Kirjoittaja Aihe: Pikku Brevan näpräämistä  (Luettu 48569 kertaa)

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #90 : Tammikuu 02, 2017, 16:41:08 ip »
Sotketaan soppaa Breva-aiheisella spekulaatiolla.

Otetaan 80-lukulainen V-sarjan pikkuloho
Sitten otetaan edullinen Breva 750 2003-->

Naitetaan nämä yhteen. 80-luvun tyylikäs ulkonäkö ja nykyBrevan tekniikka.

Älytöntä vai ei?

Eikös TT:n Lariossa ole joku 750 pata? Joten ei se pitäs ihan uutta olla.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #91 : Tammikuu 02, 2017, 16:46:25 ip »
Ainakin pääosin osat sopivat.
Pientä hienosäätöä aiheuttaa erilaiset sähköjärjestelmät.
Uskoisin että mahdollista.
Takahaarukoissa on eroja mutta kiinnitys lienee sama.

Kumman pyörän identiteetillä laite tulisi?

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #92 : Tammikuu 02, 2017, 16:52:44 ip »
Eikös se olisi järkevämpi laittaa rungon papereilla, eli 80-lukulaisena, jollain erilaiset vaatimukset olisi lievemmät.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #93 : Tammikuu 02, 2017, 17:01:33 ip »
Käytännössä siis Brevan voimansiirtopaketti sellaisenaan vanhaan runkoon.
Kun en ole nyt sellaisen rungon vieressä niin yritän miettiä että onko jotain ongelmaa asennuksen suhteen.
Ilmansuodatinsysteemi ei ehkä sovi sellaisenaan.
Takana ehkä kannattaisi koittaa käyttää Brevan takahaarukkaa ja iskunvaimentimia jos kiinnitykset sopivat.
Joissakin 80-luvun malleissa oli jarru oikealla, joissakin vasemmalla. Jarruletkuhommia voi olla tiedossa riippuen takahaarukan valinnasta.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #94 : Tammikuu 02, 2017, 17:43:50 ip »
Käytännössä siis Brevan voimansiirtopaketti sellaisenaan vanhaan runkoon.
Kun en ole nyt sellaisen rungon vieressä niin yritän miettiä että onko jotain ongelmaa asennuksen suhteen.
Ilmansuodatinsysteemi ei ehkä sovi sellaisenaan.
Takana ehkä kannattaisi koittaa käyttää Brevan takahaarukkaa ja iskunvaimentimia jos kiinnitykset sopivat.
Joissakin 80-luvun malleissa oli jarru oikealla, joissakin vasemmalla. Jarruletkuhommia voi olla tiedossa riippuen takahaarukan valinnasta.


Kone/laatikko/kardaani/perä kaikkine hilkkeineen ja sähköineen (mittaristo, katkaisijat, johdot ja boxit)
Jarrut uusiksi, joko niin, että Brevan keula kokonaan vanhaan runkoon tai sitten rakentamisen kautta. Taakse Brevan jarrukamat ja vanteet.
paljon siinä olisi pientä sovittamista ja näpräämistä, mutta sitähän se prätkän rakentaminen on.

Näin meillä olisi tyylikäs 80-lukulainen nykytekniikalla.

Jos kustannuksia laskee, niin tuskin se paljon kalliimaksi tulee, kuin rakentaa 80-lukulainen pikkulohko kokonana uusiksi.
Ylimääräiset osat voi yrittää kaupata eteenpäin.

Breva alta 2000€, tallista 80-lukulainen aihio ja 1500€ näpräämiseen, niin luulen,e ttä ollaan aika pitkällä
Tämäkin vielä! ! !

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #95 : Tammikuu 02, 2017, 19:07:06 ip »
Nonni, onnistuihan vaihdelaatikon öljynvaihto. Järkyttävän tiukkaan oli täyttötarkistustulppa jengattu. Siinä kun on o-rengastiiviste, voisi kuvitella vähemmän riittävän. Tyhjennys onnistui "helposti", kun vaan ensin irroitti pakoputken. Se putket yhdistävä kappale esti tyhjennystulpan uloskiertämisen  ???.

Kiitos saaduista linkeistä, noilla pärjää vähän pitemmällekin. Hyvä ja havainnollinen oli tuo viimeinen tekniikkavalomääräykset pdf. Ohjeita tuli pengottua, mutta jotenkin ei vaan noiden perä ja vaihteiston tyhjennys-, tarkistus-, täyttöproppujen momentteja sattunut silmiin. No arviolta ja maltilla tuli kierrettyä. Pitää vahtia, ettei ala mikään vuotamaan. Magneetit löyty sekä perän ja vaihelaatikon tyhjennystulpista. Perän puolen öljyt vaikuttavat vanhoilta ja pikkasen oli metallihilettä tulpan päässä. Vaihteiston öljy vaikutti tuoreemmalta eikä hilettä juuri ollut.

Pyörä oli kyllä sivusuunassa suorassa, mutta perään ei nyt tullut nostettua näissä operaatioissa. Eikö noi laatikot tyhjenny kunnolla tuossa asennossa vai mikä syynä ohjeisiin? Lisätyt nesteet on kyllä mitattu tasan tarkkaan oikein.

Rekisterikilven teline on tehty "minimitoilla ja pelkistettynä", osin esteettisistä syistä, osin kevyen ja jäykän rakenteen takia. Takaa oikealta katsottuna kulma-aste on siinä "kinthaalla", jääden himpun verran alle 30 asteen. Valkea valo siihen tulee ilman muuta. Kiinnitys on aika jämäkkä, mutta myös kevyt noin. Jos ei kestä kyydissä, pitää miettiä muutoksia.  Alumiini on kahden kumipinnan välissä tiukasti, joten tietty joustavuus siinä on.  Oma syntilista on sheriffin tilastoissa niin mitätön, että kokeillaan nyt tällä jäätä ;D.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #96 : Tammikuu 02, 2017, 19:26:36 ip »
Lainaus
Pyörä oli kyllä sivusuunassa suorassa, mutta perään ei nyt tullut nostettua näissä operaatioissa. Eikö noi laatikot tyhjenny kunnolla tuossa asennossa vai mikä syynä ohjeisiin? Lisätyt nesteet on kyllä mitattu tasan tarkkaan oikein.

Ne huoltokirjan nestemäärät ovat tyhjään vaihteistoon ja perään. Nythän on kyseessä öljynvaihto joten öljyä ei mene sitä määrää mitä mainitaan. Kumpikaan öljytila ei tyhjenny tyhjennysaukkojen kautta kokonaan. Tosin ylimäärä tulee kyllä pois ajossa mutta se hiukan sottaa ja takapyörään levitessään voi aiheuttaa tarpeetonta liukkautta.

Lainaus
Tyhjennys onnistui "helposti", kun vaan ensin irroitti pakoputken. Se putket yhdistävä kappale esti tyhjennystulpan uloskiertämisen
Tämäpä uusi asia minulle. Oikein hyvin on mahtunut Brevastakin öljyt laskemaan. Onkohan se pönttö asennettu hieman liian eteen?

Paljonko Breva on jo kilometrejä kerännyt? Kardaanin takapään puslan puhdistus ja voitelu ei kuulu huoltokohteisiin mutta kokemuksen mukaan se on hyvä silloin tällöin tarkistaa niin ei tarvitse ryhtyä lykkäämishommiin. Samalla saa sen peräöljynkin pinnan tarkistettua kun perä on irtaallaan.


motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #97 : Tammikuu 02, 2017, 19:54:19 ip »
Lainaus
Muutoskatsastusvelvollisuudesta säädetään ajoneuvolain (1090/2002) 60 §:ssä ja ajoneuvojen hyväksynnästä annetun asetuksen (1244/2002) 25 §:ssä, jonka m-kohdan mukaan ajoneuvo on esitettävä muutoskatsastukseen, jos vuonna 1960 tai myöhemmin käyttöönotetun ajoneuvon osista 25 prosenttia tai enemmän on vaihdettu ensirekisteröinnin jälkeen. Tämän jälkeen ajoneuvo on muutoskatsastettava aina, kun vaihdettaan muita kuin kulutusosia. Muutoskatsastusvelvollisuudesta säädetään lisäksi moottoripyörän ja mopon rakenteen muuttamisesta annetussa liikenne- ja viestintäministeriön päätöksessä (332/1992) sekä auton rakenteen muuttamisesta annetussa liikenne- ja viestintäministeriön päätöksessä (779/1998).<<<

http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/uudelleenverottaminen_osien_vaihtamisen_takia
http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5294.pdf

Pekka kertoo kyllä asiaa.
Tosin aika paljon teillämme kulkee vastaavia teoksia joista vain asiantuntija pystyy silmällä näkemään että on laitettu isompi kone kuin alkuperäinen. Suosittu Guzzi yhdistelmä on laittaa 500cc koneen ja vaihteiston tilalle 650cc kone ja vaihteisto. 650cc kone päivitetään 750cc koneeksi. Usein silloin kun neliventtiilikone halutaan korvata kaksiventtiilisellä. Mutta näissä on yhteistä että on käytetty saman aikakauden runkoja ja koneita.

Mutta jos välttämättä haluaa laittaa 750 Brevan koneen niin sen voi naamioida vanhemman mallin koneen komponenteilla. Kuten läppärunkojen tilalle kaasuttimet. Sellaisen eron näkee sokeampikin jos kasaripyörässä olisi moderni moottorinohjaus. Muuten tuskin tulee isompia ulkonäköongelmia.

Jos siis voi katsoa ottavansa kyseisen riskin niin en usko että mitään erityisen ylittämätöntä tapahtuisi itse tekniikan siirtämisen suhteen.

Itse olen vanha lainrikkoja: 850 kone on vaihtunut tonniseksi koneeksi ja suunnitteilla on rälläköidä 1100 koneen sylintereistä kulmat pois. Tosin lohko on sama mutta kampiakseli, nokka-akseli, nostimet, työntötangot, männät ja sylinterit vaihtuvat muutaman muun pikkuosan keralla. Takaisinpäin ei vain ole paluuta. Yläraja kulkee 1200 - 1400cc kohdalla isolohkoisen suhteen riippuen kampikammiosta.
Lisäksi olen laittanut kaasuttimet ja sytytyslaitteet hyllylle ja korvannut ne digitaalitekniikalla.

Olisiko olemassa olevan 80-luvun pikkulohkon "kunnostus" omaan runkoonsa kuitenkin varmempi ja edullisempi projekti? Yläraja lienee 750cc? Tosin jossain oli juttua että isompi pikkulohkoon perustuva "lentokonemoottori" olisi sovitettu pikkulohkon runkoon.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #98 : Tammikuu 02, 2017, 19:59:01 ip »
Takahaarukka lienee uudessa ja vanhassa sama, paitsi nuo sikari kiinnitykset. Mutta jos oman makuista tekee, niin kannattaisi varmaan muutenkin hommata parempaa, mittoihin sopivaa rautaa. Brevan omat ovat alimman hyllyn, hinnat alkaen mallia.
Mun Lariossa on tosiaan -99 Nevadan kone ja laatikko. Kävivät suoraan paikalleen. Syttyvehkeet siirsin Lariosta, joten konkille piti kierteistää pari reikää. Paikat olivat valuissa valmiina. Putkisto käy ristiin, H-putken pituutta pitää jatkaa jos käyttää pienempi kuutioisen putkistoa. Kaiken järjen mukaan ruiskun ilmanputsarin pitäisi käydä runkoon sellaisenaan. Huohottimen kun ottaa tekniikan mukana, ei pitäisi olla vaivoja.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #99 : Tammikuu 02, 2017, 20:06:02 ip »
Mutta jos välttämättä haluaa laittaa 750 Brevan koneen niin sen voi naamioida vanhemman mallin koneen komponenteilla. Kuten läppärunkojen tilalle kaasuttimet. Sellaisen eron näkee sokeampikin jos kasaripyörässä olisi moderni moottorinohjaus. Muuten tuskin tulee isompia ulkonäköongelmia.

Olisiko olemassa olevan 80-luvun pikkulohkon "kunnostus" omaan runkoonsa kuitenkin varmempi ja edullisempi projekti? Yläraja lienee 750cc? Tosin jossain oli juttua että isompi pikkulohkoon perustuva "lentokonemoottori" olisi sovitettu pikkulohkon runkoon.

Ei kannata nähdä niin paljoa vaivaa, vaihtaa vaan venttiilikopat ja karsii ruiskurunkojen suojat pois. Tien päällä ei kukaan älyä, että kyseessä on tuoreempaa tekniikkaa.
Omassa on tekniikkapakettikin jopa väärän värinen. Ei pahemmin pistä silmään, kun ei ole alkujaan mikään joka nurkan pyörä.
Tuo lentsikkamotti on 650-750 ja tyyppi laittoi sen Larion runkoon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #100 : Tammikuu 02, 2017, 20:13:33 ip »
Eilen tuli rakennettua rekisterikilven kiinnitys uudella tavalla uuteen paikkaan. Varastosta löytyi sopivan jämäkkää alumiinilattaa ja sitä sitten taivuttamaan. Rekisterikilven taustalevynä toimi alkuperäiset puretut osat, jotka tuli kiinnitettyä popniiteillä tuohon tukirakenteeseen. Ei tullut kalliiksi tuo viritys. Kiinnityskohta löytyi sopivasti pakoputken kiinnityspaikoista samoilla pulteilla. Kummallakin puolella alulattaa, on kumiset tiivisteet lisäämässä kitkaa. Tuli erittäin tukevan ja yksinkertainen rakenne ja kulmaa on helppo säätää:

Kuva etäältä:
https://www.dropbox.com/s/0ykm4wrpzpvley0/20161231_162144.jpg?dl=0

Kuva lähempää:
https://www.dropbox.com/s/83m1l17ims5ihn9/20161231_141001.jpg?dl=0

Kaikessa yksinkertaisuudessaan sopii aika hyvin tuohon paikkaan muun alumiinin värisen sekaan. Jotain kevennystä jytäkkään muotoon voisi tehdä, vaan ei ole soveltuvaa konekantaa ja menisi käsityökaluilla jälki rivoksi. Viimeistely tuli tehty 1000 hiomapaperilla. Vielä sitten lakka pintaan, kun on maalauskelejä.

Olikos tuossa kilven valoa? Omaan sivukilpeen järjestin sen pienellä minivilkulla, jonka lasin korvasin kirkkaalla. Se on yläpultin tilalla, osoittaen alaspäin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #101 : Tammikuu 02, 2017, 20:51:17 ip »
Vastauksia/kysymyksiä sarjassa:

Brevalla on ajettu vajaat 33 tkm. Pitänee nuo öljytasot vielä "oikaistussa asennossa" tarkastaa. Tuohon "kardaanin takapään
puslan puhdistus- ja voiteluasiaan" pitää palata tuonnenpana.

Kilven valo on suunnitteilla. Ajatuksena on upottaa se penkin sivussa/alla oleviin muoviosiin. Samaan paikkaa jossa työkalupussi oli. Idealla pieni reikä muoviin, led valo sinne muovirakenteeseen piloon. Ulospäin ei näkyisi kuin ledin ulospäin näkyvä osa (halkaisija 5- 8 mm, korkeus 2- 4 mm). Ei vaan ole vielä tuotetta tosissaan tullut etsittyä. Aivan minimalistinen rakenne on ajatuksena.

Pakoputken välipöntön oikeaan sijaintiin on vaikea ottaa kantaa. Eihän tuo kovin käytännöllistä ole. Kyse oli muutamasta millistä, että tyhjennystulpan sai irti. Samalla tuli tutkittua sitä pakoputken tiivistysasiaa pakosarjaliitännässä.
Kuvassa alla näkyy ilmeisesti se tiiviste (ruosteisen värinen rengas), joka tulisi vaihtaa uuteen, pakosarjan irroituksen jälkeen:

https://www.dropbox.com/s/qjgnsv5ulnmuge9/20170102_170520.jpg?dl=0

Jotain kuparitahnaa näkyi olevan toisella puolella käytetyn.

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #102 : Tammikuu 02, 2017, 21:11:07 ip »
Kilven kinnitykseen saa ledillä varustettuja pultteja. Sellainen on todella huomaamaton. E-merkintää tuskin niitäkään löytyy, mutta se tuskin haittaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #103 : Tammikuu 03, 2017, 18:33:59 ip »
Jotain tuollaista yksikertaista "valonappia" pieneen reikään kiinnitettäväksi olin ajatellut, kuin kuten edellisessä kommentissa oli mainittu.
Mahtanee olla Motonetissa tai Biltemassa tyrkyllä, pitää tutkia.

Tuota Brevan tekniikan hyödyntämiskeskustelua projekteissa on tullut aprikoitua. Oikeastaan vähän ihmettelen miksi itse Brevasta sellaisenaan ei juuri ole tehty mielenkiintoisia uustulkintoja. Netistäkin  olen etsinyt, mutta ei juuri mitään rakenneltu Brevasta löydy. Pari onnetonta slipariviritelmää sylinterimuotoisella pakoputkella (mikä ei nyt tähän sovi millään) tuli vastaan, ei muuta. Jotain luulisi löytyvän, mutta minun googletukset eivät ole tuottaneet tulosta ???.
 
Aihio tuntuu näin maallikosta houkuttelevalta ja pyörällä on käsittääkseni hyvät ajo-ominaisuudet ja hyvillä osilla niitäkin voi vielä käsittääkseni parantaa. Pyörä on kevyt ja ketterä urbaaniin ajoon ja miksi ei viikonlopun pikku retkillekin. Itse kun on nyt näin aikuisiällä tullut sotkeuduttua näihin moottoripyöriin, niin Breva sytytti kerta kaikkiaan. Pyörän rungossa, moottorissa ja sen mittasuhteissa ei isoja ongelmia pitäisi olla. Etuhaarukka vaatinee muutoksia, jos tuollaisesta halusi tehdä cafe racer tyyppistä tai jotain muuta matalamman ajoasennon kilpuria. Tätä Brevan etupäätä olenkin jo miettinyt seuraavan talven (2017-18) huoltokauden projektiksi ;D.


  
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #104 : Tammikuu 03, 2017, 21:05:43 ip »
Näin miekii arvelin, että verottaja on käsi ojossa jos täällä kekkoslandiassa yrittää jotain tehdä... ;D

Tällä miun ajattelemalla projektilla ei ole tarkoitus virittää tai muutakaan vilunkia harrastaa.
Naittaa vain 2000-luvun tekniikka 80-luvun kuoriin.
Jossain sivistysvaltiossa pajat rakentaa autoja samalla tavalla.

Ps. Eihän sitä ruiskusysteemiä tarvii naamioida, kun sen vaihtaminen ei (vielä) ole kiellettyä.
Tämäkin vielä! ! !