Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 202773 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 538
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #615 : Huhtikuu 02, 2018, 20:44:17 ip »
Eipä ole tullut tankin heilumista ihmeteltyä, mutta tosiaan, kyllähän se aika paljon heiluu jos heiluttaa. Turvallisuuden vuoksi mitään ei tarvitse tehdä, tuollaisia ne ovat (jos etupään tuenta on kunnossa). Omalla kohdalla menee löysästi paikalleen (kaikki muu sovittaminen siinä on hankalampaa, itse rungon kumit solahtavat tankin uriin kyllä).  Useastihan tuo tulee irrotettua, niin on ”paikat” paremmin käsillä.  Hankalinta kuuluu olevan näissä uudemmissa (V11) malleissa ne bensaletkujen ”pika” -liittimet ennen irrotusta (bensapaineet kannattaa käyttää pois ennen irrottamista, ks. video jos ei ole tuttu). Samalla uusi pa -suodatin sinne pumppumysteerioon tankin sisälle, ja letkujen & klemmareiden tarkastus (tarvittaessa uusinta).  Saksassa ovat jotkut tankit myös turvonneet.  Esim. niin, että clip-on tangot alkavat ottamaan ääriasennossaan tankkiin kiinni.

https://www.youtube.com/watch?v=4SYAS5xsUlo

V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 046
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #616 : Huhtikuu 02, 2018, 21:05:06 ip »
Lainaus
Tarkoitus olikin udella jotain, ei vahtoehtoisiafaktoja, tälle etanolissa olevan veden vaikutuksille.
Sama väite muovitankin turpoamisen syistä esiintyy laajemminkin maailman foorumeilla.
Vesi ei ole se syy vaan polttoaineen sisältämä etanoli. On vettä ollut ennekin muovitankissa minulla, eikä ole turvonnut.
Nykyään turpoaa, oli lisätty vettä taikka ei.

Ehkä ymmärrän näistä asioista hiukan enemmän kuin muut asiaan tutustuneet. Aika paljon näitä muoviasioita on tullut touhuttua. Tosin, nyt olen kohta ollut jo eläkkeellä 5 vuotta että ehkä tämäkin asia on sittemmin tulkittu uudelleen eikä vesi vaikuta mitään. Lukeehan Ohranjyvän katossakin että vesi vanhin voitehista, mutta miedoin.
Nailoni tykkää vedestä vaan niin kovin.

https://www.aikolon.fi/blogi/muovikoulun-kuukauden-muovi-nailon-pa6

Pekka

  • Viestejä: 2 103
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #617 : Huhtikuu 02, 2018, 21:19:31 ip »
Saksassa ovat jotkut tankit myös turvonneet.  Esim. niin, että clip-on tangot alkavat ottamaan ääriasennossaan tankkiin kiinni.

Jos veden vaikutus tankin muotoihin on näin selvä, myös selitys veden vaikutukseen on selvä.
Saksassa sataa aina, ainakin aina on satanut kun olen siitä läpi ajanut, usein koko ajan. En kuitenkaan muovitankkisella moottoripyörällä.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 380
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #618 : Huhtikuu 02, 2018, 21:43:10 ip »
Etanolissa oleva vesi aiheuttaa turpoamisen.

Kyllä vettä tarvitaan tankin turvottamiseen....

https://www.youtube.com/watch?v=8h7BOGlNO8E

Onkos crossien tankit samaa materiaalia? Eikös ne ole ihan ämpärimuovia?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #619 : Huhtikuu 04, 2018, 16:56:03 ip »
 
Eipä ole tullut tankin heilumista ihmeteltyä, mutta tosiaan, kyllähän se aika paljon heiluu jos heiluttaa. Turvallisuuden vuoksi mitään ei tarvitse tehdä, tuollaisia ne ovat (jos etupään tuenta on kunnossa). Omalla kohdalla menee löysästi paikalleen (kaikki muu sovittaminen siinä on hankalampaa, itse rungon kumit solahtavat tankin uriin kyllä).  Useastihan tuo tulee irrotettua, niin on ”paikat” paremmin käsillä.  Hankalinta 

Kyllä tässä taitaa olla kyse kuitenkin jonkinasteisesta suunnittelun "käpysestä". Tankki on sportpyörässä yksi kuljettajaa varten suunniteltu tukipiste siinä missä jalkatapit tai satula. Miltä tuntuisi, jos satula/jalkatapit liikkuisivat 3-5 milliä sivusuuntaan. Yleensä em. kaltaisella välyksellä on taipumus kasvattaa itseään ajan kuluessa. Joku kikka pitää keksiä, millä liike lakkaa.

On toinenkin puute tankissa: Tankin pystyleikkauspinta on kiilamainen (+ liukas) kartio joka levenee alaspäin ja mitä tapahtuu, kun polvilla ottaa tukiotetta tankista - noste vähentää painoa jalkatapeilta - ei hyvä. Liukkauden saa, ja olenkin jo korjannut silikonipintaisella tiplu-kalvolla tankin kupeisiin. Pyörän suunnittelussa on varmaan ollut muita asioita mielessä kuin intensiivisen ajotuntuman vaatimat optimiratkaisut tältä osin. Ehkä on vähän pilkun viilaamista, mutta sekin voi olla sallittua ;D.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 380
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #620 : Huhtikuu 04, 2018, 17:50:17 ip »
Hanki suosiolla Stomp Grippiä tankin kupeisiin. Ote on varma joka säällä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 538
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #621 : Toukokuu 27, 2018, 13:17:54 ip »
Lainaus
Guzzidiag @Work

Erikseen tahdon mielihyvällä mainita, että tällä huoltoliikkeellä:
Moto-Imatra
p. 0400-582 217
motoimatra@kymp.net
On virallisten moottorinohjausjärjestelmään kytkeytyvien työkalujen (nykyinen P.A.D.S. ja vanhempio Navigator), joilla viralliset työt tehdään, lisäksi GuzziDiag -Tools -ohjelmat ja kaapelit. Tarkoittaa siis sitä, että aina voidaan ensin lukea nykyiset tiedot (kartat) visusti talteen, ennen kuin lyödään P.A.D.S. kiinni.  Jos vaikkaa tehtaan uusin kartta on syystä tai toisesta (kuten olemme saaneet lukea) huonompi, voidaan vanha (luettu ja tallennettu) kartta palauttaa GuzziDiag -työkaluilla. Tehtaan virallisilla välineillä ei voida päivittää "nykyistä vanhempaa" karttaa moottorinohjausjärjestelmään.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 29, 2019, 14:29:46 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 538
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #622 : Kesäkuu 22, 2018, 20:21:30 ip »
Tämän ketjun teemaan sopivaa - miksi juuri Guzzien kohdalla optimoitavaa riittää, tekstiä Wildguzzi -palstalta ("Meinof"):

http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=87791.150

"
AFR is but one of the influencers of performance, rideability and economy. Ignition timing goes hand in hand with AFR, but the effect is MUCH more difficult to measure (with the means at our disposal).

I studied mechanical engineering and wrote my thesis in 1985/86 at the research center of the German TUEV, the subject being the development of the ECE R40/47 standard, which was the mother of motorcycle specific pollution legislation. We had 20 motorcycle to measure and compare, a huge lab with gas and particle measuring equipment which took more than 2h every morning to warm up and calibrate, plus constant re-calibration. All of the measurements were done with the motorcycles on a dyno and the drivers (me and another student) following a detailed time/speed profile. Which was supposed to cover the majority of driving patterns. And that's how motorcycles and cars are still tested today. I started working in the IT industry immediately after receiving my degree.

Legislation doesn't dictate AFR, it dictates pollution limits. And the methods to achieve this are selected by OEMs as they see fit and are capable of.

BMW has hundreds of engineers working on motorcycle electronics and adapting the results of thousands of engineers working for the ECU manufacturers. Most likely Guzzi, in the 90's, had the single engineer they had call an acquaintance a Marelli and ask him, do you have a cheap ECU suitable for a V-twin. Which they had, for Ducati. And threw in a day or two of adapting it to the pecularities of a Guzzi engine. The result of which we are driving. And I don't see many improvements since then.
"
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 035
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #623 : Maaliskuu 18, 2019, 18:03:59 ip »
Ajatuksena olisi kokeilla vähentää etanolikäyttöä varten tehtyä lisärikastusta 32:sta vaikkapa 23:een esim moottorin 60 -> 120 lämpöasteiden välillä.
Onkos kellään tietoa paljonko rikastaa tai laihentaa "engine temp" kartalle tehdyn yhden lukuarvon muutos (esim.prosenteissa) ?

motomatti

  • Viestejä: 13 046
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #624 : Maaliskuu 18, 2019, 23:17:02 ip »
Käytin toista järjestelmää sillä tein etanolimuutoksen California T3:een ja moottorinohjauksena yhdistelmä MegaSquirt/Ignitech. Kieltämättä korkeassa lämpötilassa 95 - 120 etanoli palaa kirkkaasti näkymättömällä liekillä mutta tehontuotto kyllä putoaa jos seos on laiha.
Tästä on nyt vuosia aikaa ja hommaa sekoittaa vielä se että pyörässäni on ahdin joka tuottaa kohtuullisen lineaaristi ahtopainetta että puristus on riittävää isommillakin kierroksilla. Ainakin pakokäyrät muuttuivat sinisiksi aika pian.
Vaivaa helpottaakseni ostin Megaan 50 dollarin lisäosan (ohjelmistolisän) johon voi laittaa lambdatargetit koko ruiskutusalueelle ja vielä seurata miten järjestelmä säätää ajon aikana automaattisesti joka kohdan. Paitsi ihan huipputehot. Sinne laitoin olestusarvoja sillä en uskaltanut muun liikenteen seassa ajaa niin kovaa että ruiskutuskartan yläkulmaankin tulisi automaattisesti oikeat arvot.

Täytyykin hakea vanha säätökone tallin perukoilta ja katsoa mitä oli missäkin ruudussa. MS:n ja GD:n erot eivät ole ylittämättömiä. Jopa karttoja on ristisiitetty. Lähinnä skaalausongelma.

Noin pikasäätönä, muuttamatta, oikeaoppisesti, kartan arvoja muuttaisikin GuzziDiagilla taulukossa lämpötilalukemia. Se on huijausta, ehkä karkeaa, mutta tuo nopean tuloksen.

Alkoholipyöräni on nyt ollut yli kolme vuotta levossa ja ikänsä vuoksi tarvitsee ainakin uudet männänrenkaat ja kansityön. Ehkä uudet venttiilitkin. 80-luvun jälkeen on tullut paljon matkaa ja ahtimellakin kiusattu.

Tässä on ollut taukoa kun ei ole ollut verstasta. Vaan nyt on. http://www.motomatti.fi/2019/03/verstaalla-laiteasennuksia.html
Tosin alkoproggis taitaa siirtyä kun on yksi erittäin mielenkiintoinen pyöränrakennus alullaan. Lupasin tehdä tilaustyönä eli kerrankin ei tarvitse itse maksaa. Toki työ on halpaa. On eläkeläiselläkin jotain ajankulua.

ALi

  • Viestejä: 1 035
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #625 : Maaliskuu 24, 2019, 16:01:50 ip »
Onkos kellään tietoa paljonko rikastaa tai laihentaa "engine temp" kartalle tehdyn yhden lukuarvon muutos (esim.prosenteissa) ?
Vastaan tähän itselleni, että "engine temp correction" taulukon arvo lienee suoraan pa-syöttöön muutosta prosenteissa. Näin ainakin Ducatia koskevan opastuksen (videolinkki) mukaan (kohdasta 25.40 min). Oletus, että koskisi myös 15RC ecua vaikka videon infotekstissä mainitaan vain P7, P8 ja 16M ecut.

E85:lle tehtyä 32% lisärikastusta vähennettäessä 24%:iin uudella kartalla siis -6% korjaus ( 100 + 32 = 132 x 0,94 = 124,08 ). Kylmänä kun toimii hyvin ja ajattelin laihennusta testata lämpimälle moottorille.

Taustalla tässä on outo ja itselleni selittämätön huomio kokeiltuani eri lisäruiskutus % karttoja (v.2015). Vaikutti sille, että kulutus lisääntyi aina juuri kartalle (+20, +25, +30, +35 %) asetetun lisäyksen mukaan. Teoriassahan näin ei pitäisi olla, koska lambda on käytössä ja seoksen pitäisi säätyä automaattisesti jäännöshapen mukaan 98% ajasta. Kulutushavaintoni oli kyllä epätarkka, koska en ole tuosta pitäyt kirjaa ja siltikin tankkauksissa tulisi ja tulee parin-kolmen desin heittoja aina tankin täyttöasteen mukaan. Jos kulutus pienenee ja tankillisella pääsee pidemmälle ilman merkittävää perstuntuman muutosta, niin kokeilu mielestäni kannattaa.

ALi

  • Viestejä: 1 035
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #626 : Toukokuu 07, 2019, 12:58:20 ip »
Nyt on muutamia tankillisia tullut ajeltua tuollaisella E85-eko kartalla, jossa vähensin syöttöä (+32 -> +24 vrt bensa) kuumalle koneelle (liitekuva).
Kokemukset on ihan positiiviset ja ainoana miinuksena tuli täyskaasu kiihdytyksessä laihalle menevä seos -> ei nyi, mutta laiskottaa.
Normaalissa sekalaisessa ajossa ei kulussa ja toiminnassa ole paljonkaan havaittavissa ns. prstuntumalla. Rikkaammalla seoksella käynti/työntö/tuuppaus oli ehkä hiukan pehmeämpää, mutta käyntiääni on edelleen putkesta tullessa bensiiniä matalampi.
Polttoaineen kulutuksessa on ollut muutosta alaspäin karkeiden ja summittaisten taskulaskin tankkaus-mittausten mukaan. Bensalla vei n. 4,2 litraa / 100 km. 32% kartalla 5,5 - 5,7. Tällä "Eko kartalla" tankatessa 5,25 - 5,35 eli pientä pihistystä tuntuisi olevan.
edit lisäys: Käyttöturvallisuudesta sen verran, että moottoritieajossa Eko kartta antaa 720-840mV Lambda arvona yli 24 asteen kahva-asennolla ja yli 4700 r/min, jolloin closed-loop pois päältä ja seos säätyy pohjakartan mukaan. Vauhtia mittarissa ollut tuolloin 110-135 km/h. Ei siis mene laihalla vaan ihan hyvällä keski-rikkaalla seos-suhteella.
Katsellaan ja testaillaan nyt jonkin aikaa jos jotain uutta ilmenee.

Ei ollut muuten talven yli (5 kk) seistyään viileässä tallissa vettä E85 tankissa pisaraakaan ja liemi oli aivan kirkasta.
Tyhjäsin tankin astiaan - totesin tilanteen - laitoin takaisin tankkiin ja ajelin sen sitten poies hyvillä mielin.

ps. Liitteenä E85 kartat ZIP pakettina (eli lataa koneelle ja muuta/nimeä uudelleen tiedostopääte .zip ksi !).
Klikkaamalla pdf:ää se ei aukea, on vain hämäystä, kun foorumi ei antanut laittaa zippiä.

EDIT LISÄYS 11.6.2019 ! : Ei toiminut hyvin viime päivien kovilla helteillä tuo E85 "eco" kartta, vaan tuli lievää nykimistä ja teho heikkeni kaupunkiliikenteessä. Tulkitsin karkeaa käyntiä niin, että laihempi seos palaa nopeammin (moottori myös kuumenee liiaksi/turhaan) ja siirsin sytytystä myöhemmälle. Aiemman 5 asteen lisäennakosta 2 asteeseen. Muutaman päivän koeajon perusteella tämä muutos on onnistunut ja kulkukin aiempaa pehmeämpää. Päivitin myös tässä olevan liite "pdf"n eli zip:n eco-kartan 2 asteiseen.
Koekäyttö jatkuu ja kirjailen taas jos uutta ilmenee.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 11, 2019, 00:50:18 ap kirjoittanut ALi »

norppa

  • Viestejä: 1
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #627 : Kesäkuu 28, 2019, 11:12:06 ap »
Sattuisiko keneltäkään löytymään 1200 8V Grison karttaa? Talliin tuli tuollanen 2008-mallinen, jossa perusoireena laihalla käynti/nykiminen. Ajettu n. 15t ja vahva veikkaus että originaalilla kartalla. Käytin venttiilikoneistot auki, eikä ainakaan vielä näkyny kulumista nokissa. Tässähän tietysti on tappinostimet (flat tappet), eli Beetle ei enää tarjoa karttoja näihin. Rullakoneistoa en siis vielä ala omakustanteisesti vaihtamaan, vaan tarkastan syksyllä tilanteen uudestaan ja pyydän sitten tehtaalta asennussarjaa jos tarve vaatii.

Parempi kartta tähän siis hakusessa, tuntuu ettei näitä saa rahallakaan mistään. :D Eli löytyisikö sinulta, tai tiedätkö mistä voisi etsiä? Kyseessä orkkispyörä orkkisputkella. Kiitti jo etukäteen. :)

ALi

  • Viestejä: 1 035
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #628 : Kesäkuu 28, 2019, 12:27:35 ip »
Sattuisiko keneltäkään löytymään 1200 8V Grison karttaa? Talliin tuli tuollanen 2008-mallinen, jossa perusoireena laihalla käynti/nykiminen.
Ei pitäisi olla "perusoiretta". Huolellisen venttiilien- ja imubalanssien säädön pitäisi poistaa nuo vaivat.  Parempia karttoja ei palstalta valitettavasti löytynyt, mutta toivottavasti joltain palstalaiselta.
Itse, jos haluaisin helposti sekä yksinkertaisesti parantaa kulkua, niin lataisin läppärille oman pyörän kartan, lisäisin siihen koko alueelle pa-syöttöä 3-5% ja kirjottaisin sen takaisin pyörään.
95E10:n 10% etanoliosuus sinällään kaipaisi 3% lisäystä pa-syöttöön. Kunnossa/hyvissä säädöissä oleva kone toki tekee tuon lisäyksen itseoppimisen kautta.
Jos tekee uuden kartan, niin alkuperäinen kannattaa silti säilyttää hyvässä tallessa vielä erikseen.
ps. moottorin oppimat säädöt voi nollata irroittamalla akunkengän riittävän pitkäksi ajaksi (+30min ?) vaikka yön yli tai suoraan guzziDiag ohjelmalla.

Ikkala

  • Viestejä: 1 813
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #629 : Kesäkuu 28, 2019, 12:48:48 ip »
Sattuisiko keneltäkään löytymään 1200 8V Grison karttaa?

Kolmenlaista tehdaskarttaa löytyy ja jotain noita ulkolaisten räpellyksiä. 2229_GRS8V68_Griso.bin  niistä taitaa paras olla. Laita sähöpostia sami.ikkala ät kotikone.fi jos haluat tuon.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125