille käyrä missä näkyy kierrosluku ja tuo AFR?  Mutta vielä jää kaasunasento tietämättä?

Tuon LCD Unit:in sivulla kerrotaan "View live channel data: RPM, TP%, duty cycle, fuel change, ignition change, & Air/Fuel Ratio (w/Wideband Commander connected)".  Jos on 15M ecu ja tuo PCIIIUSB jo käsillä, pitäisi siis ostaa vielä LCD Unit ja Wideband Commander. Aika arvokasta ja liekö ne anturit edes vielä mukana...
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 405
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #36 : Maaliskuu 10, 2013, 21:18:20 ip »
PC3usb:n ohjelmassa näkyy kaasunasento, eli kerätään näköjään oman boksin bittivirrasta. Lisäksi, kun ohjelma ja pyörä on päällä, näkyy "prosenttikartasta" millä syötöllä mennään.
Tuohon Lambdamittaukseenhan on JuhaV:lla oma rakennelma. Tarvii tosiaan ne anturit.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #37 : Maaliskuu 11, 2013, 11:39:34 ap »
Perinteinen Powercommander (esim. III) siis vääristää ruiskutussignaaleja purkkiin ohjelmoidun taulukon (kaasu % ja rpm) perusteella. Lambdallisissa pyörissä pitää tyypillisesti eliminoida se lambda-anturi, jotta pyörän oma ECU ei haraa tuota säätöä vastaan kun se huomaa että seos onkin vähän rikkaampi. Tämä tehdään joko laittamalla orkkislambdan tilalle vakiojännitettä antava ”lambda-eliminator” (ECU luulee että seos on optimi eikä tee lambda-korjausta) tai irrottamalla lambda-anturin piuhat (ECU menee ”lambda rikki vikatilaan” ja jättää lambda-korjauksen siksi tekemättä). Kumpi tapa toimii riippuu pyörästä.

Uudempiin Powercommandereihin voi sitten liittää tuon Powercommander Autotunen, joka tekee parikin eri asiaa ( http://www.powercommander.com/powercommander/products/AutoTune/powercommander_autotune.aspx ) :

Ensinnäkin se sisältää laajakaistalambdan tarvitseman ohjaus-ja lukuelektroniikan. Laajakaistalambda tarvitsee tuon ohjauksen sen koska se on monimutkaisempi  palikka kuin perustyypin kapeakaistalambda

Toiseksi, Autotune osaa välittää varsinaiselle Powercommander säätöyksikölle ohjaussignaalin jolla lambdan lukeman perusteella korjataan seosta. Tähän liittyy se tärkeä juttu että nyt Autotunen avulla saadaan käyttöön ns. lambda-target kartta, jossa on käyttäjän haluamat tavoite-lambda-arvot (kaasu % ja rpm

Näillä eväillä ja Autotune yhteensopivalla Powercommanderilla saadaan aikaan jatkuva adaptiivinen säätö sellaisia seoksia kohti jotka käyttäjä on määrittänyt tuossa lambda-target-kartassa. Lisäksi voi olla Powercommanderin uusimmissa malleissa mahdollisuus säätää sytytyskarttaa, mutta ymmärtääkseni tämä ei ole adaptiivinen säätö vaan käyttäjän antama.

Jos pärjää ilman tuota adaptiivisuutta, niin mittauksia voi tehdä millä tahansa laajakaistalambda-systeemillä. Tuolloin signaalia ei voi suoraan kytkeä Powercommanderiin tai ECUun. Jotta karttaa osaisi säätää oikeasta kohtaa niin täytyy saada selville kaasunasento, jota varten voi rakennella vaikka volttimittarista näytön joka kytkeytyy TPS:n rinnalle.

MyECU, jota on tarkoitus käyttää mm. Ekun Alu-Guzzissa on siitä kiva peli, että siinä on samassa purkissa ikään kuin Powercommander ja Autotune. Ei tarvita ECU+Powercommander+Autotune hässäkkää ja lisäksi säätöjä voi muutella Bluetoothin yli Android-sovelluksella. Mutta tämä ei sovi heikkohermoisille, koska se ei ole mitenkään täysin tuotteistettu tuote vaan vaatii vakavaa omaa harrasteneisuutta ja kiinnostusta.

Sitten vielä yksi vinkki sellaisille, joita elektroniikka kiinnostaa ja pyörässä on lambda-ohjaus : Nimittäin suurin osa laajakaistalambda-laitteistoista (= ohjain- ja näyttöyksikkö + itse lambda-anturi) omaa ominaisuuden nimeltään ”kapeakaistasimulaatio”. Eli laajakaistalambda voidaan vaihtaa ajokin oman kapeakaista-anturin tilalle ja alkuperäisen anturin signaali korvataan simuloidulla signaalilla jota laajakaistan ohjain suoltaa (eli signaali 0 – 1 V). Monissa tuo kapeakaistasimulaatio on vielä lisäksi ohjelmoitavissa. Tästä päästäänkin siihen että sopivalla ohjelmoinnilla tuo lambda-purkki saadaan vääristelemään kapeakaistasignaalia ECUlle siten että ECUa huijataan kohti haluttuja lambda-arvoja. Tätä en ole kokeillut käytännössä, koska aikanaan hyppäsin suoraan MyECU systeemeihin. Mutta tämän pitäisi kyllä teoriassa toimia ok ja sitä tiedetään käytetyn mm. autoja viritettäessä.

t: JuhaV

JuhaV

  • Vieras
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #38 : Maaliskuu 11, 2013, 11:49:30 ap »

Keskustelin joskus Powercommanderista Nurmen Maken kanssa. Hän sanoi, että sen asennuksessa on huomioitava, että pelkästään se laatikko ei tee autuaaksi. Ei, vaikka olis hyvä karttakin. Saadakseen täyden hyödyn on mietittävä hengitystä ( siis moottorin ), venttiilien asioita ( nokka-akseli&co. ), pakoputkia jne. Toisaalta, jo pelkkä PC:n asennus saattaa - tuurilla - tuoda huomattavan parannuksen kaasukahvaan. Kuitenkin ilman kokonaisuuden arviointia ja säätöjä homma jää vähän puolitiehen. Näin olen ymmärtänyt. Saatan tässä(kin) olla väärässä.


Niin, ihan pelkkä Powercommanderkin poistaa kaasusta kulmikkuutta ja nykimistä. Tällöin korjataan seos kohdalleen näille nykybensoille ja ko. pyöräyksilölle. Tämä voi monelle olla ihan riittävä hyöty.

Jos täydellä hyödyllä tarkoitetaan merkittävän lisätehon saamista koneesta, niin se vaatii imupuolelle ehkä vapaavirtaussuotimen ja pakopuolelle hieman virtaavammat vaimentimet / sopivan yhdysputken kuten täällä on jo todettu. Tehoa tulee Californian tapauksessa lisää ehkä 5-10 % mutta alaväännössä voi olla ihan merkittäväkin lisäys. Ja tyypillisesti bensankulutus säilyy ennallaan tai usein jopa hieman alenee.

Matkapyörän osalta on ehkä aika epärelevanttia puhua muista moottorin sisäisistä muutoksista tai alustan ja jarrujen päivittämisestä. Silloin kannattaa harkita rakentelun lähtökohdaksi ehkä jotain muuta laitetta.

Lainaapas jostain Calista Powercommanderia, josta voi ensin ottaa talteen sen sisältämän kartan ja lyödä sisään jonkun Calistimen peruskartan. Veikkaan että jo sillä huomaat eron ajamisessa alakierroksilla. Tai koeta päästä (kunnolla) ajamaan säädetyllä pyörällä. Eron kyllä huomaa ilman dynograafejakin.

- JuhaV

motomatti

  • Viestejä: 13 399
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #39 : Maaliskuu 11, 2013, 12:25:50 ip »
Komppaa JuhaV:tä tuossa laajakaista-asiassa. Jos haluaa tarkkaa perustietoa vaikka vakiosäätöisestä moottorinohjauksen toiminnasta, ainakin aluksi, voi laajakaistalambdan vaihtaa alkuperäisen tilalle ja kytkeä laajakaistalambdan mukana tulevan ohjainboksin/näytön asetuksista simuloidun kapeakaistasignaalin alkuperäisen lambda-anturin liittimeen.

Kytkentä on siis hyvin yksinkertainen. Välineiksi tarvitaan laajakaistalambda näyttöineen (joka sisältää muuntimen), sen mukana tuleva ohjelmistolevy ja sylimikro.

Tässä ei siis muuteta mitään ja moottorinohjaus saa saman signaalin kuin saisi alkuperäisestä kapeakaistalambdasta. Moottori käy vakiona. Koska laajakaistanäyttö on kytketty ja kuljettajan näkökentässä pystyy siitä seuraamaan palotapahtuman kulkua ajantasaisesti ajon aikana ja siten helposti huomioimaan onko seoksessa poikkeamia liian rikkaalle tai laihalle. Itse moottorinohjaushan ei seuraa tilannetta näin tarkasti.

Jos mittari näyttää lambda-arvoa 1 tai aivan sen liki niin mitään ei tarvitse tehdä: sillä varustuksella moottori toimii oikein. Jos taas mennään jollain kohdin "vuoristorataa" on syytä tehdä korjaavia toimenpiteitä.

Onko korjaava toimenpide sitten Power Commander tai vast., pelkkä TPS-signaalin resetointi, TPS:n kääntö, jos se on mahdollista, TPS:n kylkeen lisättävä vastus, lambdasignaalin huijaaminen/ohittaminen, jokin toinen moottorinohjaus (kuten JuhaV tai itse) tai laittaa Guzzidiagilla koko alkuperäinen ohjelma uusiksi, on arvioitava tapauskohtaisesti. Usein riittää varsin pienikin toimenpide kunhan vain vaiva saadaan selville.

Tuo laajakaistan asentaminen on sähköisten kytkentöjen (virta akulta) tekemistä lukuun ottamatta plug-and-play-homma. Ohjelmistoa ja läppäriä tarvitaan kapeakaista-asetuksen kytkentään. Muuta ei tarvitse tietsikalla tehdä.

Itsellä on tämä: http://www.autotune.fi/tuote/332/innovate-mtxl-laajakaista-lambda-ohjain-anturi-14m
Ostin Pirkkalan Stormilta.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #40 : Maaliskuu 11, 2013, 15:26:20 ip »
Itsellä on tämä: http://www.autotune.fi/tuote/332/innovate-mtxl-laajakaista-lambda-ohjain-anturi-14m
Ostin Pirkkalan Stormilta.

Tuostakin löytyy mahdollisuus ohjelmoida se kapeakaistaulostulo haluamallaan tavalla : http://www.innovatemotorsports.com/support/manual/MTX-L_Manual_1.1.pdf
ja katso sieltä sivut 9-10.

"Factory Programmed Defaults:

Analog Output 1 is programmed to output between 0 V for an AFR of 7.35 (gasoline)
and 5.0V for an AFR of 22.39. Analog Output 2 simulates a typical narrow band oxygen
sensor.
The configuration is 1.1 V for an AFR of 14 and .1 V for an AFR of 15.
Other curves, of course, are easily programmable
"

Eli tuon kun tökkää orkkis-lambdan tilalle ja johdottaa ulostulon 2 ECUlle menevään lambdan johtoon niin homma lähtee rokkaamaan.

"Ohjelmointihuijaus" teoriassa pitäisi tehdä sitten niin että jos AFR:t näyttää laihalta laajakaistan mukaan niin analog 2 simulointilinjaan laitetaan korostetusti laihoja arvoja  < 0.4 V ja mitä laihempaa niin sitä pienempi simuloitu jännite. Siitä ECU innostuu lisäämään bensaa saadakseen jännitteen nousemaan n. 0.5 - 0.7 V välille.

Ja toisinpäin, jos AFR näyttää rikasta niin simulaatioon laitetaan taas korostetusti rikasta eli  > 0.8 V ja ECU laihentaa. Jos laittaa lukemaksi 1 V niin ECU vetää maksimilaihennokset mitä ECUn oma sisäinen ohjelma sallii.

Eli laajakaistan kapeakaistasimulaatiosignaalia vääristetään ja shiftataan siten että ECU toimii tuon väärän tiedon varassa ja tulee halutulle pelialueelle. Eli käytännössä ajaa konetta hieman rikkaammalla kuin normaalisti.

Tuon tekemiseksi joutuu hieman kokeilemaan sitä miten ECU reagoi tuohon simuloituun kapeakaistasignaaliin. Eli kuinka paljon pitää vääristää että efekti tuntuu käytännössä ja kuinka nopeasti ECU reagoi. Todennäköisesti ECU ei lambda-lukeman perusteella salli kuin +/- 20 % tms. muutoksen. Sitä suurempaa muutos ei sallita koska lambda-signaali on tarkoitettu vain hienosäätöön, ei täydelliseen takaisinkytkentään.

- JuhaV

EDIT : Taitaa olla manuskassa itseasiassa virhe "The configuration is 1.1 V for an AFR of 14 and .1 V for an AFR of 15.". Pitäisköhän tuon olla jotain että AFR 14 = n. 0.5-0.7 V ja 0.1 V on kovasti laihaa AFR > 20 ja AFR < 10 on kovasti rikasta eli > 0.9 V. Tuonne voi olla ohjelmoitu defaultina joku muu kuin perus-Zirconium-anturi, joka taitaa olla se Guzzien perusanturi.

motomatti

  • Viestejä: 13 399
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #41 : Maaliskuu 11, 2013, 20:26:27 ip »
Lainaus
EDIT : Taitaa olla manuskassa itseasiassa virhe "The configuration is 1.1 V for an AFR of 14 and .1 V for an AFR of 15.". Pitäisköhän tuon olla jotain että AFR 14 = n. 0.5-0.7 V ja 0.1 V on kovasti laihaa AFR > 20 ja AFR < 10 on kovasti rikasta eli > 0.9 V. Tuonne voi olla ohjelmoitu defaultina joku muu kuin perus-Zirconium-anturi, joka taitaa olla se Guzzien perusanturi.

Tämä pitääkin tutkia. Toistaiseksi asialla ei ollut merkitystä käyttöä ajatellen. Asetus on ollut AFR 9 = lambda 1. Voltteja ei ole tullut seuratuksi.

Pitää katsoa myös tuo anturityyppin valinta.

Jaa niin, pitääkin vielä mainita että on tärkeää että ennen käyttöönottoa ja ajoneuvosta toiseen vaihdon yhteydessä pitää laajakaistalambda-anturi kalibroida ennen pakokäyrään ruuvaamista. Sikäli helppoa että se kalibroidaan puhtaaseen ilmaan. Mutta tärkeää on se.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:26:20 ip kirjoittanut motomatti »

Ikkala

  • Viestejä: 1 819
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #42 : Maaliskuu 13, 2013, 21:21:15 ip »
Alkas tämä PC V ja varsinkin tuo autotune kiinnostaa siinä määrin että taitaa pitää tilata. Tuosta naapurikaupasta saisi vieläpä aika sopivalla hinnalla. 

Mutta kuinkahan tuo on, sporttiin ei valmista pakettia pc vitosta ole tarjolla. 1200 grisoon ja stelvioon on. Niistä varmaankin molemmat käy myös sporttiin? Kartallahan ei kait ole väliä kun tulee tuo autotune? Lähinnä liittimet vissiinkin vaihtelee noissa pokseissa mutta arvatenkin 8v Gutseissa on kaikissa samat liittimet?

Nimimerkillä: Kaasareitten kanssa olis helpompaa  ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #43 : Maaliskuu 14, 2013, 20:20:22 ip »
Alkas tämä PC V ja varsinkin tuo autotune kiinnostaa siinä määrin että taitaa pitää tilata. Tuosta naapurikaupasta saisi vieläpä aika sopivalla hinnalla. 

Mutta kuinkahan tuo on, sporttiin ei valmista pakettia pc vitosta ole tarjolla. 1200 grisoon ja stelvioon on. Niistä varmaankin molemmat käy myös sporttiin? Kartallahan ei kait ole väliä kun tulee tuo autotune? Lähinnä liittimet vissiinkin vaihtelee noissa pokseissa mutta arvatenkin 8v Gutseissa on kaikissa samat liittimet?

Nimimerkillä: Kaasareitten kanssa olis helpompaa  ;D

Uudessa PC V -versiossa on kaiken lisäksi lambdan huijari, joten saat korjattu myös closed loopin aluetta. Vielä parempi tosin, jos päivität ECUn.

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #44 : Maaliskuu 16, 2013, 13:04:33 ip »
Mites onnistuu tuo karttojen muokkaus esim. Grisossa tuolla writer- ohjelmalla,  jota myydään satasella? Onko joku jo kokeillut?