Nyt on muutamia tankillisia tullut ajeltua tuollaisella E85-eko kartalla, jossa vähensin syöttöä (+32 -> +24 vrt bensa) kuumalle koneelle (liitekuva).
Kokemukset on ihan positiiviset ja ainoana miinuksena tuli täyskaasu kiihdytyksessä laihalle menevä seos -> ei nyi, mutta laiskottaa.
Normaalissa sekalaisessa ajossa ei kulussa ja toiminnassa ole paljonkaan havaittavissa ns. prstuntumalla. Rikkaammalla seoksella käynti/työntö/tuuppaus oli ehkä hiukan pehmeämpää, mutta käyntiääni on edelleen putkesta tullessa bensiiniä matalampi.
Polttoaineen kulutuksessa on ollut muutosta alaspäin karkeiden ja summittaisten taskulaskin tankkaus-mittausten mukaan. Bensalla vei n. 4,2 litraa / 100 km. 32% kartalla 5,5 - 5,7. Tällä "Eko kartalla" tankatessa 5,25 - 5,35 eli pientä pihistystä tuntuisi olevan.
edit lisäys: Käyttöturvallisuudesta sen verran, että moottoritieajossa Eko kartta antaa 720-840mV Lambda arvona yli 24 asteen kahva-asennolla ja yli 4700 r/min, jolloin closed-loop pois päältä ja seos säätyy pohjakartan mukaan. Vauhtia mittarissa ollut tuolloin 110-135 km/h. Ei siis mene laihalla vaan ihan hyvällä keski-rikkaalla seos-suhteella.
Katsellaan ja testaillaan nyt jonkin aikaa jos jotain uutta ilmenee.
Ei ollut muuten talven yli (5 kk) seistyään viileässä tallissa vettä E85 tankissa pisaraakaan ja liemi oli aivan kirkasta.
Tyhjäsin tankin astiaan - totesin tilanteen - laitoin takaisin tankkiin ja ajelin sen sitten poies hyvillä mielin.
ps. Liitteenä E85 kartat ZIP pakettina (eli lataa koneelle ja muuta/nimeä uudelleen tiedostopääte .zip ksi !).
Klikkaamalla pdf:ää se ei aukea, on vain hämäystä, kun foorumi ei antanut laittaa zippiä.
EDIT LISÄYS 11.6.2019 ! : Ei toiminut hyvin viime päivien kovilla helteillä tuo E85 "eco" kartta, vaan tuli lievää nykimistä ja teho heikkeni kaupunkiliikenteessä. Tulkitsin karkeaa käyntiä niin, että laihempi seos palaa nopeammin (moottori myös kuumenee liiaksi/turhaan) ja siirsin sytytystä myöhemmälle. Aiemman 5 asteen lisäennakosta 2 asteeseen. Muutaman päivän koeajon perusteella tämä muutos on onnistunut ja kulkukin aiempaa pehmeämpää. Päivitin myös tässä olevan liite "pdf"n eli zip:n eco-kartan 2 asteiseen.
Koekäyttö jatkuu ja kirjailen taas jos uutta ilmenee.