Kirjoittaja Aihe: Pikku Brevan näpräämistä  (Luettu 48515 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #75 : Joulukuu 23, 2016, 10:52:11 ap »
Tällä tavalla juteltiin Guzzitechissä V9:n perästä taannoin.



Lainaus
I've heard about 50% of some V9 dispatches have a rear end leak, the dealer orders new gaskets and bolts and usually it takes more than one visit to get it tight, but when it's done it's done, no more immediate technical issues. The rear end leak is not a simple gasket fitting problem, it has to do with the whole assembly not sitting properly together or bent/stretched bolts or something, someone suggested that dealers are expecting some callback next year. But again, it's a minor issue especially if you're ware of it, when taking a brand new V9 to a long trip, at least make sure you know what kind of oil the rear end takes and how to top it up if you don't want to go as far as actually buying and carrying the oil.

Mulla on tuota Liquimolya käytössä. Liukenee ihan kaatamalla peräöljyyn, eli ei tarvitse etukäteen sekoitella pullossa, kuten Molykotea. Nämä huollothan yleensä tehdään viileään vuoden aikaan, jolloin ainakin omassa tallissa öljykin pitää houkutella pullosta, saati sitten tuhti lisäaineistus.
Käytän samaa ainetta myös sorvin johteissa, kun se tarttuu hyvin liukupintoihin. Sorvini sijaitsee nimittäin samassa viileässä tallissa, joten pintaruoste on estettävä ajoittaisella voitelulla. Myös koiran juoksunaruhässäkän nivelöinti on voideltu ulkotiloissa tuolla..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #76 : Joulukuu 23, 2016, 11:36:17 ap »
Koitin löytää vastaavaa C. 1400 osastolta mutta ei tullut vastaan. Kotimaasta on raportoitu että yhdessä 1400 perässä on ollut öljyvuoto. Toistaiseksi. Korjaantuu tiivistepinnan hionnalla ja uudella tiivisteellä. Ei siis mikään iso remontti.

Itsellä on jokainen Guzzin perä vuotanut jossain vaiheessa. Osa tapaturmaisesti. (Asfaltinlaskussa käytetty linjalanka kiertyi takanapaan. Toisella kertaa laakerivika aiheutti vuodon.) Tai sitten ihan ilman mitään varoitusta tai vikaa. Tyypillinen vuodon aiheuttaja on öljynvaihto. Eri tyyppinen öljy mitä siihen asti on käytetty ei aina pysy sisällä. Palaaminen aiempaan laatuun on korjannut vaivan.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #77 : Joulukuu 23, 2016, 19:22:09 ip »
Myös toimettomuus aiheuttaa vuotoa, viime talvena NTX:n perävaihteesta alkoi valua öljyä vanteelle.
Vuoto korjautui kun työnsin pyörää puoli metriä eteenpäin. Ei ollut enempää tilaa.
Ei ole vuotanut sen jälkeen toistaiseksi.
NTX:n perään en ole enää laittanut lisäaineita ja kun molypurkki tyhjenee, joutuu myös LeMans pärjäämään ilman.
Sohc van Helmi.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #78 : Joulukuu 24, 2016, 10:41:18 ap »
Liguid molyn MoS2 maksaa motonetissä 40 euroa litra ja sitä myydään 300 ml erissä 11,90.

Tuo 300ml purkki on kyllä houkuttelevan edullista, mutta: Liqui Molyn valmistamia ja nimenomaan vaihteistoihin lisättäviä lisäaineita ei ole jostain syystä myynnissä Motonetissa. Tuo ko. purkki kuuluu moottoriöljyyn lisättävään tuotesarjaan. Liqui Moly valmistaa nimenomaan vaihteistoöljyyn lisättäviä lisäaineita 20, 50 ja 80ml tuubeissa, ja niitä on muistaakseni myynnissä ainakin Ad-varaosakaupoissa.
Tästä on ollut aiemminkin puhetta foorumilla ja jos entiset merkit paikkansa pitää, niin joku vastaa, että "samaa ainetta', mutta ainakin minä uskon ennemmin valmistajan tekstiin, mikä löytyy helposti Lique Molyn tuoteluettelosta.

Jouko

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #79 : Joulukuu 24, 2016, 12:17:56 ip »
Itse molybneenisulfidi on samaa matskua. Ero tulee viskositeetista ja liuottimen määrästä lisäaineessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #80 : Joulukuu 24, 2016, 12:40:05 ip »
Itse molybneenisulfidi on samaa matskua. Ero tulee viskositeetista ja liuottimen määrästä lisäaineessa.

Varmaankin näin. Moottorin ja perän lämpötilatkin on paljolti erilaiset, joten erilaisella viskositeetillä voi olla suurikin merkitys lisäaineen toimivuuteen ja erilaiseen öljyyn sopivuuteen/moottori/perä. Kaiketi valmistajat ovat tutkineet asian perinpohjin ja tietävät asiat parhaiten, eikä kuluttajan tarvitse miettiä sen kummemmin asiaa, lorauttaa vaan ohjeen mukaan oikeaa ainetta oikean määrän ja oikeaan paikkaan.

Jouko

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #81 : Joulukuu 24, 2016, 15:10:34 ip »
Tuli netistä etsittyä lisää tietoa Liqui Moly tuotteista. Asia on kuten "Jouko S" avasi, juuri vaihteistoihin ja perävaihteeseen tarkoitettua sopivaa tavaraa löytyy, mutta ei Motonetista. Itse asiassa löysin kaksikin tuotetta, josta toinen oli selkeästi MoS2 lisäaineella terästettyä ja toisesta, Gear Protect, (suomessa ainakin tarjolla oleva) josta en vielä löytänyt tarkkaa tietoa lisäaineesta.

Liqui Molyn kotisivulta selviää, että heillä on käytössä ainakin kahta mekaanista kulutusta vähentävää lisäainetta öljyihin lisättynä. Toinen on tuo MoS2 ja toinen jonkinlainen keraaminen ainesosa. Ei yhdessä sekoitettuna, vaan jompaa kumpaa. Suojaus on esitteiden mukaan kahdenlaista, mekaanista ja kemiallista, ilmeisesti korkeassa lämpötilassa tapahtuvaa, jos nyt oikein ymmärsin.

Jos ja kun näitä aineita käytetään myös teollisissa prosesseissa, on vaikea kuvitella niiden olevan jotain " vain kauppamiesten hölynpölyä". Sanallisesti, jos voisi yrittää lyhyesti referoida: mm. Vaihteistojen ja moottorin liikkuvien osien loppuviimeistelyn jäljiltä on toisiinsa osuvia, ei täysin sileitä pintoja, joita lisäaine tasoittaa tarkoituksella, että mekaaninen lastuaminen vähenee = kuluminen vähenee.   ;D

Voi noita Guzzin ohjeita, välillä kielletään lisäaineen käyttö, välillä palataan käyttöön, voi kyllä vaan ihmetellä. Kertoo vähän sinnepäin meiningistä ???.  Ylipäätänsä, jos kestävyyttä lisäävät vaikutukset ovat oikeasti näin hyvät, niin aika vaikeata perustella olla käyttämättä näitä tuotteita, jos haluaa pitää kalustosta hyvää huolta.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 24, 2016, 16:30:50 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #82 : Joulukuu 25, 2016, 19:19:55 ip »
mulla on semmonen itsepintainen mielikuva 80 luvulta tosta piikkiön pojilta että se pari senttilitraa lisäainetta perään laitettiin vaahtoamisen estämiseksi, täysin mahdollista että mielikuva on täysin väärä, semmonen on jääny mieleen, tallissa on niitä purkkeja niissä oli kai kanssa joku viiminen käyttöpäivä, tarttiskin mennä kattomaan mitä sieltä löytyy

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #83 : Joulukuu 26, 2016, 17:11:41 ip »
Tuli tapanin päivän kunniaksi laitettua pikku Breva tulille ja testattua miten kone käy uusien pakoputkien kanssa. Noin 5 minuutin koekäytöllä korva kuulolta kaikki tuntuu toimivan kuten ennenkin. Paitsi käyntiääni on, miten sen nyt sanoisi ilman pahempaa ylilyöntiä - öö -  "aika juhlallinen". Ihan sitä mitä pitääkin, aika matala, mutta ihan muuta kuin alkuperäinen. Alle satasen setti nuo sliparit. Tuosta on paljon iloa odotettavissa ;D. Pitää vaan nyt malttaa pari kuukautta, että pääsee testamaan sulalla tiellä :P.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #84 : Joulukuu 31, 2016, 19:30:45 ip »
Eilen tuli rakennettua rekisterikilven kiinnitys uudella tavalla uuteen paikkaan. Varastosta löytyi sopivan jämäkkää alumiinilattaa ja sitä sitten taivuttamaan. Rekisterikilven taustalevynä toimi alkuperäiset puretut osat, jotka tuli kiinnitettyä popniiteillä tuohon tukirakenteeseen. Ei tullut kalliiksi tuo viritys. Kiinnityskohta löytyi sopivasti pakoputken kiinnityspaikoista samoilla pulteilla. Kummallakin puolella alulattaa, on kumiset tiivisteet lisäämässä kitkaa. Tuli erittäin tukevan ja yksinkertainen rakenne ja kulmaa on helppo säätää:

Kuva etäältä:
https://www.dropbox.com/s/0ykm4wrpzpvley0/20161231_162144.jpg?dl=0

Kuva lähempää:
https://www.dropbox.com/s/83m1l17ims5ihn9/20161231_141001.jpg?dl=0

Kaikessa yksinkertaisuudessaan sopii aika hyvin tuohon paikkaan muun alumiinin värisen sekaan. Jotain kevennystä jytäkkään muotoon voisi tehdä, vaan ei ole soveltuvaa konekantaa ja menisi käsityökaluilla jälki rivoksi. Viimeistely tuli tehty 1000 hiomapaperilla. Vielä sitten lakka pintaan, kun on maalauskelejä.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #85 : Tammikuu 01, 2017, 16:40:19 ip »
Uuden vuoden kunniaksi tuli tehtyä Brevaan perushuoltoja:

1) Peräöljyjen vaihto ohjeilla ok muuten, mutta pulttien kiritysmomentteja ei ollut käytössä. Alumiiniset tiivistysprikat olivat pulttien kannoissa, ne laitoin takaisin.

2) Tulpat ok, kiristysmomentit ohjeen mukaan 20 Nm,

3) Vaihteiston öljynvaihtoa pitää nyt vielä pohtia. Käsillä olevissa ohjeissa ei asiaa käsitellä ja Calin ohjeisiin verrattuna paikat näyttää vähän erilaisilta. Kuvittelin löytäneeni täyttö, tarkastus ja tyhjennyskohdat, mutta pitää vielä varmistellan onko näin:
A = täyttö?
B = tarkistus?
C = tyhjennys?

Noissa kuvissa olen merkinnyt em. kohdat luonnossa:
A + B
https://www.dropbox.com/s/d3zozd5t0igq54v/20170101_155548%20%281%29.jpg?dl=0
C
https://www.dropbox.com/s/fed917v65bytiz9/20170101_160030%280%29.jpg?dl=0

Niin ja mikähän mahtaa olla noiden kiristymomentti?

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #86 : Tammikuu 01, 2017, 17:35:16 ip »
Tyhjennystulppa vaihteiston syvemmän alueen takana. Muistaakseni 17 mm kanta. Iso kuusiokoloproppu (10 mm kanta) on sekä täyttö- että tarkistusaukko. Vaihteiston päällä oleva on huohotin. Sitä ei normaalisti availla. Se pieni kuusiokoloruuvi ensiövetokotelossa ei kuulu avattaviin.

Suosittelisin hankkimaan räjäytyskuvat, huolto-ohjeet ja korjaamokäsikirjat. Niitä saa ilmaiseksi kopioitua tietokoneelle mm täältä: http://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm

Jos käyttää alumiini- tai kupariprikkoja tiivisteinä niin ne kannattaa uusia joka kerta. Usit-tiiviste on monikertakäyttöinen. Niitä on vakiona uudemmissa Guzzeissa joten vanhempiinikin ne käy. Kiristystiedot löytyvät kirjoista.

http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/750/Breva750IE_042003_Atel(GB).pdf
Kohdassa 2.1.4 on kiristystiukkuudet oleellisille osille. Tavalliset proput kiristetään normaalisti kiinni. Eikä sitten liian tiukkaan. Vaihteistoihin tai perävaihteisiin on purkamatta hankala korjata kierteitä.

Räjäytyskuvia: http://guzzitek.org/gb/pl_us_uk/750/Breva750IE_03PL(GB).pdf

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #87 : Tammikuu 02, 2017, 10:01:38 ap »
Juu, eipä tullut turhaa kysyttyä. Nollasta kun aloittaa, niin kaikki on uutta ensimmäisellä kerralla. Koittakaa kestää ;D
Kohdat A ja B selvillä. Siitä tyhjennyspropusta ei silmä tavoita oikein muuta kuin tuon edellisen viestin kuvan (C) mukaista tulppaa.

Vielä noista tiivisteprikoista. Varastossa on jonkin sortin lajitelma tiivisteprikkoja, jossa on kuparisia, pahvisia ja kumi/muovi sellaisia, mutta alumiinisia ei ole.
Soveltuuko näihin öljypuolen tiivistyksiin, joku muu noista kuin pyörässä olevat alumiiniprikat?
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #88 : Tammikuu 02, 2017, 11:02:27 ap »
Kuten aiemmin vastasin niin Usit-tiiviste on monikertakäyttöinen oikein käytettynä, alumiinitiiviste kerran - kaksi käytettävä eli kun se leviää niin tiivistysteho menetetään ja muokkautuessaan alumiini kovettuu sekä kuparitiiviste joka muokkautuessaan kovettuu myös ja siten kertakäyttöinen.

Tyhjennysproppu löytyy aina alimmasta kohtaa ja on kannaltaan 17 mm. Kuvassa juurikin kohde "C".
Laitoin linkin räjäytyskuviin ja sama tieto löytyy myös huolto-ohjeesta.

Kun vaihteistoa täytetään niin pyörä pitää olla pystyssä ja vaakasuorassa. Liikatäyttöä ei kannat tehdä sillä liika tulee pois.
Mainittakoon että perävaihdekin täytetään vaaka-asennossa ja sitä varten pitää koko pyörää nostaa takaosastaan niin että haarukka on vaaka-asennossa tai irrottaa perävaihde ja tehdä öljynvaihto työpöydällä. Samalla tulee katsottua muutkin oleelliset huoltoa kaipaavat osat vetojärjestelmän takapäästä.

Pahvisia tiivisteprikkoja olen joskus, paremman puutteessa, käyttänyt mutta silloin voi tapahtua hiljaista suotamista ja propun ympäristö voi muuttua öljyiseksi. Muovisia en laittaisi niiden lämmössä pehmenemisen vuoksi mutta teflontiivisteen voisi laittaa. Mutta miksi vaivautua kun Usit-tiivisteitä ja alumiinitiivisteitä saa useista kohteista. Hydrauliikkaliikkeet ovat hyvä hankintakohde.

Usitista sen verran että sitä ei saa pyörittää kierteeseen vaan on oltava sellaista kokoa että se mahtuu painamalla paikoilleen eikä ole väljä. Usit-tiiviste on teräsrunkoinen ja siinä on kaksinkertainen kumihuuli jotka tiivistävät tehokkaasti.

Täyttö/tarkistuspropussa (Iso kromattu kuusiokoloavaimella avattava) on tiivistetty O-renkaalla. Samalla reissulla kun käy hydrauliikka- tai tiivisteliikkeessä voi senkin uusia. Malli tai itse proppu tiivisteineen mukaan. O-rengastiiviste on, varauksin, monikertakäyttöinen. Kumitiivisteitä ei kannata ostaa varastoon niiden kovettumisen takia. Pidempi säilytys ilmatiiviisti pimeässä jos niitä on tullut hankituksi. Perävaihteen propuissa on samanlaisia tiivisteitä.

Rekisterikilven kannattimesta: kuvista ei näy toista kiinnityskohtaa eikä sivuttaistuentaa. Kilpi kun on telineessään niin se heiluu ja tärisee voimakkaasti ja voi olla että se irtoaa ja kiinnityksestään. Tarkasti ottaen kilven kiinnitys ei täytä asetusta kilven näkyvyydestä tuossa paikassa eikä siinä näy e-hyväksyttyä rekisterikilven valoa. Säästyt moitteilta kun muutat kiinnityksen lailliseksi sekä sakoilta kun laitat myös valon.

Tässä valolaitteiden ja kilvenkiinnityksen käytännön ohjeita lyhyesti ja selkokielellä: http://www.mmaf.fi/documents/Tekniikka-Valomaaraykset200802.pdf

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #89 : Tammikuu 02, 2017, 12:53:19 ip »
Vastaus lyhyesti, esittämääsi kysymykseen, kyllä kuparinen käy oikein hyvin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.