Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 287565 kertaa)

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #45 : Maaliskuu 19, 2013, 17:10:25 ip »
Täytyykö tästä täydellisestä "radiohiljaisuudesta" päätellä että kukaan ei ole vielä muokannut 5AM-ecua?

Olisi kiinnostanut tietää miten tuo writer-ohjelma pärjää näille autopuolen vastaaville systeemeille. Ainakin FGtech Gallettolta löytyy ajuri suoraan Guzzin 5AM-eculle ja Winolsilla onnistuisi karttojen muokkaus.


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #46 : Maaliskuu 19, 2013, 18:41:51 ip »
Writer ohjelma ja radiohiljaisuus ?  

Taitaa Motomatti olla lomailemassa ja JuhaV kirjoittelee harvemmin. Lisäksi tosiaan 5AM -kanta ei taida olla vielä kovin laaja sellaisten harrastajien piirissä jotka käpälöivät moottorinohjauslaitettaan. Calit rulettavat määrällisesti 15M ja 15RC ecuineen ja sitä vanhemmissa ecuissa on eprom, jota on työstettävä "irrallaan". Moni taitaa ilmeisesti tyytyä lisäkapuloihin (Power Commander, Rapid Bike yms.). Guzzidiag –kansallistamisprojektissa mukana olevana totean että 5AM luku/kirjoitus –ominaisuus on luvassa (arvelen ennen kesää) eikä maksa mitään (toki ”donate” –painike on). http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=3793.0
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 20, 2013, 18:42:49 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #47 : Maaliskuu 20, 2013, 17:53:55 ip »
Okei, hyvä tietää missä mennään. Täytyy varmaan alkaa rohkeasti kokeileen... ;)

Kaijus

  • Viestejä: 805
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #48 : Maaliskuu 20, 2013, 21:43:42 ip »
Moni taitaa ilmeisesti tyytyä lisäkapuloihin (Power Commander, Rapid Bike yms.).


Ja sitten on meitä, jotka vaan ovat ihan tyytyväisiä siihen mitä suuruuden alkulähteiltä ovat meille antaneet - bensaa tankkiin ja mennään. Enemmän rentoa nautiskelijaa haittaavat ne kuopat tiessä kuin vääntökäyrässä  ;D

Kaijus

  • Viestejä: 805
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #49 : Maaliskuu 20, 2013, 21:50:36 ip »
Mitenkähän onnistuinkin liittämään vastaukseni lainaukseen..??  Tämä kertonee myös syyn siihen miksi en halua sekaantua kulkupelini sielunelämään sen syvemmin  :P

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #50 : Maaliskuu 20, 2013, 23:36:23 ip »
No, onhan se noinkin mutta täytyyhän elämässä olla jännitystä ja mikäs sen jännittävämpää kuin ajaminen moottoripyörällä, jonka moottorinohjaus on itse muokattu. Siinä on moottorimiehelle tarjolla jotain alkukantaisia fiboja, vaikea selittää mutta hyvältä se tuntuu. ;D

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #51 : Maaliskuu 21, 2013, 08:34:45 ap »
Toistaen itseäni...

Saattaisin olla kiinnostunut hankkimaan muokatun systeemin omaan Caliin. Edellytyksenä on, että se on "heitä-paikalleen-ja -aja" -paketti. Eli minun ei tarvitsisi tehdä mitään säätöjä, karttoja yms. Ts. jatkan tuota "rentoa nautiskelua" tarvitsematta joka hetki miettiä olenko tehnyt jotain hyvin / huonosti / hyvin huonosti.
Saattaisi olla kaupallinen menestys tuotteistaa ko. juttu...

Vaan taitaa tulla lakipykälät eteen: Motomattikin on useasti kirjoittanut, että kaikenlainen moottorinohjausropaaminen on EU:n alueella kielletty tyyppihyväksymisen jälkeen. Jos ei sitten tyypitä uudestaan...Lienee sekin sen verran arvokasta, että sen hinnalla saa parikin uutta Calia ja jää vielä bensarahaa...

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #52 : Maaliskuu 21, 2013, 10:11:27 ap »
Lainaus
Edellytyksenä on, että se on "heitä-paikalleen-ja -aja" -paketti

Paikkoja löytyy, jonne Calin voi jättää päiväksi (tai olla itse mukana/mennä jossain käymään sillä aikaa). Kun hakee pyöränsä, on toivotut ominaisuudet olemassa. Maksaa kyllä, satoja, varsinkin jos asennetaan lisälaitteita.  Jos muokataan vain ecun karttaa, maksaa vain työ. Mutta välineet ja osaaminen suoraan pelkkien karttojen muuttamiseen ilman lisäkapuloiden asentamista Guzzin tapauksessa ovat vain harvoilla, jos vielä kellään, oletan (Ducati osasto ehkä käytettävissä 5AM ecun tapauksessa).  Timon Calin tapauksessa (15RC ecu) löytyy työkalut (Guzzidiag), tarvitaan dyno ja osaaja... Vaikeus lienee valita paikka, johon haluaa/tohtii pyöränsä jättää.  Löytynee joka "kaupungista" ainakin yksi. Keväällä ja kesällä kysytyimmillä ammatinharjoittajilla on viikkojen jonot. Itse aikanaan kävin Calilla Järvenpään suunnalla ja otin paineita vierellä tulpat korvissa kun moponi sai kyytiä penkissä. V11 on puolestaan ollut Imatran ja Lahden suunnalla (Moto-Italian listassa), silloin en ollut itse paikalla. Harrastajat värkkäävät itse :P.

Esimerkkejä:
http://www.viaber.com/index2.asp
http://www.motoitalia.fi/motoguzzi/www/page.php?cat=3
http://www.rikumotor.fi/moottoripyorahuolto/hinnasto
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 22, 2013, 20:23:16 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #53 : Maaliskuu 24, 2013, 19:12:59 ip »
No niin, pää on nyt avattu ja Grisoon syötetty uusi ohjelma. Tosin vasta lambda on poistettu eikä sitäkään pääse vielä testaamaan kun katsoo ulkona olevia metrisiä hankia. :-[
Päätin aloittaa tuolla Ducatipuolen writer-ohjelmalla, täytyy testata kuinka käyttökelpoinen zydeemi se on. Autopuolen vastaavista ei oikein saanut täyttä varmuutta todellisesta toimivuudesta.
Hankintalistalle joutuu heti laajakaistalambda että näkee vähän missä mennään.
Nyt ei muutakuin odotetaan lujaa kesän tuloa... 8)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #54 : Maaliskuu 24, 2013, 19:56:16 ip »
.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 18:47:57 ip kirjoittanut motomatti »

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #55 : Maaliskuu 25, 2013, 19:18:30 ip »
Kiinnostaa täälläkin. Kirjoittelehan kokemuksia kun pääset hommassa eteen päin.

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #56 : Maaliskuu 27, 2013, 18:43:17 ip »
Samassa yhteydessä laitan sen käymään myös etanolilla kuten melkein kaikki muutkin pyöräni.

Periaatteessa tuo bulkkialkoholi ei hirveästi ole innostanut, enempi yksittäispakattuna ja sekin vain sisäiseen käyttöön, mutta ajatusta voisi kyllä pyöritellä mielessä. Mites  onnistuisi muokata tuo Grison Ecu r85:lle?

Menisikö pelkästään polttoaine- ja ennakkokarttoja muuttamalla? Lambdan jos jättäisi toimintaan niin riittäisikö Ecussa säätövara alaspäin vai miten sitä voisi kokeilla?

Saab-puolellahan joku muokkaa niiden Ecuja etanolille sopivaksi, pitäisi päästä vähän jyvälle millä periaatteella homma onnistuu.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #57 : Maaliskuu 27, 2013, 20:22:11 ip »
Tämä lienee helpoin tapa mutta ei ehkä paras:
http://re85-muunnos.wikidot.com/

Ja sieltä keskustelufoorumin puolelle.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #58 : Maaliskuu 27, 2013, 23:42:34 ip »
Monet jälkiasennettavat moottorinohjausjärjestelmät ja yleisempään 5AM ecuun sopivat eri softat ovat luonnollisesti hieno juttu. Vaan eipä taida olla millekään muulle merkille näin laajaa tukea kaikille ecuille, kun nyt on Guzzille.

15M ecusta eteenpäin voidaan tallettaa uutta dataa suoraan ”johdolla” (Writer –ohjelma, tosin vain 15M/RC eculle Writer toistaiseksi jaossa) ecuun, mutta kaikkiin voidaan aina kytkeytyä. Yleiset huoltoon ja korjaukseen liittyvät asiat näkyvät aina, kuten esim. vikamuisti.

P7, P8, 16M, 15M, 15RC, 5AM, MIU3, 7SM. Kahdeksan ecua mallista P7 (esim. Cali 1000i, Daytona 1000) alkaen päättyen uusimpaan 1400 Caliin (7SM), kattaen yli 20 vuoden aikakauden. Suuri saavutus, intohimoista kahden vuoden aikana tehtyä kehitystyötä ilman toimeksiantoa tai maksajaa, vapaaehtoista toimintaa voimia säästämättä kaikkien Guzzistien hyödyksi. Esimerkki koodaajaan muutoslokista: "V0.32, 2013.03.26, corrected finnish messages".

Esimerkki Itävallasta:
”Kiitos Guzzidiag:in ja TunerPro:n huomasin, että Quota 1000:n sytytyskartassa on tehtaan jäljiltä virhe. Normaalisti tasaisesti nousevat arvot menivät 32-40-47,58-40,5-65-80.  Kuoppa keskellä. Korjasin ja samalla saatoin korjata sytytyskarttaa Quotan nakutustaipumuksen johdosta. Kaikki tuntemani Quota 1000 moottorit nimittäin nakuttavat ollessaan kuumia, jotkut tosi rajusti. Täyskuormalla tulin lähelle vanhaa hyvää LM123 –karttaa, osakuormalla tein pientä viilausta. Eprom, jossa on näin muutettu kartta korjaa Quotan nakutuksen. Quotan uudempien P8 ecujen sytytyskartta ei sisällä tätä virhettä ja myös sytytysennakko on lähempänä itse muokkaamaani karttaa.”

Kommentti edelliseen Saksasta:
”Minä huomasin myös nämä sytytyskartan kuopat Sport 1100i, Centauro ja V11 –kartoissa jo vuosia sitten ja korjasin niitä. Ne olivat yksinkertaisesti epäloogisia ja niitä oli kompensoitu tekemällä ruiskutuskarttaan kuoppia ja huippuja. Pieni ennakon nostaminen normaalin tyhjäkäyntikierrosluvun alla oli myös hyödyllistä, rauhoitti tyhjäkäyntiä. Myös näissä sytytyskartoissa tasoittaminen teki ihmeitä.”

PS.
Näillä saattanee olla jotain tekemistä päästöjen kanssa? Mutta oliko päästöasia vielä tapetilla P7 aikana, ennen 1993 ? Muistan esim. HTMoton päällikön puhuneen, että päästöjen takia sytytyskartat eivät ole hänen mielestään tehtaan jäljiltä sellaisia, mihin he niitä säätävät. Ja kun kyse on Saksasta, pitää muistaa että myös säädettyjen karttojen pitää mennä vuosikatsastuksen mittauksista läpi.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #59 : Maaliskuu 28, 2013, 12:58:47 ip »
Lainaus
PS.
Näillä saattanee olla jotain tekemistä päästöjen kanssa? Mutta oliko päästöasia vielä tapetilla P7 aikana, ennen 1993 ? Muistan esim. HTMoton päällikön puhuneen, että päästöjen takia sytytyskartat eivät ole hänen mielestään tehtaan jäljiltä sellaisia, mihin he niitä säätävät. Ja kun kyse on Saksasta, pitää muistaa että myös säädettyjen karttojen pitää mennä vuosikatsastuksen mittauksista läpi.

Tästä en osaa sanoa aivan varmaa mutta omien tietojeni mukaan ei Saksassakaan tehdä niin tarkkaa päästömittausta katsastuksen yhteydessä että voitaisiin sanoa että koko kierroslukualueen tai sen osa-alueen toiminnoista, kuormituksen alaisena, olisi jossain kohtaa laittomia päästö-osuuksia jollain ns haitalliseksi luokitetulla pakokaasun aineosalla.

Katsastuksessa katsotaan lähinnä että ajoneuvossa on siihen tarkoitettu pakoputkisto jossa ei ole vuotoja (vrt. autokatsastus) ja moottorin käynti on normaalia ja melutaso lainsäädännön mukainen. Melukin mitataan vain jos on syytä epäillä tyyppikohtaista ylitystä.
Tyhjäkäynnillä tehtävä CO-mittaus olisi ehkä ainoa joka jollain lailla olisi mahdollinen katsastuskonttorin varusteilla mutta moottoripyörien päästöaukkojen diversiteetti asettää tähänkin oman haasteensa.

OBD-tarkastusta en tiedä tehtävän moottoripyöriin.

Korjatkaa tietojani...

Tässä jokin linkki joka saattaa asiasta jotain sisältää mutta kun en osaa germaniaa.

http://www.tuev-sued.de/hauptuntersuchung/3-richtig-vorbereiten/checkliste-motorrad