Kirjoittaja Aihe: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä  (Luettu 73012 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #105 : Heinäkuu 20, 2017, 23:16:25 ip »
Lainaus
vauhdissa kun tönäisee ohjaustankoa jommalta kummalta puolelta hieman, niin pyörä menee sivusuuntaiseen heijariin, joka vaimenee kolmella-neljällä syklillä
Omassa (vaikka eri aikakauden peli, V11, spine runko, öhlins alusta) - sama ilmiö ollut. Ohjausiskaria olen tykännyt pitää jäykällä. Yllättäen ohjausiskari ei vaikuttanut tuohon woblaukseen (ajossa voi säätää ja kokeilla).
Etupään korkeutta olen kokeillut säätää äärestä laitaan: iskareita voi säätää n.20 mm läpimenoltaan. Kun kokeilin kevyempiä jarrulevyjä hetken (1,30kg/kpl), keula oli rauhattomampi. Kun vaihdoin Bremboon (Serie Oro-1,65kg/kpl), keula muuttui rauhallisemmaksi (vanhat, 1,55kg/kpl). Eniten auttoi se, kun palasin raadin ohjauksessa takaisin tehdasasetuksiin (etuteleskoopit 18 mm alemmas): tilanne on parempi kuin koskaan aikaisemmin. Ohjaus on kyllä nyt jäykkä vääntää vauhdissa mutta kylläpä tuo voimaa tottelee…
Yhteenveto: painavat etujarrulevyt + keula ylemmäs (= etuteleskoopit enemmän läpi yläkolmiosta alaspäin) on auttanut eniten. Enää ei ole lähtenyt tahattomasti woblaamaan.

Lainaus
sivukatteiden poisto, niissäkin on alaspainavaa muotoa
Selkeästi minulla ongelma oli juuri "keulan keveys", kiihdyttäessä pyrki myös joskus woblaamaan - kun painautui tankkiin (= kuskin aiheuttama tuulikuorma ei keventänyt keulaa niin paljoa), auttoi.  Tämän vuoksi oletan että V11 LeMans mallit eivät woblaa (kate/keulaan painetta alaspäin) ja että viimeisten katteettomien V11 mallien pieni kate oli viety edemmäs, "kepin nokkaan" => enemmän keulaan painetta alas. Renkaat ovat aina olleet "tehtaan vakiot" mitoiltaan ja lajia "sport".
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2017, 23:25:13 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #106 : Heinäkuu 20, 2017, 23:51:48 ip »
Tämän keskustelun innoittamana kokeilin pikku iltalenkillä (piti hakea kaljaa ja pullaa, lipsahti reilun tunnin kruisailuksi) tätä vipatusta. Omani ei ole Le Mans, vaan tietenkin loppupään Tonti-runkoinen Cali. Keulaa olen pudottanut 15mm, takapäätä nostanut 20-25mm. Eturenkaan profiili on vakiota matalampi. Ajoa yhdellä kädellä, ohjausiskari löysällä ja heilautus tangosta. Ei mitään. Kun tanko palaa normaaliin asentoon, matka jatkuu ilman puistelua. Loman aikana vielä teen perusteellisen keulahuollon, mutta senkään puute ei aiheuta puistamista. Kokeilin muutamalla eri nopeudellakin. Ei mitään. Liekö sitten paketti erilailla kasassa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #107 : Heinäkuu 21, 2017, 07:37:01 ap »
Lainaus
...piti hakea kaljaa ja pullaa, lipsahti reilun tunnin kruisailuksi...Kokeilin muutamalla eri nopeudellakin. Ei mitään. Liekö sitten paketti erilailla kasassa?
Voi, voi TT. Guzzi konttiin, kohti Kemoraa ja viidennes pois nykyisestä kierrosajastasi niin alat saada uskottavuutta ja respektiä - ei millään pahalla ;)

Camnilta hyvä, yksityiskohtainen ja havainnollistava selvitys!


T,
Jukka




TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #108 : Heinäkuu 21, 2017, 08:48:46 ap »
Se oliskin melko kyytiä Californialle!  ;D Kymmenen sekkaa olisi puolirealistista pudottaa. Sitten pitäisi kyllä jo alkaa siirrellä jalkatappeja ja saada voimaa koneeseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #109 : Heinäkuu 21, 2017, 16:58:36 ip »
Sitten ei muuta kun annat mennä. Kyllä sun Calin vakiotehoilla 10 sekunttia lähtee helposti - lähti 30 vuotta sittenkin.
Jalkatappejen siirto ei ole mikään ongelma, Saat ohjeet tarvittaessa, miten alkuperäisen vaihdevivun ja jalkajarrun vivuston voi hyödyntää...

Kyydin kasvaessa saat kokemusperäistä tietoa, miten keula ja alusta Tonti-runkoisessa oikeesti toimii - minä kun en ymmärrä virtuaali tms. oppimista ???

Sen jälkeen ymmärrät, että vaatii se vähän enemmän kuin kaljan hakureissun - ainakin minun mielestä ;)


T,
Jukka

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #110 : Heinäkuu 21, 2017, 20:55:01 ip »
Kaljan hakureissulla siis totesin vaan tuon ravistuksen puutteen. Ei siis muuten ratatoimivuutta  :D
Kyllä tuolla tosiaan sen kymppisekuntisen nykyisestä 1:36:sta saa pois. Oma epävirallinen paras on 1:33, katsottu kaverin videodatasta. Jalkatappeja en halua siirtää, menisi idea koko hommasta. Se vaan on lystiä ajaa "väärin päin". Painon pudotusta tuo huutaa, siis pyörästä, kuskista ei jouda millään  :P Saisi jarrutuksia viedä myöhempään. Ja joo, isoin este on pään sisällä..
Avosylin otan kyllä Tontilla kovaa ajaneilta vinkkejä, olisi hauska soveltaa niitä Caliin. Eli esim FOT, olen korvat höröllä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #111 : Heinäkuu 21, 2017, 22:11:44 ip »
Lainaus
Avosylin otan kyllä Tontilla kovaa ajaneilta vinkkejä
Olisko tänne niitä ohjeita: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4775.180 vai perustetaanko oma tarina "nuo mainiot miehet Guzzeineen radalla"...

Asetun sujuvasti (varmasti monen muun ohella) takariviin kuulolle :). Ei sitä koskaan tiedä jos vaikka tällainen viaton mieli nyrjähtää ja erehtyy joskus kaidalta polulta.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2017, 18:21:15 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #112 : Heinäkuu 23, 2017, 11:20:17 ap »
Lainaus
isoin este on pään sisällä..
Vaikuttaa moneen muuhunkin asiaan.

Rata hommista myöhemmin toisaalla Camnin ehdotuksen mukaan.

LM:n keulan voblaamisesta keskusteltiin Bella Italiassa - ei kuulu kuvaan, mikäli kaikki on kunnossa. Lisäksi opin jälleen uutta kokeneemmilta:
LM1:n ja LM2:n eivät ole keskenään vertailukelpoiset LM1: keula kevyempi - Californioiden keulat painavatkin sitten jotain aivan muuta. Vrt. Camnin kokemukset painon vaikutuksesta keulan toimintaan.

Ole Samppa yhteydessä suoraan Alastaron suuntaan - sieltä saat suoraan ohjeita, miten kannattaa edetä, mikäli on vielä ajankohtainen. Tarvittaessa minuunkin voit ottaa yhteyttä privalla.


T,
Jukka

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #113 : Elokuu 02, 2017, 09:59:55 ap »
Eilen mahtavassa kesäsäässä tein perinteisen Längelmäen "kirkon kierroksen". Kokeilin painonjakaumaa useampaan kertaan:
Paino edessä tankin päällä maaten: ei havaittavaa vaikutusta. Ravistaa edelleen.
Sitten kun siirtyy niin penkillä niin taakse että kädet vielä ylettää tangolle: tuntuu ainakin siltä on että olis rauhallisempi.
Ilman käsiä tangolla, isolla vaihteella 80 -> 50 vauhtiin hidastaen: Ei mitään ongelmaa.
Ongelma alkaa tosiaan jossain 90-100 välissä ja lisääntyy nopeuden kasvaessa. 120 mutkatiepätkällä alkaa olla jo liikaa.

Voiko LeManssia ajaa testimielessä ilman ohjausiskaria, vai onko liian kriittinen?

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #114 : Elokuu 02, 2017, 11:33:37 ap »
Viime viikolla kurvailin samoissa maisemissa. Längelmäki-Västilä-Kuhmalahti osui reitilleni, joten reittisi osin on hyvin muistissa. LM1:llä kyseinen pätkä kulkee ongelmitta myös ilman ohjausiskaria - tuli ajettua läpi viime kesänä vaimentamattomalla (rikkinäisellä) iskarilla. Huomioi aiemmin mainittu keulojen erilaisuus.

Tässä tilanteessa tutkisin asian tarkemmin. Keulan kokonopanosta alkaen.


T,
Jukka


Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #115 : Elokuu 07, 2017, 14:38:20 ip »
Niin, onhan tuo keula melko yksinkertainen kun siellä on vain ne iskaripatruunat. Mutta ehkä se on talven aikana katsottava.
Yksi juttu tosin tuli mieleen, Wirthin jouset on lyhyemmät kuin vanhat, kahdesta eri jousesta koostuvat. Olisko ollut sentin verran. En laittanut mitään holkkia väliin, enkä säätänyt iskarin varren pituutta lyhemmäksi, kun minkäänlaista ohjetta ei tullut mukana. Kyllä niihin kuitenkin puristusta jäi, etteivät sentään hölsky kun iskari on ulosvedettynä.

Nyt kun on parisen tonnia ajettu, niin ei enää juurikaan merkkaa paikkaansa huohotusputkesta. Öljyn määrä varmaankin hakenut optimitason. On siellä kuitenkin vielä öljyä jäljellä :D

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #116 : Elokuu 18, 2017, 07:41:59 ap »
Eilen sitten töistä poispäin ejellessa napsahti kytkinvaijeri poikki yläpäästä  :-\  Enpä viitsinyt alkaa kikkailemaan iltapäiväruuhkassa ilman kytkintä yhdellä vaihteella, vaan soitin emännän hakemaan kärryn kera.
Varavaijeri löytyikin jo tallista. Se on vaan hieman pidempi, kun on sovitettu SP:n korkeammalle tangolle. Itse juotetut päät siinäkin näyttää olevan, eiköhän siihen lyhennys onnistu.

Katkeamisen syynä oli ehkä se, että messinkinen päätyklunssi oli jämähtänyt alumiinikahvaan kiinni. Se ei siis kahvaa vedettäessä pyörähtänyt pesässään, vaan taivutti vaijeria. Lähti irtikin vasta vasaran ja tuurnan kera.

kalina

  • Viestejä: 45
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #117 : Elokuu 19, 2017, 07:15:58 ap »
Viikko sitten ensimmäistä kertaa ikinä kävin calilla radalla. opettavainen reissu ;D. Voblausta en ole huomannut tuossa pyörässä milloinkaan mutta samassa pitkässä vasemmassa kaarteessa pyörä heitti aina "laukalle". kertokaapa kokeneemmat mistä moinen? runkoko vain alkaa sujua? kerran äityi niin pahaksi että oikein jo vähän jännitti....

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #118 : Elokuu 19, 2017, 09:16:36 ap »
..en voi sanoa olevani mitenkään rata-ajo asiantuntija , mutta -huonot renkaat , väärät paineet , jousitus väärin säädetty , väärä ajotapa nyt ainakin voisi tulla kysymykseen. Woblausta näkee ihan kisavehkeissäkin (Moto gp) kun äärimmilleen vedetään.



-KG-

kalina

  • Viestejä: 45
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #119 : Elokuu 19, 2017, 11:55:24 ap »
Kysymys ei ollut woblauksesta, etupää oli aivan rauhallinen...