Kirjoittaja Aihe: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä  (Luettu 73004 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #75 : Toukokuu 21, 2017, 22:51:53 ip »
Yksinkertaiset viat korjautuvat yksinkertaisin metodein.

Lainaus
Ei muuten ole ohipuhallusta mitattu, ei ole mittavälineitä moiseen.
Itse laitteisto joka mittaa ajan ja ohipuhalluksen määrän prosenteissa on ammattikalustoa mutta "kotikokin" väline syntyy kun rikkoo sytytystulpasta posliinin ja hitsauttaa putkenpätkän siihen kierteelliseen jämään. Lisäksi tarvitaan kompressori ja pätkä letkua.

Suoritus on yksinkertainen: laitetaan työväline tulpan tilalle, siihen letku. Avataan öljyntäyttöaukko ja väännetään kaasu pohjaan. Kierretään mitattavan sylinterin mäntä puristustahdin yläkuolokohtaan, laitetaan iso vaihde päälle ja avustaja painaa myös jarrua ettei moottori pyörähdä. Sitten laitetaan painetta männän päälle. Kuunnellaan mistä paineilma karkaa. On kolme mahdollisuutta: ilmaa karkaa pakoputkeen; pakoventtiilissä on vikaa, ilma kohisee kaasuttimesta; imuventtiilissä on vikaa, ilmaa tulee öljytilasta; ilma kulkee männän ohi.

Jos ilmaa tulee kuuluvasti kampikammion suunnasta niin tippakannulla luraus moottoriöljyä männän päälle. Jos silloin vuoto katoaa hetkeksi niin männänrenkaiden tiiveyttä voi alkaa epäillä.

Tällä tekniikalla olen pärjäillyt. Myös puristuspainemittaus on hyvä metodi eikä laite siihen maksa paljoakaan: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Testauslaitteet-ja-Elektroniikka/Puristuspainemittari-2000016979/

Mutta puristuspainemittari ei kerro muuta kuin viallisen sylinterin tai sitten voi todeta että molemmat ok.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #76 : Toukokuu 23, 2017, 08:01:23 ap »
Eilen ensimmäinen iltalenkki, reilut 200km: Korkeakoski-Murole-Salussärkkä-Rantalansärkkä-Haapamäki-Keuruu-Vilppula-Korkeakoski.
Ajossa ei ongelmia. Kohtuullisesti oli vastaantulevia motoristejakin :)
Ajon jälkeen huomattu, että uudet, ohuet, paperiset venttiilikopan tiivisteet tihkuu hieman. Kostuu siitä alapuolelta. Ehkä ne siitä turpoaa vähän.
Vasen putki vuotaa kannen ja putken välistä vähän, mutta syykin on selvä: Toinen kaksiosaisesta, putkea kantta vasten puristavista kartiomaisista pelleistä on ihan mutkalla. Tasaista puristusta ei tule, ehkä tästä syystä siellä oli 3kpl tiivisteitäkin.
Liitteenä kuva Salussärkältä. Tänä vuonna siis jätin nuo mk2-sivukatteet pois, näyttää paremmalta ja nyt polvetkin mahtuu pyttyjen taakse!
Seurauksena reippaammassa vauhdissa ajosta tuli huterampaa. Saisikohan tähän soviteltua mk3 tai uudempien Lemanssien tankin etuosan alle tulevan katepalan? Semmoinen voisi olla hakusessa jos jollain on ylimääräinen.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2021, 10:37:08 ap kirjoittanut Samppa »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #77 : Toukokuu 23, 2017, 08:43:04 ap »
Todennäköisesti pystyy soveltamaan. Tarvii vaan myös sen lattarautaisen kiinnikkeen, johon kate ripustetaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #78 : Toukokuu 23, 2017, 10:38:58 ap »
Lainaus
Saisikohan tähän soviteltua mk3 tai uudempien Lemanssien tankin etuosan alle tulevan katepalan? Semmoinen voisi olla hakusessa jos jollain on ylimääräinen.

Saattaa nimenomaan olla hakusassa, paitsi jos jonkun Cafe projektista ei ole hyllyyn jäänyt -LeCa ::)

Vaihtoehtona voisi olla LM1:n kate, joita plekseineen on hyvin saatavilla. Toimi myös loppuun ajetulla ohjausiskunvaimentimella - uudella on tosi vakaa.

Tuohan hienoa pyörää Italoon näytille ;)


T,
Jukka

Ps. Hyvä, että vaihteistosi tuli kuntoon. Minulla vivuston löystynyt mutteri aiheutti viime kesänä Leppäveden kulmilla vastaavat oireet - eipä muistunut mieleen, kun viimeksi kirjoittelin.


Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #79 : Toukokuu 23, 2017, 11:44:33 ap »
Lainaus
Tuohan hienoa pyörää Italoon näytille ;)

Ei pääse, vaimo lähtee pappa-tunturiajoihin, eli täytyy olla muksuja vahtaamassa :)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #80 : Toukokuu 23, 2017, 12:18:11 ip »
Tuo etu-alalippa on todella kiven alla. Myös maailmalla. Olisiko ajatusta kysellä täältä:

http://www.airtech-streamlining.com/guzzi/motoguzzilemans.htm

Heillä on kuitenkin ko Le Manseihin muitakin muoveja, joten saisivat ehkä valmistettua moisen valikoimiinsa. Ovat todella laadukkaita katteita.
Jos jollain olisi malliksi ehjä katepari, josta mallin ottaisi, niin eihän tuo ihan mahdoton ole tehdä oma toimisestikaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #81 : Toukokuu 23, 2017, 13:58:14 ip »
Tere Samppa.

FOT antoi oivan vinkin. Mulla on ne alapuolen katepalat -87 mallin Lempparista ylimääräisenä. Eiköhän ne ole ihan samat kuin LM III?
Mulla on menossa se oma café-projekti ja sen myötä alkuperäistä aihiota on runnottu jo sen verran, että paluuta ei ole. Hanke sinällään käy kovaa kisaa valmistumisesta Olkiluoto 3. ja Länsimetron kanssa. Ja taitaa jäädä kolmoseksi ...
 
Ne palat on kyllä valko-punaisena, mutta onhan maali keksitty.

-Jussi

juha.kapiainen@caverion.com
0400 654 481

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #82 : Toukokuu 23, 2017, 16:04:44 ip »
LM1 (LM2) huohotuksesta vielä, kuten aiemmin lupasin.

Agostiinin separaattori + korotuspala + öljyn määrä 2,7l.
Puolen tuhannen kilometrin vaihtelevan ajon jälkeen - ajoittain 5000-7500 rpm - keräysastiaan kertyi tavaraa kokonaista 5ml, suurimmaksi osaksi vettä.

Alkuperäisellä öljyneroittimella kymmen kertaa enemmän jo 4000-5000 rpm seutuvilla.


T,
Jukka

Ps. Agostiinin öljyneroitin ja korotuspala olivat aikoinaan kisaosia.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #83 : Toukokuu 24, 2017, 10:24:28 ap »
Kiitos Jussille, katepalat löytyivät! Voi niiden vaikutusta ainakin kokeilla, Eiköhän ne jotain tee kun Dr.Johnkin nuo säilytti kisapyörässä.
Kuituhommiakin on tullut tehtyä parikyt vuotta, että sais noista varmasti muotitkin..mutta ei nykyään meinaa aika riittää eikä nuo lammauspuuhat liiemmin enää kiinnostakaan.

Ensi talven hommana taitaa olla ainakin tuo huohotuspuolen parantelu, kiitokset näistäkin vinkeistä :)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #84 : Toukokuu 24, 2017, 11:11:34 ap »
Onkos tuossa korokepalassa iso reikä vai onko sitä kuristettu? Toimien ikään kuin loiskelevynä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #85 : Toukokuu 24, 2017, 22:00:44 ip »
Korotepalassa pelkät reunat,  LM3/4:ssa vakiona. Kaikenlaisia saavilla, sekä pelkkiä loskelevyjä.

Aikanaan sain kilvanajokoneen loskelevyn piirrustukset - hävinneet  :(


T,
Jukka


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #86 : Toukokuu 24, 2017, 22:56:43 ip »
Korotepalassa pelkät reunat,  LM3/4:ssa vakiona. Kaikenlaisia saavilla, sekä pelkkiä loskelevyjä.

Aikanaan sain kilvanajokoneen loskelevyn piirrustukset - hävinneet  :(
T,
Jukka

JL Meccanicalla saattaisi olla aiheesta tietoa.
https://fi-fi.facebook.com/JL-Meccanica-540938312637923/

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #87 : Toukokuu 25, 2017, 10:24:14 ap »
Lainaus
JL Meccanicalla saattaisi olla aiheesta tietoa.



Kyllä vaan. Joutuivat tekemään lujasti kehitystyötä, jotta saivat huohotuksen kuriin - kone kaukana vakiosta, iskutilavuus paljon suurempi...
Heidän järjestelmä sisälsi mm. 2-tahti koneen läppäventtiilin...

LM1/2:ssa, varsinkin kasipuolikkaana, pääsee huomattavasti helpommalla.


T,
Jukka

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #88 : Toukokuu 25, 2017, 16:43:12 ip »
Oma kokemukseni on, ettei kannata vakiokoneessa ja siviiliajossa vähentää öljyn roiskeita
kampikammiossa.
Nokka-akselin nokkien ja nostimien voitelu perustuu suurimmalta osin kampiakselin
pitkin kampikammiota roiskimaan öljyyn. Öljyroiskeiden vähentäminen vähentää myös
nokka-akselin voitelua, mikä on huono asia.
Jos öljyä roiskuu muutoin riittävästi tai nokka-akselin ja nostimien voitelu on hoidettu
kuntoon, silloin loiskelevyn voi laittaa lohkon ja öljypohjan väliin. Tai öljynkeräimen asentaa
kampiakselin ympärille.
Liitteiden piirustukset sain Moto Italiasta.
Sohc van Helmi.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #89 : Toukokuu 26, 2017, 10:20:57 ap »
Tuossa kuvassa näyttääkin öljyntäyttöaukosta nousevan putki tuonne vaihteiston päälle, paluu öljylle vai iso kanava huohotukselle?
Öljypohja näyttää syvemmältä versiolta ilman korokepalaa, lienee jostain uudemmasta mallista.

On muuten tuossa kilpurissakin 2-mäntäiset etujarrusylinterit, onkohan Brembon 08 vai ne isommat 09?

Kyllä mie jo kuolasin 92mm sylintereitä, sais SP:stäkin "aidon 1000cc"-koneen. Aina pitää mekamiehellä olla joku ikuisuusprojekti mielessä :D



Kyllä vaan. Joutuivat tekemään lujasti kehitystyötä, jotta saivat huohotuksen kuriin - kone kaukana vakiosta, iskutilavuus paljon suurempi...
Heidän järjestelmä sisälsi mm. 2-tahti koneen läppäventtiilin...

LM1/2:ssa, varsinkin kasipuolikkaana, pääsee huomattavasti helpommalla.

T,
Jukka