Kirjoittaja Aihe: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä  (Luettu 72954 kertaa)

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #60 : Toukokuu 15, 2017, 13:14:52 ip »
Lauantaina pyöräytin Guzzin käyntiin. Uudet Castrolit sisään, tuoreet 98E:t tankkiin ja muutama pyöräytys ilman tulppia että saa uutta öljyä kiertoon.
Uudet tulpat kiinni ja hetihän se pärähti tulille.
Mittarivalot ja varoitusvalot ovat edelleen pimeenä, muuten toimii.
Tulppia vaihtaessa muuten huomasin, että oikean puolen tulppa on aivan musta, vasemmalla puolella taas ruskea.
Tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella oikeasti putkesta nousee hieman valkoista savua. Vasemmasta ei tämmöistä näy.
Hieman kaasutettaessa taas vasemmalta puolelta tulee hieman mustaa savua, oikealta ei. Kaasarijumppaa olisi ainakin tiedossa.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #61 : Toukokuu 16, 2017, 12:02:13 ip »
Sähkö"vika" löytyi, liitin irti mittariston alta. Siinä ei ole mitään lukitusta, tai sitten lukitus on rikki. Täytyy keksiä joku konsti millä se pysyisi.
Pitkähkö hetki meni johtoja ihmetellessä, varoitusvalojen johtojen värit kun eivät vastanneet kaaviossa olevia. Kunnes hokasin että seuraavalla sivulla on toinen kaavio, "printed circuit"-versiolla oleville pyörille!
Nyt ei muuta kun loput osat kiinni ja baanalle  ;D

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #62 : Toukokuu 18, 2017, 08:03:09 ap »
Perhana, eilen huomasin että tuossa nurkassa lojuvassa SP1000-moottorissa olisi ollut tuo öljypohjan "korotus"-pala. Lemansissa sitä ei ole, talvella oli mielessä oli hommata mutta kustannussyistä jätin ostamatta.
Olisi se tuosta joutanut lainaan Lemanssiin..
Vaihdepolkimesta vaihdoin vielä väljän kuulanivelen ja laskin poljinta hieman, saapa nähdä onko nyt parempi. Nyt on enää väljää siinä alaosan haarukassa, millin verran.
Kaasareille tein myös synkkausta varten nipat M6-ilmausruuveista sahaamalla.
Alkaa laite olla koeajoa vailla  ;)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #63 : Toukokuu 18, 2017, 15:59:05 ip »
Hyvinhän asiat vaikuttavat olevan. Anna toistaiseksi korotuspalan olla asentamatta. Jos pelottaa niin vaihda öljy 5000 km kohdalla. Joutaahan sen korotuksen laittaa kun seuraavan kerran suodatinta vaihtaa.

Lähetetty Nokia N9:llä mökiltä.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #64 : Toukokuu 19, 2017, 09:45:55 ap »
Toimiihan se toki ilman öljypohjan korotuspalaakin, mutta liekkö isompi ilmatila vähän auttaisi tuohon huohotukseen  ???
Tuossa on alkuperäinen huohotuspurkki ja siitä letkut vaihteiston ali ulos oikealle puolelle. Merkkaa ajon jälkeen ikävästi öljyläikällä paikkansa, eli aina kotipihassa pitää muistaa laittaa jotain letkun alle.
Sivujalalla ei tiputtaisi niin paljoa, mutta sivujalallahan ei kannattaisi pidempiä aikoja pitää, tämäkin pyörä on siitä joskus kaatunut..
Työmaan (samainen Jämsän paikka missä motomattikin on joskus ollut..) prätkäparkissa onkin jo useampi merkattu kohta  ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #65 : Toukokuu 19, 2017, 19:42:20 ip »
Tuosta huohotuksesta.
Onko ohipuhallusta mitattu?

Jos puristuspainetta karkaa männänrenkaiden ohi on huohtusta vaikea hallita.

N9:llä mökiltä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #66 : Toukokuu 19, 2017, 21:09:42 ip »
Tai sitten järjestelmässä on jossain jotain pielessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #67 : Toukokuu 20, 2017, 08:15:59 ap »
http://hmb-guzzi.de/Oelabscheider-Agostini-LM-1-T3-1000-SP-etc

Eikö tämä ole juuri ko. tunnettuun vaivaan kehitetty ratkaisu?  -kuten se korotuspalakin-

-KG-

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #68 : Toukokuu 20, 2017, 09:30:13 ap »
Ylipäänsä, jos huohotukselle saa lisää tilavuutta, pitäisi auttaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #69 : Toukokuu 20, 2017, 21:41:52 ip »
Mitä täältä olen lukenut, niin monella tuntuu huohotusletkusta lentävän öljypisaroita kaasutettaessa. Ehkä tuo korotuspala + Agostini purkki olis hyvä, tai sitten omavalmiste.
Asiasta toiseen, eilen kävin ajamassa ekan lenkin. Hyvänä puolena, noilla kapeammilla renkailla on tosi kevyt ja mukava ajaa mutkatiellä. Jarrutkin toimivat eikä täristä yhtään. Nyt takajarrukin jopa hidastaa vauhtia...(oli jumissa).
Nuo uudet Wirthin jouset on myös aika mukavuuspainoitteiset, mutta ainakaan keula ei pohjaa. No en vielä uusilla jarruosilla tehnyt kovia jarrutuksia. Jarrutuntuma on kova vieläkin, kun pääsylinteri on liian iso. Ehkä palataan siihen ensi talvena.
Koko nautinnon tosin pilasi se, että vaihteisto ei suostunut yhteistyöhön sitten millään. 1-2 väli oli liki mahdoton saada päälle, paitsi kahdella tapaa: vaihtoi kävelyvauhdissa tai sitten antoi välikaasua punarajalle..Se vain kolahtaa ja potkaisee takas vapaalle. 2-3 väli ok, mutta taas nelosta ei meinaa saada millään muulla kuin samoilla konsteilla kuin 1-2 väli.
Kytkintä säätelin, ja vaihdoinkin vanhan, väljemmän nivelenkin linkistöön. Parani hieman, mutta on se aika lailla ajokelvoton tällä hetkellä.
Tuli myös mieleen, että en tarkistanut vaihteston öljypintaa. Mutta ei tuo kyllä sieltä suunnalta ole tipoitellut. Kytkintapin tiiviste tosin tihkuu hieman.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #70 : Toukokuu 20, 2017, 21:46:41 ip »
Lainaus
Agostini purkki
Oil separator (Breather Box) Agostini for models without air filter.

...ei ilmansuodatinta... tarkoittanee siis että moottorin alkuperäinen ilmansuodatinkotelo (?) on poistettu, vai?
   (asennetaan pystyyn sylintereiden väliin ja ruuvataan rungon kielekkeeseen)
"
Öljynerotin jossa enemmän tilavuutta kuin alkuperäisosassa, kampikammion paine alenee tehokkaasti ja öljynmenetykset vältetään. Ylipaine kampikammiossa on myös yleinen syy akselitiivistevikoihin. Ihanteellinen kaikkiin viritettyihin ja iskutilavuudeltaan suurennettuihin moottoreihin ja kaikille, joilla on ongelmia kampikammion ylipaineen kanssa.
"
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 21, 2017, 09:46:29 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #71 : Toukokuu 21, 2017, 15:52:56 ip »
Lainaus
tarkoittanee siis että moottorin alkuperäinen ilmansuodatinkotelo (?) on poistettu, vai?



LM1:ssä ja LM2:ssa ei ole tehtaalta lähtiessäänkään moista kampetta  ;)

Agostiinin separaattori + korotuspala toimii - tarkemmin myöhemmin.
Samppa tarkista öljyn määrä - 2,5-2,7l pyöreäsylinteriseen, koska pyrkii puskemaan "ylimääräisen" pihalle.
Mikäli olet tulossa Italoon Sysmään, niin siellä vaikka lisää.

T,
Jukka

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #72 : Toukokuu 21, 2017, 17:51:38 ip »
Koko nautinnon tosin pilasi se, että vaihteisto ei suostunut yhteistyöhön sitten millään. 1-2 väli oli liki mahdoton...

Jos kytkin irrottaa kunnolla, oletko tarkastanut vaihdepolkimen liikkeen vapaa-asennon molemmin puolin?
Tekeekö poljin alapäin vaihdetta kytkettäessä yhtä suuren liikkeen kuin ylöspäin?
Jos tässä on korjattavaa, voit ensiksi kokeilla säätää vaihteiston takakannessa olevasta lukitusmutterilla varustetusta ruuvista.
Sitä ei kannata pyörittää ympäri, säätöalue on max. 1/2 kierrosta.
Ruuvin tehtävä vaihteiston sisällä on keskittää vaihderummun pyöritin.
Jos tästä, kytkimestä ja vivustosta ei apua löydy, vaihteiston sisällä on säädettävä/korjattavaa.
Edellytyksellä että kuskin nilkassa on riittävästi liikevaraa.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #73 : Toukokuu 21, 2017, 18:23:56 ip »
Pekka jo tuossa mörköjä vaihteistoon ennusteli.
Itse lähtisin kytkimestä. Millaisessa kunnossa on kytkinkeskiö? Onko vauhtipyörän sisäkehän hammastuksessa likaa?
Edellä mainitut vaivat eivät korjaannu vaikka säätäisi kuinka.

Kytkimen työntötangon takapäässä on painelaakeri. Sen epäkuntoisuus aiheuttaa omituisia ilmiöitä vaihdettaessa.

Vaihteistossa ongelmia ilmenee jos akselit tai vaihderumpu omaavat päittäisvälystä mutta se ilmenee tyypillisesti siten että vaihdevipu kyllä liikkuu ja vaihderumpu pyörii mutta akselit "pakenevat" rattaineen niin että kytkentä jää "huulille".
Vika on tosin harvinainen ja osan ilmiöstä voi varmistaa yksinkertaisesti koittamalla liikuttaa vaihdeakselia päittäin. Se edellyttää takahaarukan ja kardaanin irrotusta. Päittäisliikettä ei pitäisi olla. Jos on niin pitää tutkia miksi. Viimeksi oli helppoa tapaus käsittelyssäni: vaihdeakselin takapään mutteri oli löystynyt. Puhdistin, liimasin ja varmistin mutterin lukituksen. Toimenpidettä varten ei tarvitse vaihdelaatikkoa irrottaa. Kytkimen suhteen pitää.

Yleisin "vaihteistovika" onkin kytkimessä tai vaihteiston ulkopuolisessa vivustossa. Ensimmäisenä pitää tarkistaa onko vaihteenvalitsimen akselin urat kunnossa ja siihen kiinnittyvä vipu keskenään tiukasti kiinni.

Joitain aiheeseen ehkä liittyviä asioita:
http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyora-kytkinkeskion-elvytys.html
http://www.motomatti.fi/2015/12/irtomoottori-kytkimen-kunnostus.html
http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyora-vaihteiston-laakereita.html
http://www.motomatti.fi/2017/05/centauro-v10-kunnostus-ajokayttoon-osa_6.html

Anteeksi jos kirjoitan itsestäänselvyyksiä mutta pyrin kirjoittamaan niin että muutkin saavat samalla informaatiota aiheesta jos vaivautuvat lukemaan.

PS: linkeissä myös V10 asiaa mutta vaihteiston osalta ei eroja juurikaan ole.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #74 : Toukokuu 21, 2017, 21:18:50 ip »
Pekka ja Matti olivat oikeassa, vika oli ulkopuolen vivustossa. Uusi kuulanivel oli hieman isompi kuin vanha, enkä vaihtaessa huomannut että sille oli tehty avainvälin kokoinen kolo vastapuoleen.
Eli näistä syistä nivelen takaosa oli pari milliä ulompana, seurauksena otti kiinni runkoon ja vipu ei noussut tarpeeksi ylös! Vaihtaminen vanhaan niveleen auttoi hieman, mutta jäi edelleen kolon verran ulommas.
Säädin ennen tämän huomaamista sitä takapään ruuviakin neljänneskierroksen auki.
Nyt muuten toimii paremmin kuin viime kesänä, voi ykkösellä vetää kiekat tappiin ja kakkonen loksahtaa nätisti! Nyt en koske mihinkään..
Öljyä täytin 2,8l. Ensi kerralla sitten vaikka vieläkin vähemmän. Öljynlämpö oli muuten 20km lenkin jälkeen 85 astetta tuon kalibroimattoman "mittatikku"-mittarin mukaan.
Ei muuten ole ohipuhallusta mitattu, ei ole mittavälineitä moiseen.