Kirjoittaja Aihe: Pikku Brevan näpräämistä  (Luettu 48451 kertaa)

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Pikku Brevan näpräämistä
« : Lokakuu 15, 2016, 19:35:07 ip »
Nonni, sain tällä viikolla postin tuomana käytetyn satulan pikku Brevan rakentelua varten (kiitos vaan Jukalle!). Lähtökohtana muutoksille on sinänsä toimiva, mutta hieman massiivinen satulakonstruktio ja sen tylsähkö muotoilu (jos verrataan muuten pyörän vahvaa muotoilua). Eikun niitit irti ja penkin kuorinta siten, että vain muovinen aluslevy on jäljellä. Pintamateriaali ja pehmusteet ja irtosivat helposti ja ovat nyt vielä ehjinä varaosina tallessa. Alkuperäinen satula on erittäin hyväkuntoinen ja pysyy koskemattomana varapenkkinä kahdelle.

Aluslevy on juuri sellainen kuin kuvittelin, hyvän aihio uudelle muodolle. Satulan massa pienenee helposti aluslevyn muotoja mukaillen. Satulan volyymista saa helposti ainakin kolmasosan pois, niin leveydestä, pituudesta ja osin korkeudesta. Liikkeelle lähdin pahvin, teipin, tussin ja saksien kanssa. Muotoilu oli on omissa ajatuksissa aika hyvin hahmollaan ja ensimmäinen luonnos onnistui kutakuinkin kohdalleen:
https://www.dropbox.com/s/jzr744y92yh6aif/20161015_170153.jpg?dl=0

Takakuuppa muuttuu vielä samansuuntaiselle kaarelle kuin takalokasuojan kaari. Toki myös kolmiulotteisuus puuttuu. Myös tankin kaaret tulee saada jatkumaan istuimessa. Penkin korkeus alenee useamman sentin.

Miten työ jatkuu? Ensimmäinen haaste on saada symmetrinen kaareva muoto rakennettua kolmiuloitteista lopputulosta mallaamaan. Harppi auttaa muottikaarien teossa. Kaarevat välilaipiot poikkisuuntaisesti sijoitettuna määräävät lopullisen muodon. Massatäytön olen ajatellut tehdä uretaanivaahdosta, jota on helppo muotoilla leikkaamalla, jatkaa täyttöä, jos jostain lähtee liikaa. Koko rakenne jäykistetään epoksihartsilla ja lasikuidulla. Pintaviimeistely tehdään ennen maalaamista pakkelilla ja hiomalla. Lopuksi pehmuste, joka tulee vain istuinpinnalle ja ehkä takakuupan etupintaan. Muoviosat tulee mustaa kiiltävää maalia. Pehmuste voisi olla punainen.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 16, 2016, 09:33:50 ap kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #1 : Lokakuu 15, 2016, 20:07:55 ip »
Lisää projektitopikkeja! Jee!  8)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #2 : Lokakuu 21, 2016, 18:51:37 ip »
Satulaprojekti on edennyt runkovaiheeseen, jossa muoto sivuprofiilin suhteen muuttui ensimmäisestä luonnoksesta suoraviivaisempaan malliin. Pyöreä muoto on muutenkin riittävän hankala tehdä, niin kuperuus jäi pois. Ehkä tämä malli sitten myös yksinkertaisempana sopii moderniin pyörän ilmeeseen paremmin.

Lisään tähän tallennuksen jälkeen muutaman kuvan:

https://www.dropbox.com/s/jscwrnz6lv0pjnk/20161021_182532.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/wosaorp4vaxxfb1/20161021_182556%20%281%29.jpg?dl=0

Itse satulasta, sen muovirungosta, leikkasi takareunan hitusen kantikkaan mallisen reunalipareen pois ja jäljelle jäi selkeä pyöreä muoto, jota on helpompi myös työstää täyttövaiheessa. Nyt liimamassan tulee kuivua muutamia päiviä, niin pääsee jatkamaan pu-massalla.
Kaikki kaarevat muodot on tehty täydellisestä ympyrästä. Harpin mitta = satulan leveys / 2. Pallosta tai puolipallosta voi valita halutun korkeuden. Noinkin tiheä runko helpottaa muodon tekemistä, näin ainakin kuvittelen :P itse istuinpinta on suorahko alusta pehmusteelle. Pehmusteella istuinosan sivuprofiili muuttuu vielä. Ideana on kuitenkin tehdä volyymiltaan selvästi alkuperäistä pienempi siro satula, joka keventää pyörää takaosastaan.

 
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #3 : Lokakuu 23, 2016, 20:28:12 ip »
Tänään oli teippien irrottaminen vuorossa. Hermoja riipivä prosessi kaiken kaikkiaan. Muovi pehmitteet vaan haituu ja sitten saa nykiä parin sentin pätkissä teippejä. Liiman jäänteet ei oikein irtoa muuten kuin asetonilla, joka onkin aika myrkkyä. Nyt alkaa pyörä olla vain mustan ja hopean väreissä - pelkistetyn tylsänä. Nyt on ajatukset uusissa teipeissä ja idea on valmiina. Nämä tyylikysymykset on aika veitsenterällä - mikä toimii ja missä voi mennä överiksi. Pitää vaan luottaa omaan visioon.

Niin oli myös autotallin siivous ja California talviparkin sijoituspäivä. Rouva autolle on nyt tilaa tallissa ;D.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #4 : Lokakuu 29, 2016, 19:00:53 ip »
Satulan virittämien edistyy vaihteeksi. Nyt on tehty täytöt pu-vaahdolla ja alettu hakemaan lopullista muotoa satulalle. Työ tekijäänsä neuvoo ja suunnitelmat elävät. Tuli kuitenkin haettua se kupera perusmuoto. Menee sitten samansuuntaisesti takalokasuojan kaaren  kanssa tai ainakin melkein. Sitten on tehty "pokkaukset"sisäänpäin  sivuille jäljitellen tankin muotoja. Muoto näkyy parhaiten päältä päin.  Noita pokkauksia voi vielä vähän korostaa lisää, että yhdenmukaisuus tankin kanssa olisi ilmeisempi.

Tähän liitän vielä havainnekuvat sivulta ja päältä:

https://www.dropbox.com/s/t6mieugau7ysj5s/20161029_171304.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/sc/vhp1up7qqp45mbi/AAC9irMnyUnI1YCySSjgytwTa


Tälle päivää on tehty seuraavaa vaihetta koskevat materiaalitestit eli epoksihartsin tarttuvuus ja reagointi eri materiaaleihin. Ei näytä olevan isoja ongelmia. Akryylimassa, muovia on ainakin kahta plaatua, satulan runko taitaa olla ns. ämpärimuovia (peh?), joka on aika heikkoa tarttuuvuuden kannalta. Epoksihartsin ja lasikuidun avulla tehdään varsinainen kantava pintarakenne ja kolojen täytöt. Pakkeloinnnilla lisätään mittatarkkuutta ja symmetriaa. Pienet lasikuulat massan sekaan, niin erillistä pakkelia ei tarvita. Polyesterihartsi on myrkky pu-massalle (sulattaa sen totaalisesti). Epoksi on selkeästi kalliimpaa, mutta myös hajuhaitat on pienempiä, ettei muuta kannata miettiä. Lisäksi pitää tutkia vielä miksi satula on vinossa pyörään nähden. Voiko sitä oikaista vai tehdäänkö korjaus satulan massoituksella.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #5 : Lokakuu 29, 2016, 19:46:31 ip »
Lainaus
Epoksi on selkeästi kalliimpaa, mutta myös hajuhaitat on pienempiä, ettei muuta kannata miettiä.
Polyesteri todellakin haisee ja sulattaa muita muovilaatuja. Mutta se on varsin mieto myrkky epoksiin nähden. Epoksin höyryt ovat enimmäkseen hajuttomia mutta se ei tee hommasta turvallista vaikka ei haisekaan. Alan töitä tehneenä piti käydä verikokeessa tämän tästä että selviäisi onko tullut altistusta. Syytä on käyttää hyvin tuuletettua paikkaa tai vielä mieluummin myös hengityssuojainta kaasusuodattimella.
Epoksi on myös itsesyttyvää mutta määrällä jota tuossa käytetään ei syntyne kriittistä massaa. Mutta vois se silti höyrytä voimakkaasti. Jollekin kerta-altistus aiheuttaa elinikäisen epoksiallergian. Eikö epoksin ja sen b-osan mukana tullut käyttöturvatiedotetta?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #6 : Lokakuu 29, 2016, 19:54:32 ip »
Epoksien kanssa kannattaa olla varovainen, olen nähnyt kuinka harrastetyömaalta on harrastaja viety teholle.
Altistus ei välttämättä tule ilmi ensimmäisellä "käyttökerralla". Seuraavalla saattaa sitten olla tosi kyseessä.

http://rakennusliitto.fi/2015/09/14/epoksin-kanssa-ei-leikita/
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #7 : Lokakuu 29, 2016, 20:05:42 ip »
Ei tosiaan voi liikaa korostaa epoksin vaarallisuutta. Aina hyvin tuuletetussa tilassa laminointi ja mielellään vaikka siihen sopiva nasse naamalla. Myös käsien suojaus on pakollinen, altistus on vaarallinen myös ihon kautta. Polyesteri ei aiheuta itselle mitään. Haju toki tarttuu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #8 : Lokakuu 29, 2016, 20:33:34 ip »
Epoksi on muutoin hyvä valinta. Sillä on paremmat maalausominaisuudet ja parempi säänkesto kuin polyesterillä. Sekoitus on tarkkaa. Eri osia on oltava tietty määrää toisiinsa nähden kun taas polyesterillä kovettimen sekoittaminen ei ole niin tarkkaa. Se epoksin b-osa ei ole kovetin vaan kemiallisen reaktion toinen osapuoli ja niitä pitää olla tietty määrä toisiinsa nähden. Sekoitussuhde on ilmoitettu yleensä painosuhteena mutta tilavuussuhdekin voi olla mainittu. Pienen määrän sekoittaminen on grammaluokan tarkkuudella tehtävä. Tuskinpa sitä puolta kiloa enempää tarvitakaan. Neljänneskilokin riittänee. Riippuu epoksin käyttöikkunasta sekoittamisen jälkeen. Jotkin laadut ovat varsin hätäisiä.

Olen pitänyt periaatetta että lasikuitu polyesterillä ja kalliimmat kuidut epksilla. Kuten aramidi ja hiilikuitu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #9 : Lokakuu 29, 2016, 21:01:08 ip »
Aramidi imee ilman alipainetta todella huonosti polyesteriä. En tiedä miten se epoksiakaan ottaa märkälaminoimalla, en ole kokeillut.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #10 : Lokakuu 29, 2016, 21:20:26 ip »
Jep. Aramidi on jotenkin niin "kuivaa" että vaikuttaisi kuin se hylkisi hartseja. Huomattavasti hankalampi aine käsitellä kuin lasi- tai hiilikuitu. Yhdistelmäkuitu, joka on yleensä lasikuidun ja hiilikuidun tai hiilikuidun ja aramidin kudottu yhdistelmä on kätevintä jos haluaa lujaa helposti.
Epoksin märkälaminointi ei ole sen kummempaa kuin polyesterinkään. Molempia saa eri viskositeettisinä. Injektioepoksi on melkein kuin vettä.

Sama pätee menetelmiin: polyesterillä käy oikein kivasti märkälaminointi ja jollain lailla myös injektio. Epoksia ei märkälaminointiin kannata isommin tuhlata. Tulee vain arvokkaaksi. Mieluimmin alipainesäkityksen kautta. Sen voi tehdä joko injektiona tai sitten märkälaminointina mutta välitön säkitys ja paljon imumateriaalia että hartsi saadaan laminaatista pois mahdollisimman hyvin. Ensin siis kastellaan ja sitten ylijäämä imetään pois vaikka vanhoihin t-paitoihin.

Olen aiheesta jotain kirjoittanutkin pikaoppaan muotoon: http://www.mmaf.fi/documents/komposiittiliite.pdf
Epoksilla tekemiäni juttuja muille:
http://www.motomatti.fi/2008/11/osittaisproggiksia.html

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #11 : Lokakuu 29, 2016, 21:31:23 ip »
Epoksia paljon käyttäneenä kehut ensinnäkin tuotteelle.
Mukavaa on että voi sotkea sekaan periaatteessa mitä hyvänsä jauhoa valumattomaksi ja sikäli hyvää filleriksikin kun ei juuri kutistu.
Mikrokuulat, kaikki jauhot, periaatteessa mikä vain puurouttava käy.
Ja pitää, jopa liiankin hyvin jos joskus täytyisi irroittaa.
TT:n kanssa eri mieltä polyesterihartsien suhteen , styreenin haihtumisesta höyryt on ihan murhaa kaikelle elävälle.
Epoksi on vaaratonta kovetettuaan, vain prosessin kesken se on altistavaa ja sikäli hyvä neuvo käyttää hanskoja ja suojautua.
Ja totta noi altistumistapaukset jos jatkuvasti alttiina, myrkkyä se on ja ei haisevana tavallaan ei osaa luontaisesti väistää.
Sain tipan silmään joskus kesken just sekoitettuani ja kokemus ei ollut mielyttävä, että sikäli suojaimet kiitos.
Styreeni sen sijaan haihtuu ilmaan koko ikänsä, ei ole hyvä sisäilma esim lasikuituveneissä.
Allerginen muutenkin muovikipoille, pisteet multa epoksin suuntaan jos tarvii jotain esim kuiduttaa ja liimanahan ne on ihan parasta.
Kallista on suhteessa polyesterihartsiin, mutta pienissä kohteissa kuten pyörät tms parempi ja lujempi vaihtoehto.
Kevralta SP-106 on mulla perusliimana venetöissä ja SP-320 myös on yhtälailla juoksevaa ja sopii hyvin perinteisten lakkaustenkin tilalle, kalvosta tulee paksu ja siloittuu itsestään jos ei liikaa laita.
Annostelupumput kannattaa ottaa samalla, olikohan litra pienin koko mitä myyvät ja 1/5 on suhde kovettajalle ja tulee siis pumpuista perus matematiikalla.
Huolellinen sekoitus on a&o, jytkähtävät noin puolessa tunnissa.
Säilyy ainakin 6v käyttökelpoisena on oma kokemus, ongelmajäte paitsi kovettuneena sitten täysin neutraali.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 30, 2016, 08:13:54 ap kirjoittanut GuzGuz »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #12 : Lokakuu 29, 2016, 21:49:35 ip »
On se toki myrkky. Itselle ei tosiaan tule tuosta mitään oireita. No, ehkä jos ilmanvaihto on vajavainen, niin päänsärkyä. Varovainen noiden kanssa tietenkin pitää olla. Pikkuosien styreenin haihtuvuutta voi vähentää vanhentamalla osat. Paistamalla tai saunottamalla osia. Omissa tullut aina maali päälle, joten myrkkyjen haihtuminen lie aika vähäistä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #13 : Lokakuu 29, 2016, 22:46:23 ip »
"Jälkikypsennys" on molemmille aineille hyväksi. 60 astetta ja 6 tuntia tai 80 astetta ja kaksi tuntia. On otettava huomioon että jälkikovetusta ei pidä tehdä heti sillä äkkiä lämpöön jouduttuaan kappaleen muoto ja rakenne muuttuu helposti.Itselle tein pienen uunin niin pääsi etenemään nopeasti. Alussa vain mieto lämpö. Myöhemmin korotus.

Polyesterihartsista nousee pitkään styreeniä joka on juuri se haiseva aineosa. Kovettuneenanikin. Molempien hartsien leikkaus- tai hiontapöly on haitallista ja aiemmin altistunut saa siitä oireita välittömästi. Lisäksi leikkauksessa (myös kankaiden) irtoaa pienenpientä kuitupölyä joka kulkeutuu helposti keuhkoihin.

Vanhan liiton "lasikuitumiehet" ottivat suojakännin ja väittivät että kun veressä on alkoholia niin styreeni ei pääse vaikuttamaan. Känni on mukavaa aikansa mutta loppu vaikutuksesta lienee juttua.

Polyesterissä eivät kaikki maalit pysy eikä osaan joka ei ole kunnolla kovettunut kannata maalia laittaa. Polyesteripakkeli pysyy hyvin. Epoksiin kannattaa täyteaineeksi käyttää epoksia GuzGuzin ohjeen mukaan. Itse käytän käytetyn lasikuulapuhallusjauhon siihen tarkoitukseen vaikka se onkin painavahkoa. Keveyteen pyrkivä ostaa onttoja mikropalloja.

Kun teen hyvää työtä niin materiaalin hankin täältä: http://www.jacomp.fi/
Myös Kevralta on tullut hankituksi materiaalia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #14 : Lokakuu 29, 2016, 23:04:43 ip »
Kevralta itsekin hiilen olen ostanut. Lasikuidun ihan mistä sattuu. Puhallettua pätkäkuitumattoa käytän ohennettuna täyttönä ja muoteissa. Kudottua kangasta sitten osissa, mukavampaa laminoida ja pysyy helpommin kulmissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.