Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 210045 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 387
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #15 : Maaliskuu 01, 2013, 11:47:35 ap »
Vielä pitää töissä kärvistellä, ennen kuin pääsee tallille. Niin ja salilla pitää käydä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 080
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #16 : Maaliskuu 01, 2013, 12:28:30 ip »
>> Tästä saisi pitkät filosofiat aikaiseksi... <<

Niin saisi... Vaan ei taida forumin tila riittää... ;)

>> Vakiopyörän kun pitää vakiona niin saa todennäköisesti sen suorituskyvyn ja muut ominaisuudet kuin pyörään on tarkoitettu. <<

Tätä juuri tarkoitin. Ostin joskus uuden pyörän ja se riittää vakiona minulle. Toisaalta - kuten kerroin - en tiedä kuinka paljon paremman siitä saisi.
Ja ennen kaikkea - olisiko siitä hyötyä siis tuotos - panos -suhde... Näitähän saa pohdiskella kukin tykönään, eikä oikeaa vastausta ole.

Ekku

  • Viestejä: 891
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #17 : Maaliskuu 01, 2013, 13:07:16 ip »
Kyllähän se monessa tapauksessa vakiokin tuntuu hyvältä, kun paremmasta ei ole tietoa...

Kannattaa myös ottaa huomioon, että jotkut pyörämallit on tehtaalta lähtiessään varustettu paremmalla moottorinohjauksen säädöillä kuin toiset.

Centauroa ei täysin vakiosysteemillä voi edes hyvällä tahdolla sanoa kovin onnistuneeksi. Bmw k1200s, jonka ostin uutena oli alkuperäisellä ruiskukartalla ihan onneton tapaus. Pari tehtaan päivitystä paransivat sen siedettäväksi, mutta hyvää siitä ei ilmeisesti saa kuin lisäpalikoilla.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 387
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #18 : Maaliskuu 01, 2013, 13:18:58 ip »
Aika harva laite on ecultaan riittävän hyvässä kunnossa tehtaalta poistuessaan. Ei tule äkkiä Bellagion lisäksi kuin TuplaX Honda mieleen. Nykimistä, tehokuoppia, epäloogisuutta kaasunvasteessa yms. Sitten kun on säädetty päästään aika hyvään lopputulemaan.
Kaveri osti joku vuosi sitten Yamahan FZ-1:n. Vakiona ihan suht hyvä, hieman tahmea ja unelias tosin. Loppujen lopuksi laitoksessa oli putki, Commander, ilmankierrätys pakosarjaan poistettu, putkesta Exup poistettu, toisioläpät imukanavasta poistettu, ilmanputsarikotelo rälläköity (by minä), vapaavirtaussuodatin, johtosarjat siirretty rungon rei'istä muille reiteille, pikakaasu, lyhyemmät välitykset jne. Huolellinen penkitys ja säätö kaikkien muutosten päälle tietenkin. Sitten pystyi sanomaan, että toimi hyvin. Ero vakioon oli kuin yöllä ja päivällä. Kaasunvaste oli välitön, tehokäyrä oli tasainen, kuin vain nelimukisella voi olla.
Eli nämä Guzzin Commanderkeikat on suht pikkunäpertelyä, ja tulokset on huomattavia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #19 : Maaliskuu 01, 2013, 13:51:35 ip »
Oneksi en ymmärtänyt hölkäsenpöläystäkään, elikkä vääntö avaimesta ja pyörä käyntiin ja pienelle lenkille aurinko paistaa +7 ja tiet kuivat ;D.

Camn

  • Viestejä: 2 567
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #20 : Maaliskuu 01, 2013, 20:02:31 ip »
Lainaus
Olisko tossa ekassa %-luvussa joku virhe?
Tuon alustuksen kirjoittanut Guzzidiag –aktivisti painotti nimenomaan sanaa potentiaali. Motomatti tulkitsi samalla tavalla kun kirjoittaja.  Moottorinohjausjärjestelmän softa on jonkinlainen kompromissi niin että peli kulkisi kohtuullisesti millä puolella maailmankolkkaa tahansa. Lisäksi kun aikaisemmin ei ole päästy oikeen katselemaan näitä karttoja ”riviguzzistin” toimesta, asioita on voitu hoitaa ehkä hiukan huolettomasti. Useampi taho on maininnut, että Weber Marelli insinöörien käden jälki on omansa laista, kartoissa on eroa vaikka on kyse samanvuotisista ja samanmallisista pyöristä.

Lainaus
o2-eliminator poistamaan lambda käytöstä - - jos Guzzidiagilla voitaisiin kytkeä lambda ohjelmasta
Ei ole tullut suoraa ”kytke lambda pois” ominaisuutta vastaan. Kolme lambdaan liittyvää näyttöä on ja yksi reset mutta se on ymmärtääkseni ”alkutilaan asetus” uudemmissa malleissa, jonka jälkeen järjestelmä mukautuu. Guzzidiag on nykyistä moottorinohjausjärjestelmää ennemminkin ”käyttävä”, ei manipuloiva järjestelmä. Eikös lambda ole (ainakin vanhemmat 15RC ecut) käytössä vain tietylle kierrosluvulle asti?  O2 eliminatorin saa näppärästi esim. Power Commander –maahantuojalta, ei maksanut joku vuosi sitten montaa kymppiä.

Lainaus
en tule ropeloimaan mitään ECUa tms. systeemiä- - haluaisin kuitenkin a) kaasukahvasta pois kulmikkuuden ja b) saastemontun ( ~3000rpm ) pois
Nuo lauseet ovat tavallaan toisensa pois sulkevat koska kohdat a) ja b) tulevat kuntoon juuri ropeloimalla ecua tai käyttämällä tms. systeemiä.  Guzzin moottorinohjausjärjestelmään ei liity ilmamassamittaria, se on siis esim. autojen vastaavaan verrattuna paljon ”suurpiirteisempi” ja kaipaa säätöä ollakseen lähempänä täydellistä. Muuten minulla on saman suuntainen käsitys näistä muutoksista kun TimoEv:llä.  Mutta kyllä hyvä vahvistin kesämökin aina voittaa ja säätäminen ja optimoiminen… toki mielenkiintoista näin harrastustasolla.

Lainaus
Jackalin boksissa on myös ohjelmoituna lisärikastus
Kun 15M –alkaen päästään Guzzidiagilla ecuun käsiksi siellä näkyy oma taulukkonsa ”Accel Enrichment” jossa kerrotaan 16 eri kaasuasennolle ja kierrosluvulle rikastusarvo.

Lainaus
Pari tehtaan päivitystä paransivat sen siedettäväksi.
Tästä on kommentoitu Saksassa että moni dealeri ei halua/ole innostunut päivittämään edes noita tehtaan vakiopäivityksiä – "miksi ihmeessä, tuntuuhan tuo moottori käyvän nytkin ?"  (Ei mahda koskea Suomea, tosin). Tässä kokoamiani tietoja (ei omaa kokemusta, toistan vain muualta napsimiani tietoja) esimerkkinä V11, jonka moottoria pidetään kaksipyttyisenä/-venttiilisenä ja ilmajäähdytteisenä jo tehtaan toimesta melko pitkälle viritettynä (ei saa heittämällä merkittävästi suurempia tehoja ulos, jopa Ducatin vastaavat ilmajäähyt ovat samaa luokkaa). Takapyörästä mitattu teho n.75 hv tehdasvarusteisena. Avarampi pakoputkisto ja PowerCommander n.80 hv. Tämän yli ei pääsee helposti moottoria avaamatta. Lisää puristuksia (vaatii kaksoissytytyksen) ja palotilojen ynnä imukanavien muokkaus, muuten vakio-osat moottorissa: max 95 hv. Lisäksi uusi nokka-akseli, kiertokanget ja männät yms. reilu 100 hv. Jokaiseen vaiheeseen kuuluu tietysti moottorinohjauksen optimointi dynossa ja tehon mukana nousee toki myös vääntö (tai päinvastoin). Mikä on sitten kestävyys ja kustannukset jos halutaan tuonne 100 hv tienoille lienee toinen juttu. Mutta mukava harrastus tuo olisi...
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 167
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #21 : Maaliskuu 01, 2013, 21:00:25 ip »
Ahtamalla paranee....

Camn

  • Viestejä: 2 567
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #22 : Maaliskuu 07, 2013, 20:52:42 ip »
Kui helveti taval sit ne kaik muut osa siel alakerras sit oikke kestävä - semmottissi tehoi  ???
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 387
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #23 : Maaliskuu 07, 2013, 22:19:02 ip »
Sen verran rouheaksi mitoitettu alakerta ja vaatimattomasti tehoa vakiona ulos otettu, että aika reilusti saa lisätä ennen kuin mitään antautuu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 167
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #24 : Maaliskuu 07, 2013, 22:48:40 ip »
Laki sallii 20% lisän huipputehon kierrosluvulla.

Harva tulee ajatelleeksi että sen 20 prossaa voi lisätä koko kierroslukualueella myös hiupputehon kierrosluvun alapuolelle...

TimoEv

  • Viestejä: 2 080
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #25 : Maaliskuu 08, 2013, 08:01:06 ap »
Täydennän kirjoittamaani:
>>... en tule ropeloimaan mitään ECUa tms. systeemiä - haluaisin kuitenkin a) kaasukahvasta pois kulmikkuuden ja b) saastemontun ( ~3000rpm ) pois... <<

Tällä tarkoitan sitä, että jos jostain saisi "heitä-paikalleen" ( eimericacsi "bolt-on" ) palikan / sarjan / komponentin, niin voisin sellaisen asentaa. Siis varmasti sopivan, testatun ja toimivan.
En aio ruveta omaa - suht. hyvin toimivaa - Caliani räätälöimään ja veivaamaan. Kahdestakin syystä, joista toinen on osaamisen puute.
Sellaisen modisarjan täytyisi tietenkin olla tuotteistettu, eli testattu, testattu, testattu ja toimiva.
Kaikella kunnioituksella ja arvostuksella gruppolaisten halua ja viitseliäisyyttä tätäkin asiaa kohtaa. Minä kun en viitsisi...

Elämäni olen paininut erilaisten sähkö- ja elektroniikkavärkkien kanssa ja on tullut käsitys, että ei se "labraaminen" ole yksinkertaista. Varsinkin kun ei ole aavistustakaan miten tehdas on johonkin ratkaisuun päätynyt.
Ts. ensin pitäisi tehdä ne kaikki mokat, mitä kehityspajassa on vuosien varrella tehty, jotta saisi tietoa siitä, mikä ei ainakaan ole hyvä. Tämän opin joskus tutkien kanssa touhutessa ja tehtaalla Jaappanialassa olleena. Noissa mikroaaltovekottimissa kun vaikkapa mikrosekunti on piiiiitkä aika...

Tässä olisi tilaisuus tehdä ns. businesta: Ensin tekee prototyypin ja testaa eri vaihtoehdot. Sitten kokoaa asennussarjan ja tekee ohjeet. Kaunis pakkaus ja verkkokauppa pystyyn.


No, ei se ihan noin helppoa ole...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 387
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #26 : Maaliskuu 08, 2013, 09:38:13 ap »
Johan noita on maailma turvoksissa. Esim Power Commanderin hommaa ja tyytyy netistä löytyviin valmiisiin karttoihin. Toimii just yhtä hyvin kuin esittämälläsi tavalla luotu geneerinen plug'n play kartan omaava mutikka. Eli ei toimi niin hyvin kuin mahdollista, moottorit tahtoo olla yksilöitä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 080
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #27 : Maaliskuu 08, 2013, 14:39:14 ip »
Parisen vuotta sitten avarsin suppeaa ymmärrystäni polttomoottorien virittämisestä. Eli keskustelin Nurmen Maken kanssa asiasta PowerCommander.
Hän sanoi, että saadakseen siitä ihan oikeasti täyden hyödyn, ei riitä pelkkä laatikko ja "hyvä kartta". Koneen hengityksellekin on tehtävä jotain.
Ja tästähän on minun mielestäni kyse. Jos olis sellainen valmis sarja, jonka voisi väkästää paikalleen, niin saattaisin olla kiinnostunut. Mutta kun ei oo, niin en pelkkää PC:a viitsi ripustaa.

Tää on vähän kuin yrittäisi viritellä HD:n sissyä MG:iin periaatteella "kyylä se siihen saa sopimaan". Sahausta, viilausta, taivutusta, kiroilua, ähinää jne. - siihen ei ole mitään kiinnostusta.
Annan pelikentän kokonaan osaajille. En moiti, ihmettele tai mollaa heitä ( teitä ) päinvastoin - tsemppiä!

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #28 : Maaliskuu 09, 2013, 12:43:52 ip »
Yleispätevä viritys Guzzeihin on vaihtaa pakoputkisto avarammaksi jabalanssiputki ohkasemmaksi. Imupuolelle vapaavirtaussuodatin. Tämän jälkeen jollain konstilla seokset kohdalleen ja kymmenen prosentin tehon nousu ja laakeampi vääntökäyrä ovat tosiasioita.
Forza Moto Guzzi!

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #29 : Maaliskuu 10, 2013, 18:26:11 ip »
Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?

Tarpeelliseksi koetut toimenpiteet:
1. ECU päivitetään asiansa osaavan tahon toimesta. ECUun tehdään muutokset sytytyksen ja ruiskutuksen osalta.
2. Ruiskutus täytyy säätää pyöräkohtaisesti. Esimerkiksi PC V ja säätö penkissä.

Myöhemmin tehtävät modifikaatiot vaativat uudet ruiskutuksen säädöt. Siitä syystä olisikin järkevää hankkia heti alkuunsa myös PC Autotune. Autotune säätää ruiskutusta automaattisesti ajon aikana.

Pöntöt vaihtoon, killerit pois, hapenotto varmistettava, ECUn päivitys + Autotune. Tulee ihan kivasti sitä kaivattua ajamisen helppoutta ja vääntöä alakierroksille. Nimimerkillä kokemusta on.