Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 287225 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #600 : Maaliskuu 27, 2018, 20:22:01 ip »
Lainaus
Tuotahan saattaisi jo ymmärtää
Mutta 15M/15RC ecuun sopiva PC III USB -Power Commander on mielestäni sellainen, että siihen ei saa näitä "auto learning" -tyyppisiä lisäominaisuuksia ostettua.  Vasta seuraavan sukupolven 5AM on sellainen että lisänikaleet saa.

Lainaus
Onhan se köppäistä tehdä homma GuzziDiagin lisäohjelmilla palikka kerrallaan
Ja tuntuu homman "helppo, tekninen osa" 7SM ecun kohdalla vaan mutkistuvan (.bin -tiedoston saattaminen ecuun ja ecun saattaminen normaaliin toimintatilaan).  Itse .bin -tiedoston  muuttaminenhan se on se "vaikea", osaamista vaativa osa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 01, 2018, 20:18:48 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #601 : Maaliskuu 27, 2018, 20:27:17 ip »
Ei saa juu, ominaisuus tuli vasta PC5:en. Kolmoseen saa kyllä multihubin, mihin voi liittää jos mitä lisätarviketta. Sellainen on kyllä itsellä vähän kummitellut ostoslistalla..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #603 : Huhtikuu 01, 2018, 17:44:26 ip »
Vihdoin pystyin paikantamaan V11 LM:in Rapid Bike ohjausmokkulan - tallessa on. Se löytyi tankin alta, runkopalkin etuosan päältä. Näköyhteyden siihen saa kunnolla vain tankkia hieman irrottamalla.  Laitteen tuntomerkit on selvillä ja myös ohjauksen liitännät paikantuivat, kiitos Piikkiöstä saatujen ohjeiden. "Korkatun ilmanputsarin" osalta tuli myös huojentava tieto, että se on täysin OK näille Mistralin pakoputkille. Jos haluaa originaaliputket paikalleen, niin sitten on kuulemma eri asia tältäkin osin. Tästä näyttää tulevan moottorin ohjauksen osalta semi-ennallistaminen ;D. Kun kevät vähän etenee, suunta kohti Piikkiötä.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #604 : Huhtikuu 01, 2018, 20:24:40 ip »
Lainaus
Rapid Bike boxi sopisi olemaan runkoputken päällä tankin alla
;D
Lainaus
Korkatun ilmanputsarin - -  OK näille Mistralin pakoputkille
Taitaa tulla hyvä... Äänimaailma on tietty edelleen imuäänien osalta sitten omansa lainen.
V11 - it defines you.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #605 : Huhtikuu 01, 2018, 20:36:29 ip »
Oppi ja ikä kaikki, eihän suomalainen usko ennen kuin omin silmin näkee (mot) ;D.

V11 Tankin kiinnitys on ihme heppoinen, kiikkerä. Tankki kallistelee polvien välissä - onko 2-piste kiinnitys/tuenta tosiaan ominaisuus?
Jotain tuolle pitäisi tehdä.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #606 : Huhtikuu 01, 2018, 21:53:48 ip »
Kolmesta kohtaa on tankki kiinni rungossa: edessä kaksi kumikannaketta ja takana yksi kumikannake jonka läpi kulkee pultti. Aivan kuin omassannikin spine-runkoisessa vaikka onkin hieman eri mallia. Tein vertailua räjäytyskuvien suhteen.

Itse en ole huomannut että erityisesti hemppuisi. Olisiko kumit perstuneet tai kovettuneet niin että eivät enää tue? Takapään kiinnityksessä on kaksi aluslaattaa, laipallinen väliholkki, kumirinkula ja pultti. Etupäässä on kaksi tapin nokkaan tökättyä pyöreää kumia. Yleensä olen joutunut laittamaan fairya tai vastaavaa että olen saanut tankin painettua paikoilleen.

Toki niiden kumien tarkoitus on joustaa hieman. Muutenhan kumeja siellä ei olisi. Takapää ei ainakaan sivuttain anna periksi.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #607 : Huhtikuu 01, 2018, 22:45:56 ip »
Liitteen kuvan perusteella etupään pitäisi olla aika tukevasti kiinni noilla kahdella leualla:

https://www.dropbox.com/s/vbofskbbtr4z9q6/Screenshot_20180401-223039.jpg?dl=0

Takapää on kyllä asianmukaisesti kiinni kuvatulla tavalla.
Joku häslinki tässä kyllä on. Tankki liikkuu alareunastaan parin sormen painalluksellakin.
Pian tuo irroitetaan ja joku selvyys tähänkin tulee.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #608 : Huhtikuu 02, 2018, 10:01:12 ap »
Ne muoviset leuat tarttuvat varsin tiukasti kumiosaan nro 9 joka on kiinni osilla 10 ja 11. Kuvassa esitetty vain rungon oikean puolen osat. Vasemmalla samat palikat.

On olemassa varsin yleinen selitys sille miksi tankki ei ole tiukka kiinnityksiinsä: tankki on turvonnut. Ongelma on yleinen vanhemmissa muovitankeissa mikäli käyttää etanolipitoista polttoainetta. Etanolissa oleva vesi aiheuttaa turpoamisen.

Hätä ei ole suuri mikäli maalaus on pysynyt ehyenä sillä tankki vetäytyy takaisin liki alkuperäisiä mittojaan mikäli se jätetään tyhjänä kaikki aukot auki  kuivumaan lämpimään muutamaksi kuukaudeksi. Lyhyempikin aika saattaa auttaa.

Kukaan ei ole tainnut mitata tankin muodonmuutosta. Nyt olisi tilaisuus mitata kiinnityskohtien väli ennen ja jälkeen. Onhan tässä vielä reilu kuukausi ajokauden alkuun.

Aiheesta on ollut keskustelua joitakin vuosia sitten mutta tähän hätään en löytänyt kyseistä keskusteluketjua.

kvlm

  • Viestejä: 377
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #609 : Huhtikuu 02, 2018, 15:31:50 ip »
Kyllä se tankki sellainen hiukan vempula on , -ei se sieltä mihkään irtoa. Tankki ottaa alareunoilta tukea ilmansuodinkotelosta (sivupaneleista) mikä ajan kanssa syö materiaalia tankin reunoilta (molemmat kovaa muovia)--> olen laittanut tuplaprikat alapuolelle -nostanut siis tankkia hiukan. Näin sai ohutta kumilevyä rakoon tilkkeeksi/pehmikkeeksi.

Tankkien turpoaminen ollut varsinkin (ainoastaan?) amerikkalaisten ongelma. Jos P-ainesuotimen vaihtaa kannattaa pumppu laittaa heti takaisin paikalleen -jollain amerikan kuskeilla ollut vaikeuksia saada pumpun ruuveja takaisin kun tankki "levinnyt". Kuukausien kuivatus palauttanut alkuperäisen muodon.

-KG-

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #610 : Huhtikuu 02, 2018, 18:02:48 ip »
Muilla merkeillä tiedän ongelmia olleen Euroopassa. Mm Englannissa. Oli Ducatilla myös Suomessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #611 : Huhtikuu 02, 2018, 18:26:41 ip »
Lainaus
Tankkien turpoaminen ollut varsinkin (ainoastaan?) amerikkalaisten ongelma.
Valitettavasti näin ei ole. On osunut sekä omalle kohdalle että tiedän uudelleen maalatuista 90-luvun ja hieman sen jälkeisistäkin tankeista jotka ovat maalattu uudelleen myyjän osittaisella kustannuksella.
Lähinnä 90-luvulla käytettiin tankeissa muovimateriaaleja jotka eivät kestä vettä. Etanolia syytettiin mutta se ei sinänsä ollut ongelma mutta etanolin sitoma vesi oli. (Joojoo, etanoli sisältää aina vähän vettä mutta niin vähän että se ei saa venymistä aikaiseksi. Mutta etanoliin myöhemmin sitoutunut vesi sen sijaan alkaa vaikuttamaan.) Kun pitää tankin aina täynnä niin ilmiö ei paljoa vaikuta. Nykyisin polttoaineessa on jo melkoisesti etanolia mutta ei niin paljon kuin P-Amerikassa aikoinaan. (Paitsi RE85:ssa)

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #612 : Huhtikuu 02, 2018, 20:08:54 ip »
Etanolissa oleva vesi aiheuttaa turpoamisen.

Kyllä vettä tarvitaan tankin turvottamiseen....

https://www.youtube.com/watch?v=8h7BOGlNO8E
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #613 : Huhtikuu 02, 2018, 20:29:33 ip »
Tuo ei liene se reaktio joka oikeasti tankin venyttää. Mutta kiva kikka. Tosin katsoin vain ensimmäiset viisi sekuntia alkutekstien jälkeen.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #614 : Huhtikuu 02, 2018, 20:41:03 ip »
Tarkoitus olikin udella jotain, ei vahtoehtoisiafaktoja, tälle etanolissa olevan veden vaikutuksille.
Sama väite muovitankin turpoamisen syistä esiintyy laajemminkin maailman foorumeilla.
Vesi ei ole se syy vaan polttoaineen sisältämä etanoli. On vettä ollut ennekin muovitankissa minulla, eikä ole turvonnut.
Nykyään turpoaa, oli lisätty vettä taikka ei.

Tässä jotain tietoa veden vaikutuksesta polyamideihin, mitä muovitankit todennäköisesti ovat.
http://www.valuatlas.fi/tietomat/docs/plastics_PA_FI.pdf

Jos vesi on turvottava tekijä, ei taida pitää paikkansa se tieto, että tuulettaminen korkki avoinna tyhjää tankkia palauttaisi sen ennalleen.
Imeytyyhän sitä ilmassa olevaa kosteutta vastaavasti tankin seinämiin.

Sohc van Helmi.