Monet jälkiasennettavat moottorinohjausjärjestelmät ja yleisempään 5AM ecuun sopivat eri softat ovat luonnollisesti hieno juttu. Vaan eipä taida olla millekään muulle merkille näin laajaa tukea kaikille ecuille, kun nyt on Guzzille.
15M ecusta eteenpäin voidaan tallettaa uutta dataa suoraan ”johdolla” (Writer –ohjelma, tosin vain 15M/RC eculle Writer toistaiseksi jaossa) ecuun, mutta kaikkiin voidaan aina kytkeytyä. Yleiset huoltoon ja korjaukseen liittyvät asiat näkyvät aina, kuten esim. vikamuisti.
P7, P8, 16M, 15M, 15RC, 5AM, MIU3, 7SM. Kahdeksan ecua mallista P7 (esim. Cali 1000i, Daytona 1000) alkaen päättyen uusimpaan 1400 Caliin (7SM), kattaen yli 20 vuoden aikakauden. Suuri saavutus, intohimoista kahden vuoden aikana tehtyä kehitystyötä ilman toimeksiantoa tai maksajaa, vapaaehtoista toimintaa voimia säästämättä kaikkien Guzzistien hyödyksi. Esimerkki koodaajaan muutoslokista: "V0.32, 2013.03.26, corrected finnish messages".
Esimerkki Itävallasta:
”Kiitos Guzzidiag:in ja TunerPro:n huomasin, että Quota 1000:n sytytyskartassa on tehtaan jäljiltä virhe. Normaalisti tasaisesti nousevat arvot menivät 32-40-47,58-40,5-65-80. Kuoppa keskellä. Korjasin ja samalla saatoin korjata sytytyskarttaa Quotan nakutustaipumuksen johdosta. Kaikki tuntemani Quota 1000 moottorit nimittäin nakuttavat ollessaan kuumia, jotkut tosi rajusti. Täyskuormalla tulin lähelle vanhaa hyvää LM123 –karttaa, osakuormalla tein pientä viilausta. Eprom, jossa on näin muutettu kartta korjaa Quotan nakutuksen. Quotan uudempien P8 ecujen sytytyskartta ei sisällä tätä virhettä ja myös sytytysennakko on lähempänä itse muokkaamaani karttaa.”
Kommentti edelliseen Saksasta:
”Minä huomasin myös nämä sytytyskartan kuopat Sport 1100i, Centauro ja V11 –kartoissa jo vuosia sitten ja korjasin niitä. Ne olivat yksinkertaisesti epäloogisia ja niitä oli kompensoitu tekemällä ruiskutuskarttaan kuoppia ja huippuja. Pieni ennakon nostaminen normaalin tyhjäkäyntikierrosluvun alla oli myös hyödyllistä, rauhoitti tyhjäkäyntiä. Myös näissä sytytyskartoissa tasoittaminen teki ihmeitä.”
PS.
Näillä saattanee olla jotain tekemistä päästöjen kanssa? Mutta oliko päästöasia vielä tapetilla P7 aikana, ennen 1993 ? Muistan esim. HTMoton päällikön puhuneen, että päästöjen takia sytytyskartat eivät ole hänen mielestään tehtaan jäljiltä sellaisia, mihin he niitä säätävät. Ja kun kyse on Saksasta, pitää muistaa että myös säädettyjen karttojen pitää mennä vuosikatsastuksen mittauksista läpi.