Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Tekniikkapalsta / Vs: V85TT/Eliminaattori
« Uusin viesti kirjoittanut Jouko S Lokakuu 22, 2025, 14:15:43 ip »

Tein muutoksia pakokaasujärjestelmään ja se aiheutti pauketta putkessa. Se poistui tällä SAS.järjestelmän muutoksella.

Tuota Can-järjestelmää en edes osannut ajatella, kun tiedän Suomessakin ainakin yhden saman E4 Guzzin, missä om tehty sama ja siinä ei vikavalo syty. Näissä E4 malleissa on kyllä canbus, mutta se on osittainen, eli perinteistä on vielä paljon mukana. Pitääpä tutkia tuota sähkökaaviota kuitenkin, että sekään mahdollisuus ei jää mieltä painamaan. Kiitos Timo vinkistä!

Tuo sivujalan kytkimen eliminaattori on luullakseni sitä varten, että jos ko. kytkin hajoaa jossain peräkylän perälässä, niin ei tarvitse alkaa puukottamaam kytkimen johtoja, vaan laittaa eliminaattorin kytkimen liittimeen, ja pääsee sitten ihmisten ilmoille. Näitä on sattunut, että esim. V85TT pyörässä on eturenkaasta pompannut kivi siihen alunperin huonosti suojattuun kytkimeen ja matka on pysähtynyt siihen. Itse ratkaisin asian hankkimalla siihen kunnon suojan.

Jouko



 
22
Tekniikkapalsta / Vs: V85TT/Eliminaattori
« Uusin viesti kirjoittanut Hajakenttä Lokakuu 22, 2025, 14:01:27 ip »
Ei siinä tarvitse olla edes väyläohjausta. Minulla on tässä sylissä Dell läppäri, johonka ei käy muut kuin sen omat akkulaturit. Laturitkin kyllä ovat vaihtokelpoisia kaikkiin tämän merkkisiin. Sama systeemi on monissa muissakin merkeissä. Jos jännite on oikea vieraassa teholähteessä, läppäri toimii kyllä ja syö siitä sähköä, mutta lataus ei toimi ja siitä tulee virheilmoitus. Laturi lähettää pulssijunaa, joka näkyy oskilloskoopilla. Tietokone tulkitsee sen avainsignaalin ja hyväksyy vain oikean. Ei ole mitenkään vaikeaa tehdä ajopelin ECU:un sen tapaista tunnistusta ilman väyläohjaustakin. Jotta sen voisi imitoida väärällä laitteella, pitäisi tietää avainsignaalin muoto. Sen voi nähdä oskilloskoopilla: pulssien ajalliset pituudet, niiden järjestys, toistumistiheys...

Yksinkertaisimmillaan saattaa tunnistus olla tietyn suuruinen vastus. Pienempi tai suurempi aiheuttaa errorin. Sellaisia on käytetty hälytyskeskukseen kytketyillä paloilmaisilla, joskus muinoin myös murtoilmaisimilla. Eräällä tutka-asemalla oli -80 luvulla useita huoneita ja kohteita, joilla oli paloilmaisimet. Niissä oli samalla parijohdolla paloilmaisusignaalin siirto, 9 V:n sähkön syöttö ja laitteen ja sen johdon varmistus em. tavalla. Siinä oli 1,2 kohm vastus. Jos vastus muuttui n. 100 ohm jompaan kumpaan suuntaan niin syntyi vikailmoitus.

Helpoin kokeilu aluksi olisi ohmipuntarilla tehty mittaus ehjästä pumpusta ja verrata sitä samaan mittaukseen sillä feikillä. Jos systeemi näyttää olevan tällainen vastusjuttu niin seuraava koe voisi olla kytkeä oikeansuuruinen vastus pumpun tilalle, ehkä trimmeripotikka, jolla hakisi kokeellisesti arvon, jolla vikailmo poistuu. Sitten vaan kiinteä oikeansuuruinen vastus sopivaan liittimeen. Siinä se eliminaattori sitten onkin.

Voihan se systeemivarmistin olla muunkinlainen...




23
Asiaa ja asian vierestä / Vs: 1400 calin muutosidea
« Uusin viesti kirjoittanut Hajakenttä Lokakuu 22, 2025, 13:26:34 ip »
Kyllähän noilla molemmilla kahvilla kävisi naapurikylässä. Suosikkini on kyllä tuo alempi musta. Koska kannet ja jarrusatulat on punaisia niin maalaisin piipunsuut myös punaisiksi, olisi tasapainoisempi ja vähemmän turhaa sekameteliä. Peilejä en jättäisi pois.

Niin – en minäkään enää muuta aja kuin kauniilla ilmalla naapurikylille pikku päiväkierroksen. Kerran kesässä teen pienen kotimaanmatkailuprojektin – viime kesänä Imatran ajoihin, edellisellä Pori jazziin, mihinkähän ensi kesänä? Siksi Anni on n. tunnissa muutettavissa matkapyörästä tehdasasetuksille, kaffepyöräksi.


24
Asiaa ja asian vierestä / Vs: 1400 calin muutosidea
« Uusin viesti kirjoittanut Retuperä Lokakuu 22, 2025, 12:38:32 ip »
Tanko/cliponit matalalla ja kaukana. Vielä kun on melko pitkä pyörä niin voi olla maukas ajoasento  ;D
Tyyli ennen mukavuutta!
Jos toteutat niin laita projektista kuvia palstalle.
25
Asiaa ja asian vierestä / Vs: 1400 calin muutosidea
« Uusin viesti kirjoittanut KINDE Lokakuu 22, 2025, 11:54:00 ap »
Ylempi on munkin suosikki etenkin sen takia että mulla sattuu olemaan valkoinen 1400.  Alemmaan version etulokkari niin siinäpä se sitten melkein olisi, tosin mulla on vaan kirkkaat putket niin niillä mentäis ainakin aluksi.

En ole vielä tutkinut miten jalkatapit istuu noiden lautojen tilalle, mutta ebays ytitin löytää audancen tappeja ja kiinnikeitä mutta ei löytyny,  pari edullista satulaa löyty.   arvelin että 1000€  olis budjetti jos alan tohon rojektiin.

Itse muunostyössä ideana on se että tekisin sen niin että mopon saa takas OG kuntoon jos tulee katumapäälle tai jos ahluaa laitteen joskus myydä.   

Olishan toi aika kiva.
26
Myyn / 1996 Moto Guzzi California Custom
« Uusin viesti kirjoittanut ÄrTee Lokakuu 22, 2025, 11:16:22 ap »
Tervehdys.

Jäsen @ siirtyi ajasta ikuisuuteen loppukesästä. Ehti kuitenkin saattaa ikuisuusprojektinsa valmiiksi ja moneen kertaan uudelleen rakennettu California näyttää nyt tältä. Lisää kuvia voin laittaa pyydettäessä.

Pyörä sijaitsee Lahdessa, @ toivoi että menisi ajoon harrastajalle. Hinnasta päästään varmasti sopuun.

Myös linkin takana olevan ilmoituksen osat edelleen myynnissä, niistä voi olla yhteydessä minuun.

https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=9190.0

o44 3133075
27
Varsinais-Suomi / Varsinais-Suomen gruppolaisten "pikkujoulut" 22.11.25!
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Karjalainen Lokakuu 21, 2025, 19:24:47 ip »
Merkitkääpä kalentereihin päivämäärä 22.11.2025. Silloin kokoonnutaan taas hyväntuuliseen illanviettoon Gastropub HIIVARIin.
Viimevuotiseen tapaan noin kello 17. Ja aikaahan on sitten koko ilta. Tilaisuus on luonnollisesti avec eli saa ottaa kumppaninkin mukaan.

Ruokalista on ennallaan eli hyvinkin perinteinen ja kuten aiemminkin, toivotaan ennakkoilmoittautumista ruokatoiveineen viimeistään viikkoa ennen tapahtumaa.

Ilmoittautua voi soittamalla, tekstarilla, s-postilla, whatsapilla, yv:llä, foorumilla, facebookissa tai ihan naamakkain.

Hiivarin osoite on Käsityöläiskatu 5, 20100 Turku ja ruokalista on liitteenä.

Terveisin
Kaijus
045 840444
kkekblad(at)gmail.com
28
Tekniikkapalsta / Vs: V85TT/Eliminaattori
« Uusin viesti kirjoittanut TimoEv Lokakuu 21, 2025, 19:04:09 ip »
Minkäs vuoksi se pumppu pitää poistaa?
Onkos MG vai ns. väyläohjattu pyörä? Tuo väylä on vaikeampi kotikorjaajalle, koska ECU "keskustelee" pumpun kanssa. Joskus BMW-kuski sanoi vaihtaneensa takapolttimon tarvikeosaan. Valo toimi, mutta häiriövalo paloi. Väylä havaitsi ettei ollut BMW-polttimo. ( hinta... )

Ihmettelin tuon firman juttuja muutenkin: Sivujalan kytkimen eliminaattori!!! En heti ymmärrä syytä moiseen. Kun jalka alhaalla lähtö aiheuttaa aikas jännää eka mutkassa...

29
Muut italialaiset moottoripyörät / Vs: Benelli
« Uusin viesti kirjoittanut RStone Lokakuu 21, 2025, 16:51:10 ip »
Benelli on Guzzia kymmenen vuotta vanhempi italialainen moottoripyörien valmistaja, perustettu vuonna 1911 ja yhteistä omistushistoriaa on 70-80 -luvuilta, jolloin molemmat olivat argentiinalaisen De Tomason yhtiössä toki omina merkkeinään, mutta tekivät yhteistyötä.
Yhteistä molemmille olivat myös taloudelliset ongelmat, joiden vuoksi omistukset siirtyivät Guzzin osalta loppupeleissä Piaggio-konserniin ja Benellin kiinalaiseen omistajayhtiöön, joka on osa Geely Groupia joka taas puolestaan omistaa mm. Volvon.

Hienoa on kuitenkin, että molemmat sekä Italian 🇮🇹 Kotka 🦅 edelleen liitää ja että Leijona 🦁 vahvasti karjuu ja harrastajat löytävät näistä omiin fiiliksiin, tarpeisiin ja lompakoillekin sopivan vaihtoehdon.

https://youtu.be/hwbqTvDPqYU?si=wPrQ2JRo5qHlZxPK








30
Tekniikkapalsta / V85TT/Eliminaattori
« Uusin viesti kirjoittanut Jouko S Lokakuu 21, 2025, 13:57:41 ip »

Olen poistanut käytöstä(muiden muutosten myötä..) ko.pyörästäni SAS-järjestelmän, eli sen mikä pumppaa puhdasta ilmaa pakokaasujen sekaan, jotta pakokaasujen puhdistus toimisi paremmin. Asensin pumpun tilalle eliminaattorin, minkä pitäisi kertoa eculle, että pumppu toimii. Heti ensimmäisessä startissa pyörän näyttöön syttyi kuitenkin moottorin varoitusvalo. Tutkin Guzzidiagilla virheilmoitukset ja sieltä löytyi vain yksi, eli PO 401, No Signal. Moottori toimii kyllä erinomaisen hyvin, mutta tuo valohan ei saisi palaa. Olen ollut useaan kertaan yhteydessä Smart MotoElectronicsiin, mistä ostin sarjan millä tuo muutos tehdään, mutta he eivät tunnusta tilannetta, vaan tuo eliminaattori pitäisi poistaa ja lähettää heille Kreikkaan. Omalla kustannuksellani, vaikka takuu on edelleen voimassa. En haluaisi enää jatkaa tuon firman kanssa ja olenkin nimennyt sen Bad MotoElectroniksi... ;D Löytyyköhän tuollaisten valmistajia kotimaasta tai maailmalta? Kolvikin pysyy kädessä, mutta ei taida olla niin yksinkertaista tuollaisen valmistus? Yksi vaihtoehto olisi tietysti ottaa eliminaattori pois ja antaa pumpun pumpata, ei pakoventtiilin kautta pakoputkeen, vaan ilmaan. Näin olen lukenut ja sekin siis toimii.

Jouko
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10