Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 289665 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #570 : Maaliskuu 18, 2018, 18:17:03 ip »
Lainaus
Minkä kokoinen ja muotoinen se Rapid Biken lisäboxi pitäisi olla, puhutaanko muutamista senteistä vai isommasta?
Pari suvea sitten olin sellaista irrottelmassa mutta eipä tainnut ulkonäkö jäädä mieleen. Olikohan tupakka-askin kokoinen. Niitä on erinäköisiä riippuen mallista ja valmistusajankohdasta. Googlesta voi RapidBike hakusanalla etsin kuvia ja tietoa laitteista. Kuvahaulla löyty erilaisia kuvia uudemmista ja vanhoista malleista. Uskoakseni vanhemmat mallit olivat standardirasiaan koottuja.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #571 : Maaliskuu 18, 2018, 21:10:46 ip »
Tankin alla oleva tila on suurempi katilla varustetuissa malleissa, koska polttoainepumppu ja -suodatin on integroitu tankin sisään.  Vanhemmissa malleissa nämä ovat suurikokoisina molemmat ”tankin alla”, runkoputken molemmin puolin (päällä/alla, kumpi päällä/alla, riippuu valmistusajankohdasta).   Tämän puoleen Rapid Bike boxi sopisi olemaan runkoputken päällä tankin alla, jos johdot riittävät.  Yhtään en tiedä kulkevatko vain ruiskusuuttimien johdot tuon boxin läpi vai jotain muutakin.  Tarvitseehan se virtaa toimiakseen jne.

Vastaavaa työtä (kuin Rapid Bike) tekevän Power Commanderin muistan hyvin: se kytketään johtosarjan ja ecun väliin, ihan ”plug and play”.  Tämä kytkentätapa selviää kun irrotat ne neljä ruuvia, joilla ecu on kiinni, liitin ja osa johtosarjaa nousee mukana.  Liitin irtoaa helposti.  Alkuperäistilassa ecussa kiinni oleva liitin vie johtosarjaan, mitään ei ole välissä.

Tankin alla olevat liittimet?  Silloin kun V11 mallissa puretaan imuilmakotelo täysin pois ja tilalla ovat vain nuo ”tötteröt”, katoaa myös imuilman lämpötila-anturin kiinnityspaikka. Se on pitänyt improvisoida johonkin.  Voisin kuvitella, että siellä on myös johtosarjaan kuuluvia ”jäänteitä”, jotka eivät ole enää käytössä, kuuluvatkin siis olla irrallaan.  Muinoin oli kaikenlaista tavaraa, joka kaipasi erillistä omaa johtoa (sähkötoiminen bensahana, bensavalon anturi).

Kun alkuperäinen imuilmakotelon kansiosa on purettu pois, sellainen olisi sitten hankittava. Imukärsien päissä on joidenkin karsastamat melko vankat kumimutkat.  Muutamaan kertaan olen tuonut esille saksalaisen harrastajan Meinolf:in mietteet.  Hänen mittauksiensa mukaan (perustuvat molemmissa alkukäyrissä oleviin laajakaistalambdoihin) täysin alkuperäinen imupuoli toimii hyvin V11 mallissa.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #572 : Maaliskuu 18, 2018, 21:40:40 ip »
Noista imukärsien kumijatkeista oli Centaurossa sellainen kiusa että kun ajeli kuumana päivänä hiljalleen, esimerkiksi ruuhkassa ja sitten tarjosi runsaasti tehopyyntöä koneelle niin 7500 kierroksen kohdalla laulu loppui. Kun vauhti hiljeni niin taas meni hyvin. Luulin että bensan saannissa oli vikaa ja vaihdoin polttoainesuodattimen mutta ei auttanut. Seuraavaan kertaan meni kauan ja olin ajanut radallakin ilman ongelmaa. Syyksi kuitenkin selvisivät nuo kumit. Ne kun lämmössä pehmenivät niin menivät imun voimasta luttuun. Otin pois. Törinä hieman lisääntyi. Nyt ne ovat jälleen paikoillaan imuilmakotelossa mutta kotelo on varaston hyllyllä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #573 : Maaliskuu 19, 2018, 09:34:26 ap »
Lainaus
lämmössä pehmenivät niin menivät imun voimasta luttuun
Apropos, tosiaan, jos koko imuilmakotelo on nyt täysin tiessään, on täytynyt imuliman lämpötilanmittauksen lisäksi myös huohotusjärjestelmän ilmayhde runkoputkesta imuilmakoteloon järjestää toisella tavalla. Lisää ennallistettavaa (tuossa ylemmässä "Filtro Aria" kuvassa Pos. 16).  Tämä kuva nyt puheena olevaa vanhemmasta mallista (bensapumppu, ja suodatin), mutta kertoo muuten V11 tankinalus-sielunelämästä.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2018, 19:36:19 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #574 : Maaliskuu 19, 2018, 09:56:18 ap »
Taitavat Calin tapaan olla kovaa muovia ne kärsät?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #575 : Maaliskuu 19, 2018, 10:47:16 ap »
Lainaus
kovaa muovia ne kärsät
Ei kun V11 kohdalla Pos. 15 osat ovat kumia, ihan letkuklemmareilla kiinni (Pos.5).
Lainaus
Öljysumu ei konaisuudessaan "lauhdu" huohotusjärjestelmässä vaan se poltetaan pois palotilassa polttoaine-ilmaseoksen kanssa
Tämän toteutus siis näissä "pod" -ilmatötterö -versioissa...  Mahtaa tulla letku (Pos 11 tuolla melko paljon ylempänä) johonkin lisättyyn pikkupurkkiin, josta ilma katoaa atmosfääriin (ei moottooriin imuilman mukaan) ja öljy kerääntyy kuppiin, joka menee huoltomielessä sitten joskus aina nurin.

Arvelen että tuo kuvan mukainen punainen osuus on puheena olevassa V11 yksilössä edelleen originaalia, mutta sitten tuo "poltetaan palotilassa" -osuus (ei näy tässä kuvassa, vaan ylempänä Pos 16) lienee muutettu.  Mikä lie tuo (alempana olevan kuvan) Centauron 17-18 letku imuilmakotelon "kattoon", sitä ei V11 mallissa ole.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2018, 19:32:54 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #576 : Maaliskuu 19, 2018, 11:05:40 ap »
Huom! Muutin hieman ketjun tekstien järjestystä tahattomasti sillä itselläni oli hieman vaikeuksia kuvien siirtämisessä ja liittämisessä. Tämä tekstin piti olla ennen Camnin vastausta.

Kärsät, kumeja lukuun ottamatta, ovat samaa muovia kuin on muukin ilmakotelo. Kärsissä on myös sen verran pituutta että niiden virtaama saattaa jopa tehostaa ilman saantia jollain kierrosluvulla. Ainakin ne ryystävät ilmaa sieltä missä se on puhtaampaa ja viieämpää eli mahdollisimman edestä.

Yritän tässä muistella millainen on Centauroni nykyinen huohotus. (Sisarmalli V11-sarjalle teknisesti rungon osalta lukuun ottamatta tekemiäni muutoksia ahtamisen vuoksi.)  Se kertonee siitä että järjestelmä toimii koska se ilmeisesti johdettuna ulkoilmaan ei ole aiheuttanut ongelmia eli tukkeutunut, lykännyt öljyä lävitseen tai jotain muuta hankaluutta. Ahtamisen vuoksi huohotus on johdettu ulkoilmaan takahaarukan toista aisaa myöden mahdollisimman taakse niin että mahdollinen ajon aikainen öljyvuoto huohottimen kautta ei pääse missään oloissa takarenkaalle.

Spine- eli selkärankarunko on tässäkin Guzzimallissa otettu huohotusjärjestelmän käyttöön. Tilavuutta siinä on runsaasti. Rungon sisällä huohotushöyry jäähtyy ja kaasujen virtaus hidastuu. Silloin vesi erottuu ja häipyy muiden huohotuskaasujen mukana ilmansuodatinkotelon imupuolelle ja siltä palotilaan. Öljysumu erottuu rungon sisällä myös jäähtyessään ja valuu todella väljää paluukanavistoa myöden öljytilaan öljyn pinnan alapuolelle. Kampiakammiossa kun on keskimäärin pieni alipaine ja moottoriöljy toimii ikään kuin venttiilinä ja sallii virtauksen kampikammion suuntaan.

Öljyä siis kiertää huohotusjärjestelmän kautta merkittävästi palaten takaisin käyttöön. Öljysumu ei konaisuudessaan "lauhdu" huohotusjärjestelmässä vaan se poltetaan pois palotilassa polttoaine-ilmaseoksen kanssa. Siksi öljy vähenee hiljalleen kampikammiossa mutta osa vähenemästä kompensoituu sillä että polttoainetta joutuu öljyn joukkoon. Mutta se taas on eri juttu.

Kunnossa oleva kone ei kovastikaan muodosta kuormaa huohotusjärjestelmälle mutta koneen väljeneminen aiheuttaa sen että huohotusjärjestelmä ei enää pysty suoriutumaan tehtävästään. Silloin öljyn kulutus lisääntyy vaikka korvautumistakin tapahtuu enemmän. Lopputuloksena voitelu heikkenee. Moottori vois silti tuntua ihan hyvältä käyttää ja toimii kunnolla. Pitempiaikaisena vaivana moottori karstoittuu voimakkaasti.

Huohotusongelmat ovatkin usein ensimmäinen merkki siitä että jossain on jo tarve pikku remontille. Usein selviää varsin pienellä hommalla: venttiilinohjurien kunnostus ja männänrenkaiden vaihto. Lyhyt sisäänajo ja taas voi konetta laulattaa pelkäämättä että öljyt tulevat kintuille.

Ilmansuodatinkuvassa kumiosa 6 oli se joka tuotti hankaluutta kuumetessaan.
Liitteenä pari kuvaa Centauron/Daytonan huohotusjärjestelmästä. Huohotusöljyn paluuletkut ovat merkitty alempaan kuvaan nro 26.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #577 : Maaliskuu 19, 2018, 11:18:30 ap »
Lainaus
Mikä lie tuo Centauron 17-18 letku imuilmakotelon "kattoon", sitä ei V11 mallissa ole.
Kyseinen letku menee suurikokoiselle ilmanpaineanturille. On varsin vitaali letku. Ilman sitä voi kyllä ajaa mutta ruiskutusmäärä säätyy silloin vallitsevan paineen mukaan eikä imuilman paineen mukaan. Anturilla on varsin kapea mittausalue.

Ahdetussa Centaurossani on kyseinen letku luonnollisesti poistettu eli mittaus on vallitsevasta paineesta. Sitä vastoin toinen ilmanpaineanturi mittaa ahtopainetta ja säätää sen mukaan toisen, erillisen ECUn ohjaamana (joka ymmärtää myös korkeita paineita) toisia kahta suutinta neljästä. Kaksi polttoainesuutinta hoitaa normikäynnin ja kaksi muuta kaiken muun mikä on normaalin ulkopuolella eli ahtopaineen mukaan säätyen. (Ruiskuttaa myös moottorijarrutuksessa että siirtyminen vetoon olisi nykäyksetöntä.)

Lisäpolttoaineen ohjausboksi on merkkiään Laiho ja niitä on, tietääkseni, valmistettu kolme kappaletta. MotoJussilla on yksi, minulla yksi ja itse hra Laiholla yksi. Boksi on ohjelmoitavissa yksinkertaisella tietokoneohjelmalla samalla tavoin kuin useille tuttu MegaSquirt on. Epäilen että on käytetty samaa ilmaista koodia.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #578 : Maaliskuu 19, 2018, 11:38:17 ap »
Lainaus
letku menee suurikokoiselle ilmanpaineanturille
Ilmanpaineanturi on siis tässä puheena olevassa V11 tapauksessa integroitu ecuun (mallit 15M ja 15RC). Tästä letkusta ei siis ole huolta ennallistamistoimissa.

Centauro kun on kireä ja kiertävä sportti ( ;)), onkin näköjään öljyn paluu runkoputkesta öljypohjaan oikeen kahdella erillisellä letkulla...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2018, 19:35:27 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #579 : Maaliskuu 19, 2018, 12:21:50 ip »
Lainaus
Centauro kun on kireä ja kiertävä sportti, onkin näköjään öljyn paluu runkoputkesta öljypohjaan oikeen kahdella erillisellä letkulla...
Hankalahan tuota on tutkia mutta tehtaalla ja ehkä J. Wittnerillä (Daytonan suunnittelija) on ollut mielipide siitä millainen on hyvä ja riittävä huohotus. Kisamiehiä kun on.
Kuten laittamistani kuvista (vaikka ovatkin hieman sumeita) näkee on myös venttiilikoneistolle erillinen huohotusletkusto joka ei menekään runkoon vaan muinainen lohkon uloke on otettu uusiokäyttöön. Ulokkeessa on aikojen alussa ollut virranjakaja.

Se miten päin venttiilikoneiston huohotus käytännössä toimii ei ole minulle oikein selvinnyt sillä kyseisissä letkuissa vaikuttaa kulkevan se öljy jonka öljypumppu pumppaa venttiilikoneistoon. Öljy siis palaakin letkuja myöden takaisin ja ohimennessään voitelee jakopään väliakselin takapäätä. Tosin on sinne painevoitelukin kampiakselin takalaakerin kautta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #580 : Maaliskuu 19, 2018, 12:40:57 ip »
Siellä kopan alla lienee ihan mukavasti sitä öljysumua ja se sitten osin tiivistyy letkuun ja osin, kun ei kerkeä valumaan öljypohjaan, työntyy huohotuksella sitä letkua pitkin. Hyvä että on riittävästi reikiä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #581 : Maaliskuu 19, 2018, 12:57:08 ip »
Nyt ollaan jo aika kaukana topicin otsikosta. Toki moni toiminto moottorissa liittyy suoranaisesti tai välillisesti moottorinohjauksen toimintaan. Yleensä asian tiimoilla on keskusteltu elektroniikasta ja sen ohjaamisesta.
Palataanpa hieman perusasioihinkin.

Jos moottorinohjausjärjestelmään on tyytyväinen, kuten suuri osa varmaankin on, ei sille uhraa montaakaan ajatusta. Toki sekin tarvitsee ennakoivaa huoltoa siinä missä muutkin pyörän komponentit. Puhtaus on tärkeää. Jos liittimet ja releet ovat kovin likaisia niin kosteus saattaa muhia niissä. Puhdistus on helppoa. Paljon helpompaa kuin sammuneen pyörän saaminen tien laidasta korjaamolle. Hintoihinsakin voi tulla.

Kauppias myy kaikenlaisia aiheeseen liittyviä puhdistusaineita ja suoja-aineita. Aina ei edes tarvitse liittimiä avata kunhan pitää siitä ulkoisesti huolta.

Monessa pyörässä olen havainnut että moottorinohjausyksikön, ECUn, kiinnitys on särkynyt tai on puutteellinen. Kumiosat, jotka kiinnittävät laitteen runkoon, on on oltava kunnossa. Kumi murtuu ja laite irtoaa. Onpa tullut nähtyä johtimiensa varassa roikkuva ECU Californian vasemman sivukotelon suojissa. Hakkautunut tärinän vaikutuksesta mutta eipä ollut särkynyt. Vielä.

Aika moni ei edes tiedä missä tai minkälainen on se osa joka pyörää "pyörittää". Se on kuitenkin se "mystinen" aivolaatikko joka antaa hengen ja elämän moottoripyörälle. Jos se ei saa sähköä tai ei ole kunnossa on helposti käsissä neljännestonni metalli- ja muovitavaraa joka kelpaa sellaisenaan ehkä vain varaosiksi. Siinä älylaatikossa on sen verran "taikaa" että se muuttaa sekunneissa metallikasan liikkuvaksi ajoneuvoksi silloin kun se toimii. Tahtovat, pahukset, vieläpä maksaa aika paljon. Ainakin toimivat yksilöt. Jopa käytettyinä.

Itse vastailen kysymyksiin mielelläni täällä silloin kun ehdin. Mutta ennen vastausta olisi hyvä tietää mistä kysytään. Siksi kysyjän olisi hyvä tietää kysymyksen kohteena olevan laitteen perustietoja kuten moottoriohjauksen tai sytytysyksikön mallitiedot. Kaasutinpyörissäkin on digitaalilaitteita sytytyspuolella. Vastaus, jos sellaista on mahdollista laatia, on sitä tarkempi mitä enemmän on laitteesta tietoa. Moottorinohjausyksiköitä, joita Guzzeissa on, on yhteensä liki kymmenen erilaista. Lisäksi eri digitaalisytytykset ja niitä ennen monet analogiset "matolaatikot".

Moottorin käyntihäiriö, tai käymättömyys, on kuitenkin harvoin ECUn vika. Sitä kuitenkin ensinnä syytetään. Pidetään tilanne tällaisena ja huolletaan liittimet puhtaiksi ja ECUn kiinnitykset kuntoon. Kyseinen digitaalitekniikka kun on ollut käytössä jo noin 30 vuotta Guzzin, vanhollisena pidetyn merkin järjestelmänä. Edelleenkin toimivat ne joista on pidetty huolta. 80-luvulta asti.

Varovainen pitää olla. Niinkin viaton asia kuin tulpanhatun irtominen käydessä voi tehdä ECUsta entisen. Sekin on valitettavasti nähty.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #582 : Maaliskuu 19, 2018, 20:53:55 ip »
Lainaus
Nyt ollaan jo aika kaukana topicin otsikosta
Jo vain, mutta kun moottorinohjausjärjestelmää, johon oli puututtu, oli ymmärtääkseni tarkoitus ehken ennallistaa, tähän on sidoksissa myös muun järjestelmän ennallistaminen (koko imuilmakotelo itsessään ja sen osuus osana huohotusjärjestelmää).

Lainaus
Varovainen pitää olla
Aina joskus on noussut esille se, että hyvinkin vanhat moottorinohjausjärjestelmät (vaikka sellaiset joiden käyttö loppui jo 1990 -luvun lopulla), taitavat osata jos vaikka mitä - mutta Guzzin kohdalla monikaan toiminto ei ole ollut käytössä.  Olen ajatellut että "ei nyt sentään".  Mutta aina kun asioista perille pääsevät tahot saavat jotain selville, nämä löydökset tuntuvat vahvistavan tuota arvelua, että kyllä siellä on hirmuisesti tavaraa, josta ei tiedetä.  Paljon laitteen kehittäjän kannalta ihan "varmuuden vuoksi" tai "vastaisuuden varalle".  Kun ecu:n koodia luetaan ja sitä analysoidaan, nähdään nyt käytettävissä olevilla ohjelmistoilla ("Guzzidiag -Tools" + TunerPro) se, mitä käytettävissä oleva XFD -tiedosto tietää.  Ja se käsitys vaan lisääntyy, että se ei tiedä paljoakaan siitä, mitä siellä ecun koodissa lymyää.  Toki tietää kaiken oleellisimman (sytytyshetkistä, ruiskutusajoista, korjaustaulukoista jne.).

Meinolf Saksassa, väsymätön "reverse engineering" -miehemme, selvitti ensin 15M ecun syvempää sielunelämää ja nyt on työn alla 5AM, joka vaikuttaa CAN Bus -asioineen olevan toiselta planeetalta.  Hienoa yhteistyötä on syntynyt uteliaiden ja osaavien välillä (USA-Australia-Puola-Saksa-Hollanti-UK) ja uusia asioita selviää kaiken aikaa.

Taas sopii arvelu: "taivas varjele, mitä sieltä vielä tulee"... ei ihme että koodin kirjoittaminen 7SM ecuun on koetettu monin keinoin estää, Pandoran lippaan kantta ei liene syytä liikaa raotella ::).  Mutta esim. se joidenkin Carc/5AM Guzzien tyhjäkäynnin outo käyttäytyminen (korkeat kierrokset) mikä on liitetty ilmamäärää säätävän askelmoottorin toimintaan, alkaa ehkä selvitä, sieltä ohjelmasta.  Se ilmeisesti nostaa tyhjäkäyntikierroslukua, kun erinäiset ehdot täyttyvät.  Mutta tätä varten on pitänyt kasata "toimiva yksikkö" (5AM ecu + mittaristo) ja tutkia ohjelmakoodia erinäisillä apuohjelmilla. Juuri tässä näiden eri puolilla maailmaa sijaitsevien asiasta harrastusmielessä kiinnostuneiden tahojen yhteistoiminta on ollut välttämätöntä.

http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=93758.msg1505023#msg1505023

Marellin koodaajat toimivat "tapojen mukaisesti": Aprilian 5AM koodiin on ujutettu teksti: "Sono Una Ducati", Guzzin 5AM mittaripaneeliin lähtee merkkijono "Streetfighter", kun virrat käännetään päälle :D.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 20, 2018, 08:43:44 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #583 : Maaliskuu 20, 2018, 19:49:40 ip »
Kirjoittelin 1400-sarjan ECUn tiedostojen käsittelystä juttua ikään kuin ennalta tietämättä tarkasti mitä vastaan tulee. Siis arvioita, toiveita ja oletuksia. Jatkan juttua samaan kohteeseen sitä myöden kun asiaa ilmenee.
Jos kiinnostaa niin vilkaiskaahan ja antakaa palautetta. Virheeni saa osoittaa mikäli niitä on. Myös kysymyksiä saa esittää. Ja omia arveluita.

http://www.motomatti.fi/2018/03/moto-guzzi-1400-moottorinohjauksen.html

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #584 : Maaliskuu 20, 2018, 22:49:53 ip »
Tulee taas tutkittavaa ja selvitettävää, kun taas työreissusta kotoutuu. Kyllä tuosta selko  pitää ottaa kerta kaikkiaan. Pyörän mukana tuli erinomainen huoltamokäsikirja ja onneksi vielä englanniksi.

Jotenkin nousee mieleen mp-sanastosta "räpeltäminen", kun miettii omaan V11 tehtyjä muutoksia vs. todellinen hyöty ja aikaan saatu mahdollinen haitta tai heikennys mitä esim. ilman pudistukseen tulee.

Ilmanpuhdistinkopan kannen palauttaminen ennalleen ei omin konstein ole ihan pikkujuttu ja lopputulos ei varmaan silmiä hivelisi. Hyvä asia on, että uutta koppaa löytyy SD:ltä, tosi maksaa 157 euroa ja toimitus näyttää olevan punaisella. Pitää vielä muutenkin samalla inventoida jokainen imupuolen kilke ja nippeli (niitä on pieni laatikollinen) ennen kuin alkaa mitään muutakaan tilaamaan.

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.