Kirjoittaja Aihe: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä  (Luettu 72887 kertaa)

antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #180 : Huhtikuu 02, 2019, 18:01:29 ip »


Tuollaiselta näyttää kolmosen kaasarit.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #181 : Huhtikuu 02, 2019, 21:20:25 ip »
Näyttäisi kuin joku olisi halunnut suunnata vaijerit yläviistoon ja vaihtanut vastarautoja puolelta toiselle ja taivuttanut niitä sen lisäksi. Olen joskus juuri noita kaasareita käsissäni pitänyt, eikä nuo raudat silloin muistaakseni noin olleet. Viitala?

antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #182 : Huhtikuu 03, 2019, 07:14:21 ap »
Näyttäisi kuin joku olisi halunnut suunnata vaijerit yläviistoon ja vaihtanut vastarautoja puolelta toiselle ja taivuttanut niitä sen lisäksi. Olen joskus juuri noita kaasareita käsissäni pitänyt, eikä nuo raudat silloin muistaakseni noin olleet. Viitala?

Ei tainnut olla tuossa kuvassa ihan oikein. Vaijereita laittaessa laittaessa oikea asento löytyi.
Mutta mutkalla joka tapauksessa ja vaijerit on ihan luontevassa kulmassa.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #183 : Toukokuu 12, 2019, 22:00:37 ip »
Lempparillekin hieman normaalia laajempaa huoltoa.
Totesin viime kesänä että öljyä tippuu sekä kytkintilasta että vaihteiston takaa.
Nyt keväällä nostin runkoa sen verran irti että sai laatikon irti.
Kammen takastefa sekä vaihteiston etustefa vuotivat molemmat kytkintilaan. Ne uusiksi.
Laatikon takaa vuoti takastefa sekä kytkimen käyttöakseli. Stefa uusiksi sekä käyttöakselin kartiotiivisteet ja O-rengas.
Laitoin samalla RAM-kytkimen, ja siitähän seurasi ongelma:
RAM-kytkimellä on pidempi kytkimen käyttötanko. Ilmeisesti hieman liian pitkä, sillä takapään säätöruuvia piti avata reilusti, useita millejä. Ei siinä mitään, säätövara riitti. Runko takaisin laskiessa se otti ohueen välipalkkiin kiinni. Siitäkin selvisi pujottelemalla. Mutta kun laitoin tänään takahaarukan kiinni, niin huomasin että sehän ottaa koko ajan kiinni takahaarukkaan. Täytynee siis vielä irroittaa haarukka ja lyhentää säätöruuvia.
Tuli kyllä mieleen että onkohan käyttötangon etupää varmasti kytkimen päässä kuopassaan, mutta eipä tuota helposti pääse todentamaan.

viitala

  • Viestejä: 86
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #184 : Toukokuu 14, 2019, 07:24:09 ap »
Kyllä ne suorat on originaalina.Joku niitä säädellyt matkan varrella.Miten olet putsannut,ovat tosi siistit?

antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #185 : Toukokuu 14, 2019, 19:15:22 ip »
Kyllä ne suorat on originaalina.Joku niitä säädellyt matkan varrella.Miten olet putsannut,ovat tosi siistit?

Hyvin on säädelty, kun ovat kuin "tehdastekoiset", ja vaijeritkin ihan luontevasti kulkee.
Ultraäänipesurissa olen uittanut.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #186 : Kesäkuu 09, 2019, 22:10:19 ip »
Reilu viikko ja reilut 400km ajeltu Lemansilla. Tänään meinasin ajaa Kapeen reitin Näsijärven itäpuolella, mutta liikkeellä tuntui olevan polkupyöräilijöitä tuhansittain  8) Pirkan pyöräily sattui sopivasti..oikaisin sit suoraan Jäminkipohjaan.
Piti vielä ennen ajoon ottamista vaihtaa nopsaan  RAM-kytkinpaketti vakiomalliseen, tuli muutama pitkä ilta tallissa  ;D
Vaihtoon oli syynä se, että Valeon-kiinakopiostartti päätti hajota. Koko pääty laakerointeineen lähti irti, ja osat pyörivät tietysti kytkintilassa. Ja törmäyshän siellä sattui, ja yksi hammas irti starttikehältä.
Nyt on muuten alla uudet Contin Classic attackit, on muuten pitävän tuntuiset kumit.
Osa sähköistä katosi kesken matkan. Ajovalo ja varoitusvalot hävisivät. Parkit ja vilkut sentään toimivat. Kotona sähkökaaviota ihmettelemällä sain rajattua vaivan sulakerasiaan. Siihen oli näköjään aiemminkin kolvailtu hyppylankoja, taitaa olla vaihdon paikka.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #187 : Kesäkuu 09, 2019, 22:23:49 ip »
Lainaus
Valeon-kiinakopiostartti päätti hajota. Koko pääty laakerointeineen lähti irti, ja osat pyörivät tietysti kytkintilassa. Ja törmäyshän siellä sattui, ja yksi hammas irti starttikehältä.

Tämä oli valaiseva tieto. Moni muu ja itsekin olen katsellut tuon kiinanstartin suuntaan. Voihan se olla vain yhden yksilön huonoutta mutta laajaa kuvaa katsoen en ole kuullut että Valeo tai muut merkit (Bosch, Lucas ja mitä niitä nyt onkaan ollut.) ole hajonneet tuolla tavalla saati rikkoneet hammastusta. Tosin RAM/kiinnanstartti kokonaisuutta ei monella liene ollut...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #188 : Kesäkuu 09, 2019, 22:35:50 ip »
Tuo on jo huonoa tuuria, että hampaan kanssa jotain osuu kohdalle. Tilaa olisi kyllä pyöriä.
Contin Road Attack 2:sta on kokemusta ja se oli kyllä erinomainen kumi loppuun asti. Ajoinkin sen sitten radalla loppuun kuvionkin pohjalle. Keskellähän ei uria ole.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #189 : Kesäkuu 11, 2019, 19:36:21 ip »
Juu, Steinelta sentään korvaavat startin posteineen. Ostinkin nyt sitten suolaisen hintaisen Valeon. Päällepäin melkolailla samanlaiset.
Mainittakoon että samalla asennettu Ignitech sytkä ei ollut ihan justiinsa, ja taisi potkaista takas startatessa ja siitäkös se kilinä alkoi  ;D
Kysyin suoraan RAM:lta uutta kehää, ja semmoisen lupasivat 50€ hintaan plus ALV ja postit. Päälle sitten tasapainotus...onkos muuten tiedossa paikkaa jossa painotus onnistuu Guzziin? Eli olisi adapteri valmiina :)

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #190 : Maaliskuu 10, 2021, 14:27:35 ip »
Vähän on taas LM2:sen parissa puuhasteltu.
RAM-vauhtipyörä taas valmiina asennukseen ja pyörä katkaistu vaihtoa varten. Käytetty starttikehä löytyi briteistä, RAM:lta ei lupauksista huolimatta osaa koskaan toimitettu  >:(
Tasapainotus hoitui KO-MET Oy:ssä kätevästi, tasapainotusreikiä oli ilmaantunut aiempien vastapuolelle. Painoa tässä 4,75kg kun alkuperäinen on 7,5kg.

Aiemmin oli juttua hieman levottomasta keulasta. Purin koko keulan tarkastusta varten ja havaitsin että asennetut Wirthin progressiiviset jouset onkin tarkoitettu LM1:seen, LM2:ssa jouset ovat eri numerolla. En tiedä mitä eroa näissä on, mutta laitan nyt 1000SP:n jouset jotka ovat näitä sekä myös alkuperäisiä LM2:n jousia jäykemmät. Katsotaan josko asia ratkeaisi tällä.

Renkaat vaihtuvat tällä kertaa Bridgestone BT46:siin. Vannetta irrotettaessa tipahti perän puoleinen laakeri lattialle. Laakeripesä on aivan väljä, laakeri hölskyy pesässään. Nopeana toimenpiteenä vaihdan vanteen toiseen kun semmoinen sopivasti on.

LiFe-akku menee vaihtoon, kun sain sen pari kesää sitten vahingossa täysin tyhjäksi. Lisäksi se oli holaissut vettä sisuksiinsa. Yhden kennon kapasiteetti on lähes puolittunut ja muissakin tipahtanut 20%

Takajarrulevy on kulunut alle minimiin ja se täytyy vaihtaa. Samalla sylinteriin uudet palat ja tiivisteet.

Muuta ei sit tarvitakaan kuin Redlineä koneeseen, laatikkoon ja perään.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #191 : Maaliskuu 10, 2021, 17:40:54 ip »
Lainaus
Muuta ei sit tarvitakaan kuin Redlineä koneeseen, laatikkoon ja perään.

Minkäs tyyppisiä Redlinejä ole käyttänyt?
Itsellä on sitä Redline-puolukkapuuroa Centauron laatikossa. Tosin laatikkokin on erilainen. Osassa Centauroja ja Daytonoissa on tämä "kolmitappinen" vaihteisto. On hiukan nopeampi vaihtaa ja menee vaihteet perille kiihdytyksissä ilman koskemista kytkimeen.
Koneessa olen käyttänyt Valvoline 20W50 mineraali perusöljyä + RVS.
Perässä on tavallista peräöljyä ja Molykotea.

Ettei keulan levottomuus vain johtunut osittain takapyörän laakeroinnin väljyydestä?

Sellaisen ongelman olen havainnut myös kun on valitettu keulan vapinoista niin akkutelineen teräksinen pohjalevy ei ole ollut kiinni kunnolla. Tyypillisiä syitä ovat levyn vaihteistoon kiinnittävät kaksi oikeanpuoleista M8 ruuvia: vaihteiston puolelta ovat lyhyet kierteet korkanneet. Toinen kohta on ne kolme samaisen levyn takapulttia: niiden reiät levyssä ovat suurentuneet ajan kanssa kun runko on taipuillut. Omaan käyttööni olen hitsaillut paksut prikat jälkimmäisiin ja laittanut pultit jossa ei ole kierrettä ihan kantaan asti. Kierteettömiin vaihteiston pultinreikiin Helicoilit. Kummasti tulee tukevuutta. Monet laittavat noin 6 mm dural-levyn peltilevyn tilalle. Ei se juuri kevyempi ole mutta tukevampi. Sekä näöltään pro.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #192 : Maaliskuu 11, 2021, 08:28:30 ap »
Minkäs tyyppisiä Redlinejä ole käyttänyt?
Koneessa Red Line 20W50 tai 20W60 motorcycle oil, siinä ainakin on riittävät lisäaineet vanhalle koneelle. RVS:t kävi koneessa myös.
Laatikossa Red Line Shockproof lighweight (sinertävän väristä litkua) ja perässä Shockproof heavy eli sitä  puolukkapuuroa. Perään en shockproofin kanssa ole laittanut molyä, 10tkm mennyt ongelmitta eikä perä ole sen kuumempi kuin perusöljyllä molyn kanssa. Ryntöpinnat näyttävät edelleen hyviltä, sen mitä täyttöaukosta nyt näkee.
Lainaus
Ettei keulan levottomuus vain johtunut osittain takapyörän laakeroinnin väljyydestä?
Saattaa se jotain tehdä, mutta edellisennä renkaanvaihdossa se oli vielä kunnossa, tai ainakaan laakereita kokellessa en huomannut mitään erikoista.
Lainaus
Sellaisen ongelman olen havainnut myös kun on valitettu keulan vapinoista niin akkutelineen teräksinen pohjalevy ei ole ollut kiinni kunnolla.
Mulla on tuo 6mm Al-levy, täytyypä tutkia onko niissä taaemissa kiinnityspisteissä hankausjälkiä ruuveista. Laatikon puolen kierteet ovat kunnossa. Ainakin mulla rungon puoli vaatii shimmejä korkeussuunnassa, ei ole ihan linjassa laatikon kanssa. Alkuperäinen millin pelti varmaan joustaa nätisti vaikka vähän heittoa onkin :)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #193 : Maaliskuu 11, 2021, 13:43:32 ip »
Joskus on kahden pitkän ja poikittaisen rungon kiinnityspultit moottoriin ja vaihteistoon kuluneet "kaulalle" silloin ei kiristyskään pitkään auta. myös läpivientikohdat ovat usein kuluneet soikeiksi sekä koneen että rungon puolella. Tässä tapauksessa en tätä epäile mutta asiayhteydessä ajattelin mainita.

Toisaalta olen nähnyt näitä pultteja korvattavan rautakaupan kierretangolla. Niissä ei lujuudet riitä ja kierretyyppikin on väärä. Ovat alle 8.8-lujuustasoa ja kierrepinta ei tue rakennetta. Joo, jos pultti reissun päällä katkeaa niin sen voi korvata kotimatkaa varten kierretagolla. Mutta ratapäiville ei kannata lähteä.