Kirjoittaja Aihe: Pikku Brevan näpräämistä  (Luettu 48469 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #60 : Marraskuu 22, 2016, 10:55:41 ap »
Noiden raitojen vetoon voisi kysellä myös hotrod-piireissä tuttua pinstripingia. Siihen löytyy osaavia harrastajia vaikka Overdrive.fi:n foorumilta. Tai vaikka keväällä Tampereen Hot Rod & Rock -showsta paikan päältä. Siellä ainakin on aina ollut osasto, jolla maalaavat livenä. Sieltä löytyy vähintään yhteystiedot.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #61 : Marraskuu 23, 2016, 20:23:19 ip »
Tässä on pari vuorokautta mennyt vakaakiitoa palkkaa tienatessa.  

Juu Jyväskylän Palokassa asutaan. Kiitos vaan teippausvinkeistä, kyllä noilla pitää ammattitekijä löytyä, joka sanoo mikä on mahdollista tai ei. Itse asiassa ei pitäisi muuten olla isompi juttu, mutta se pyöreä muoto ja 50 -100 mm leveä teippi? leveydessä on varmaa joku raja vs kaarevuus, mikä onnistuu, ilman jotain erityistä kutistemekanismia. Teippausideakin on selvillä. Toki on kiva kuulla ammattilaista, mitä kaikkea on tarjolla. Voi avartaa omaa näkemystä tässäkin. Toimenpide kohdistuu vaan etu- ja takalokasuojaan. Nekin saa purettua irti ja kulkee kätevästi kainalossa ;D. Tankki on vähän kysymysmerkki vielä, mutta ensi pitää kuulla mitä siitä sanotaan.

Jotenkin itse vierastan tässä maalaamista, joka on periaatteessa peruuttamatonta. Teipit kannattaa vaihtaa, ennen kuin ihan kuivuvat. Joku liuotin niistä muoveista haihtuu vuosien saatossa. Sentin palasina nyppimistä tuli harjoiteltua Bravan vanhojen teippien kanssa. Nekin vanhat jo repaleiset teipit yksikertaisuudessaan lokasuojan pinnoissa antoivat oikeaa ilmettä. Nyt vähän totiseen mustaan tulee väriä - MG:n kotimaata unohtamatta ;D  



 
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #62 : Marraskuu 23, 2016, 22:42:44 ip »
Ota osat kainaloon ja marssit teipparin juttusille. Selviää varmaan helpoiten.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #63 : Joulukuu 18, 2016, 17:25:54 ip »
Rojekti etenee pikkuhiljaa. Teippaukset on tehty (itse ;D). Materiaalia ja ohjeet tulivat Tarrapaikka.fi Vaasasta. Kuperalla pinnalla muoto onnistui vaimon hiustenkuivaajalla muovia pehmentämällä. Ei se ihan täydellinen ole, mutta saa nyt välttää. Tehostevärit tein vanneteipillä. Makunsa on kullakin. Jos värimaailma alkaa tuntuu liian yliampuvalta, niin eroon niistä pääsee helposti.

Ledivilkut on kytketty ja kaikki toimii kuten pitää. Bilteman vastukset ledeihin ovat aika isoja mölliköitä ja niitä joutuu piilottamaan rakenteisiin. Pienempiäkin näyttää olevan tarjolla. Satula on vielä pohjavärillä. Pitää odottaa plussakelejä, että pääsee maalaamaan ulkona. Olen päätynyt mustaan kumimaaliin, jota Tunturi-tt suositteli. Satulan toppaus on hahmolla ja koko viritys lähtee ensi viikolla topparille. Mustan värinen keinonahka on mielessä. Yksityiskohtana ja jippona satulassa tulee olemaan "selkänojaan" upotettava gruppon pinssi. Ei tuollaista satulaa pitäisi tulla montaa vastaan.

Ulkopuolisia pieniä muutoksia tulevat vielä olemaan, poskipakkojen, laturin kopan ja sylinterikannen mustien muoviosien maalaus alumiinin värisiksi, joka saa sitten vielä kirkkaan lakan päällensä. Kosmeettiset muutokset ovat sitten siinä. Perushuolto vielä päälle ja sitten odottamaan kevään ensiajoja. Rekisterinkilven paikka tulee olemaan vasemman takajousen takana, jossa on hyvin tilaa, kun pakoputket eivät sojota taivasta kohden. Ylipäätänsä olen aika tyytyväinen keventyneeseen muotoon. Perän muutokset vaativat uuden sisälokasuojan takapyörälle, jonka tein kumisesta auton tarvikelattimatosta leikkaamalla. Ei tullut kalliiksi (2,90 euroa) Motonetistä.

Tähän lisäsin vielä muutaman kuva nykytilanteesta:

https://www.dropbox.com/s/8jcjh1uushq5k31/20161216_190209.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/xk8yyijgsq6ov8d/20161218_163947.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/yus82pqd16dns7y/20161216_195742.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/7eqos2pal5reszy/20161218_163647.jpg?dl=0
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 19, 2016, 12:05:09 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #64 : Joulukuu 18, 2016, 18:42:27 ip »
Hyvältähän se näyttää!
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #65 : Joulukuu 18, 2016, 21:01:32 ip »
Mielenkiinnolla olen seurannut.
Raikkaan näköistä on tulossa.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #66 : Joulukuu 22, 2016, 17:00:08 ip »
Tässä on tullut tutkailtua guzzin huolto-ohjeita, myös tältä palstalta. Erikoinen juttu on tämä "Molykote type A", ihmeaine jota pitäisi laittaa peräöljyjen sekaan. Netistä sitä etsineenä, vesiperä on vastassa ollut järkevää tilauserää etsiessä. Sitten alkoi kiinnostaa mistä on oikein kyse. Samaa tavaraa käytetään saksalaisessa Liquid moly tuoteperheessä.

Wikipedia kertoo asiasta aika hyvin:
Molybdeenidisulfidi eli molybdeenisulfidi on molybdeeni- ja sulfidi-ionien muodostama epäorgaaninen ioniyhdiste. Luonnossa sitä tavataan molybdeenihohdemineraalina. Yhdistettä käytetään voiteluaineena ja katalyyttinä. Wikipedia
Kaava: MoS2, Tiheys: 5,06 g/cm³, Moolimassa: 160,07 g/mol, Sulamispiste: 1 185 °C.

Tämä on siis jonkinlainen luonnon mineraali, jota jalostetaan konepuolen öljyjen ja rasvojen lisäaineeksi aika isossa mittakaavassa eri tuotemerkeissä. Näin arkijärjen näkökulmasta taitaa olla Liquid molyn moottoriöljyn lisäaine, MoS2, "kokolailla samaa kuraa" mitä tuo Guzzin huoltohjeen molykote type A. Moottoriöljyn sekaan on ohjeellinen arvo kuivakytkimelle 3% ja märkä sellaiselle 2% mö sekaan. Guzzin peräöljyn sekaan alkuperäistä ihmeainetta laitetaan 6%. Äkkiseltään arvattuna voisi laittaa tätä korvaavaa ainetta alkupäisen tilalle? Tämän ihmeaineen luvataan moottoripuolella vähentävän kulumista 50%.  ::)
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #67 : Joulukuu 22, 2016, 17:33:20 ip »
Molykote "Dispersio A" öljyn lisäaineen saanti pienerinä on nykyisin melko rajoittunutta. Jotkut ovat sitä ostaneet isomassa pakkauksessa ja sellaisesta on peräisin oma Molykotenikin. Periaatteessa sillä voi tehdä pienen palkanlisän kun myy "omaan astiaan". Liquid Moly MoS2 lienee kokolailla samaa ainetta. Sitä olen lukenut joidenkin käyttäneen.

Aikanaan CARC-Guzzien omistajan käsikirjassa kiellettiin laittamasta mitään lisäainetta perävaihteeseen. Kohta tuli lisälehti käsikirjaan jossa nimenomaan käskettiin laittamaan Molykotea perävaihteeseen. Sitten tuli takaisinkutsu jossa kaikkiin siihen mennessä myytyihin pyöriin laitettiin uudet perävaihteet joissa oli Molykote sisällä.

California 1400 ohjekirjassa kielletään myös lisäaineen käyttö ehdottomasti. V7 II ja V9 -malleista en tiedä. Miten lienee?

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #68 : Joulukuu 22, 2016, 18:12:25 ip »
California 1400 ohjekirjassa kielletään myös lisäaineen käyttö ehdottomasti. V7 II ja V9 -malleista en tiedä. Miten lienee?

Hmm, olisko tuossa ainakin osasyy näiden mallien peräongelmiin?

Liquid molyn vastaavaa olen käyttänyt jonkun verran, on notkeamman/laihemman tuntuista kuin se "aito tavara" joten vähän suuremmllas annostuksella tullut käytettyä.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #69 : Joulukuu 22, 2016, 18:18:28 ip »
California 1400 ohjekirjassa kielletään myös lisäaineen käyttö ehdottomasti. V7 II ja V9 -malleista en tiedä. Miten lienee?

Hmm, olisko tuossa ainakin osasyy näiden mallien peräongelmiin?

Mitä mallia tarkoitat erityisesti?

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #70 : Joulukuu 22, 2016, 18:27:03 ip »
V9 ja 1400 suunnalta lähinnä huonoja kuullut, ei V7.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #71 : Joulukuu 22, 2016, 18:49:47 ip »
Alkoi kiinnostamaan onko ollut yleisimminkin probleemeja? Oljynvaihtoväli 1400 perän osalta on 60.000 km. Se on pitkä matka.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #72 : Joulukuu 22, 2016, 19:11:01 ip »
Olen ollut siinä luulossa, että V9:n perä on romuiltaan sama, kuin aiemmissa pikkulohkoissa. Ja haarukka olisi uusi?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #73 : Joulukuu 22, 2016, 19:14:50 ip »
Calin perän kestosta on ollut puolesta ja vastaan keskustelua Guzzitechin foorumilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #74 : Joulukuu 23, 2016, 09:55:06 ap »
Tässä käden ulottuvilla on 1 ltr pullo Motul SAE 80/90 vaihteistoöljyä, mikä sopii myös Calin peräöljyksi. Mineraaliöljy, jossa pullon tekstin mukaan on lisäaineena: " Reinforced with MoS2". Kyllä tämä asia on  käsittääkseni aikalailla taputeltu. "Samaa kuraa" laitetetaan jo valmiiksi öljyn sekaan, niin moottoriöljyihin, vaihteisto -ja peräöljyihin.

No sitten on toinen puteli Brevan perään tarkoitettua vaihteistoöljyä SAE 75W/140, joka on Lucasin synteettinen öljy. Reklaamin mukaan erityisesti V-Twin moottoreille. Siinäkin on lisäainetta, joka muotoillaan sanoilla: "with Synthetic Addtives, cools & guiets". Todennäköisesti joukossa on "samaa kuraa" vai onko muita yleisesti käytössä olevia voimasiirron kulumista vähentäviä lisäaineita?

Tuo MoS2 on aineen kemiallinen kaava eli se on silloin täysin idettistä tavaraa riippumatta valmistajasta. Aineen pitoisuus varmaan vaihtelee käyttötarkoituksen mukaan. Aine on nimenomaan öljyliukoista. Voiteluominaisuuksien lisäksi sen pitäisi vähentään kolinoita.
Niitähän Guzzissa piisaa ;D. Sinänsä asiassa jää vielä mietittämään, miksi tuollainen ihmeaine olisi sitten jossain yhteydessä kielletty? Voiko joku metallin pintakäsittely tms. olla syynä.

Jos sitä "oikeata molykote type A" tuotetta halutaan, pitäisi olla joku kimppa ostamaan 25 litran astia. Taisi hinta olla luokkaa 1.625 euroa.
65 euroa litra. Liguid molyn MoS2 maksaa motonetissä 40 euroa litra ja sitä myydään 300 ml erissä 11,90. Eli ei taida tulla kimppaa ;D.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.