Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Tekniikkapalsta / Vs: Synteettinen öljy
« Uusin viesti kirjoittanut RStone Helmikuu 28, 2024, 15:52:26 ip »
Pulteripyörä Stonessa on öljytikun vieressä ohjetarra koneelle sopivasta öljystä, joka käsitykseni mukaan on synteettistä.
Eikös sinunkin Californiassa Timo ole hydrauliset venttiilinnostajat?

12
Tekniikkapalsta / Vs: Synteettinen öljy
« Uusin viesti kirjoittanut Urpo ja Turpo Helmikuu 28, 2024, 13:46:51 ip »
Urpolla oli Mille GT:ssä 1989-2003 Mobil Super mineraaliöljyt. Hyvin pysyivät sisällä.
V11:ssä on ollut alkaen 2004 Motorex synteettiset öljyt. Hyvin ovat nekin pysyneet sisällä.
Tästä ei voi tietenkään vetää mitään yleisiä johtopäätöksiä.

Edit: Nykyään Mobil Super -nimiset öljyt ovat näköjään synteettisiä. Viime vuosituhannella
oli kyllä sen nimistä mineraaliöljyä.




13
Tekniikkapalsta / Synteettinen öljy
« Uusin viesti kirjoittanut TimoEv Helmikuu 28, 2024, 13:31:52 ip »
Minulle kerrottiin jo liki 20v sitten, että Calissa on käytettävä mineraaliöljyä. Syntikka ei kuulemma pysy koneessa. No, tämän mukaan olen mennyt, vaikka min.öljyn saatavuus heikkenee vuosi vuodelta.
Cali 2008 on Piikkiössä huollossa ja talvehtimassa. Raportin mukaan Make vaihtoi synteettiset koneeseen ja perään. En yhtään epäile tai arvostele Maken osaamista ja tietämystä. Ihan varmasti on oikeat öljyt vaihdettu.

'Nyt vain heräsi kysymys, jotta onkohan tuo vanha "tieto" ollut väärä? Ja mihin perustui?



 


14
Tekniikkapalsta / Vs: Joko on akut ladattu
« Uusin viesti kirjoittanut TimoEv Helmikuu 28, 2024, 13:24:56 ip »
Olen pitkään ns. sivukorvalla kuunnellut akkujuttuja siitä, minkälainen akku käynnistää tai ei käynnistä. On aina muistettava, että akku on vain yksi osa käynnistystapahtumaa. Jos auto / pyörä ei käynnisty, monesti syy löytyy akusta. Ei itse akussa mitään vikaa tarvitse olla, mutta löysä tai hapettunut napa, huonot tulpat, ongelmia kaasareissa / ruiskussa jne.
Starttimoottorikaan ei ole ihan huoltovapaa. Sen lisäksi on syytä myös tarkistaa latausjännite.
Mulla on Calissa 12Ah  ( vanha 18Ah ) akku, kun isompaa oikealla napajärjestyksellä ei ollut. Ja hyvin rykäisee tulille.

Skodan maahantuoja kertoi joskus, että talvisin oli paljon akkuongelmia - ei startannut. Lopulta syynä oli "liian lyhyt" ajomatka töihin. Ts. aamun ajossa sähköä kului enemmän, kuin matkan aikana latturi ehti tunkemaan akkuun; Valot, lämm.ratti, pukamalämmitys, takaikkuna, lämmityspuhallin, radio jne. He ratkaisivat asian niin, että lämmitysjohtoon kytkivät kiinteästi älylaturin.

Ja lopuksi: Ei mene enää pitkään, kun SE alkaa!


15
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Foorumin keskustelukulttuurista
« Uusin viesti kirjoittanut Kaljee Helmikuu 27, 2024, 23:35:19 ip »
Pienemmät tiet ovat kyllä parhaita! Vaimo on sellainen kartanlukija että ei hetken mielijohteesta halua lähteä "oikoreitille" mitä ei ole kartan kanssa syynätty ensin alusta loppuun. Yksin ajellessa saan aivan rauhassa käydä eksymässä mitä mielenkiintoisimpiin paikkoihin. Harvemmin noista mitään isompaa kerrottavaa saisi kuitenkaan aikaan... Tai ehkä saisikin, kunhan malttaisi hetkeksi pysähtyä ja tutkia matkan varrelle osuvia pienempiä ja isompiakin nähtävyyksiä. "Ajoin tuonne jotain pientä reittiä pitkin, en muista mitä, mutta siellä saattoi olla jotain jännittävää jos olisi katsonut"-olisi melko huono keskustelun aloitus ;D Toki mukava mutkapätkä on aina piristävä kokemus, vaikkei niin mitään nähtävää varsinaisesti olisikaan. Hiekkateitäkään ei ole tarvinnut Brevan kanssa vältellä, niissähän sitten riittääkin kilometrejä ajettavaksi!
16
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Foorumin keskustelukulttuurista
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Helmikuu 27, 2024, 22:13:12 ip »
Lainaus
ajomatkani niin yksitoikkoisia ettei niistä kehtaa
Koitahan mahdollisimman moninumerisia teitä ajella. Tai aivan numeroimattomia. Syntyy kokemuksia.
17
Tekniikkapalsta / Vs: Joko on akut ladattu
« Uusin viesti kirjoittanut Kaljee Helmikuu 27, 2024, 21:36:29 ip »
Viime keväänä hankittu Biltemalainen akku on pitänyt virtansa koko talven, on pyörässä kiinni ja pyörä on tallessa kylmässä ulkovarastossa. Tosin tammikuun alussa laitoin sen lataukseen pikkulaturiin yön ajaksi. Vaatii johtokelan vetämistä pihan läpi, joten ei kannata harrastaa mikäli on vaara että jäätyy maahan kiinni. Tiedän sen nyt, kun se johto jäätyi kuitenkin ::)

Viime viikolla moottori käynnistetty jälleen omin voimin, käyttelin hetken ja vaihdoin öljyt niin moottoriin kuin voimansiirtoon. On sitten sekin tehty jo ennen kauden alkua. Kerrankin :) Etuiskunvaimentimet olisivat vielä huoltoa vailla. Katsotaan sitä vielä hieman keväämmällä kun ilmat lämpenevät.

Puolison sähkömopon litium-ajoakut ovat sisällä makuuhuoneessa säilössä, ladattu syksyllä ( kenties hyvien tapojen vastaisesti? ) täyteen. Myöskin viime viikolla laitoin ne lataukseen, mutta laturin mukaan olivat jo kaffitauon jälkeen täynnä. Ainakin takuuajan näyttävät toimivan mallikkaasti!

Itäbokserin akku toiminut riittävästi joten kuten koko talven, käynnistys tapahtuu polkimesta joten jos akussa on edes ripaus virtaa jäljellä niin kärjetön sytytys jaksaa antaa kipinää tulpille. Ennen saattoi kyllä käydestäkin sammua virran vähyyteen mikäli laittoi ajovalon päälle tyhjäkäynnillä... Vaihdoin halogeenipolttimon halpislediin, tämän jälkeen tasavirtalaturi on jaksanut jauhaa sekä tulpille että ajovalolle sähköä samaan aikaan. Vastaantulijat eivät silti välttämättä kiitä...

18
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Foorumin keskustelukulttuurista
« Uusin viesti kirjoittanut Kaljee Helmikuu 27, 2024, 21:09:57 ip »
Isot kiitokset täältäkin ylläpitäjille ja etenkin foorumille kirjoittaville henkilöille! Keskustelu täällä on lämminhenkistä sekä asiallista, jutut saattavat monesti alkaa rönsyilemään asiasta toiseen mutta niinhän se tuppaa menemään aivan kasvotustenkin seurustellessa. Mukavaa ettei tähän ole liian rankalla kädellä puututtu, vaan on annettu jutun jatkua sopivasti eteenpäin.

Viestiketjut ovat usein hyvinkin informatiivisia, hakua käyttämällä löytyy usein apu käsillä olevaan ongelmaan. Tällöin ei samat asiat toistu liikoja, mutta taas kääntäen täytyy muistaa että asiat kehittyvät. Täällä ei suotta huudella,  että "asiaa on käsitelty jo vuonna 2016, mitä sitä enää ihmettelemään", vaan vastataan kysymykseen. Muistetaan myös, kun esimerkiksi saatavilla olevien varaosien tai öljyjen tilanne on voinut oleellisesti muuttua, tai työtä helpottamaan on saatettu kehittää jokin erikoistyökalu mitä ei aikaisemmin ole ollut. Ei liene kenellekkään haittaa että samaa asiaa käydään ajoittain uudestaan päivitetyillä konsteilla!

Harvemmin tulee itse avattua sanaista arkkua, muiden keskustelua tulee useimmiten seurattua hiljaa sivusta. Onko Brevassa siis liian vähän ongelmia jotta niistä riittäisi jutun juurta, ja ajomatkani niin yksitoikkoisia ettei niistä kehtaa ilmoitella? ;D
19
Tekniikkapalsta / Vs: Joko on akut ladattu
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Helmikuu 27, 2024, 21:04:53 ip »
Jojje on asialla. Kylmyys pitää akun kunnossa. Siitä vain on sellainen käsitys että kylmässä akussa ei ole tehoa. Mutta on siinä, kunhan lämpeää. Valmiiksi tehoton tai vajaaksi päästetty akku jäätyy ja halkeaa pakkasessa. Mutta senhän te tiesittekin.

Vuosikymmenien mittaan akkujen purkauskyky on parantunut. Pikkuakussakin on potkua. Myös latautuminen on nopeutunut. Tai laturit parantuneet.

Uudempia polttoainekäyttöisiä autojakin kun katselee pellin alle niin on niissäkin pienemmät akut mihin vanha on tottunut.

Tuo 1400:sen litium oli liki koko suven käytössä. Pysyi täynnä. Täynnä oli myös kun viimeksi katsoin. Litiumakussa ei liene niin selkeitä lämpötilarajoja kuin perinneakussa. Hinnatkin ovat tulleet lompsaystävällisemmiksi viime vuoteen nähden. Tosin ei ole tarvetta uuteen. Toivottavasti ei moneen vuoteen.

Olinpa unohtaa: litiumakku on myös kylmänarka kuten on tavallinen lyijyakkukin. Onneksi ei tarvitse, enää, ajella ajovietin ajamana ympäri vuoden.
20
Tekniikkapalsta / Vs: Joko on akut ladattu
« Uusin viesti kirjoittanut Breeze Helmikuu 27, 2024, 20:11:34 ip »
Ostin muutama vuosi sitten uuden vene/kone-paketin.
Vene on 3,9 metriä pitkä ja tilaa ei ole hirveästi.
Sen verran oli kuitenkin tilaa, että ohjauspulpetin alle oli laitettu akkulaatikossa perinteinen 60Ah akku.
Muuten ihan kiva, mutta jalat ei mahtuneet sinne ohjauspulpetin alle.

Otin sen ison akkukotelon ja akun pois.
Ostin paikallisesta Rustasta muovisen eväs/leipärasian, johon mahtuu 12Ah moottoripyörän GEL-akku. Kiinnitin eväsrasian ohjauspulpetin etuseinään ja nyt sinne mahtuu jalat oikein hyvin.
Jos 999 kuutioinen prätkä lähtee käyntiin 12Ah akulla, niin täytyy 362 cm³ kaks'pyttynen perämoottori lähteä myös.
Vene ei käytä ajovaloja, vilkkuja, jarruvaloja yms. joten reservissä ei tarvitse olla kovin suurta määrää sähköä nopeasti saatavilla. Plotteri vie n. 2A.

Pitkä alustus kysymykseen akun latauksesta.
Ei ole veneessä olevaa moottoripyörän akkua ladattu, koska akku ja vene on mökkisaaren navetassa. Ovea peittää katolta pudonnut lumi josta takia ovi on jumissa.
Mutta sinne mennään viimeistään vappuna, Saa nähdä starttaako Yamaha vai joudutaanko akkuun kytkemään laturi.
Vahva veikkaus on, että ei tarvitse kytkeä laturia.


Taas meni 6-0 ohi aiheen, mutta on siellä moottoripyörän akku... Anteeksi.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10