Mutta eikös suuri overlap juurikin vaadi avonaisen putkiston, ts pienen vastuksen? Näin ne isot pojat aikanaan opetti.
Perinteisellä 2V kannella kyllä, mutta 8V vaatii tasaisen virtauksen, ei pienintä vastusta. Palotilalla on ratkaiseva vaikutus. Se on kuin harjakattoinen talo, jossa toinen katon puolikas on imu ja toinen pako. Idea on, että sylinterin täytös tapahtuu hallitulla "pyörähdyksellä" (kts.liitepiirrustus), joka edellyttää juuri oikeaa virtausta. Jos pakopuolella on liian kova virtaus (alipaine) suhteessa moottorin kierroslukuun imuventtiilin avautuessa, niin palamaton seos karkaa pakoputkeen sylinterin täyttämisen sijaan. Näistä "palokaasuista" lambda menee offiin ja ruiskutus peruskartalle.
Jotenkin näin minä ainakin siis olen tämän asian käsittänyt, paremmin tietävien keskusteluita sivusta seuraamalla.
Hiukan on minusta asioita "sekaannuttavaa" se että Beetle kuitenkin kirjoittaa käyttävänsä itse "Innovate LC-2:n kapeakaista analogilähtöä Nr.2 konfiguroituna omalle ideaali -AFR:lle optimointiin Arrow/Mistral vaimentimelle".
...
Tarkoittaako tuo sitä että sen lisäksi että hän muokkaa karttoja itse "käsin", hän pitää Autotunea käytössä sillä tapaa että sen kapeakaistalähtö on kytketty 5AM ecun lambdatuloon niin, että ecu säätää tämän tulon mukaan myös seosta itse ja sen itseoppiva ominaisuus on käytössä (ecu "lambda on" -moodissa). Ikään kuin siis molempi parempi = kartat on optimoitu itse ja sen lisäksi annetaan ecun tehdä työnsä (niin kuin sen oma "firmware" määrää) sen mukaan minkälaisia "lambda-arvoja" se saa tuolta LC-2:lta.
Beetlen kohdalla pitää muistaa, että hän harrastaa karttojen tekemistä. Pyörä on testipenkki, eikä pakoputkestakaan voi olla varma onko se Beetlen oma vai onko joku sen hänelle lähettänyt kartan tekemistä varten. Omien (hyvin värikkäiden) sanojensa mukaan hän on "pakkomielteisen perfektionisti", joka aina yrittää "parantaa vähän vielä". Yhteen pyörämalliin (tai putkistomuutokselle) hyvän kartan tekeminen vie muutaman päivän ja vaatii ajelemaan vaihtelevin tavoin usemman tankillisen polttoainetta. 5AM takaisinkytkennällä optimoidaan Deltamap (sylinterien välinen ero) itseoppivuutta/säätyvyyttä hyväksikäyttäen. 8V on vaativa ja luulen, että hän pyrkii myös lyhentämään koko prosessia (testi - karttakorjaus - testi - karttakorjaus jne). Ehkä PCV-AT (PowerCommander 5 ja Autotune) korjaukset ovat liian karkeita ja korjauksia joutuu tekemään ees-taas.
Siitä syystähän he (Beetle&Roper) jo varhain luopuivat Guzzin oman lambdan käytöstä (liian hidas reagoimaan) ja siksi custom kartat ovat yleensä lambda-off. Arkiajoon (huoltovälit, kulutus) lambda-säätö olisi kuitenkin hyvä pitää aktiivisena, kun se korjaa myös ulkoisista syistä (besiinin laatu, ilman kosteus, likainen ilmansuodatin, imuvuodot, jne) esiintyviä vaihteluita.