Kirjoittaja Aihe: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä  (Luettu 72882 kertaa)

Samppa

  • Viestejä: 115
LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« : Joulukuu 09, 2016, 08:58:39 ap »
Terve!
Ensimmäinen kesä Guzzilla ajeltu ja monenlaista ajatusta ja kysymystä on herännyt!
Kilometrejä kertyi vain 2500, piti olla kuukausi työreissussa ja lisäksi pyöräkin oli pari-kolme viikkoa pukilla etujarrulevyjen takia.
On sillä vaan mukava cruisailla, varsinkin mutkateillä yllättävän hyvä ketteryys saa suupielet hymyyn joka kerta !

Mutta ainahan sitä on vähän parannettavaa:
Etujarrut täristävät ja tuntuma on huonohko. Tässähän on integraalijarrut modattu "normaaleiksi". Pääsylinteri (oikeastaan siis koko kahva)on Honda VFR1000:sta, hieman suuremmalla sylinterin halkaisijalla.
Tulipa nyt sitten tilattua Saksasta kelluvat rosterilevyt, uudet keraami-jarrupalat, männät satuloihin ja muut tarvittavat kilkkeet. Josko näillä paranisi?

Toinen ongelma on, että keula pohjaa jarrulla aika helposti. Pohjasipa se yhdellä huonokuntosella pätkällä ihan ajossakin...Täytyypä siis purkaa jouset pois ja katsella onko noista irrallaan olevissa jousissa jäykempää tarjolla. Jos ei, niin joko perinteinen köyhän miehen lyhennys tai uutta tilaukseen...Iskunvaimentimiksi on jo vaihdettu ne patruunamalliset.

Kolmas on vaihteisto. Kakkosta ei meinaa saada sisään jos kovempaa kiihdyttelee. Aski on kuitenkin rempattu alle 10tkm sitten. Öljynvaihdon yhteydessä täyttöaukon magneetista löytyi aika paljon mujua.
Vaiheensiirtoa on muokattu siten, että liikerata on pitempi. Näin ollen se toisaalta myös tarkempi. Vaihdevipu on myös ainakin itselle turhan ylhäällä, tuntuu että jalka ei taivu niin ylös. Toivottavasti vivun saa säädöllä alemmaksi, koko vipusysteemi on muuten edellisen omistajan omavalmistetta!

Muutakin säädettävää kyllä on mutta josko näistä aluksi..

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #1 : Joulukuu 09, 2016, 09:51:24 ap »
Etsi mieluummin joku kunnollinen pääsylinteri. Tuohan lienee siis VFR:stä, joka lienee 80-luvun laite. Sen jarrut eivät ole ainakaan oletuksena paremmat, kuin Le Mansin omat. Eikös siinä ole jotain anti-dive_integraali kummallisuuksia yhdistettynä jarruihin?
Omille jarrulevyillekin voisi asetella tuoreemmat satulat ja tosiaan satuloille paremmin soveltuva pääsylinteri. Ei ainakaan Ebaysta tai eurooppalaisilta purkaamoilta maltaita maksa.
Jos alkuperäiset levyt olivat loppuun ajetut, niin ei sitten mitään ,mutta muutoin pitäytyisin mieluummin rauta- kuin rosterilevyissä. Mielestäni tuntuma niillä on parempi.

Jos keula pohjaa ajaessa, ei jarruttaessa, niin vaimennuksessa on silloin jotain sanomista. Tietenkin jos vieterit ovat aivan kuolleet ja keula makaa jo liki pohjassa, niin ei vaimennus tietenkään auta. Kuinka syvässä pyörä on? Paljonko on keulan painuma?

Jos kytkin on säädetty oikein, niin pitäisi kakkosen mennä tupaan mukinoitta kiihdytyksessä. Olisiko remontissa/huollossa oikaistu jossain kohdin?

Mutta onneksi olkoon mainion pyörän hankinnasta!  8)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #2 : Joulukuu 09, 2016, 11:27:34 ap »
Morjes Samppa!
Klassinen pyörä ja muutenkin hieno laite.
Tunturi TT jo kerkesinkin kertomaan oleellisen.

Paljonko pyörällä on ajettu kokonaisuudessaan?
Lainaus
Aski on kuitenkin rempattu alle 10tkm sitten. Öljynvaihdon yhteydessä täyttöaukon magneetista löytyi aika paljon mujua.
Riippuu kovasti siitä miten on rempattu. Usein on käynyt niin että pari - kolme oleellista laakeria on jäänyt vaihtamatta koska niitä laakereita ei saa tavan laakerikaupasta vaan ovat tilaustavaraa maailmalta. Jos taas on käynyt niin että laatikko on jo ajettu "vanhaksi" ja vasta sitten kunnostettu niin hammaspyörät ovat ensin kuluneet kuluneiden laakerien mukaan ja sitten alkavat kulumaan uusien laakerien mukaan eri asennossa. Pitääkö vaihteisto melua jollakin vaihteella tai vain yleensä? Tarkista onko sysäyksenvaimentimen jousi ehyt. Sen katkeaminen aiheuttaa nopeaa kulumista ja purua. Jousi vaihdetaan yleensä aina kun vaihteisto remontoidaan.

Tarkista myös takapyörän navassa olevan kumivaimentimen ja siihen liittyvän kitkavaimentimen kunto. Kumit voivat olla rikki tai kovettuneet ja niihin liittyvä laippa ruostunut jumiin akselilleen. Samalla on hyvä ottaa perävaihde irti ja katsoa myös kardaanin takapään holkin kunto ja voitelu. Siinä ei saisi olla isommin välystä ja sen tulee olla puhdas ja voideltu. Kardaanitunnelissa ei saisi olla ruostetta. Nämä asiat vaikuttavat vaihteiston ja voimansiirron kestoon oleellisesti. Perävaihdekin on tarvittaessa säädettävä.

Lainaus
Kakkosta ei meinaa saada sisään jos kovempaa kiihdyttelee.
Tämä viittaa enemmänkin kytkimen toimimattomuuteen mutta voi olla vaihteiston ulkopuolinenkin vaiva. Esimerkiksi huonosta vipusuhteesta johtuva. Onko vivustossa paljon välyksiä? Kytkimen heikko toiminta antaa viitteen siinä että vaihteet eivät kytkeydy kunnolla ja metallipuru onkin peräisin kytkentäosista ja niiden vastakappaleista. Kulunut kytkentä myös hylkii vaihteen kytkeytymistä. Vaihteensiirtoa voi säätää hieman vaihteiston takana olevasta säätöruuvista. Sen toimintamatka on noin neljänneskierros laidasta laitaan.

Millainen kytkin pyörässä on? Onko sinne vaihdettu modernimpi kytkinkeskiö vaihteistoremontin yhteydessä? Vanhalla systeemillä kulumat vaikeuttavat toimintaa. Kytkimen säätö suoritetaan vaihteiston takaa siellä olevan vivun säätöruuvista niin että jää pieni käyntivälys ja vaijerille kunnolla liikematkaa. Onhan vivun palautinjousi tallessa? Onhan painelaakeri myös kunnossa? Sen saa tarkastettua irrottamalla em. kytkinvivun vaihteiston takaa. Sitä ennen pitää olla ympäristö hyvin puhdas ettei vaihteistoon pääse likaa.

Netistä löytää omistajan käsikirjoja ja korjaamokirjoja suht helposti. Koostin joitakin osoitteita ja lisäksi hakusanoja joilla tuli Guzziosumia Googlella: http://www.motomatti.fi/2014/10/guzzitietoutta-netista.html
Osoitteita en ole hiljattain tarkistanut eli voivat olla toimimatta tai jotain muuta ilmetä.


LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #3 : Joulukuu 09, 2016, 13:42:42 ip »
Aika rutkasti on ollut keskustelua tällä saitilla RVS nimisestä öljyn lisäaineesta ja sen vaikutuksesta. Myös voimansiirron osalta. Meinaan, että jos ei hotsita ihan mutu-pohjalta alkaa penkoa askin sisältöä, niin voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #4 : Joulukuu 09, 2016, 14:11:54 ip »
Olen näin "tekohengittänyt" vaihteistoja ja vähän moottoreitakin. Ainakin käyntiääni RVS:llä pienenee. Mutta se ei korjaa katkenneita jousia tai kovettuneita kumiosia. RVS ei ole öljyn lisäaine vaan metallin lisäaine. Sen toiminta edellyttää melko suurta kuumuutta. Kuumia kohtia syntyy erityisesti laakereissa ja hammaspyörien ryntöpinnoissa.

Katkenneen sysäyksenvaimentimen jousen testaus: Pyörä keskituelle niin että takapyörä on ilmassa. Ykkösvaihde päälle. Takapyörää kierretään ja katsotaan paljonko edestakaista vapaata liikematkaa syntyy. Jos se on renkaan ulkokehältä noin 10 cm on homma todennäköisesti ok. Jos liike on noin 15 cm ei jousi välttämättä ole poikki mutta vetopuolella on runsaasti turhia välyksiä. Jos liike on huomattavasti pidempi on jousi poikki.
http://www.motomatti.fi/2015/12/varavaihteiston-erikoisuuksia.html
http://www.motomatti.fi/2012/02/californian-takanapa.html
http://www.motomatti.fi/2013/06/cali-kolmosen-ruosteinen-kardaani.html

Vaikka ylläolevissa linkeissä kerrotaan Californioista niin suurta eroa LM2 suhteen ei rakenteissa ole.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #5 : Joulukuu 09, 2016, 14:20:07 ip »
Jos tuossa tapauksessa laatikko ei äännä tai rutise muuten, niin äkkiäkös tuon liemen sinne kaataa. Säätää vaan kytkimen ensin spekseihin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #6 : Joulukuu 09, 2016, 14:49:24 ip »
Tässä tulikin heti monta tarkistettavaa/mitattavaa asiaa  :D
Mittarissa on nyt n. 57tkm. Italiasta tullessa oli vajaat 50tkm, mutta sitähän ei tiedä mikä on totuus.
Normaalisti ajaessa vaihteisto toimii mielestäni varsin hyvin, välivapaita joskus löytyy. Varsinkin 4-5 välissä. Toisinaan vähän kolahtaa vaihtaessa. Nämä oli tietysti Suzukin jälkeen outoja ilmiöitä, mutta muutaman sadan kilsan jälkeen vähenivät.
Merkittävää ulinaa ei kuulu, mutta isommilla vaihteilla kevyesti. Toisaalta ajan tulpat korvissa tai sitten kisa-Lafranconit peittävät kaiken alleen  ;)

Oikea jarrulevy oli siis silminnähden kiero. Palstan kautta sainkin kesällä toiset levyt, ja niitä vaihtaessa herkistelin myös samalla puolella jumissa olleen sylinterin.
Tärinä väheni, mutta on sitä vieläkin. Ehkä se alumiininen korotusadapteri on kiero?

Pyörä on tuotu Italiasta 90-luvun lopulla moto-italian toimesta. Purettu sitten tietääkseni alkutekijöihinsä moottoria myöten. Tekijä ei valitettavasti ole enää kertomassa aiheesta. Muistelen että ainakin rattaita ja siirtäjiä oli uusittu.
Sen tiedän, että jakopää on rattailla, nokka vaihdettu sekä asennettu kevyempi vauhtipyörä. Nämä muutokset oli kuulemma tehty jo Italiassa.

Täytyy kaivaa kuitit remppa-ostoksista, onneksi ne on kaikki tallessa!

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #7 : Joulukuu 09, 2016, 15:04:16 ip »
Sain SP1000-kaupan yhteydessä myös alkuperäisen service manuaalin.
Se näyttäisi olevan pääosin vastaava kuin LM2, joten siitä voinee tutkailla noita kytkimen säätöjä jne.

SP onkin tällä hetkellä osittain purettu. Sen saisi kohtuuvaivallla ajokuntoon, mutta tämä talvi kyllä menee LM:n parissa.



TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #8 : Joulukuu 09, 2016, 16:14:52 ip »
Tuohan voi olla tarvikerattaistakin peräisin se muru. Ekoissa kymppitonneissa sitä saa odottaa jonkin verran löytyvänkin ropusta. Kuva siitä määrästä olisi tietenkin kiva, osaisi vähän arvioida.
Nuo välivapaat voi hyvässä lykyssä loppua, kun saat välykset vivuista pois ja säädöt omalle tennarille sopivaksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #9 : Joulukuu 10, 2016, 15:44:30 ip »
Ei tullut otettua kuvaa löydöksestä magneetissa, mutta ehkä semmoinen 1/3 teelusikallinen.

Kokeilin tallissa äkkiseltään, niin vaihde päällä takapyörän ulkokehältä mitattuna oli n. 3cm tyhjää.
Vaihdevivussa puolestaa alle 5mm. Siitä valtaosa ylälinkin pallonivelestä.
Selasin samalla huoltokirjanpitoa:
Kevät 2004-kohdassa mainitaan, että vaihdepoljin on vähän jäykkä, ei saa herkäksi (kakkonen kolahtaa ja kolmonen takeltelee)

Myöhemmin huoltokuvauksesta (päivätty 15.1.2007) löytyy:
-Korjattu 2-vaihdetta (uusittu ratas, haarukka ja siirtopyörä)
-muutettu siirtorummun välyslevyjä
-kiillotettu haarukoita ja niiden..(en saa selvää)
-uudet stefat, O-renkaita ym.
-uusi öljy mootoriin ja laatikkoon, suodin entinen

Kuittien mukaan vaihteistoon on ostettu moto-italiasta vaihteensiirtäjä 3-4, ratas 3a, siirtohaarukka 1-2-3-4, sekä stefat ja O-renkaat.
Lisäksi löytyy kuitista vuodelta -99: g14084450  kytkinlevyt # isot  2kpl

Mainittakoon vielä että tekijä oli muutoinkin osaava ja tarkka vanha liiton mies, korjannut pyöriä työkseenkin.


Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #10 : Tammikuu 16, 2017, 08:20:48 ap »
Alkaa pikkuhiljaa ihmetyttämään. 5.12 tilattu HMB-Guzzilta osat. 15.12. tuli ilmoitus että kamat on lähetetty.
Mitään ei ole kuitenkaan toistaiseksi näkynyt täällä päässä. Ei ole ennen lähetys Saksasta yli kuukautta kestänyt...Joulu ja uusivuosi tietty hidastavat menoa.
Kyselyihin esim. seurantanumerosta ei tietenkään ole vastattu.
Eipä voi tän perusteella kyseistä puljua suositella kenellekkään, homma ei toimi tänä päivänä näin että ei edes vastailla. Seurantanumerokin tulee yleensä automatic, ilman eri kyselyitä.  :-[

Noh jospa se tästä vielä...on vaan tuo pajoitusaika niin kortilla tällä hetkellä että pitäisi homman olla käynnissä!


antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #11 : Tammikuu 16, 2017, 09:25:49 ap »
Mikäli paketti tulee DHL/postin toimittamana, se saattaa hyvinkin olla postissa.
Minä odottelin loppuvuodesta pakettia viikkotolkulla, kunnes kyselin lähettäjältä Saksasta koska lähtee tulemaan?
Oli lähetetty heti tilauksen saavuttua ja olisi noudettavissa postista. En tietenkään ollut kotona kun pakettia tuotiin, joten oli toimitettu postikonttoriin, mutta minä en koskaan saanut saapumisilmoitusta. Kaksi viikkoa oli odottanut hyllyssä.
 

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #12 : Tammikuu 20, 2017, 08:35:53 ap »
Eipä ollut postissa. Sanoivat että soittelisivat kyllä perään, oon päässyt vakiasiakkaaksi :D
Kaipa sitä täytyy kysellä uudestaan Saksan päästä.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #13 : Helmikuu 22, 2017, 21:41:23 ip »
Noniin, tänään sain kauan odotetut osat postista. Eihän hommassa mennyt kuin 2,5kk. Kävivät sitten Saksassa asti kääntymässä uudestaan.
Tällä kertaa sain seurantanumeron, jolla olikin mukava seurata paketin kulkua.
Nyt ei muuta kuin keulaa paloittelemaan  ;D Mukava laitella uutta ja kiiltävää osaa.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #14 : Helmikuu 23, 2017, 09:08:58 ap »
Ei liity alkuperäiseen aiheeseen vaan pakettien toimitukseen:  Toimitusajoissa SD ja HMB-Guzzi on eroja ja siihen on selvä syykin. Dinse käyttää muuta kuljetuspalvelua kuin postia => n. 5 arkipäivää. HMB käyttää Deutche Postia +Suomen postia => pari viikkoa, jos hyvin menee. Talona HMB on ihan hyvä, tavarat kyllä lähtee heti.

Oli tässä viikonloppu tulossa ja laskeskelin että HMB:n tavarat olisi jo postissa. Kävin toiveikkaana perjantaina kysymässä R:ltä. Katsoivat nimellä: ei ole tullut. Laitoin vähän kiukkuista postia HMB:lle ja vastaus eli seurantalinkki tuli jo samana iltana. Sen mukaan lähetys oli postissa ja vastaanottajaa oli informoitu. No tiesin että pakettikortti oli lähtenyt lähiärrältä kiertämään ties minne Espooseen jakelukeskukseen. Palasin siis lauantaina R:lle ja kerroin tytölle että siellä se paketti on selkäsi takana. Kun vielä näytin mallista millaisella teipillä paketti on kasattu, tyttö suostui menemään verhon taakse ja hetihän se löytyi. Pakettikortti tuli sitten maanantaina.

Ei SD:n ketjukaan ihan aukoton ole. Näin seurannasta että paketti jaettaisiin kotiin tiettynä paiväna. Kun perheenjäsen sattui olemaan kotona, ilmoitin että päivystää ja ottaa paketin vastaan. Eipä kuulunut. Seurantatiedoissa oli, että vastaanottaja ei ollut kotona. Ei ollut edes yritetty saati soitettu. Pienellä haarukoinnilla selvisi, että paketti oli naapurikaupunginosan K- kaupassa. Siellä oli ihan kuljetusfirman logolla varustettu oma tiski ja heppu päivystämässä vielä illallakin. Vahvisti etteivät nykyään soita jos asiakasta ei tavata. Tietääpähän nyt sitten vastaisen varalta mistä SD:n paketit löytyy.