Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 287953 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #285 : Huhtikuu 25, 2014, 23:57:00 ip »
Jackalin putkissa on mittausnipat muttei anturia. Ovat lähes putken tasossa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #286 : Huhtikuu 26, 2014, 10:28:49 ap »
Monissa Guzzi-malleissa on mittausnipat mutta ne ovat CO-mittausta varten jolla myös voidaan säätää moottorinohjausta. Niiden sijainti on useimmiten pakoputkien alkukäyrien alapinnalla kun taas lambda-anturien paikat ovat aina putkien yläpinnoilla. Lambda ei siedä kastumista ja siksi se on aina yläpinnassa.

Liitteenä kuva paikasta johon Californiamalleissa saa lambda-anturin näkymättömiin. Samalla ilmavirran jäähdyttävä vaikutus jää vähäisemmäksi.
Sivuseisontatuen kiinnityskorvakkeen sisällä ja suojalevyn alla on sillä hyvä paikka.
Jo pelkällä kapeakaistaisella anturilla ja näytöllä pystyy arvioimaan seoksenmuodostusta pienen harjoittelun jälkeen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #287 : Huhtikuu 26, 2014, 12:19:01 ip »
Nehän on noissa Californioiden käyrissä todella pienellä kierteellä ne nipat. Eli siihen ei saa lambdaa. Jos niistä mitataan vaikka tehonmittauksen yhteydessä, pitää mittaajalla olla putkimallinen näytteenotin. Hyvin varustautuneilla mittaajilla on.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #288 : Kesäkuu 01, 2014, 15:19:54 ip »
Grisokuskeille:

Tuomaksen RexXer ecu -tapaukseen liittyen lähettää GuzziDiag -koodaaja Beard vielä lisävinkin:

"
USA:ssa on Grisofoorumi. Siellä on käyttäjä "Beetle", joka on laittanut jakoon nähtävästi erittäin hyviä karttoja. Tosin en tiedä miten poikkeava bensiinilaatu vaikuttaa.

http://www.grisoghetto.com/t115-tuning-with-guzzidiag
"

V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #289 : Kesäkuu 01, 2014, 18:51:53 ip »
Tarvii näköjään kirjautua että pääsisi katselemaan ja kopioimaan.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #290 : Kesäkuu 02, 2014, 21:42:56 ip »
Grisokuskeille:

Tuomaksen RexXer ecu -tapaukseen liittyen lähettää GuzziDiag -koodaaja Beard vielä lisävinkin:

"
USA:ssa on Grisofoorumi. Siellä on käyttäjä "Beetle", joka on laittanut jakoon nähtävästi erittäin hyviä karttoja. Tosin en tiedä miten poikkeava bensiinilaatu vaikuttaa.

http://www.grisoghetto.com/t115-tuning-with-guzzidiag
"



Moi, tää "Beetle" oli juurikin tyyppi, joka käytti pohjana Grison 03-karttaa täydennettynä 068-kartan syttypuolella. Tästä olikin toisessa säikeessä mainintaa. Pitäisköhän sitä rekisteröityä tuonne "risokhettoon"..

Laitoin tänään omaan pyörään 068-kartan. Toiminta ihan jees, mitä vajaan 100 kilsan lenkillä tuntumaa hain. Lambda päällä, edelleen lievää aaltoilua siinä kohdin missä ennenkin, mutta ei niin selvää kuin alkuperäisellä kartalla. Ja moottorijarrutuksessa ollessa nyt ei juurikaan pauku putkessa. Jatketaan kokeiluja minkä pohjalta sitten voisi alkaa pieniä muokkauksia tekemään..

-Jani-

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #291 : Kesäkuu 03, 2014, 08:38:42 ap »
Jos kielitaito on kohdallaan niin mielestäni kannattaisi kirjautua. Vaikka mikä minä olen ketään patistamaan...
Jos siellä olisi kuitenkin eri päivitysversioita tarjolla ja/tai sopiviin muutoksiin (pakoputki, ilmansuodatus) sopivia moottorinohjaustiedostoja tarjolla niin saataisiin niitäkin tarkasteltaviksi/ kokeiltaviksi. Se että on eri polttoainespeksit ei tee mahdottomaksi amerikankarttojen käyttöä. Aina voi sopivalla funktiolla muokata koko kartan kunhan selviää kokeilemalla paljonko heidän gasonsa energiatiheys ja palorintaman etenemisnopeus on suhteessa meikäläiseen bensaan.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #292 : Heinäkuu 05, 2014, 00:09:53 ap »
"Make of this what you will, but I'm leaving the dB killer out."
http://www.grisoghetto.com/t115p765-tuning-with-guzzidiag (sivu 52,nimerkki "beetle" - yksi tunnettuja "maanmittausalan miehiä")


"Oh Jesus! Do we have to keep going here?  OPENING UP THE AIRBOX AND EXHAUST IN AND OF THEMSELVES WILL ACHIEVE NOTHING BECAUSE OF THE WAY THE HEADS WORK AND THE MOTOR IS CAMMED!"
http://www.grisoghetto.com/t454p15-beetle-tech-griso-maps

=> Miksei kukaan Grisomies kokeile näitä Markin karttoja kun ne tuntuvat olevan niin hyviä?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2014, 22:53:15 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #293 : Elokuu 14, 2014, 21:41:39 ip »
(Tue Aug 12, 2014 4:59 am) "Uploaded the latest version of the Mistral No dBk map today."
http://www.grisoghetto.com/t115p915-beetle-tech-tuning-with-guzzidiag

Olen tähän ECU tuunaukseen itsekin pian lankeamassa, kun kaapeli saapuu.
Mielenkiintoni kohdistuu E85:n käyttöön Nevadassa, jossa olen nyt ajellut 95E25 seoksella.
Alun adaptoitumisen (3000/4000rpm tasanopeus sekä tyhjäkäynti) jälkeen etanoliprosentit tuntuu lähinnä vain kylmällä koneella varovaisempana kaasun käyttönä (eli tukkoisuutena) sekä voimakkaana "turbopotkuna" lämpimällä koneella kaasua reilummin käännettäessä. Moottori on vääntävämpi ja käyntiääni pehmeämpi. Osa muutoksista voi olla plasebota korvien välissä, mutta autokäytöstä on pidempiaikaisesti vastaavaa tuntumaa.

Olen lukenut GuzziDiag ja TunerPro ketjut päästäkseni "kartalle" tästä maailmasta ja sen pannukakun reunoista.
Ennenkaikkea odotan lambda takaisinkytkennän sekä siihen liittyvien fuel-trimmien salojen aukeamista.
Autossa on riittänyt 35% lisärikastus sekä 7% lisäennakko ja lambda on hoitanut nuo (long&short) trimmaukset.
Lisänä tietysti kylmä(ja pakkas-)startin säätö mutta toimii niin, ettei autoa käyttävä huomaa mitä ottokone ottaa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #294 : Elokuu 14, 2014, 21:46:56 ip »
Lainaus
Moottori on vääntävämpi ja käyntiääni pehmeämpi.
Tämän olen itsekin havainnut. Tosin nostin puristussuhteen mekaanisella ahtimella sopivaksi etanolille. Itsellä on ollut ongelmia kylmän sään lisärikastuksen kanssa kun MegaSquirt bensiiniruiskun numerot eivät riitä. Koitan ottaa asiasta uusinnan ensi kesänä ja hieman eri säätötekniikkaa hyödyntäen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #295 : Elokuu 15, 2014, 07:53:53 ap »
Johtuu varmaan poltettavan sopan määrästä ja sen palonopeudesta tuo käyntiäänen pehmeneminen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Velipoika

  • Viestejä: 70
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #296 : Elokuu 15, 2014, 08:16:44 ap »
"Make of this what you will, but I'm leaving the dB killer out."
http://www.grisoghetto.com/t115p765-tuning-with-guzzidiag (sivu 52,nimerkki "beetle" - yksi tunnettuja "maanmittausalan miehiä")


"Oh Jesus! Do we have to keep going here?  OPENING UP THE AIRBOX AND EXHAUST IN AND OF THEMSELVES WILL ACHIEVE NOTHING BECAUSE OF THE WAY THE HEADS WORK AND THE MOTOR IS CAMMED!"
http://www.grisoghetto.com/t454p15-beetle-tech-griso-maps

=> Miksei kukaan Grisomies kokeile näitä Markin karttoja kun ne tuntuvat olevan niin hyviä?

Moro!

Mulla on nyt ollut Markin tekemä kartta Norgessa (vm. 2007, 2 valve) pari viikkoa (n. 500km kokemus). Hyvin toimii. En kylläkään ole kokeillut vapaammin hengittävänä. Hyvin vetää ja kiihtyy. Ekä vie paljoa polttoainetta, 5,2-5,4 l/100km.

T: Mikko

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #297 : Elokuu 15, 2014, 10:17:10 ap »
Johtuu varmaan poltettavan sopan määrästä ja sen palonopeudesta tuo käyntiäänen pehmeneminen.
Jeps. E85 syttyy nopeaamin ja täydellisemmin, mutta paineen muodostus on hitaampaa.
Teoriassa näyttäisi, että sytytystä tulisi myöhentää, mutta käytännössä (runsaastikin) aikaistaa.
Imuilma saisi myös olla lämmintä palaakseen hyvin, koska etanolissa on itsessään 35% (viilentävää) happea.
( jos on kiinnostusta, niin TÄÄLTÄ voi ladata iltalukemiseksi MIT yliopiston 65 sivuisen E85vrtBensa labratutkimuksen.)

E85 on paikoin USAssa melkoinen villitys kalliin rece-fuelin korvaajana. Dynomittausten mukaan pyöräteho ja  -vääntö kasvaa 10-12% pelkällä polttoaineen vaihdolla (ruiskutuksen ja ennakon säätö). Nämä ovat siis juuri niitä asioita, jotka Guzzidiag -> TunerPro mahdollistaisi, mutta jonkin asteinen seka-tankkaus mahdollisuuskin olisi hyvä olla (closed-loop lambdan avulla), koska ainakin vielä E85:n saatavuus haittaisi umpimähkäistä seikkailuajoa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #298 : Elokuu 15, 2014, 10:47:14 ap »
Tenupannuun on helpompi saada paljon voimaa ahdettuna, kuin bensamottiin. Tarvitsee juurikin noita kalliita rallikeitoksia jos bensalla haluaa tehoja. Tiedän muutaman turboilijan, joille tuli joulu kun mittariin tuli alkoholi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #299 : Elokuu 15, 2014, 11:14:25 ap »
Ilmojen hiljalleen viilentyessä kannattanee tarkistaa (ja eliminoida) seuraava dataa vääristävä ominaisuus.
(käännös sivulta: http://www.grisoghetto.com/t115p300-beetle-tech-tuning-with-guzzidiag )
Lainaus käyttäjältä: Pete Roper
Typerän korkea polttoaineen kulutus kylmällä säällä 2V moottoreissa johtuu todennäköisimmin moottorin lämpötila-anturin signaalista. Jos liität GD:n (GuzziDiag) ja katsot oletettua moottorin lämpötilaa ja vertaat sitä todellisuuteen, käyttäen vaikka vain sormea lämpömittarina, huomaat melko varmasti ison ristiriidan sen välillä, mitä ETS kertoo ECU:lle ja *todellisen* lämpötilan välillä. Tämä johtuu ETS:n sekä sijainnista, että tyypistä.

ETS on vain termistori, mutta se on nestejäähdytteisessä moottorissa käytettyä tyyppiä, jossa se on suorassa kosketuksessa jäähdytysnesteen. 2V moottoreissa se istuu kehnossa muovipidikkeessä ruuvattuna oikean sylinterin kanteen ja yleensä anturin ja kiinnitysholkin välissä on valitettavasti ilmarako. Ilma on loistava eriste, kuten tiedämme tupla-ikkunoista ja vauhdissa jäähdyttävä ilma varmistaa, että anturi lähettää villisti epätarkkaa signaalia ECUlle, jolloin järjestelmä ei mene pois warm-up modesta ECU:n luullessa ettei moottori ole tarpeeksi kuuma, vaikka se on!

Olen itse aina ratkaissut tämän täyttämällä ETS:n pidikkeen jollakin "lämpöpastalla”. Käytän tarttumatonta ainetta, joka syrjäyttää ilman ja toimii lämmönjohtimena. Anturi istuu ilmataskun sijaan eräänlaisessa rasvakupissa. Jos teet näin, niin on tärkeää asentaa anturi ensin löyhästi ja saada moottori todella kuumaksi ennen sen alas painamista, koska tämä mahdollistaa ylimääräisen aineen paeta ylös sen laajentuessa. Jos et tee näin voi kehno muovinen pidike haljeta laajentumisesta.

Tulokset ovat välittömästi nähtävissä moottorin lämpötilalukemien matkiessa GD:llä paljon tarkemmin kannen todellista lämpötilaa varmistaen, että ECU voi tehdä tarkkoja päätöksiä siitä, kuinka paljon tarvitaan polttoainetta.

Pete

PS. 8V:ssä ongelma on paljon vähemmän läsnä, koska ETS on siirretty kuopan pohjalle. Se voi olla jopa ruuvatu öljykanavaan. Lämpötila lukema nousee varmasti paljon nopeammin ja on paljon tarkempi kuin 2V koneissa.
Edit=off-topicin poisto ja korvaaminen asialla.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 17, 2014, 20:44:27 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)