Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 287962 kertaa)

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #315 : Syyskuu 02, 2014, 11:52:58 ap »
Sen ilmanputsarikotelon mä jo panin alkuperäsen kaltaseks kun en tykänny niin voimakkaista imuäänistä. Ei tuntunu vaikuttavan mihinkään muuhun kun ääneen. Tää ny on tämmöstä uteliaan hakua ja kokeilua. Voi olla että kokeilen ilman komentajaa ja voi olla että paan sen sitte takasin toimintaan. Katellaan ny. Vähällä pensalla näyttäs kyllä menevän ja kulku on kohillaan. Niinkun tuola kirjotin niin ei oo ennen ollu mulla tämmösiä ruuttavehkeitä joten tähän täytyy vähä perehtyä ja kokeilla mahollisuuksia. Niin ja toi Guzzi diag-homma kiinnostaa. Tätyy yrittää ottaa urakaks lukee noi jutut kunnolla läpi jos niistä rupeis jotain valoo löytyyn.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #316 : Syyskuu 02, 2014, 16:45:10 ip »
No nyt on kokeiltu ilman Commanderia. Yllättävän selvästi huomasin vaikutuksen kiihtyvyyteen ja kierrosherkkyyteen. Alakierrosvääntöön en huomannu vaikutusta.  
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 02, 2014, 19:18:57 ip kirjoittanut R80/7 »

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #317 : Syyskuu 02, 2014, 21:25:12 ip »
Ei se varsinainen alavääntökone olekaan, komentaja tai ei. Semmonen + 3 tonnia on mielestäni oikea tapa ajaa, ei riko muitakaan paikkoja rytyytyksellä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #318 : Maaliskuu 31, 2015, 20:50:00 ip »
Miksi ei kannata laitaa "O2 -eliminator" -mokkulaa Stelvioon ? Tässä yksi mielipide maailmalta.
- tämän voinee laajentaa koskemaan 5AM (ecu) - Carc (uudemmat pelit) malleja yleisemminkin -

"Jos joku tulee ja sanoo: Hei, kai tiedät että saat pyöräsi kulkemaan tosi ihanasti laittamalla muuttuvan vastuksen sarjaan O2 antureiden kanssa ! Se on todella halpaa !  Sano ei!"

Oliko ALi jo jossain tästä maininnutkin, muistelen. Hirmuisesti liikaa polttoainetta, joka joutuu lopulta öljyn sekaan ja öljystä tulee niin huonoa että se tuhoaa nokkaketjut.

Alkutarinaa: http://www.grisoghetto.com/t770-o2-sensor-foolers
Loppuyhteenvetoa: http://www.grisoghetto.com/t1215-so-how-much-does-it-cost

Australian dollareina:
-   2.000$ osat
-   24 tuntia moottorin korjaus (ei tarvinnut täydellistä läpikäyntiä)
-   koko lasku reilu 7.000$
-   nokka-akselit ja nostimet saatiin muilutettua ”takuuseen” ("se" muutossarja, oletan)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2015, 22:01:14 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #319 : Maaliskuu 31, 2015, 21:29:58 ip »
Oppia voi tulla monella tavalla.

Kauppiaat mielellään tarjoavat erilaisia jäännöshappianturin ohittimia tai säätimiä. Toki sen välitön vaikutus voi olla merkittävä ja käyttäjää ilahduttava. Mutta silloin ohitetaan juuri se komponentti joka valvoo ja säätää moottorin toimintaa. Normaaliin säätötarpeeseen ei ainakaan ihan ensimmäiseksi kannata asennella minkäänlaisia mokkuloita vaan hankkia tietoa moottorin toiminnasta ensin sen alkuperäissäädöissä ja vasta kun pääasiat ovat selvillä voi ryhtyä säätötoimiin. Sitten kun tulee se aika että jäännöshappianturi (lambda) laitetaan tarkoituksella off-tilaan tai korvataan muutoin pitää sen tilalle laittaa esimerkiksi laajakaistalambda josta voi seurata mitä moottorissa todellisuudessa tapahtuu. Vähintään alkuperäisen lambdan johtimen haaroittaminen tulee kysymykseen ja sille näyttö mittariston kupeseen. Edullisimmillaan muutaman kympin sijoitus ja hieman sähkötöitä.

Pitää vain muistaa se että pyörässä alunpitäen olevan kapeakaistainen jäännöshappianturi on hieman kiero käytökseltään: kun seos käy juuri sen verran rikkaaksi että kulku on parhaimmillaan, anturi kyllästyy ja näyttö alkaa näyttämään laihaa seosta. Siksi laajakaistalambda on suositeltavin. Sopii alkuperäisen anturin paikalle ja tietyistä malleista saa simuloidun kapeakaistiedon jonka voi alkuperäisen jäännöshappianturin johtimeen jolloin ECU ei tiedä muutoksesta mitään eikä anna virheilmoituksia.

Ongelma juurikin tuossa Stelviossa oli se että ruiskutuskartta alkuperäisasetuksissaan antoi koko ajan varsin rikasta seosta. Jännöshappianturin tehtäväksi oli siten laitettu seoksen "leikkaaminen" sopivalle tasolle. Kun lambdatieto korvattiin eliminaattorilla alkoi seoksenmuodostus mennä yksinomaan kartan perusteella. Liian rikkaalla. Olisi pitänyt kyllä huomata tankatessa.

Lyhyesti sanoen jäännöshappianturi on moottorin turvaksi sen lisäksi että sen avulla saavutetaan periaatteelliset päästönormien asettamat tavoitteet. Tämä suljettu (closed loop) kierto on ikään kuin "ruiskunohjaus ruiskunohjauksessa". Toki lambda vaikuttaa myös sytytykseen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #320 : Maaliskuu 31, 2015, 21:30:49 ip »
Tuo on aika kova edelleenkin uskoa. Sitä bensaseosta pitäisi olla ihan tolkuton määrä. Siltikin ensimmäinen, joka pettää ei vissiin olisi nokkaketju..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #321 : Huhtikuu 01, 2015, 02:15:54 ap »
Tuo on aika kova edelleenkin uskoa. Sitä bensaseosta pitäisi olla ihan tolkuton määrä.
Tai öljyä vähän, kuten Ghetto-ketjussa sanotaan.
(Öljyvalo oli syttynyt  - lisäsi sit vain öljyä ja ajeli pyörällä huoltoon...)

8V 1200 kone antaa niukasti tilaa muutoksille ilman kokonaisuuden hallintaa. Imukotelosta pakoputkenpäähän kuin resonoiva viulun kieli ja palotila kaikukoppana. Vakio imukotelo riittää (+140hv) ja avarampi pakoputki vain kaventaa käyttökelpoista kierrosaluetta. Imuventtiili aukeaa 36° eykk ja sulkeutuu 62° jykk. Pako aukeaa 58° eykk ja sulkeutuu 30° jykk. Hurja overlap (imu&pako yhtaikaa auki), jossa liian avoin ("racing") putki vetää palamatonta seosta kannesta läpi. Lambda menee off (open-loop tasakaasulla), kartta syöttää rikasta seosta jne. Ei hyvä.

Noissa O2 modauksissa pitäisi myös poistaa putkesta katalysaattori, joka vaatii sahaavaa (rikas/laiha) seosta toimiakseen ja hajoaa nopeasti palamattomasta tai jatkuvasti rikkaasta seoksesta. Jos vielä oikein muistan, niin 1200 malleissa on (teflonpinnotteisen) männän vähäkitkaiset öljy- ja tiivisterenkaatkin aiempia tarkempia öljy(kalvon)laadusta ja palotapahtuman kuivuudesta - ohivuodolle herkkiä rikkaalla seoksella.

Paras optimointi on ilman muuta karttojen muokkaus - vastaamaan koneen käyntiä, kuormituksen ja kiihdytysten mukaan. Tehtaalta kartta voi olla kaukana halutusta, kuten MM kirjoitti, jolloin tulee pykälää lambdan suljetun ja avoimen käyttötilanteen välillä. Hyvä karttamuokkaus "sivistää" kulkua, vähentää kulutusta ja lisää ehkä jopa tehoa isoilla kahvan avauksilla.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #322 : Huhtikuu 01, 2015, 11:02:11 ap »
Lainaus
8V 1200 kone antaa niukasti tilaa muutoksille ilman kokonaisuuden hallintaa. Imukotelosta pakoputkenpäähän kuin resonoiva viulun kieli ja palotila kaikukoppana. Vakio imukotelo riittää (+140hv) ja avarampi pakoputki vain kaventaa käyttökelpoista kierrosaluetta. Imuventtiili aukeaa 36° eykk ja sulkeutuu 62° jykk. Pako aukeaa 58° eykk ja sulkeutuu 30° jykk. Hurja overlap (imu&pako yhtaikaa auki), jossa liian avoin ("racing") putki vetää palamatonta seosta kannesta läpi. Lambda menee off (open-loop tasakaasulla), kartta syöttää rikasta seosta jne.
Hieno yhteenveto (tuo kaikki tieto ei löydy heittämällä - pitää lukea yksi jos toinenkin teksti...) :).

Lainaus
Paras optimointi on ilman muuta karttojen muokkaus
Hiukan on minusta asioita "sekaannuttavaa" se että Beetle kuitenkin kirjoittaa käyttävänsä itse "Innovate LC-2:n kapeakaista analogilähtöä Nr.2 konfiguroituna omalle ideaali -AFR:lle optimointiin Arrow/Mistral vaimentimelle".http://www.grisoghetto.com/t1153-stelvio-guzzidiag-temporarily-disconnect-power-commander

Tarkoittaako tuo sitä että sen lisäksi että hän muokkaa karttoja itse "käsin", hän pitää Autotunea Innovate LC-2:ta käytössä sillä tapaa että sen kapeakaistalähtö on kytketty 5AM ecun lambdatuloon niin, että ecu säätää tämän tulon mukaan myös seosta itse ja sen itseoppiva ominaisuus on käytössä (ecu "lambda on" -moodissa).  Ikään kuin siis molempi parempi = kartat on optimoitu itse ja sen lisäksi annetaan ecun tehdä työnsä (niin kuin sen oma "firmware" määrää) sen mukaan minkälaisia "lambda-arvoja" se saa tuolta LC-2:lta.

Tämä on siinä jutussa jossa puhutaan Autotunen hyödyllisyydestä karttojen optimoinnissa. Olen lukenut myös toisaalla (Aprilia Mille ja Rotax Twin) asioista perillä olevan tahon tekstinä: "Nämä 2 pyttyset twinit eivät välttämättä tykkää Autotunesta - normikäytössä johtaa vähemmän optimaalisiin karttoihin. Vain Dynokäytössä hyödyllinen."  Ja eikös Ikkalakin tämän suuntaista todennut siirtyessään Autotunen jälkeen omaan käsityöhön ja hän sentään voi todeta "jotain ehkä tietäisin..." kun on itse asiaa kokeillut.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 01, 2015, 19:44:28 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #323 : Huhtikuu 01, 2015, 12:01:15 ip »
Hurja overlap (imu&pako yhtaikaa auki), jossa liian avoin ("racing") putki vetää palamatonta seosta kannesta läpi.

Mutta eikös suuri overlap juurikin vaadi avonaisen putkiston, ts pienen vastuksen? Näin ne isot pojat aikanaan opetti.

edit: niin taisitkin ajatella asiaa lambdasäädön kannalta....
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #324 : Huhtikuu 01, 2015, 15:04:37 ip »
Mutta eikös suuri overlap juurikin vaadi avonaisen putkiston, ts pienen vastuksen? Näin ne isot pojat aikanaan opetti.
Perinteisellä 2V kannella kyllä, mutta 8V vaatii tasaisen virtauksen, ei pienintä vastusta. Palotilalla on ratkaiseva vaikutus. Se on kuin harjakattoinen talo, jossa toinen katon puolikas on imu ja toinen pako. Idea on, että sylinterin täytös tapahtuu hallitulla "pyörähdyksellä" (kts.liitepiirrustus), joka edellyttää juuri oikeaa virtausta. Jos pakopuolella on liian kova virtaus (alipaine) suhteessa moottorin kierroslukuun imuventtiilin avautuessa, niin palamaton seos karkaa pakoputkeen sylinterin täyttämisen sijaan. Näistä "palokaasuista" lambda menee offiin ja ruiskutus peruskartalle.
Jotenkin näin minä ainakin siis olen tämän asian käsittänyt, paremmin tietävien keskusteluita sivusta seuraamalla.

Hiukan on minusta asioita "sekaannuttavaa" se että Beetle kuitenkin kirjoittaa käyttävänsä itse "Innovate LC-2:n kapeakaista analogilähtöä Nr.2 konfiguroituna omalle ideaali -AFR:lle optimointiin Arrow/Mistral vaimentimelle".
...
Tarkoittaako tuo sitä että sen lisäksi että hän muokkaa karttoja itse "käsin", hän pitää Autotunea käytössä sillä tapaa että sen kapeakaistalähtö on kytketty 5AM ecun lambdatuloon niin, että ecu säätää tämän tulon mukaan myös seosta itse ja sen itseoppiva ominaisuus on käytössä (ecu "lambda on" -moodissa).  Ikään kuin siis molempi parempi = kartat on optimoitu itse ja sen lisäksi annetaan ecun tehdä työnsä (niin kuin sen oma "firmware" määrää) sen mukaan minkälaisia "lambda-arvoja" se saa tuolta LC-2:lta.
Beetlen kohdalla pitää muistaa, että hän harrastaa karttojen tekemistä. Pyörä on testipenkki, eikä pakoputkestakaan voi olla varma onko se Beetlen oma vai onko joku sen hänelle lähettänyt kartan tekemistä varten. Omien (hyvin värikkäiden) sanojensa mukaan hän on "pakkomielteisen perfektionisti", joka aina yrittää "parantaa vähän vielä". Yhteen pyörämalliin (tai putkistomuutokselle) hyvän kartan tekeminen vie muutaman päivän ja vaatii ajelemaan vaihtelevin tavoin usemman tankillisen polttoainetta. 5AM takaisinkytkennällä optimoidaan Deltamap (sylinterien välinen ero) itseoppivuutta/säätyvyyttä hyväksikäyttäen. 8V on vaativa ja luulen, että hän pyrkii myös lyhentämään koko prosessia (testi - karttakorjaus - testi - karttakorjaus jne). Ehkä PCV-AT (PowerCommander 5 ja Autotune) korjaukset ovat liian karkeita ja korjauksia joutuu tekemään ees-taas.
Siitä syystähän he (Beetle&Roper) jo varhain luopuivat Guzzin oman lambdan käytöstä (liian hidas reagoimaan) ja siksi custom kartat ovat yleensä lambda-off. Arkiajoon (huoltovälit, kulutus) lambda-säätö olisi kuitenkin hyvä pitää aktiivisena, kun se korjaa myös ulkoisista syistä (besiinin laatu, ilman kosteus, likainen ilmansuodatin, imuvuodot, jne) esiintyviä vaihteluita.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #325 : Huhtikuu 01, 2015, 17:19:30 ip »
Samalla opilla tuo mun 8v toimii kun 2v. Ei se mikään ihmemoottori sentäs ole. Pensaa ja ilmaa sisälle, kipinää sopivaan väliin ja pakokaasua ulos.

Parhaiten tuntuu toimivan suht avonaisella yhdistelmällä eli agostinin vaimennin ja mistralin yhdysputki. Lambdaohjaus ei ole käytössä. Eikä tule olemaan. Vaikka tänään laitoinkin vakiovaimentimen katalysaattorin kanssa kiinni. Toimii silläkin ihan kohtalaisesti pienen säädön jälkeen.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #326 : Huhtikuu 02, 2015, 00:42:59 ap »
Parhaiten tuntuu toimivan suht avonaisella yhdistelmällä eli agostinin vaimennin ja mistralin yhdysputki.
Tässa on sulle liitteenä Beetlen kartta, joka on tehty Agostinin cross-overille ja Mistralin Conical pöntölle.
Ne on aika sama setti kun sulla, vaikka ristiin. On kumminkin just Sport 1200 8V :lle hinkattu.
EDIT lisäys: Sekä Beetle, että Roper ajaa tavallisilla nostajilla (flat tappets) ja kartta on tehty ventt.välyksille 0,15/0,20 imu/pako.
Jos on käyttänyt vanhan suosituksen 0.10/0.15, niin uusi säätö voi tuoda tuntuvan parannuksen.
Ja vielä, että meillä etanoliosuus bensassa lisää co säätöä. Luulen että toimiva asetus 95E10:lle on n. +20-+40.

Tässä vielä hänen vastaus onko kartta, kuin kaupasta ostettava Rexxer kartta:
Lainaus käyttäjältä: Beetle
Ne ovat täysin erilaiset. Rexxer kartat on tehty dynossa muokkaamalla vain main fuel karttaa ja sytytyskarttaa. Minun kartta on tehty tienpäällä, todellinen ajo suorituskyky mielessä. Niissä on uusi main fuel kartta, delta ja sytytyskartta, uudet pressure-air-temp ja fuel-engine-temp korjaus taulukot. Uusi warm-up taulukko. Muutokset Torgue ja throttle korjaus taulukoihin. Jopa ruisku-ajoitus taulukko ja kierrosrajoitukset ovat erilaiset.     Ja minun kartta on halvempi.
Lisään kartan myös tuonne työkalupuolelle. Sitten vaan sulia ajokelejä odottelemaan.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2015, 23:14:33 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #327 : Huhtikuu 02, 2015, 16:53:53 ip »
Pitihän tuota karttaa kokeilla. Valitettavasti....

Pikaisesti vilkaisin ensin tunerprolla, ei muuta kummallista kun kovin pienet bensamäärät isommilla kaasunavauksilla. Sytkäkartta aika mieto.

Ajossa huomasi heti että ihana nypytys kyläajossa on taas palannut ja vaihdetta pienemmällä piti ajaa. AFR pyöri siinä 15 hujakoilla. Maantielle kun pääsi ja enskertaa sai antaa enempi kaasua niin aluksi veto oli kohtalainen, mutta sitten seosmittariin tärähti lukemat 18-19 AFR ja veto loppui kun seinään!

Ihan varoituksena, suosittelen lämpimästi seosmittaria jos näitä vieraita karttoja kokeilee. Tämän nyt kyllä huomasi muutenkin ettei kaikki ole kohillaan.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 03, 2015, 12:33:41 ip kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #328 : Huhtikuu 02, 2015, 17:51:21 ip »
No hyvä, että siihen sentään jää vielä tuota säätämistä, kun olin jo ajatellut, että täytyy muistaa pyytää anteeksi mieluisan "hyvä syy taas ajella" harrastuksen tärvelemistä  ;D
Nyt oli ilmeisen laihalla, joten CO säätöä vain isommalle. AFR:ää 2,5 alespäin. Teit varmaan TPS reset ja opittujen arvojen nollaus ? Meidän polttoaine poikkeaa sikäläisestä (Australia) etanolin takia, että se CO säätö saa olla reilumminkin ylöspäin.
Noilla custom kartoilla se asetus on aina kokeilemalla ja muuttamalla löydettävä omalle pyörälle sopivaksi  ;)
Neuvo on ollut mennä 5 pykälän portain ylöspäin kunnes mieluisa asetus löytyy. 8V kone on tarkka säädettävä. Niin tuolla väittävät, mutta kun ne säädöt sitten on kohdalla, niin on kuulemma ihan helevetin leveässä suupielet. Ja vastoin "vanhaa sääntöä" 8V lle ei anneta kovemmassa voimanotossa rikkaampaa seosta, vaan ennemmin laihaa, kuten AFR mittari näemmä on näyttänytkin. Nyt se vaan on selvästi laihalla. Mielenkiinnolla seurataan kokemuksia.

Tässä vielä käännös risokettosta otsakkeella karttapäivityksen ongelmat:
(ei tarkoittaen Ikkalan pioneerityötä, vaan noin niinkuin yleiseksi ohjeeksi kaikille Beetlen kartoista)
Lainaus käyttäjältä: Beetle
Kartta tehtaan putkelle, yleismallin catcon/dB killer kartta ja molemmat Hi Mistral kartat on tehty käyttäen minun pyröääni. Zard kartat on tehty tocinon ja svrun pyörillä. Agostimi kartta on tehty Peten pyörällä. Low Mistral kartta on kehitetty markIII pyörällä.

Jos käytät näitä karttoja ja on jotakin ongelmaa, täytyy miettiä miksi.

1. Venttiilivälykset. Minulla on 0,15/0,20. Jos sinulla 0,10/0,15 - se tekee ison eron.
2. Imuläppien balanssi. Tarkista. Kunnolla. Ja ettei pyhää ruuvia ole sössitty.
3. Pakokaasuvuodot. Varmista, ettei ole ilmavuotoja.
4. Ilmansuodatin. TÄYTYY olla vakio suodatin ja imukotelo. Ei poikkeuksia. Jos ei ole, niin en voi sinua auttaa.
5. Kaasuvaijerit on säädetty oikein. Ei väljää, ei liian kireällä. Juuri oikein!
6. TPS on oikein. Resetoi se kun päivität kartan. TÄMÄ TÄYTYY TEHDÄ.
7. Itseopitut arvot (trimmit) on resetoitu. TÄMÄ TÄYTYY TEHDÄ. Tämä on erittäin tärkeää.

Viimeiseksi, älä puhu jaskaa. Älä selitä minulle, että pyöräsi on täyttä kultaa ja vingu minulle kuinka se kulkee huonosti. Kyllä, on ollut muutama vinkuja  ;D

8V kone on herkkä kaikelle ylläolevalle. Nämä ovat custom karttoja tietyille muutoksille. Ei yksi sopii kaikkeen. Toivoisin, että voisin tehdä niin, mutta jos sitä haluat, niin pysy tehtaan tarjoamissa  :-*
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2015, 19:15:48 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #329 : Huhtikuu 02, 2015, 19:16:36 ip »
Kun näitä juttuja lukee niin ihmeesti himottaa taas persdynoaminen tien päällä. Kunhan vain kelit lämpenis. Tuohon lämpötilatauluun pitää hieman ryhtyä Brevan osalta. Toisaalta Breva on myynnissä ja siinä on nyt hyvin miellyttävä ja lämpimällä säällä polttoaineelle nuuka ajotuntuma. Alkoholipyörän kanssa riittänee varmasti nakertamista. Siihen pitäisi tehdä pätevät bensa-asetukset. Etanolikartat ovatkin varsin hyvässä kunnossa.

Sääksjärvi Triken kaasuttimissa riittänee myös hommaa ja säädettävä digitaalisytytys on vieläkin asentamatta. Odottaa myös lämpimiä kelejä. Se kun ei mahdu pajaani sisään.
http://www.motomatti.fi/2015/04/saaksjarvi-trike-kaasuttimille-kiinnitys.html