Perinteinen Powercommander (esim. III) siis vääristää ruiskutussignaaleja purkkiin ohjelmoidun taulukon (kaasu % ja rpm) perusteella. Lambdallisissa pyörissä pitää tyypillisesti eliminoida se lambda-anturi, jotta pyörän oma ECU ei haraa tuota säätöä vastaan kun se huomaa että seos onkin vähän rikkaampi. Tämä tehdään joko laittamalla orkkislambdan tilalle vakiojännitettä antava ”lambda-eliminator” (ECU luulee että seos on optimi eikä tee lambda-korjausta) tai irrottamalla lambda-anturin piuhat (ECU menee ”lambda rikki vikatilaan” ja jättää lambda-korjauksen siksi tekemättä). Kumpi tapa toimii riippuu pyörästä.
Uudempiin Powercommandereihin voi sitten liittää tuon Powercommander Autotunen, joka tekee parikin eri asiaa (
http://www.powercommander.com/powercommander/products/AutoTune/powercommander_autotune.aspx ) :
Ensinnäkin se sisältää laajakaistalambdan tarvitseman ohjaus-ja lukuelektroniikan. Laajakaistalambda tarvitsee tuon ohjauksen sen koska se on monimutkaisempi palikka kuin perustyypin kapeakaistalambda
Toiseksi, Autotune osaa välittää varsinaiselle Powercommander säätöyksikölle ohjaussignaalin jolla lambdan lukeman perusteella korjataan seosta. Tähän liittyy se tärkeä juttu että nyt Autotunen avulla saadaan käyttöön ns. lambda-target kartta, jossa on käyttäjän haluamat tavoite-lambda-arvot (kaasu % ja rpm
Näillä eväillä ja Autotune yhteensopivalla Powercommanderilla saadaan aikaan jatkuva adaptiivinen säätö sellaisia seoksia kohti jotka käyttäjä on määrittänyt tuossa lambda-target-kartassa. Lisäksi voi olla Powercommanderin uusimmissa malleissa mahdollisuus säätää sytytyskarttaa, mutta ymmärtääkseni tämä ei ole adaptiivinen säätö vaan käyttäjän antama.
Jos pärjää ilman tuota adaptiivisuutta, niin mittauksia voi tehdä millä tahansa laajakaistalambda-systeemillä. Tuolloin signaalia ei voi suoraan kytkeä Powercommanderiin tai ECUun. Jotta karttaa osaisi säätää oikeasta kohtaa niin täytyy saada selville kaasunasento, jota varten voi rakennella vaikka volttimittarista näytön joka kytkeytyy TPS:n rinnalle.
MyECU, jota on tarkoitus käyttää mm. Ekun Alu-Guzzissa on siitä kiva peli, että siinä on samassa purkissa ikään kuin Powercommander ja Autotune. Ei tarvita ECU+Powercommander+Autotune hässäkkää ja lisäksi säätöjä voi muutella Bluetoothin yli Android-sovelluksella. Mutta tämä ei sovi heikkohermoisille, koska se ei ole mitenkään täysin tuotteistettu tuote vaan vaatii vakavaa omaa harrasteneisuutta ja kiinnostusta.
Sitten vielä yksi vinkki sellaisille, joita elektroniikka kiinnostaa ja pyörässä on lambda-ohjaus : Nimittäin suurin osa laajakaistalambda-laitteistoista (= ohjain- ja näyttöyksikkö + itse lambda-anturi) omaa ominaisuuden nimeltään ”kapeakaistasimulaatio”. Eli laajakaistalambda voidaan vaihtaa ajokin oman kapeakaista-anturin tilalle ja alkuperäisen anturin signaali korvataan simuloidulla signaalilla jota laajakaistan ohjain suoltaa (eli signaali 0 – 1 V).
Monissa tuo kapeakaistasimulaatio on vielä lisäksi ohjelmoitavissa. Tästä päästäänkin siihen että sopivalla ohjelmoinnilla tuo lambda-purkki saadaan vääristelemään kapeakaistasignaalia ECUlle siten että ECUa huijataan kohti haluttuja lambda-arvoja. Tätä en ole kokeillut käytännössä, koska aikanaan hyppäsin suoraan MyECU systeemeihin. Mutta tämän pitäisi kyllä teoriassa toimia ok ja sitä tiedetään käytetyn mm. autoja viritettäessä.
t: JuhaV