Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 289668 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #585 : Maaliskuu 21, 2018, 08:54:56 ap »
No niin tuota... :-X.

Siteeraan tässä Aprilia palstalla kirjoittaneen "Gabro Racing" -pajan omistajan tekstiä.


Suurin ongelma on Ride By Wire.  Nyt kun 7SM ecuun voidaan kirjoittaa tietoa, tilanne muuttuu.  Loppukäyttäjä voi näprätä RBW -kartan kanssa – mikä voi olla vakavan vaarallista, koska ei ole mitään keinoa tunnistaa eroa alkuperäisen tehtaan kartan ja jonkun ääliön näpelöimän kartan välillä.  Pahinta on, jos kartat kulkevat käyttäjältä toiselle: miten voit olla varma, onko saamasi kartta todella alkuperäinen ja luotettava, vai modifioitu?  Kun kartat alkavat liikkua, ”joka jätkä” haluaa tehdä siihen oman osuutensa. Vanhempien ecujen kohdalla saattoi tehdä vain moottorille ”mekaanista” vahinkoa hölmöillessään, mutta RBW ei ole leikin asia, sitä ei ole syytä muuttaa ilman että on perillä asioista.  Jopa ammatikseen karttoja tekevät ovat sotkeneet pahasti tämän asian kanssa.

Tämä tulee johtamaan siihen että karttojen kehitys pysähtyy.  Kaikilla on lopulta perus race-map pyörässään, joltain virittäjältä kopioitu kartta tai ”foorumikaverin parkkipaikalla virittämä kartta”.  Kuka voi taata, että kun jonkun asiansa osaavan virittäjän kartta saavuttaa loppukäyttäjän, tämä ei tee siihen itse muutoksia ja laita sitä edelleen kiertoon?


Toisaalta autojen "lastuttaminen" on suurta teollisuutta ja kovasti käytössä...samat vaarat.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 22, 2018, 00:07:33 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #586 : Maaliskuu 21, 2018, 12:55:24 ip »
Varmasti aiheellinen varoitus. Ei pidä tehdä sellaista mitä ei ymmärrä tai ei ole tarpeeksi tietoa.

En ole vielä "karttoja" RbW- pyörästäni imuroinut katseltaviksi. Sekin päivä koittaa ennen Vappua, oletan. Se tapahtuu 7SM-Readerilla joka minulla on jo ladattuna tietokoneelle. Lisäksi tarvitsen 1400-Euro3.XDF-tiedoston jolla avataan 7SM.bin-tiedosto luettavaksi ihmisjärjen ymmärtämässä muodossa tietokoneen näytölle. Tästä voimme olettaa että tiedostorakenteet ovat hyvin malli- päästönormi- ja vuosimalliriippuvaisia. Aiemmin oli vain kaksi tiedostopakettia esim. 5AM-moottorinohjaukselle. Yhdellä ja kahdella lambdalla. Nyt, 1400-osastolla, tiedostot ovat enemmän yksilökohtaisempia.

Tämän aamun tärkein homma oli kääntää alustavasti luonnokseksi 7SM-moottorinohjauksen .bin tiedoston lataamisohjelman, Writer, englanninkielinen, noin 20-osainen ohje suomeksi. Oikeinkirjoituksen ohella tarkastelin myös ohjeen loogisuutta.

Kun ohjeet on käännetty, testattu ja puhtaaksi kirjoitettu, myös muiltakin osin, tulevat ne näytille tännekin tulevien käyttäjien keskuuteen.

Samassa yhteydessä selvisi että kutakin ajomoodia voi säätää erikseen. Voi siis valita jonkin ajomoodin kokeilupohjaksi ja parilla muulla moodilla ajella normaalisti. Jos menee säädöt metsään tai vieläkin kauemmas harhaan niin ei jää ajot ajamatta.

Tuo epävirallisten karttojen teko ja niiden jakaminen on todennäköisesti riski. Minun puolestani moottorinohjaustiedostojen vaihto saisi olla vain merkkihuollon varassa ja muuta jotka haluaisivat jotain muuta, parempaakin, tekisivät sen itse omaan pyöräänsä.

Näinhän se ei kuitenkaan mene vaan joillekin tulee oikein hinku myydä niitä.
Breva 1100 eli 5AM-aikaan minulta pyydettiin "karttoja" ja haluttiin oikein maksaakin. Laitoin kuitenkin rajan siihen että joka ainoa joka minulta tai keltä tahansa muulta saa halutun kaltaisen moottorinohjaustiedoston asentaa sen itse omin kätösin pyöräänsä. Näin ainakin vastuukysymys ratkeaa.

Eivät ne välikaapelit paljoa maksa ja muu onkin kokolailla ilmaista. Tietokonekin lienee aika monella valmiina.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #587 : Maaliskuu 21, 2018, 13:48:42 ip »
Tuo rbw-säätö on kyllä vaarallinen laatikko avattavaksi. Se on alunperin tehtaalla kuitenkin sovitettu moottorille sopivaksi ja loogiseksi. Joku kuitenkin haluaa kaasun suoraksi, eli samaksi kuin kaasukahvan kääntö. Tai jopa lisätä oman progression. Ei välttämättä ole toimiva paketti. Saattaa aiheuttaa epäloogista käytöstä ja voi helposti kuvitella, miten lähtee jossain ääritilanteessa räpylästä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #588 : Maaliskuu 21, 2018, 19:56:19 ip »
Tuo rbw-säätö on kyllä vaarallinen laatikko avattavaksi. Se on alunperin tehtaalla kuitenkin sovitettu moottorille sopivaksi ja loogiseksi. Joku kuitenkin haluaa kaasun suoraksi, eli samaksi kuin kaasukahvan kääntö. Tai jopa lisätä oman progression. Ei välttämättä ole toimiva paketti. Saattaa aiheuttaa epäloogista käytöstä ja voi helposti kuvitella, miten lähtee jossain ääritilanteessa räpylästä.

Juurikin niin. Ilman tietoa ei kannata kovin paljon säveltää.
Käsistä lähtemistä voi kyllä säätää hieman laittamalla luistoneston päälle. Ei se silti metsään ajoa tyystin estä. Maailmalla on jo liikkeellä 1400-malleihin moottorinohjaustiedostoja. Sellaisen kun saisi käsiinsä niin ei tarvitsisi imuroida tiedostoa omasta pyörästä. Omaani tiedosto on HW100-tyyppiä. Euro3, nääs. Saisi sitten tehdä siitä silppua harjotellessa.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #589 : Maaliskuu 21, 2018, 20:26:21 ip »
1400 ja sen säätämisestä.

1400-sarja kuluttaa paljon bensiiniä tuottaakseen vähän päästöjä. Suurella polttoainemäärällä tuotetaan varsin vähän tehoa.
Voi kuullostaa oudolta mutta olen jo asian todistanut kahdella tavalla ja saanut vahvistusta myös muilta asiaa tutkineilta.

Oma pyöräni on tässä sarjassa pienikulutuksinen. Syynä se että olen, koskematta mihinkään tiedostoihin, muokannut pyörän ulkoisia rakenteita ja järjestelmiä siihen suuntaan että moottorinohjaus luulee että moottori käy kuumana sekä että moottori oikeasti käy kuumana.

Kuumana käymisellä tarkoitan sitä että moottori saavuttaa normaalin käyntilämpötilansa viileässäkin säässä eikä rikastukset ole toiminnassa. Oli ikävä huomata että alle 20asteen lämpötilassa on "ryyppy" päällä kaiken aikaa. Tarkoittaa että moottoriöljyn lämpötila on vain noin 80 astetta tai sen alle. Tämän opin jo 5AM-järjestelmän aikana. Siihen tein samoja muutoksia. 5AM on kuitenkin jo alunperin kuluttajaystävällisempi kulutuksen suhteen. Mutta sai sitäkin parannettua.

Olen aiemmin esittänyt jo näkemykseni ja sen eteen tehdyt yksinkertaiset muutostyöt joilla olen pudottanut kulutusta noin 1,5 litraa per 100km.

Ennen kuin alkaa muokata suurella innolla moottorinohjauksen "karttoja" niin kannattaisi tehdä alta pois mainitsemani muutokset. Siten tiedostojen muokkaamisesta saa paremman lopputuloksen kun pyörän "rauta" on vastaanottavaisempi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #590 : Maaliskuu 21, 2018, 21:54:37 ip »
Kaikilla ei vaan välttämättä ole tavoitteena pienin mahdollinen polttoaineenkulutus.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #591 : Maaliskuu 21, 2018, 22:54:56 ip »
Lainaus
Kaikilla ei vaan välttämättä ole tavoitteena pienin mahdollinen polttoaineenkulutus.
Enpä ole koskaan kuullut matkamotoristin sanovat että on se kiva kun pyörä syö paljon bensaa.
Pieni kulutus sopii paremmin meille persaukisille matkantekijöille.

Lainaus
Tuo rbw-säätö on kyllä vaarallinen laatikko avattavaksi. Se on alunperin tehtaalla kuitenkin sovitettu moottorille sopivaksi ja loogiseksi. Joku kuitenkin haluaa kaasun suoraksi, eli samaksi kuin kaasukahvan kääntö.

Itse ajattelin lähteä siitä että vertailen sade-asetuksen ja sport-asetuksen, joka on turha 1400-mallissa, eroja RbW-osastolla. Voin tehdä sitä kahdella samanlaisella tietokoneella yhtä aikaa niin pysyy homma paremmin hanskassa. Sport eli Veloce asetusta voi siten käyttää testipohjana ja mahdollisesti ihan fyysiseen kokeiluun myöhemmin.

Pyrin säätämään nykyistä tarpeettoman rikasta seosta (Joka ruokkii vain katalysaattoria että se pysyisi kuumana ja tekisi päästöistä puhtaampia.) laihemmalle ja siihen hyvän kaasuun vastaamisen. On täysin turvallista säätää virtuaalisesti ja vasta kun voi olla varma että systeemissä on jokin järki voi koittaa käytännössä miten etenee. No kunhan nyt ensin näkisi edes koko systeemin avattuna tietokoneelle. Epäilenpä että siellä on lukuisia parametripuita katseltaviksi ja ihmeteltäviksi ennen kuin edes karttoja pääsee katselemaan.

Kehitystyötä tehdään pitkin maailmaa. Euroopassa, Australiassa ja USAssa. Ja hieman täällä pohjoisessakin.

Sen jo tiedän että California 1400:een ei polttoaineen syötön lisääminen lisää tehoa vaan seoksen laihentaminen. Imukotelosta kumikurkut irti ja äänenvaimentajat avarammiksi. Yksi tai kaksi laajakaistalambdaa pitää lisätä systeemiin. Olen jo tilannut sopivat ja isommat äänenvaimentimet ilman katalysaattoria. Voi olla etten saa niitä ihan alkukesästä.

Vakiovaimentimista olisi helppo ottaa katalysaattorit irti rikkomatta mitään. Mutta ei raaskisi ehjiä putkia särkeä eivätkä ne varmaan virtaisikaan ihan parhaiten.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #592 : Maaliskuu 21, 2018, 23:00:40 ip »
RBW & Guzzi (7SM):
"
Kuljettaja ei määrää tiettyä kaasuläpän avautumiskulmaa (vrt. ei RBW ecut ja suora yhteys kaasukahvasta kaasuläppään), vaan pyytää tiettyä vääntöä kampiakselille.
Kuljettajan kaasukahvaan kohdistama mekaaninen kääntöliike on siksi muutettava sähköiseksi signaaliksi, mikä puolestaan tuottaa halutun väännön kampiakselille sen jälkeen, kun tämä signaali on prosessoitu moottorinohjausjärjestelmässä. Haluttu vääntö ("target torque") tuotetaan muuttamalla seuraavia parametreja:
- kaasuläpän asento (α) - [°]
- ruiskutusaika (Ti) – [msec]
- sytytysennakko (ß) – [°]
Tähän moottorinohjausjärjestelmä käyttää karttaa nimeltä "torque request map", joka määrittelee halutun "target torque:n" reaaliaikaisesti suhteessa:
- moottorin kierroslukuun (n) – [rpm]
- kaasukahvan asentoon
- käytössä olevaan vaihteeseen
"
Ja sehän on taidettu lukea jo useammasta paikasta että kahdella suurimmalla vaihteella ei voi dynottaa, koska niillä menoa on tehtaan toimesta rajoitettu. Olen ollut ymmärtävinäni että tuo toimi tehdään juurikin tällä torque request map:illa.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 22, 2018, 13:48:45 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #593 : Maaliskuu 22, 2018, 08:42:05 ap »
Lainaus
Ja sehän on taidettu lukea jo useammasta paikasta että kahdella suurimmalla vaihteella ei voi dynottaa, koska niillä menoa on tehtaan toimesta rajoitettu. Olen ollut ymmärtävinäni että tuo toimi tehdään juurikin tällä torque request map:illa.
Joo, nelonen on hyvä ohitusvaihde mutta kierrokset loppuvat kesken juuri kun olisi kivaa. Toki ei viitosvaihdekaan ihan lapanen ole.

Pääasiassa matka-ajo on kuitenkin tasaista viitosella tai kuutosella lupsuttelua. Riippuu ajonopeudesta. Alkuperäisvälityksella kuutonen on vain moottoritievaihde meidän nopeuksillamme.
Tihennettyäni välityssuhdetta kuutosen saa jo 100 km/h vauhdista päälle. Mutta siitä ohitukseen lähteminen vaihtamatta on varsin rauhallinen toimenpide tai sitten pitää ajaa ylinopeutta.

Epäilen että myös alakierrosten vääntöä on käpälöity. Vasta 3000 kierroksen kohdalla alkaa tapahtumaan kunnolla. Jos tuppea kääntää nurin niin ykkösellä ja kakkosella tulee hiihaa-fiilis tehon siirtyessä tiehen melko napakasti. Kolmosella mennään jo liian kovaa ja saman tien voi polkaista kahdesti ja siirtyä viitosella matkavauhtiin. Kuutosta sitten kun pääsee avoimille teille.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #594 : Maaliskuu 23, 2018, 18:21:31 ip »
Jonkun verran näitten ecujen säätöjen kanssa nyt tullut pelattua guzzin ja harrikan kanssa ja alkaa tuntua että nuo autotunerit on ainut tie onneen. Tai ainakin helpoin, laiska kun olen pohjimmiltaan.

Siniseen harrikseen on tullut muutosta viime kesään verraten vähän isommat pytyt, eri nokat, putket, ilmanputsari jne. Viime kesäisellä ruisku/sytkäkartalla käynti oli aika hirveetä... Vartin käytin tallissa autotune päällä ja muutama klikki tietokoneella niin johan käy siististi ja ääni on pehmeä kun mikäkin. Kun ajokelit alkaa niin tuneri päälle ja loppukartta on valmis. Jos vastaavia säätöjä alkaisi seosmittarin kanssa tehdä niin pitkälle syksyyn mentäisiin ennenkuin oltaisiin samassa.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #595 : Maaliskuu 23, 2018, 18:54:19 ip »
Jonkun verran näitten ecujen säätöjen kanssa nyt tullut pelattua guzzin ja harrikan kanssa ja alkaa tuntua että nuo autotunerit on ainut tie onneen. Tai ainakin helpoin, laiska kun olen pohjimmiltaan.

Siniseen harrikseen on tullut muutosta viime kesään verraten vähän isommat pytyt, eri nokat, putket, ilmanputsari jne. Viime kesäisellä ruisku/sytkäkartalla käynti oli aika hirveetä... Vartin käytin tallissa autotune päällä ja muutama klikki tietokoneella niin johan käy siististi ja ääni on pehmeä kun mikäkin. Kun ajokelit alkaa niin tuneri päälle ja loppukartta on valmis. Jos vastaavia säätöjä alkaisi seosmittarin kanssa tehdä niin pitkälle syksyyn mentäisiin ennenkuin oltaisiin samassa.

Onhan se köppäistä tehdä homma GuzziDiagin lisäohjelmilla palikka kerrallaan. Mutta kokemuksen pohjalta voi kertoa että niinkin onnistuu. Aikaa pitää olla. Useamman kuukauden käytin 5AM:n kanssa miniläppäri matkassa. Loggerista on apua.
Itse olen käyttänyt autotunea muissa käyttöjärjestestelmissä ja saanut varsin hyvin pohjat valmiiksi. Jää siinä vielä hienosäädettävääkin.

Vaihtoehdoksi jää siis käyttää rahaa lisäkkeeseen jota voi komentaa autotune-ohjelmalla. Kaikissa käyttöjärjestelmissä ei ole mahdollista mahdollista käyttää niihin kuuluvaa autotunea ilmaiseksi. Itse maksoin sellaisesta 50 dollaria. Erinomaisesti ohjelma ottaa haltuun homman. Ei penkitystä, ei tallisäätöä, vain ajoa. Haitaksi voi kertoa sen että pitää ajaa kaikki mahdolliset ajotavat- ja nopeudet läpi että homma olisi kokonaisuudessa kunnossa. Se ei pelkässä penkityksessä onnistu. Mutta perustoiminnollakin saa ihan toimivan laitteen jos ei halua hifistellä.

Mainittakoon että Guzzien moottorinohjauksiin sellaista ei ole saatavissa. Olisi kyllä kiva jos joku nörtti sellaisen tekisi.

Mutta fyysisen lisälaitteen saa. Sillä voi sen sitten autotunella hoitaa kaikki kohdalleen. Tai ainakin melkein.....

Onneksi oma pyörä kulkee erittäin nätisti nykyisillä säädöillä eikä puhdistakaan ole puutetta. Eikä paljon vie bensaa. Enää.

Silti ajattelin opetella homman 7SM-systeemin kanssa. Voi olla että ei onnistu, voi olla että jotain tapahtuukin. Joka tapauksessa minulla on aikaa runsaasti ja yhteiskunta maksaa kulut.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #596 : Maaliskuu 23, 2018, 19:52:11 ip »
Jonkun verran näitten ecujen säätöjen kanssa nyt tullut pelattua guzzin ja harrikan kanssa ja alkaa tuntua että nuo autotunerit on ainut tie onneen. Tai ainakin helpoin, laiska kun olen pohjimmiltaan.

Siniseen harrikseen on tullut muutosta viime kesään verraten vähän isommat pytyt, eri nokat, putket, ilmanputsari jne. Viime kesäisellä ruisku/sytkäkartalla käynti oli aika hirveetä... Vartin käytin tallissa autotune päällä ja muutama klikki tietokoneella niin johan käy siististi ja ääni on pehmeä kun mikäkin. Kun ajokelit alkaa niin tuneri päälle ja loppukartta on valmis. Jos vastaavia säätöjä alkaisi seosmittarin kanssa tehdä niin pitkälle syksyyn mentäisiin ennenkuin oltaisiin samassa.

Mikä Mokkula sulla on HD:ssä? Se Screaming Eagle? Muokkaako se sytynkin kohdilleen?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 23, 2018, 22:21:59 ip kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #597 : Maaliskuu 23, 2018, 20:14:56 ip »
 Dynojetin power vision + target tune: http://www.dynojet.com/powervision/powervision-product-info.aspx  
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #598 : Maaliskuu 23, 2018, 22:27:58 ip »
On muuten hieno peli!
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #599 : Maaliskuu 24, 2018, 14:55:33 ip »
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää