Kaasuläpän asennon tunnistin TPS on tosiaan hankala diagnosoitava
Tuolla aikaisemmin olin merkannut muistiin myös tällaista: "GuzziDiagin näyttöön kaasuläpät – näytti hyvältä. Vaihto diagramminäyttöön + kaasuläpät hitaasti auki: kuvaajassa näkyi kaksi vikakohtaa."
Tuolla saa näkyviin pätkimisen ja totaalisen toimimattomuuden, siihen oivallinen testi.
Ei vain kerro sitä jos ulostulojännitteessä on vaikkapa 0,2V suuruinen virhe. Sekin aiheuttaa moottorin
käyntiin selvän ongelman. Jos arvaus ei osu heti TPS ongelmaan, menee tikkuja kynsien alle.
Voi sen säädettävänkin TPS:n irrottaa. Pitää vain merkata muistiin joku jännitelukema/asteet mikä
ei irrotuksen ja mittauksen aikana muutu. Läppä kiinni ja/tai joutokäyntiasento.
Näköjään yksi henkilö lisää joka tutkii tai on tutkinut aihepiiriä perusteita myöden.
Potentiometrejä mittaillessa tulee ohessa tietoa joka ei välttämättä sillä hetkellä ole oleellista vaikka myöhemmin sillä voi olla merkitystä.
Perimmäinen tavoite, tällä kertaa mittaillessa, on että olisi tarkoitus löytää halpa kaasuläpän asentopotentiometri joka voisi korvata kalliin alkuperäisosan. Tuo mittaamani TPS Motonetin hyllystä oli tällä kertaa katsottavana. Haasteellinen tapaus: kiertosuunta väärä, kapea jännitetoimialue ja painottuu vahvasti astekulman muutoksen puolelle. Lisävastuksella "kiusaamalla" se lähestyy tavoitearvoja.
Kiertosuunnan voi muuttaa kytkentää muuttamalla. Silti sen jousikuorma on väärän kätinen. Nämä asiat voi sietää.
Jos kyseinen TPS laitettaisiin sinällään korvaamaan alkuperäistä niin edellä mainittujen poikkeusten lisäksi pitäisi sytytys, ruiskutus ja lisärikastuskartat muuttaa skaalukseltaan ihan toisiksi. Vastusta käyttäen (ehkä noin 1000 ohmia, liitekuvassa aiemmassa viestissä käytetty vain 600 ohmin lisävastusta) muutettavaa ei olisikaan enää niin paljon. Oltaisiin jo lähellä alkuperäisen jännitejakaumaa. Puuttuu vain mutka "käyrästä" eli painottuminen jännitteestä astepuolelle lopun kiertomatkaa.
Sieltä mistä lainasin ko TPS:n mitattavaksi se on tehnyt hommansa erittäin hyvin: antaa signaalinsa sytytykselle ennakokarttaa varten ja ruiskutukselle ruiskutuskarttaa varten. Järjestelmän nimi ja toiminta on vain hieman erilaista. Kyseisessä moottorinohjauksessa karttojen skaalaus on vain hetken homma eikä suuritöinen kuten esimerkiksi 15M ECUn tapauksessa. Mutta tehtävissä kyllä.
Mahdollisesti jatkan etsintää sopivammalla sähköisillä ominaisuuksilla varustetun TPS:n suhteen. Kaupassa noita kuitenkin on ja varsin monenlaatuisia. Kauppias ei vain tiedä yhtään mitään niiden sähköisistä ominaisuuksista joten ostamisen ja kokeilemisen kautta homma tulee kovin kalliiksi.
Pitäisi tietää pyörimissuunta, kiinnitystapa (kiinteä vai säädettävä), sähköiset ominaisuudet, akselin muoto: X, D vai jokin muu. Nyt tarvittaisiin muotoa X, myötäpäivään, ruuvikiinnitys jossa säätö, painotus jännitteen kulmamuutoksen puolelle ja mielellään epälineaarinen.
Hakuammunnalla kaupan tiskillä tuskin kovin hyvin onnistuu....