Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
91
Tekniikkapalsta / Vs: Calin -96 vaihdelaatikkoremontti
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Maaliskuu 18, 2025, 20:50:28 ip »
Minulle oudon näköinen välilevy. Pitäsi katsoa varaosaluettelon kuvaa että onko tuo samanlainen. Mutta mikäs on hioessa jos kapistus pysyy ehyenä.
Itse olen käyttänyt koneliikkeistä ostamiani tarkoitukseen tehtyjä välilevyjä mutta ne ovat olleet umpiterästä. Yritin etsiä vastaavaa omista jutuistani mutta juttuja on noin 1800 tullut kirjoitelluksi niin olen omien sivujeni suhteen hieman eksyksissä. Pahoittelen. Tutkin asiaa paremmalla ajalla. Mitä kertoo varaosaluettelo kyseisestä osasta? Tässä yksi osoite osalistoihin: https://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Tässä kaupallisia varaosaluetteloita: https://www.stein-dinse.com/en/moto-guzzi/
92
Tekniikkapalsta / Vs: Calin -96 vaihdelaatikkoremontti
« Uusin viesti kirjoittanut Yammu Maaliskuu 18, 2025, 19:23:22 ip »
Prikka 2 ja 3 rattaan välissä on kovin kärsinyt ja se se on joka kiristääpuristaa. Voinko ottaa/hioa sen verran pois, että 2ratas mahtuu pyörimään? Prikka n.3mm paksu, ehkä väliin mahtuu 2mm prikka!
93
Tekniikkapalsta / Vs: Calin -96 vaihdelaatikkoremontti
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Maaliskuu 17, 2025, 19:38:11 ip »
Ei mutterin kiristäminen pidä estää pyörimistä. Jos kehtaan epäillä niin jossain on liikaa tavaraa välissä tai akseli ei ole laakerissaan aivan perillä. Käytitkö lämmitystä laakerin asennuksessa akseliin?
Kuluneiden osien, kuten välilevyn suhteen, on käytettävä mittaustekniikkaa ja järkeä. Jos kuluma, alkuperäiseen mitoitukseen nähden, on muuttunut runsaasti tai välilevy on vahvuudeltaan vaihteleva tai sen pinta karhea niin kannattanee etsiä uusi. Ei ole kiva purkaa ja koota looraa muutaman euron osan vuoksi.
94
Tekniikkapalsta / Vs: Nevadan (pikkulohkojen yleensä?) kaasareiden asennosta
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Maaliskuu 17, 2025, 19:28:14 ip »
Jos kaasuttimissa on kaksikellukkeinen kohovivusto, jotka hoitavat kohokammion nestepinnan tasoa, ei pieni kaltevuus haittaa lainkaan. Nestpinta pysyy, keskimäärin, oikeassa tasossa kun toinen koho saman akselin toisessa päässä on nestepintaa ylempänä ja toinen hieman syvemmällä nestepinnasta. Eli nesteen keskimääräinen noste on vakio. Eli ei syytä huoleen. Mutta ei kovin montaa astetta. Arvioisin että noin kymmmenen asteen kohdalla voi tulla häiriöitä. Voit vaikka kokeilla missä kulmassa kipuraja iskee...
95
Tekniikkapalsta / Nevadan (pikkulohkojen yleensä?) kaasareiden asennosta
« Uusin viesti kirjoittanut s151669 Maaliskuu 17, 2025, 10:44:29 ap »
Tulipa tässä taas kevättä odotellessa mieleen jotta missäs asennossa noi kaasarit kuuluu olla ? Pyörä edelleen kaverin tallilla joten juuri nyt ei pääse tarkistamaan mutta muistikuva on etteivät ne ole ihan pystyssä vaan vähän levällään ulospäin sillain että kaasuvaijerit tulee notkeasti. Ja nehän mokomat pyörii kyllä aika paljonkin suuntaan jos toiseen.

Tuollahan lienee jonkinlainen vaikutus seoksiin etenkin tyhjäkäynnillä jonka säätelyssä oli (roskista + ruosteesta johtuvia) ongelmia.

96
Tekniikkapalsta / Vs: Calin -96 vaihdelaatikkoremontti
« Uusin viesti kirjoittanut Yammu Maaliskuu 17, 2025, 09:56:55 ap »
Dodii, kaikki laakerit vaihdettu ja uusi 2ratas, kasaamista vaille valmis.
Miten on, vaihdeakselin päässä olevan mutterin kiristys, kuinka kireelle? Mitä enemmän kiristää, sitä vähemmän pyörii 2ratas käsivoimin!?
2 ja 3 vaihteen välissä kulunut prikka, meneekö vaihtoon?
97
Tekniikkapalsta / Vs: Nakutusongelma
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Maaliskuu 16, 2025, 21:55:16 ip »
Nakutus, detonaatio, on palamistekninen juttu, Muut kilinät ja kalinat voivat kuulostaa samalta jos ei ole laajempaa kokemusta. Italosound on asian havainnut ja hoitanut kuntoon. Toki kyseisellä aikajanalla on polttoaineen sisältö muuttunut kovasti. Monessa autossa oli laite jota saattoi säätää riippuen siitä mitä polttoainetyyppiä on saatavilla. Kyseisen asian terminä on oktaaniarvo. Se kertoo millainen on palamistapahtuman luonne. Aikanaan oli yleistä 92-oktaaninen. Hieman idemmässä oli alempaakin oktaania käytössä. Oktaaniarvo vaikuttaa palamistapahtumaan. Tämä tuli muistista kun muistelin amiksen oppituntia aiheesta.
Kärkisytytteisessä on helppo säätää sytytysennakkoa. Toki osaajalle ei digitaalisesti ohjatun moottorin säätäminen ole sen ongelmallisempaa kuin kaasutinmoottorilliselle. Tosin jälkimmäisessä pyrkii kädet tahriutumaan. Taloudessani on kolme kaasutinpyörää ja kaksi digiä. Olenko päässyt kehitykseen mukaan?

Jos sytytystä säädetään ja tarkka haluaa olla niin pitäisi seostakin säätää sekä päivastoin myös koska palamistapahtuman pituus muuttuu sytytyshetken muuttuessa ja paloaika kun polttoainemäärä muuttuu. Siis taistelua rikkaan ja laihan seoksen kanssa huomioiden sytytyshetki.
98
Tekniikkapalsta / Vs: Nakutusongelma
« Uusin viesti kirjoittanut italosound Maaliskuu 16, 2025, 17:13:51 ip »
Moro
Kun hankin muutama vuosi sitten ekan Guzzin (Lm2), niin alkuun oli ongelmia nakutuksen kanssa, se esiintyi yllättävillä kierrosluvuilla ja se ei esiintynyt kuormituksessa kuten nakutus yleensä. Joten sitä ei tunnistanut nakutukseksi vaan etsin venttiilikoneistosta vikaa. Lopulta muutin ennakkokäyrää loivemmaksi ja nakutus hävisi.
99
Varsinais-Suomi / Vs: 7. perinteinen kevätristeily lauantaina 15.03.2025
« Uusin viesti kirjoittanut Kaijus Maaliskuu 16, 2025, 13:41:57 ip »
Nyt se on tehty eli eilen risteiltiin Maarianhaminaan ja takaisin. Kaunis keväinen päivä kului mukavasti iloisessa gruppolaisporukassa.
Meitä oli yksitoista ja niin hauskaa oli, että jäi osaltani kunnon kuvatkin ottamatta.

Ensi vuonna uudestaaan ellei jotain muuta oikein riemukasta keksitä.

Kiitos kaikille kanssamatkustajille.

Terveisin
Kaijus
100
Tapahtumia / Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 17.5. 2025
« Uusin viesti kirjoittanut Kimmo Saarelainen Maaliskuu 16, 2025, 13:22:14 ip »
HMKP 2025
17.5.2025 klo 10:00
Kokoontuminen:
Oripään lentokenttä
Hirvikoskentie 300, 32500 Oripää

Paraatiajo (25km) klo 12:30:

Pääjuhla Loimaan pesäpallostadionilla klo 13-16.
Sammonkatu 2, 32200 Loimaa.

Järjestäjä: Loimaan Moottoripyöräilijät ry.
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]