Varmasti aiheellinen varoitus. Ei pidä tehdä sellaista mitä ei ymmärrä tai ei ole tarpeeksi tietoa.
En ole vielä "karttoja" RbW- pyörästäni imuroinut katseltaviksi. Sekin päivä koittaa ennen Vappua, oletan. Se tapahtuu 7SM-Readerilla joka minulla on jo ladattuna tietokoneelle. Lisäksi tarvitsen 1400-Euro3.XDF-tiedoston jolla avataan 7SM.bin-tiedosto luettavaksi ihmisjärjen ymmärtämässä muodossa tietokoneen näytölle. Tästä voimme olettaa että tiedostorakenteet ovat hyvin malli- päästönormi- ja vuosimalliriippuvaisia. Aiemmin oli vain kaksi tiedostopakettia esim. 5AM-moottorinohjaukselle. Yhdellä ja kahdella lambdalla. Nyt, 1400-osastolla, tiedostot ovat enemmän yksilökohtaisempia.
Tämän aamun tärkein homma oli kääntää alustavasti luonnokseksi 7SM-moottorinohjauksen .bin tiedoston lataamisohjelman, Writer, englanninkielinen, noin 20-osainen ohje suomeksi. Oikeinkirjoituksen ohella tarkastelin myös ohjeen loogisuutta.
Kun ohjeet on käännetty, testattu ja puhtaaksi kirjoitettu, myös muiltakin osin, tulevat ne näytille tännekin tulevien käyttäjien keskuuteen.
Samassa yhteydessä selvisi että kutakin ajomoodia voi säätää erikseen. Voi siis valita jonkin ajomoodin kokeilupohjaksi ja parilla muulla moodilla ajella normaalisti. Jos menee säädöt metsään tai vieläkin kauemmas harhaan niin ei jää ajot ajamatta.
Tuo epävirallisten karttojen teko ja niiden jakaminen on todennäköisesti riski. Minun puolestani moottorinohjaustiedostojen vaihto saisi olla vain merkkihuollon varassa ja muuta jotka haluaisivat jotain muuta, parempaakin, tekisivät sen itse omaan pyöräänsä.
Näinhän se ei kuitenkaan mene vaan joillekin tulee oikein hinku myydä niitä.
Breva 1100 eli 5AM-aikaan minulta pyydettiin "karttoja" ja haluttiin oikein maksaakin. Laitoin kuitenkin rajan siihen että joka ainoa joka minulta tai keltä tahansa muulta saa halutun kaltaisen moottorinohjaustiedoston asentaa sen itse omin kätösin pyöräänsä. Näin ainakin vastuukysymys ratkeaa.
Eivät ne välikaapelit paljoa maksa ja muu onkin kokolailla ilmaista. Tietokonekin lienee aika monella valmiina.