Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
91
Tekniikkapalsta / Vs: V11 ei käynnisty
« Uusin viesti kirjoittanut Urpo ja Turpo Kesäkuu 13, 2025, 13:39:40 ip »
Sivujalka ei vaikuta tähän mitään. Vapaavalo palaa.

92
Tekniikkapalsta / Vs: V11 ei käynnisty
« Uusin viesti kirjoittanut ALi Kesäkuu 13, 2025, 13:36:28 ip »
Sivujalan kytkin ja vaihde vapaalla... ?
Kytkimiä vielä tutkiskelisin, että sen bensapumpun surahduksen saisi kuulumaan.
93
Tekniikkapalsta / V11 ei käynnisty
« Uusin viesti kirjoittanut Urpo ja Turpo Kesäkuu 13, 2025, 11:21:02 ap »
V11 on käynnistynyt jo parikymmentä vuotta luotettavasti kylmällä ja kuumalla, joten vianhakurutiinit
eivät ole oikein kehittyneet. Nyt se sitten yhtäkkiä kieltäytyy käynnistymästä, startti pyörittää kyllä.
Huomasin, että virrat kytkettäessä ei kuulu tuttua polttoainepumpun vinkaisua.
Releet ovat kunnossa, samoin sulakkeet. Tappokytkin ja kytkimen kytkin toimivat.
Minulla on manuaali ainoastaan malliin, jossa pumppu on tankin ulkopuolella. Sen mukaan pumpun
rele on takimmainen. Sinne tulee käämille vain 0,25V virrat kytkettäessä. Jossain on varmaan huono liitin
tai johto poikki. Onko kenellekään tuttua?

Turpon Bimotassa muutama vuosi sitten bensapumppu ei toiminut hajonneen releen takia. Tämä ei valitettavasti ole
yhtä helppo tapaus.
94
Myyn / Vs: California 1400 osia
« Uusin viesti kirjoittanut Löysä Kesäkuu 13, 2025, 08:19:42 ap »
Laitoin YV:n.

T. Kimmo L.
95
Myyn / California 1400 osia
« Uusin viesti kirjoittanut Retuperä Kesäkuu 12, 2025, 15:39:59 ip »
Myynnissä California 1400 osia (kuvat löytyvät torista)

- Työkalu laturin hihnan kiristämiseen ja hihna kaupan päälle 75€ - MYYTY
- Käytetyt mutta ehjät alkuperäiset kytkin- ja jarrukahvat 50€ (käyvät myös V85TT -22?)
- Hepco Becker kaatumaraudat 100€
- Isotta paksusta pleksistä tehdyt jalkojen suojat 100€ - MYYTY
- Venttiilikoppien kannet 50€ - MYYTY
- Vaihdepoljin "kantapäälle", uutta vastaava 50€
96
Tekniikkapalsta / Vs: Nakutusongelma
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Toukokuu 29, 2025, 21:46:24 ip »
Ohjureita olen mitannut reikämikrometrillä sillä se on kolmijakoinen ja antaa, ainakin, suuntaa missä on kulumaa ja minkä muotoista ja millä kohtaa. Tyypillisesti ohjuri kuluu reiältään soikeaksi. Toinen pää voi olla hyvinkin mitoillaan mutta palotilan päässä voi olla soikeutta. Monta olen vaihdattanut Tammer-Dieselissä vuosien mittaan. Tosin eivät vaihda enää ohjureita vaan koneistavat vanhat ja holkittavat. Niihinkin olen tyytyväinen, toistaiseksi.

Pekalla hyvä vinkki. Jos jotain hajoaa niin ainakin homma selviää. Spekuloin: Nyt en muista miten tässä mallissa on männäntapin reiän sijainnin toispuolisuus. Yleensähän se ei ole aina keskellä vaan hieman keskilinjasta sivussa. Riippuu mallista. Olen kerran törmännyt siihen että mäntä oli laitettu kiertokankeen nurinperin. Onko moottoriin tehty niiltä osin remonttia tai syyniä?
97
Ostan / VHB29 oikean puolen kaasari
« Uusin viesti kirjoittanut Jani Janhunen Toukokuu 29, 2025, 19:40:53 ip »
Etsinnässä vanhukseen oikean puolen kaasutin, tai pelkkä ehjä kaasarin runkokin riittää.

Jani 0407347556
98
Tekniikkapalsta / Vs: Nakutusongelma
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Toukokuu 29, 2025, 19:18:17 ip »
Moottori pitäisi ajaa normaaliin käyttölämpötilaan jos kilinä sen salii. Vasta sitten voi luotettavasti arvostella tilanteessa tulppien väriä ja palotilojen nokisuutta ja öljyisyyttä.
Jos läppien, tps:n ja joutokäynnin säädöt ovat nyt kohdallaan sekä balanssissa ja koeajon jälkeen tulpat ja palotilat ovat eriväriset, eikä imupuolelta löydy ilmavuotoa, voisit vaihtaa polttoaineen ruiskutussuuttimet keskenään.
Myös keinuvivustojen pukit voisi vaihtaa keskenään jos vain toinen puoli kilisee selvästi enemmän. Etsisin tuohon kyllä avuksi yhden testikappaleen millä kokeilla.
Jos on vielä tarvikeputket kiinni, ovathan ne kunnossa? villat ym. sisäkalut paikoillaan.
Ohjurit pitänee vaihtaa kaikki uusiin jos niiden välystä ei saa luotettavasti mitattua kotona eikä koneistamossa.
99
Tekniikkapalsta / Vs: Nakutusongelma
« Uusin viesti kirjoittanut Vanha Toukokuu 29, 2025, 18:25:53 ip »
Tein sellaisen kokeilun että vaihdoin kilisevän puolen keinuvivut, niiden akselit ja työntötangot toiselle puolelle ja päinvastoin. Kilinä ei siirtynyt vasemmalta oikealle. Olettaisin että näissä osissa ei siis ole vikaa. Tämähän rajaisi ainakin vähän vikaa.

Kurkkasin tähystimellä tulpan reiästä ja vähän öljyinen tumma pinta on sen puolen männässä joka kilisee. Toinen puoli ihan kirkas. Tulpat on aika tummia ja samanlaisia molemmat mutta varmaan johtuu siitä että ole käyttänyt viime aikoina lähinnä tyhjäkäynnillä kun vikaa olen etsinyt.

Aikaisemmin mittasin puristukset molemmissa tasan 150kpsi.

Oiskohan syynä kuitenkin kulunut venttiliohjuri ? Tästähän keskuteltiin paljon ja mittasin nuo itse moneen kertaan. Näyttivät olevan rajoissa joten en uusinut, mutta ehkä tässä on jotain mittauksissa mennyt pieleen...

Ääni on kyllä livenä kova ja sirkkelimäinen. Selvästi erillainen kuin toisella puolella. Äänen paikallistaminen on hankalaa stetoskoopillakin. Arvaisin sen kuitenkin olevan terävimmillään vasemman puolen imuventtiilin istukan kohdalta. Ei ihan kannen yläosasta mutta ei kannen alapuolelta sylinteristäkään. Voisiko olla että lämpimänä ohjuri väljenee hiukan (ohjuri messinkiä?) ja venttiili alkaa laskeutumaan hiukan ohi istukasta jolloin syntyy se kilahtava ääni ?

100
Tekniikkapalsta / Vs: Nakutusongelma
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Toukokuu 29, 2025, 12:26:18 ip »
Voisiko sitten olettaa että lämmöllä ei suurta vaikutusta välyksiin ?
Siksihän ne välykset ovat että ne kompensoivat suht laajan lämpömuutosalueen kylmästä, eli isosta välyksestä hyvin kuuman koneen pieneen välykseen.
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]