Kirjoittaja Aihe: Pikku Brevan näpräämistä  (Luettu 48468 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #120 : Tammikuu 11, 2017, 16:09:14 ip »
Nätti Cali Olavilla, todella siisti kuvassa!
1100i tekniikka ilmeisesti.
Erikoisempi väritys, en ole vastaavaa koskaan nähnyt suomessa.
Ja esim tuon tyyppinen kromattu suoja ruiskun päällä lienee harvinaista.
Olisko just juhlavuoden erikoisuuksia?
Tuo hämmästyttää että öljynvaihto laatikkoon on niin hankalaa.
Esim -99 Jacallissa onnistuu irroittamatta mitään pakopuolesta.
Kuten voiteluaineet moottorinkin osalta.
Samoin omassa -02 EV:ssä.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #121 : Tammikuu 11, 2017, 18:53:53 ip »
Juu pyörä on melkein kun pakasta revitty tuon ikäiseksi. Siinä on kilometrit vielä alle 53 tkm. On 1100i mallia.
Ollut yhdellä omistajalla vuodesta 1997 ja seissyt pari vuotta omistajan kuoltua.
Bensat vaihdoin tankkiin ja ekalla lähti käyntiin. Olivat akkua ladanneet ja itse asiassa juuri sen vaihtaneet
Eipä siinä pitkään mennyt, kun tuupattiin se peräkärryyn.  Perikunnalta siis ostettiin viime kesänä.
Meni vähän tinkaamisestakin maku, kun myynti näytti olevan leskirouvalle kova paikka.
Tai olisin minä jatkanut tinkaamista, mutta eukko alkoi katsoa siihen malliin, että nyt jätkä saa riittää. :P
Yhteinen pyörähän siitä tuli, että sillai.  

Pohjaväritys on tumma viininpunainen ja siinä sitten kirkkaan punainen toinen väri.
Taitaa olla jotain kosmeettisia eroja esim. tuohon MarkkuEVP:n vastaavaan vuosimalliin verraten:
- nuo suojapellit astinlautojen ja moottorin välissä sekä tankin ja etuhaarukan välissä ovat kiillotettua rosteripeltiä ja mutteritkin ovat rosteria.
- molemman sylinterin ympärillä kiertää noin sentin vahvuinen suojaripa
- nii ja sen ruiskun suojakoppa on jonkinlainen aluvalukappale
- muita eroja näytti olevan myös esim jalkatapeissa, jotka veikkaan tässä oleva originaali sellaiset.
- Astinlaudat, siis pintakumi on jousitettu jollain tavalla irti astinlaudan rungosta, mutta lienee vakiota  

Pitää vielä kerran käydä läpi tuon vaihteiston pohjaproppuun pääsy, mikä olisi pienimmän riesan tie.
Se on kutenkin selvää, että jotain pitää purkaa, ennen kuin sen edes saa auki.
Dokumentaatiosta ei selviä milloin lootan öljyt on viimeksi vaihdettu. Vaihdettava ne on ja haluan nähdä myös pohjapropun maneetissa olevat "hileet", jos sellaista löytyy.

Tähän mennessä Brevan osalta oli "hileet" aivan minimaalisia ja samoin calin perässä. En osaa em. huolestua.
  

 

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2017, 20:55:39 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #122 : Tammikuu 12, 2017, 10:05:06 ap »
Joo, 1100i mallissa näkyy olevan aikaslailla vastaavaa osaa vakionakin.
Ilmeisesti joka vuosimallissa pikkuisen kosmeettisia eroja ja nähtävästi materiaaleissa myös.
Yhtä 1100i:tä pääsin koeistumaan, äkkiseltään mielestäni siinä on mukavampi satula kun myöhemmissä.
En kyllä matkassa ole kokeillut.
Rosteria vissiin on putketkin?
Taidetaan yleisesti pitää 1100i malleja ihan kestävimpinä Caleista ja tuohan on matkaltaan just sopivasti sisäänajettu.
Kuulostaa kyllä villiltä että Maranellossa ei yhtään olisi laatikon oilivaihtoja mietitty.
Mutkallinen räikkäavain?
No, eipä se purkaminenkaan huonosta ole, liitokset auki välillä niin eivät jämähdä.
Sinkkipastaa väliin kasatessa, niin pysyvätkin irroitettavina.

Jahas olikin joku kitaralinkki tullut, tämä piti laittamani:
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/moto%20guzzi/moto_guzzi_california_1100i%2094.htm






« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2017, 17:56:30 ip kirjoittanut GuzGuz »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #123 : Tammikuu 12, 2017, 10:10:30 ap »
Mulla on hyllyssä yksi tuollainen 1100:n satula ja pari myöhemmän mallin jakkaraa. Vanhempi on selvästi paksummin topattu. Varmaan lienee sohvamaisempi, mutta kumpi sitten puuduttaa hanurin pitkässä matkassa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #124 : Tammikuu 12, 2017, 10:30:18 ap »

Oli harvinaisen hyvä penkki minulle... tarakkaharakkakin tykkäsi.
Tuo pakarien ja välipöntön otto on niin pieni homma ja samalla putsaa pakarien pinnat kunnolla kun on käsissä.
Minun vanha taitaa olla Seinäjoellä myynnissä  ;)

mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #125 : Tammikuu 12, 2017, 12:24:11 ip »

Oli harvinaisen hyvä penkki minulle... tarakkaharakkakin tykkäsi.
Tuo pakarien ja välipöntön otto on niin pieni homma ja samalla putsaa pakarien pinnat kunnolla kun on käsissä.
Minun vanha taitaa olla Seinäjoellä myynnissä  ;)

mr

Tuoshan se on melekeen naapurissa, et ole vielä hakenu takaasin? Siitä ja mun omasta saa kyllä laatikon propun pois vaikka vakio välipönttö on paikallaan. Ei niin helposti kun pelkän H:n kanssa mutta kumminkin.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #126 : Tammikuu 12, 2017, 20:45:32 ip »
Aloin purkamaan noita astinlaudan vieressä olevia suojapellinpalasia ja pakoputket tuli myös paremmin esille. Pakoputket ja se välipönttö ei ole ihan kunnolla "perillä" saumoissa edellisen säätäjän jäljiltä.  Seurauksena on ahdas väli siinä välipöntön ja rungon välissä perän suuntaan. Puran seuraavaksi pakoputket ja samalla puhdistan ja kiillotan ko. metallit. Kyllä se siitä ;D. Veikkaan, että uudelleen kasauksen jälkeen joku riittävä "toleranssi" on huoltotoimille jatkossa.

Muutenkin huollon yhteydessä puran muitakin osia huoltoa/kiilloitusta varten. Laitetaan nyt kerralla pyörä valmiiksi tulevaa kesää varten. Pikkuvikoja on vielä myös selvitettävänä. Tämän kanssa seuraavat pari kuukautta puuhastellen kesää kohti. Jakkara on tosi jämäkkään plaatua. Massiivinen satularakennelma selkänojalla saa vaan takaritsiltä kiitosta.

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2017, 15:01:49 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #127 : Tammikuu 12, 2017, 21:48:59 ip »
Useissa vanhemmissa Guzzeissa on vasaranjälkiä pakoputkissa. Käyrissä, välipöntössä ja/tai äänenvaimentimissa.
Lienee asentajalla ollut kiire. Jos tarvitsee lyödä, mitä ei tarvitse, niin käyttää muovi- tai kovakumivasaraa.
Jos oikein haluaa hifistellä vasaran kanssa niin rekyylitön vasara on paras. Tai iso leka. Jää ainakin kunnon jäljet vaikka ei menisikään paikoilleen. Tai irti.

Toinen paikka jossa on vasaranjälkiä on etuteleskoopit ja ylä- ja alakolmiot. Myös pyöränakselien päät on hakattu tateiksi. Joskus kierrepääkin.
Jossain on vikaa jos akseli ei mene paikalleen. Se menee ihan kevyesti vain työntämällä kun homma tehdään kunnolla.
Teleskooppien irrotuksen suhteen kolmioiden lämmittäminen irrottaa teleskoopit kolmioista.

Pyöränlaakerien vaihdon jälkeen se pöydälle jäänyt putkenpätkä olisi ollut tarpeellinen. Monta olen sorvannut kun sitä ei ole. Nykyään ei tule enää yllätyksiä kovasti. Viimeksi 24 voltin rele. Yllensä toimii mutta aina ei. Rautalanka sulakkeena on ihan peruskauraa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #128 : Tammikuu 12, 2017, 21:56:23 ip »
Se on opetettu Amerikan Kopterissa lyömään pyöränakselit paikkaansa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #129 : Tammikuu 13, 2017, 15:29:25 ip »
Tuli eilen illalla purettua pakoputkisto sylinteriryhmään saakka. Aloitin purun takaapäin, mutta välipöntön irrotus jumahti keskiseisonnan runkoon eikä homma edennyt ilman pakosarjan purkua minun järjen juoksulla.
Vihdoin sain myös vaihdelaatikon öljyt sitten pihalle. Oli muuten aika löysällä pohjatulppa, mutta ei silti ole vuotanut. Hyvin hienoa "hilettä" oli magneetin päässä ja vähän enemmän kuin mitä muuten on tullut vastaan tähän mennessä. Varmaan tietoa ei ole milloin laatikon öljyt olisi vaihdettu edellisen kerran.

Hieman on tullut 20 vuoden aikana ruosteen röhnää pakoputkiston liitossaumoihin ja välipöntön hitsisaumoihin.
Liitossaumat pitää puhdistaa kunnolla, ehkä vaatii kevyen hionnan. Sinkkitahna tuli mainituksi aikaisemmin jossain tekstissä. Ymmärsin, että sitä kannattaa laittaa liitossaumoihin, kun nyt vähän takeltelevat, niin ensi kerralla sitten menisi purku sutjakammin. Toinen on tuo välipöntön ruostuminen saumoista ja vähän muutenkin. Kannattaako sitä käsitellä jollain ruostumista hillitsevällä käyttöiän pidentämiseksi? Muuten näkyvät pinnat saa puhdistuksella ja kiillotuksella vielä hyvää kuntoon. Onkohan näihin pakoputkiston pintafiksauksiin jotain omaa "ihmeainetta", jossa olisi järkee? Sinistyksen poistoon näyttää olevan jotain myrkkyä, mutta onko siinä käytännössä mitään hyötyä. Sinistyyhän ne kai takaisin taas? Hyllyssä on kyllä kromin kiillotukseen tarkoitettua ainetta.

Kuva pakoputkistosta:
https://www.dropbox.com/s/6mt7co8fqlz85as/20170113_144159.jpg?dl=0

Tuossa myös kuva pakopuolen näkymistä, jotka lienevät normaalin näköisiä:
https://www.dropbox.com/s/3y5rzvq269k3eek/20170113_135054.jpg?dl=0
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2017, 16:38:44 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #130 : Tammikuu 13, 2017, 18:39:18 ip »

Väliputkesta irtoruosteet pois ja hyvä sinkkispray päälle.  Liitoksiin kuparitahna , niin seuraavalla kerralla purkaminen ja kasaaminen niin hauskaa että pitää tehdä pari kertaa ihan huvin vuoksi  ;D

mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #131 : Tammikuu 13, 2017, 20:44:08 ip »
Hyvältä näyttää. Osat jotka vaikuttavat ruostumattomalta teräkseltä eivät välttämättä ole sitä vaan ovat vain silattu ruostumattomalla aineella kuten välipönttö. Sen kun pitää puhtaana niin kestää pitkään. Malli- ja vuosimallikohtaisesti voi olla kokonaan rosteria, osittain rosteria tai kromattua terästä. Jälkimmäiset vaativat puhtaanapitoa juuri sieltä mistä on vaikeinta puhdistaa.

Jälkimmäisessä kuvassa (20170113_135054.jpg) näkyy myös pakoputken tiiviste. Se on kertakäyttöinen. Tässä pyörässä ei vuodolla ole suurta merkitystä mutta jos on lambda-mallin katalysaattoripakoputket niin tiiviste on erittäin tärkeässä roolissa.

Sisäpintojen puhdistuksiin liitoskohdissa on erinomainen väline porakoneeseen kiinnitettävä karhunkielirulla. Ulkopintoihin se ei ole kovin hyvä. Jättää pinnan mataksi. Sopiva koko on hiukan pienempi kun on puhdistettavan putken sisämitta.
http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Hiomatarvikkeet/Karhunkielituotteet/730/Karhunkielikaraliuskalaikat/2803
Yleensä riittää yksi pyöräytys jos ei ole ruostetta.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 15, 2017, 20:52:15 ip kirjoittanut motomatti »

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #132 : Tammikuu 15, 2017, 19:00:04 ip »
Oli lopen hyvä asia, että tuli purettua tuo pakoputkisto. Sen verran paljon oli liitoskohdissa likaa ja ruostetta. Nyt on kaikki liitospinnat hyvin puhdistettuna ja ilman ruostetta. Ensin ruoste pois hiomapaperilla. Käytin kromipintojen puhdistamiseen kromin puhdistusainetta (Biltema) ja se tepsikin hyvin likaan ja hapettumiin.  Ei tiedä mikä aineen tarkka koostumus, mutta hajun perusteella ammoniakintapaista siinä on.  Eritoten näyttää hapettumia tulevan sinne mikä on katselta piilossa. Eihän nuo enää ole uudenveroisia pinnoiltaan, mutta näillä nyt mennään. Kromipinnan vaurioita kun ei kotikonstein korjata. Liitosklemmarit ovat olleet erityisen kovilla ja ulkonäkö oli myös sen mukainen, nyt parempi. Teknisesti toki toimivat vielä.  

Lisää vielä muutamia kuvia:

Kuvassa ovat oikelta vasemmalle, alumiiniset ruiskun kopat, sitten rosterpeltejä ja lopen pakoputkisto, joka on kromattua rautaa. Eli hieman laajeni tämä kiiltävien osien puhdistusoperaatio:
https://www.dropbox.com/s/fjoh4rqgbe1jmq8/20170115_170815.jpg?dl=0

Välipönttö on pian sinkkimaalausta varten valmis. Tässä sitä ruostetta olikin eniten ja muutama kohta vaatii vielä rusteen poistoa:
https://www.dropbox.com/s/iu813kcz26lmpln/20170115_171141.jpg?dl=0

Kemikaalit puhdistus ja asennusta varten. Se kuparitahna löytyi Biltemasta (2,90 euroa) ja lisäksi matkaa lähti myös pakoputkiston asennustahnaa.
https://www.dropbox.com/s/p0mk1cc6z8vs249/20170115_171316.jpg?dl=0

Tämä jälkimmäinen ohjeen mukaan jämähtää kuumuudesta ja estää kiinniruostumisen. Molemmat siis kestävät yli 1000 asteen lämpötiloja. Onkohan kellään kokemusta vastaavasta tuotteesta?

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #133 : Tammikuu 22, 2017, 11:41:41 ap »
Nyt on Breavan osalta viimeiset säädöt valmiina ja odottelen sen satulan saapumista verhoilijalta jännityksellä, miten hyvin tekijä siinä onnistuu. Näitä moottori lähellä olevia muoviosia on muuttanut mustasta kiiltävän alumiinin värisiksi. Ajatuksena on lisätä "moottorin väristä massaa" visuaalisesti. Se moottorin edessä oleva "skuuppa" jäänee kuitenkin kokonaan pois tässä asteen verran nakummassa Breva -tulkinnassa. Eilisenä maalatut osat näkyy tuossa seuraavassa kuvassa:
https://www.dropbox.com/s/0vxfhpkel6ptfnd/20170121_163428.jpg?dl=0

Toinen arkinen syy oli noiden poskipakkojen maalaamiset se, että vanhoja teippejä irrottaessa toisestä lähti maali teipin mukana irti muoviin saakka. Miten sekin on mahdollista. Musta kiiltävän pinnan tekeminen virheettömästi lienee vaikeampi operaatio kuin tämä alumaali vaihtoehto.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #134 : Tammikuu 22, 2017, 16:42:59 ip »
Onko tuo samaa sävyä kuin moottori? Siinä teipissä on kerrankin ollut hyvä liima  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.