Kirjoittaja Aihe: Pikku Brevan näpräämistä  (Luettu 48470 kertaa)

Olavi

• MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #105 : Tammikuu 03, 2017, 21:29:31 ip »
Juu, itse pitää tyytyä hieman vaatimattomimpiin projekteihin ja opetella mototekniikan perusteita idealla "tyvestä puuhun". Palkitsevaa ja innoittavaa sekin voi olla ;D
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

« Vastaus #106 : Tammikuu 03, 2017, 22:04:19 ip »
Näin miekii arvelin, että verottaja on käsi ojossa jos täällä kekkoslandiassa yrittää jotain tehdä... ;D

Tällä miun ajattelemalla projektilla ei ole tarkoitus virittää tai muutakaan vilunkia harrastaa.
Naittaa vain 2000-luvun tekniikka 80-luvun kuoriin.
Jossain sivistysvaltiossa pajat rakentaa autoja samalla tavalla.

Ps. Eihän sitä ruiskusysteemiä tarvii naamioida, kun sen vaihtaminen ei (vielä) ole kiellettyä.
En itsekään ymmärrä, miksi pitäisi peitellä. Vähemmän tullee kysymyksiä jos antaa kaiken olla kasarimopossa esillä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #107 : Tammikuu 03, 2017, 22:20:18 ip »
Mulla on digitaalinen moottorinohjaus -82 -mallisessa Guzzissa. Olen tehnyt sen vanhanaikaisen näköiseksi. Muun muassa suuttimille menevät kupariseosputket ovat taivuteltu vanhanaikaisesti spiraaleille, valuosat, joita siihen valettiin hiekkavaluna, olen jättänyt karheaksi pinnaltaan. Sähkölaitteet, lukuista johtimet, letkut ja ahdin on piilotettu näkyvistä eikä muutenkaan ole mitenkään uuden näköinen. Ulospäin varsin vakio.

Joskus sitä on ihmetelty mutta olen selittänyt että se on varhainen ruisku-Guzzi. Toki luontainen vaatimattomuuteni ei kuitenkaan ole estänyt esittelemättä sitä perusteellisemminkin sellaisille joiden olen arvellut asiasta jotain ymmärtävän.
Tässä varhaisvaiheita: http://www.motomatti.fi/2013/03/alkoholipyora-osien-koekokoonpano-tehty.html

Olavi

« Vastaus #108 : Tammikuu 09, 2017, 15:32:04 ip »
Brevaprojektin alkaa olla tällä erää loppusuoralla. Satulaa odotan topparilta ja vähän lämpimämpää keliä, niin pääsee pintamaalaamaan muuten jo pohjavalmistellut muoviosat. Perushuollotkin sain tehty ja pyörä on valmiina kevään ajoihin. Kiitos rekisterinkilven valoa koskevasta vinkistä. Sen toteutin sillä rekisterinkilpiruuvivalolla, mutta ko. valonappula sijaitseen takalokasuojan helman alla katseilta piilossa. Tuo helpotti ja yksinkertaisti sähköjohdon vetoa.

Asiasta kolmanteen. Cali on vuorostaan telakalla perushuoltoa varten. Peräöljyt meni vaihtoon jo "rutiinilla". Nyt olen pällistellyt vaihdelaatikon öljyn vaihtoa, josta onkin ohjekirjassa kuvattu aika hyvin asia muuten, mutta tyhjennystulpan kanssa meni mietinnän puolelle. Käsittääkseni tarvitsee irroittaa koko pakoputkipakosarjasetti, jotta sen saa auki. Se pakoputkien yhdysputki on niin juuri tiellä kuin vain voi olla. Onkohan tulkintani oikeaan osuva?

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 09, 2017, 18:20:08 ip kirjoittanut Olavi »

motomatti

« Vastaus #109 : Tammikuu 09, 2017, 22:05:18 ip »
Hankalahan se propun irotus on ja moni on vaihtanut välipöntön väliputkeksi. Se helpottaa pääsyä propulle. Mutta ei huolta. Vaihdelaatikossa, jälkeen vuoden 2002, on toinen tyhjennysproppu vaihteiston takakannen alareunassa. Vuosiluvusta en ole ihan varma. Mutta pajallani on vuoden 2002 vaihteisto kahdella tyhjennyspropulla. Siitä päättelin.

TunturiTT

« Vastaus #110 : Tammikuu 09, 2017, 22:36:53 ip »
Mulla on 2000 mallia ja siinä öljyt lorotellaan vakiona pakoputkiston keskipöntölle. Mun tekemä putkisto menee aika läheltä samaa kohtaa, mutta öljynpoistolle on aavistus enemmän tilaa.

motomatti

« Vastaus #111 : Tammikuu 09, 2017, 22:51:12 ip »
Muistelen että laskin öljyt takaproputtomasta vaihteistosta pois välipöntön päälle irrottamatta välipönttöä. Välipöntössä on väistö siinä kohtaa. Proppu mahtui niukasti pois. Sotkua tuli.

TunturiTT

« Vastaus #112 : Tammikuu 09, 2017, 22:52:53 ip »
On joo. Semmonen pikku monttu keskellä.

Olavi

« Vastaus #113 : Tammikuu 10, 2017, 19:17:12 ip »
Kiitos selvennyksistä, yritetty on. Tyhjennysproppu on siinä näkösällä ja siinä välipöntössä on myös pokkaus alaspäin, joten pultin pitäisi mahtua tulemaan alaspäin. Sen avaus ei vaan onnistu, koska sivusuunnassa tila on lenkkiavaimelle niin pieni, ettei saa siihen tarvittavaa liikettä.
Tila on myös niin ahdas ettei sinne saa mahtumaan minkäänlaista räikkätyökalua.
Vielä vaikeampaa olisi saada tuossa raossa pultti kiinnitettyä takaisin.

Ainoa ratkaisu näyttää olevan pakoputken irrotus pakosarjasta lähtien. Kahta takimmaista putkiston osaa ei saa irti, koska tilaa väliputken takia ei ole vetää putkea irti taaksepäin. Siinä on vain 2-3 mm rako keskiseisontatuen rungon ja välipöntön välillä.
Oman tulkinnan mukaan ainakin toinen pakosarja pitää irrottaa sylinteristä saakka, että tuo paketti alkaa purkautua.
Tuleehan tässä kuitenkin sitten samalla paneuduttua pyörän rakenteeseen parhaalla mahdollisella tavalla - purkamalla ja kokoomalla sitä ;D

Toinen havainto syksyllä oli, että California on tyyppikilven mukaan mallivuoden 1996 tuotos, joka on suomessa rekisteröity 1997. Tuohan voisi tarkoittaa sen aikaista "juhlavuoden" mallia? Vai onko tuo kaikki kromin määrän ja muun kiiltävä tuon aikakauden pyörissä vakiona?

Lisää tähän vielä yhden kuvan sivustapäin:

https://www.dropbox.com/sc/thzl71orvm7kumn/AADWouB6XZlEXy8xiccJ_950a

MarkkuEVP

• Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
« Vastaus #114 : Tammikuu 10, 2017, 20:55:17 ip »

Minulla oli samalainen -96. Taisi olla ainakin kolmea väriä.  Kromattua muoviakin löytyi. Minulla oli takakaatumaraudat .....
Tosi siisti pyörä sinulla !!
Tässä kameli lähdössä Italiaan.

Mr

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

« Vastaus #115 : Tammikuu 10, 2017, 21:11:20 ip »
Onko tuossa sitten eri systeemi kuin seuraavassa päivityksessä? Omasta sain kyllä keskipöntön irti ilman käyrien irroitusta.

motomatti

« Vastaus #116 : Tammikuu 10, 2017, 21:38:05 ip »
Joskus kauan sitten ostin pienen metallisen mäntäpumpun jolla olen tehnyt öljynvaihdot "joka toinen kerta" silloin kun ei tarvitse moottorin öljynsuodatinta vaihtaa. Myös vaihteiston öljynvaihto sujuu sillä isommin suttaamatta. Pumppuun jäykähkö muoviputki kiinni ja työntää sen viistosti täyttöpropun reiästä vaihteiston pohjaan. Mielellään silloin kun öljy on lämmintä. Helpottaa pumppaamista. Kun vaihdelaatikko on tyhjä niin samalla pumpulla saa uuden öljyn sisään. Sama homma moottoriöljylle.

Mutta joka toinen kerta normaalisti propusta valuttamalla niin tulee tarkistettua onko vaihteistoon ilmestynyt metallipurua. Sen ilmeneminen runsaammassa määrin kertoo syntyvästä viasta. Jos on metallipaloja propussa niin olisi jo syytä vilkaista missä kunnossa hammastukset, erityisesti kytkentähampaat. Kaikki se metalli mikä ei ole tarttunut magneettiproppuun kiertää öljyn mukana laakereihin ja kuluttaa niitä ja ajan mittaan akselit menevät hieman vinoon ja hammaspyörät kuluvat nopeasti.

Tässä tyypillisiä kulumavikoja yli 100.000 km ajetussa vaihteistossa: http://www.motomatti.fi/2016/12/vanha-5-vaihteinen_28.html
Kunnostettavissa noin 600€ hintaan + työkustannukset hyvin käyttökelpoiseksi. Menee sitten vielä toiset 100.000 km. Ehkä pidempäänkin koska enää ei tule "uutuskulumapurua". Vaihteisto on parhaillaan minulla työn alla. Uusi vaihteisto tuottaa aluksi sisäänajovaiheessa purua. Siksi onkin alussa tiheämpi öljynvaihtoväli uudella pyörällä.

TunturiTT

« Vastaus #117 : Tammikuu 10, 2017, 23:04:34 ip »
Mulla on tuollainen saman moinen. Pumppu. Olen vaan huomannut sen olevan laatikkoöljyille vähän hankala. Ei saa mielestäni ihan tyhjäksi.

motomatti

« Vastaus #118 : Tammikuu 11, 2017, 10:21:21 ap »
Mulla on tuollainen saman moinen. Pumppu. Olen vaan huomannut sen olevan laatikkoöljyille vähän hankala. Ei saa mielestäni ihan tyhjäksi.
Joo, sellainen ongelma siinä on. Vaihteiston pohja on laakea joten sinne jää öljyä myös propusta laskien. Siksi öljyä tulee laatikkoon liikaa jos sen täyttää öljymäärän mukaan. Pitää täyttää vain ylärajaan eli täyttöreiän alareunaan. Veikkaisin että vähintään 80% öljystä vaihtuu pumpullakin. Hiukan enemmän jos valuttaa propusta. Sekin edellyttää että vaihteiston pohja on suorassa. Jos on pyörä hiukankin takakenossa tai kallellaan niin sisään jää runsaasti vanhaa öljyä.
Takapropun omaavat 5-vaihteiset valuvat tyhjemmiksi, ajan kanssa, kunhan pyörän keula on korkeammalla kuin perä.

Se että öljyä jää tilkka vaihtamatta ei ole ollenkaan vaarallista. Vaihtoväli on niin lyhyt että vanha öljy ei sinällään ole vielä kärsinyt ja uutta öljyä tulee jatkeeksi runsaasti vaihdon yhteydessä. Verratkaapa vaikka autojen vaihteistoöljyn vaihtoväliin.

Moottoriöljystä pumpulla vaihtuu ainakin saman verran. Suodattimeen ja kiertoon jää ehkä 3 - 4 desilitraa. Öljypohja irrotettuna ja suodatin vaihdettuna kiertoon ei jää kuin desi - puolitoista. Rakenteessa kun on erinäisiä lokosia ja kulmia joista öljy ei normaalitoimin valu pois. Esimerkiksi venttiilinnostimien kupit.

Uudemmissa Guzzeissa, CARC-mallit ja siitä eteenpäin, on ulkopuolelta vaihdettavat moottoriöljyn suodattimet. Mutta kyllä silti houkuttaa jossain 30.000 - 50.000 km kohdilla käyttää öljypohja irti. Vanhasta kokemuksesta tiedän että sinne kertyy kaikensorttista töhnää. Uuden öljyn myötä siitä lähtee aina osa uudelleen kiertoon.

TunturiTT

« Vastaus #119 : Tammikuu 11, 2017, 11:26:19 ap »
Tuo Redlinen puuro on vielä lisäksi niin sitkoa, että on aika huono pumpata. No, onneksi on roppu pohjassa, niin voi laittaa huoltopukille valumaan vaikka yöksi.