Kirjoittaja Aihe: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä  (Luettu 73011 kertaa)

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #90 : Toukokuu 29, 2017, 15:30:10 ip »
Lainaus
Tuossa kuvassa näyttääkin öljyntäyttöaukosta nousevan putki tuonne vaihteiston päälle, paluu öljylle vai iso kanava huohotukselle?
Öljypohja näyttää syvemmältä versiolta ilman korokepalaa, lienee jostain uudemmasta mallista.

On muuten tuossa kilpurissakin 2-mäntäiset etujarrusylinterit, onkohan Brembon 08 vai ne isommat 09?

Kilpurista kannattaa kysellä suoraan JL Meccanicalta, jotta varmasti saat oikeaa infoa ;)

Sylintereiden suurentamisesta Pekalta?

Oma kokemukseni 948:sta 992:een "muinoin".
Nykyisin 844, joka riittää ihan hyvin - varsinkin kun poltto alkaa olla kohdillaan ;D


T,
Jukka

Ps. Lisätty kuva
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2017, 17:11:24 ip kirjoittanut FOT »

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #91 : Heinäkuu 19, 2017, 11:37:27 ap »
Onkos tämä ominaisuus vai vika:
Satasen vauhdissa kun tönäisee ohjaustankoa jommalta kummalta puolelta hieman, niin pyörä menee sivusuuntaiseen heijariin, joka vaimenee kolmella-neljällä syklillä.
120 vauhdissa asia voimistuu, noin viidellä heijauksella vaimenee.
No eihän tankoa ole pakko töniä, mutta mutkissa tulee sama ilmiö, jos on vaikka vähän heittoa tiessä tai joutuu korjaamaan linjaa jostain syystä.
Tarkastin ja kiristin jo hieman ohjauslaakeria, siinä ei ole vikaa. Keulaputketkin laskin niin alas kuin saa (muutaman millin) kun tuo uusi 90/90-profiilinen rengas on matalampi kuin vanha 110/80.

Kaveri kokeili pyörää, ja huomasi saman ilmiön. Muutoin tykkäsi kovasti, halusi ajaa toisenkin mutkatiepätkän! Kuulemma kokemus Guzzista muuttui aika lailla, näähän voi kulkeakin  ;D Aiempi kokemus oli joku vuokra-California Espanjassa, oli kuulemma ihan kauhea peli joka ei kulkenu mihinkään..

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #92 : Heinäkuu 19, 2017, 14:13:43 ip »
Onko ohjausiskaria? - LM:ssa tehdasasennuksena.

Ehjä alkuperäinen kitkavaimenninkin toimii, mutta uudemmat toki paremmin.

Tien päällä toimiva asetuskin löytynee (Huom! Henk.koht.) tiukemmasta päästä.

Mainitsemistasi profiileista ei ole kokemusta - 100/90 toimii minulla hyvin. Olen kuullut kokeneelta kuskilta, että 90/90 on myös toimiva.

Keulan toiminta paranee, samalla ajettavuus, lisäämällä sinne liukastetta:
www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6789.0


T,
Jukka

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #93 : Heinäkuu 19, 2017, 16:08:29 ip »
LM1 (LM2) huohotuksesta vielä, kuten aiemmin lupasin.

Agostiinin separaattori + korotuspala + öljyn määrä 2,7l.
Puolen tuhannen kilometrin vaihtelevan ajon jälkeen - ajoittain 5000-7500 rpm - keräysastiaan kertyi tavaraa kokonaista 5ml, suurimmaksi osaksi vettä.

Alkuperäisellä öljyneroittimella kymmen kertaa enemmän jo 4000-5000 rpm seutuvilla.


T,
Jukka

Ps. Agostiinin öljyneroitin ja korotuspala olivat aikoinaan kisaosia.

Päivitystä / tiedoksi:

Toimii - keräysastian kertymä alle 10ml/5tkm.

Kyseisen matkan öljynkulutus: 1,84dl/1tkm - alkuperäiset valurautasylinterit / 79tkm.

40 vuotta vanhan kampiakselin stefan hikoilu loppunut lähes kokonaan, kiitos: www.motonet.fi/fi/tuote/608050/LiquiMoly-Oljynvuodon-esto  :)


T,
Jukka

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #94 : Heinäkuu 19, 2017, 18:23:21 ip »
Onkos tämä ominaisuus vai vika:

Tarkastin ja kiristin jo hieman ohjauslaakeria, siinä ei ole vikaa.

Minulla LM nelosessa hieman toisenlainen ominaisuus silloin kun ohjauslaakeri on "löysällä".
Jos stongasta ei pidä kiinni, alkaa yli 60km/h vauhdissa helposti vahvistuva ohjausvärinä. Lakkaa heti kun tarttuu taas stongaan.
Ohjauslaakeri on löysällä silloin kun se tuntuu hyvältä sitä normaalisti säätäessä.
Olen toiminut seuraavasti, laakerin pitää olla kunnossa ja hyvässä rasvassa. Laakeriin ensin reilu esikireys,
niin suuri että sen huomaa haittaavan ajamista, pyörä ei kulje suoraan. Siitä sitten löysään esikireyttä pikkuhiljaa kunnes ei enää
aiheuta ongelmaa ohjaukseen mutta ohjausvärinää ei vielä imene.
Saa kokeilla omalla vastuulla. Ainakin ilman käsiä ajelut oman piikkiin. Voi auttaa tuohon sivuttaiseen heijariinkin
kunhan ohjausvaimennin on kunnossa.
h
Sohc van Helmi.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #95 : Heinäkuu 19, 2017, 21:02:39 ip »
Ohjausiskari on, ja tuntuisi olevan kunnossakin. Se on vaihdettu alle 10tkm sitten, ilmeisesti säädettävä tarvikemallinen.
Viime kesänä (eri rengastus, battlax BT-45) en tätä ominaisuutta huomannut, tosin ajelin silloin muutenkin rauhallisemmin, kun kumit oli sen 15 vuotta vanhat ;D
Sen ainakin huomasi heti, että kapeammilla renkailla reagoi ihan eri tavalla ohjaukseen. Ja ehkä tuo keulan tippuminen rengaskoon myötä vaikuttaa, niin ja ne jousetkin edessä on uudet.

No eipä tuo sinänsä suuremmin haittaa, tuleepahan ajettua rauhallisemmin kun luotto pyörään ei ole 100% ;)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #96 : Heinäkuu 19, 2017, 22:23:08 ip »
Keulan tiputtaminen tekee siitä joka tapauksessa herkemmän.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #97 : Heinäkuu 19, 2017, 23:27:45 ip »
Vielä tuli mieleen:
Parhaan ajotuntuman saan kun istun eli painopiste on riittävän edessä -  170 senttisenä vasen polvi hipoo sylinterin koppaa.
Alkuperäinen satula toimii minulla paremmin kuin Agostiinin, joka ei "optimi ajoasentoa" rakenteellisesti mahdollistanut - tankkia vasten liikaa pehmustetta ja viettää taakse.



Kuvasi perusteella tämä voi olla yksi vaihtoehto keulasi levottomuuteen. Mikäli alkuperäinen satula tuli matkassa, niin kannattaa kokeilla.


T,
Jukka


Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #98 : Heinäkuu 20, 2017, 16:20:51 ip »
Hmm joo, kyllä se alkuperäinen, kulmikkaalta ja epämukavalta näyttävä tuli mukaan  ;D
Voi sitä joskus kokeilla. Vaikka en juuri pidempi ole, 176cm, nytkin paksuhkot polvisuojat ottaa lähes pyttyihin kiinni. Taaempana olevat jalkatapit ei näytä auttavan asiassa yhtään, kun polvi siirtyy vain alaspäin. Voi olla että pahentaa asiaa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #99 : Heinäkuu 20, 2017, 16:57:56 ip »
Taaemmat tapit voivat heikentää otetta pyörään.
Paljonko keulaa on pudotettu? Tonti on niin maltillisella keulakuva, että aika paljon saa loppujen lopuksi pudottaa, että menee kriittiseksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #100 : Heinäkuu 20, 2017, 18:17:55 ip »
Lainaus
se alkuperäinen, kulmikkaalta ja epämukavalta näyttävä tuli mukaan
Lienee tehty uretaanikumista muottiin. Niiden kestävyys on ollut kyseenalainen. Siksi niitä säilötään tallin hyllyllä museointia varten jos ovat ehyitä. Muutoin käytetään perinteistä kerninnahkaista.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #101 : Heinäkuu 20, 2017, 18:44:55 ip »
Lainaus
Paljonko keulaa on pudotettu?
Lainaus
Keulaputketkin laskin niin alas kuin saa (muutaman millin)


Edellisestä kaudesta pyörääsi on tullut useampi muutos, joten mikä yksittäinen tai yhdistelmä on saanut muutoksen aikaan on vähän työläämpi selvittää, muttei mahdoton järjestelmällisesti edeten.

Kävin tänään ajamassa pari sataa kilometriä - en edes yrittämällä saanut ko. ilmiötä omalla LM:ni aikaan.
Aikanaan painin vastaavan ongelman 1200 Sportin kanssa. Lopulta siinä ilmiön syyksi löytyi liian vähäinen keulaöljyn määrä, joka oli myös virheenä korjaamokäsikirjassa.

Kantikas alkuperäinen satula on ulkonäköään parempi, ainakin minun mielestä. Kosmeettisistä syistä en minäkään sitä viime kesänä kokeillut, vaikka jälkeen päin ajatellen olisi pitänyt.
Mikäli haluat säästää alkuperäistä, niin vastaavaa laadukasta uustuotanto satulaa on saatavilla - mielestäni se on myös kestävämpää laatua.
Alkuperäisellä tuli ensin ajettua useampi sata km:ä testiä, jonka jälkeen tilasin uuden käyttöön ja siirsin ehjän alkuperäisen hyllyyn, kuten motomatti kirjoittikin.


T,
Jukka

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #102 : Heinäkuu 20, 2017, 20:03:25 ip »
Tekisi kyllä mieli päästä joskus testaamaan tuollaista alkupään Le Mansia. Olisko kellään tässä Keski-Suomen lähimaastossa tarjota varovaiseen koeajoon?  ::)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #103 : Heinäkuu 20, 2017, 21:50:08 ip »
Tekisi kyllä mieli päästä joskus testaamaan tuollaista alkupään Le Mansia. Olisko kellään tässä Keski-Suomen lähimaastossa tarjota varovaiseen koeajoon?  ::)

No mie asun aika liki Pirkanmaan ja Keski-Suomen rajaa, töissäkin käyn Keski-Suomen puolella Jämsässä :) Sopivan sään ja aikataulujen sattuminen juuri samalle päivälle onkin sitten toinen juttu :D

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #104 : Heinäkuu 20, 2017, 21:59:50 ip »
Taaemmat tapit voivat heikentää otetta pyörään.
Paljonko keulaa on pudotettu? Tonti on niin maltillisella keulakuva, että aika paljon saa loppujen lopuksi pudottaa, että menee kriittiseksi.

Niin keula on nyt niin ylhäällä kun saa, putket on yläkolmion tasalla. Laskin siis putkia kolmioon nähden, aluksi laitoin samaan kuin ennen :) Laskennallisesti 90/90 renkaan profiili on 7mm matalampi kuin 110/80, mutta äkkiseltään katsottuna näytti enemmältä, olis taas pitänyt kaivaa metrinen tönäri nurkasta ja mitata !

Yksi muutos on myös tuo sivukatteiden poisto, niissäkin on alaspainavaa muotoa. Vaikka ei niin paljoa kuin uudemmissa.