Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10
31
Asiaa ja asian vierestä / Vs: E-Moto Guzzi?
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Huhtikuu 18, 2024, 21:56:01 ip »
Niin, polttomoottorihistoria, ajoneuvojen suhteen, lähti 1800-luvun loppupuolen höyry- ja sähkömoottirijutuista. Kohta jo polttomoottorikin pääsi kisaan mukaan. Niin että jo on mennyt pitkälti toistasataa vuotta kehitykseen. Toisaalta, voidaan verrata toista, vielä mullistavampaa seikkaa siihen että millon ihminen tuli puusta alas ja ryhtyi kävelemään. Nöyrästi huomioin että ehkä, toisen näkemyksen mukaan, ihminen oli ihan valmis kävelämään ja nusasemaan puolisoaan lisääntyäkseen jo hetikohta ilmestyessään maan päälle.

Siinäpä vilakka historia jonka isoäitini näki alkaen anno1900 ja siitä loppuun. Olisipa mainiota jos nykyisin päästäisiin nopeampiin suorituksiin. Varmaan yritystä on.
32
Jäsenistön Moto Guzzit / Vs: Jäsenistön Moto Guzzit
« Uusin viesti kirjoittanut mille gt Huhtikuu 18, 2024, 21:19:07 ip »
Hei
Tässä tankki täytettynä ,katsotaan kuinka pitkälle pääsee 1 kwn moottorilla
33
Asiaa ja asian vierestä / Vs: E-Moto Guzzi?
« Uusin viesti kirjoittanut Urpo ja Turpo Huhtikuu 18, 2024, 16:12:20 ip »
Urpon kokemuksen mukaan pojat n. 2v alkaen ovat kiinnostuneita polttomoottoripyöristä, sähkömoottoripyöristä
ei niinkään. Näkisin ainoaksi tepsiväksi keinoksi, että pojat imeväisiän jälkeen eristetään täysin polttomoottoreista.
Ehkä jätän käytännön toteutuksen poliitikkojen mietittäväksi.

34
Tekniikkapalsta / Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Uusin viesti kirjoittanut KINDE Huhtikuu 18, 2024, 15:55:45 ip »
Morjens. Pitkällisen vittumaisen palelun ja ähellyksen jälkeen kaikki toimii.  Purin kytkinrasian osiin ja putsasin kaikki pinnat, sekä voitelin hennosti kaikki liikkuvat osat. Onnistuin pompauttamaan kykimestä kuvassa näkyvän kuulan hämärän kellarin pimeimpään nurkaan, mutta käsittämättömällä tuurilla silmä ehti havaita suunnan minne kuula pomppasi ja löysin sen.  Putsasin myös kaikki liittimet jotka kohtuu vaivalla aukesi.  En vieläkään osannut poistaa sitä huoltokiintoavaimen kuvaa, mutta olkoon, eihän se mitään haittaa.  Eli kaikki pelaa nyt ja matka Eurooppaan lähenee, noin 3 viikkoa ja olen laivassa kohti Travemyndeä.  Toivottavasti ei muuta ilmene ennen matkaa, mutta yleensähän aina jotain ilmaantuu. Kiitoksia taas kaikille lukijoille ja tukijoille.
35
Asiaa ja asian vierestä / E-Moto Guzzi?
« Uusin viesti kirjoittanut RStone Huhtikuu 18, 2024, 15:14:32 ip »
Näkeeköhän meidän vanhanliiton patarautasukupolvi sähkömoottorin Moto Guzzin voimalähteenä?

"Piaggion" teollinen kehitysohjelma tunnetaan nimellä “E-Mobility”, ja sen myötä visioidaan tuotettavan joukko uusia sähkömoottoreita uuden sukupolven nollapäästöisiin ajoneuvoihin sekä viisi teollista tutkimus- ja koekehitysohjelmaa, jotka kattavat komponenttien ja sähköisten ajoneuvojen järjestelmien sekä ajoneuvojen digitaalisten turva- ja monitorointiratkaisujen, edistyneiden kuljettajaa avustavien järjestelmien sekä täydellisen kyberturvallisuusjärjestelmän kehitystyön."

https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/13570

Gallettosta on jo julkaistu konseptipyörä:https://www.rideapart.com/news/433948/moto-guzzi-galletto-hybrid-concept-design/
36
Jäsenistön Moto Guzzit / Vs: Jäsenistön Moto Guzzit
« Uusin viesti kirjoittanut Fenix Huhtikuu 18, 2024, 12:32:11 ip »
Tämmönen

Onko ollut hyvä ? Minulle taitaa tulla täysin samanlainen kun ei tuo V85TT nyt ehkä ollutkaan se minun juttu  ;D
37
Tekniikkapalsta / Vs: Öljynpaineen merkkivalo
« Uusin viesti kirjoittanut @ Huhtikuu 17, 2024, 17:47:24 ip »
Kyllähän nuo on hyviä kustomointiaihioita, vaikka eivät käyttöpyöräksi enää kelpaakaan. Kovin on vaatimatonta Suomessa tuo Guzzien rakentelu vaikka vanhan Calin saisi muutamalla tonnilla. Kaikki muut merkit sen sijaan näyttävät kelpaavan rakentelijoille.

Scrambleriksi aihio on vähän kolho vaikka yhden keltaisen olen bongannut kuten varmaan moni muukin. Cafe:t taas ovat menneen talven lumia, niissä pitäisi olla jotain uutta ja erilaista. Jäykkäperäinen bobber voisi olla hieno. Saa nähdä jääkö tuo "puolivalmiiksi" vai puranko taas osiksi ja alan rälläköimään.
38
Tekniikkapalsta / Vs: Öljynpaineen merkkivalo
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Huhtikuu 17, 2024, 17:27:51 ip »
Kerhokaverilla on myös tehty samalaisia ratkaisuja Caliin vaikka on tuoreempi ruiskupeli.
39
Tekniikkapalsta / Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Huhtikuu 17, 2024, 17:24:52 ip »
Epäilet kytkintä. Ei siitä voi syyttää.

Kytkimien mekanismit saattavat kulua, likaantua, hapettua ja vaikka kaikkia kerralla.

En ole puuhannut erikseen muiden kytkinten kanssa kuin sivutuen ja siinäkin vain sen jousen koukussa kääntyvän metallilipareen suhteen.
Apropoo: laitetaan sekin listalle jos ilmenee häiriöitä sillä se kytkin jota tuo kääntyilevä lipare ohjaa saatta likaantua, kulua tai hapettua. Sähkö ei kulje. Asento tappi ulkona tarkoittaa 1 ja asento tappi sisällä on 0.
Taistelin aiheen kanssa aseina kuusiokoloavain, vasara, viilapenkki, alasin, pihdit ja epämääräisiä muita tarpeita. Kun pyörä oli uusi. Sain kapineen pelaamaan ja on pelannut vuosia. Mutta on yksi niistä paikoista johon voi tulla vaivaa reissun päällä.
Terveyssyistä: kokeilkaa moottori käydessä ja sivutuki alhaalla salliiko lähteä liikkeelle. Ei saisi.

Kytkimellä ja peltilipareella on niinkin yksinkertainen tehtävä kuin estää ajoon lähtö sivutuki alhaalla.
Sinänsä, jos tulee tilanne että pyörä sammuu ykköstä tarjottaessa paikallaan ja sivutuki on ylhäällä, niin siitä tietää että sivutuen kytkin renaa. Jos ei bräkleeni ja voitelu auta niin aina voi kytkimen johtimen liittimeen tehdä oikosulun. Kunhan muistaa asian jatkossa.

Itse kytkin on melko jämäkkää mallia. Mutta puhdistusta sekin tarvitsee. Mutta ei painepesuria. Sellaista käytän vain sumuttimena kun huuhtelen pyörääni pesun jälkeen. Mitään kankeita voiteluaineita tai öljyjä ei pidä käyttää sillä ne vain houkuttelevat lisää likaa kohteeseen. Mutta normaali puhdistus ulkoapäin ja toiminnan tarkistus. Ei liene kellekään iso juttu katsastaa kohde ja sen likaisuus sekä toiminta. Ettei matka katkea pikkujutun vuoksi. http://www.motomatti.fi/2018/10/california-1400-gts-sivutuen.html

Myös kytkinlipareen akseli huvittaa: hitsattu tappi jossa on ura. Noissa olosuhteissa sekä lipareen avaimenreikäläpi sekä tappi kuluvat vääjäämättä ja kunnes vivun ulottuvuus kytkimeen huononee. Voi, aikaan, sallia sivutuki alhaalla liikkeellelähdön. Asia on toki helppo korjata.

Kirjoitanpa saman alueen toisesta tulevasta ongelmasta.

Lähistöllä on toinen sähkökikkare: jarrupolkimen asentokytkin. Sillä on tavattoman tärkeä tehtävä: se hallinnoi jarruvaloa rinnan etujarruvivun kahvakytkimen ohella ja ABS-jarrua. Kohtuullisen tärkeä osa. Tosin ei estä normijarruttamista.
Itse katsoin hilavitkuttimen olevan epäilyttävän. Voisi toimia oikein hyvin sisätiloissa, matalassa lämpötilassa ja pimeässä. Sen vesitiiveys kun on varsin arveluttava. Poistin sen.

Tilalle laitoin tavallisen painekytkimen jossa ei ole ulkopuolisia liikkuvia osia niinkuin oli edeltäjässään: pieni painike kumitutin sisällä joka antaa signaalina lepoasennossa 0 ja poljin painettuna 1.

Kuvauksesta voi jo päätellä että laitoin paineanturin. Kävin ostamassa kauppiaalta paineanturin jonka kierre on sama eli 10x1 eli ensin halkaisja ja sitten kierteen nousu. Tavallinen tarvikeosa. Ulospäin passivoitua terästä ja johtimien lähtöpäässä muovinen läpivienti ja kuminen "piippu" josta johdinpari lähtee signaalia johtamaan. http://www.motomatti.fi/2017/02/california-1400-takajarrun-valokytkimen.html

Tässä ei vielä kaikki: tuli havaituksi että näiden kahden kytkimen asentoarvot ovat vastakkaiset. Raavitutti päätä kovasti. Tätä hommaa tein Kerholla la. iltapäivällä. Siinä sitten manailin ja baarin puolella oleva, eilistä parantelemassa oleva kerhokaveri, kuuli ja ymmärsi manailuni. Hiljaisella äänellään sanoi että laita vaihtorele signaalilinjaan. Just. Polkaisin polkupyörälläni Verstaalleni ja lokerikosta sellaisen nappasin mukaani, laitoin asianmukaiset liittimet johtoihin ja liitinjalan asensin sopivan suojaiseen paikkaan. Homma tuli valmiiksi. Tällä on menty. Myös kahvakytkimet ovat yhtä huonoa materiaalia. Tai ainakin minun pyörässäni oli.

Mainttakoon että liitoksissa käytin oikeita SuperSeal-liittimiä, en Bilteman huijausliittimiä. Ovat samannäköisiä mutta älkää seotko. Liian kovaa muovia, tiivisteet väljiä eivät pinnit puristu johtimiin koska on metallia säästetty. Silti kansa niitä ostaa ja alunperin hyvä tuote saa huonon maineen. Samalla lailla kävi Böllhof-Otalun kierteenkorjassarjalle. Myydään saman näköistä halvalla ja asennustyökalut aneemisia.
Tämän jutun kirjoittamiseen meni enemmän aikaa kuin jarrupaineanturin homman tekoon.
40
Tekniikkapalsta / Vs: Öljynpaineen merkkivalo
« Uusin viesti kirjoittanut @ Huhtikuu 17, 2024, 16:31:47 ip »
Unohdin vaihtaa kohokammioiden tiivisteet ja litra bensaa valui asfaltille saman tien. Työkalurulla on kiinni vain nahkaremmeillä. Ei kovin tukeva ratkaisu mutta pysyy paikallaan ainakin ilman työkaluja.  ;D

Mulla on tärkeintä tuossa ajoasento. Siksipä tapit n 20 cm edessä ja 6 cm alhaalla. Takaloksustakin on rälläköity pala pois että perse on pidemmällä.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10