Nyt ollaan jo aika kaukana topicin otsikosta
Jo vain, mutta kun moottorinohjausjärjestelmää, johon oli puututtu, oli ymmärtääkseni tarkoitus ehken ennallistaa, tähän on sidoksissa myös muun järjestelmän ennallistaminen (koko imuilmakotelo itsessään ja sen osuus osana huohotusjärjestelmää).
Varovainen pitää olla
Aina joskus on noussut esille se, että hyvinkin vanhat moottorinohjausjärjestelmät (vaikka sellaiset joiden käyttö loppui jo 1990 -luvun lopulla), taitavat osata jos vaikka mitä - mutta Guzzin kohdalla monikaan toiminto ei ole ollut käytössä. Olen ajatellut että "ei nyt sentään". Mutta aina kun asioista perille pääsevät tahot saavat jotain selville, nämä löydökset tuntuvat vahvistavan tuota arvelua, että kyllä siellä on hirmuisesti tavaraa, josta ei tiedetä. Paljon laitteen kehittäjän kannalta ihan "varmuuden vuoksi" tai "vastaisuuden varalle". Kun ecu:n koodia luetaan ja sitä analysoidaan, nähdään nyt käytettävissä olevilla ohjelmistoilla ("Guzzidiag -Tools" + TunerPro) se, mitä käytettävissä oleva XFD -tiedosto tietää. Ja se käsitys vaan lisääntyy, että se ei tiedä paljoakaan siitä, mitä siellä ecun koodissa lymyää. Toki tietää kaiken oleellisimman (sytytyshetkistä, ruiskutusajoista, korjaustaulukoista jne.).
Meinolf Saksassa, väsymätön "reverse engineering" -miehemme, selvitti ensin 15M ecun syvempää sielunelämää ja nyt on työn alla 5AM, joka vaikuttaa CAN Bus -asioineen olevan toiselta planeetalta. Hienoa yhteistyötä on syntynyt uteliaiden ja osaavien välillä (USA-Australia-Puola-Saksa-Hollanti-UK) ja uusia asioita selviää kaiken aikaa.
Taas sopii arvelu: "taivas varjele, mitä sieltä vielä tulee"... ei ihme että koodin kirjoittaminen 7SM ecuun on koetettu monin keinoin estää, Pandoran lippaan kantta ei liene syytä liikaa raotella

. Mutta esim. se joidenkin Carc/5AM Guzzien tyhjäkäynnin outo käyttäytyminen (korkeat kierrokset) mikä on liitetty ilmamäärää säätävän askelmoottorin toimintaan, alkaa ehkä selvitä, sieltä ohjelmasta. Se ilmeisesti nostaa tyhjäkäyntikierroslukua, kun erinäiset ehdot täyttyvät. Mutta tätä varten on pitänyt kasata "toimiva yksikkö" (5AM ecu + mittaristo) ja tutkia ohjelmakoodia erinäisillä apuohjelmilla. Juuri tässä näiden eri puolilla maailmaa sijaitsevien asiasta harrastusmielessä kiinnostuneiden tahojen yhteistoiminta on ollut välttämätöntä.
http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=93758.msg1505023#msg1505023Marellin koodaajat toimivat "tapojen mukaisesti": Aprilian 5AM koodiin on ujutettu teksti: "Sono Una Ducati", Guzzin 5AM mittaripaneeliin lähtee merkkijono "Streetfighter", kun virrat käännetään päälle

.