Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Puhtaat purjeet, kaikillako?
« Uusin viesti kirjoittanut Wäinö tänään kello 22:15:55 »
Jostain syystä niitä massoja ajetaan puoliväkisin polkupyörän selkään, vaikka ei sekään nyt herkkua ole tuoreessa paksussa lumessa. On siitä jonkinlainen kokemus, kun kouluaikana aamuisin jaoin lehtiä. Välillä piti kantaa pyörä ja lehtilaukut, kun oli oikein tuppuraa eikä auraa missään.

Keskustassa on baana pyöräilijöille, joka aurataan ennen kuin autotiet. Se on oikein poliitikkojen silmäterä. Mutta on tietenkin pakkaspäiviä, kun siellä ei ole juuri ketään.

Kyllä se puoli vuottakin merkitsee. Mutta ei kai se ihme ole, että ajatusta on vaikea lobata poliitikoille tai taviksille, jos motoristit itse eivät ymmärrä ajaa etujaan. Ei politiikassa ole kyse oikeasta ja väärästä. Se on vain politiikkaa

6-7 kuukautta moottoripyöräily on hyvinkin mahdollista täällä etelärannikolla. Tänä vuonna tein oikeastaan kaikki työmatkani moottoripyörällä välillä huhtikuu - lokakuu. Joka säällä paitsi yhtenä aamuna, kun ukonnuoli pirstoi pihakoivun melkein nenän edestä lähtiessäni ja oli vähän monsuunia.

On mulla pari autoakin pihassa. Ja Manki.  ;D





2
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Puhtaat purjeet, kaikillako?
« Uusin viesti kirjoittanut EJ tänään kello 21:13:45 »
Kun ruuhka-Suomessa asun, voisin sanoa höpöttäjlle, että moottoripyörillä on merkittävä rooli kestävän liikenteen kehittämisessä. Moottoripyöräily on osaratkaisu monien kaupunkialueiden liikenneruuhkiin ja pysäköintiongelmiin. Moottoroitujen kaksipyöräisten käyttämiseksi niihin pitäisi innostaa ihmisiä ja niiden käyttöönottoa helpottaa. Näin on tuuminut myös Euroopan parlamentti ainakin vielä kymmenisen vuotta sitten. Suomessa tuo ei jostain syystä oikein lyönyt mediassa läpi.

Kulttuurin ja valtamedian lisäksi meillä on täällä vielä yksi melko merkittävä hidaste, eli ilmasto.
Se mikä toimii mainiosti esim. Milanossa tai Roomassa jopa ympäri vuoden, jostain kaukoidän kaupungeista nyt puhumattakaan, on Suomen leveyksillä sen verran haasteellista, että siihen tuskin saadaan ainakaan massoja innostumaan. Itse ajaisin mielelläni kaksipyöräisellä vaikka tänään, mutta 15 asteen pakkaslukema, pimeys ja liukkaat tiet lannistavat aika tehokkaasti ajohaluja aina tuonne kevään korville asti. Toki siellä joku aina silloin tällöin kulkee, ainakin mopoikäiset kulkijat. Näillä lämpöasteilla tosin nekin melko harvoin.

3
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Puhtaat purjeet, kaikillako?
« Uusin viesti kirjoittanut Wäinö tänään kello 21:06:24 »
Mie voisin sanoa, että moottoripyörällä ei ole minkäänlaista roolia suomen liikenteen kehittämisessä.

Kaupungista oli kyse. Mikä on "Suomi"?

Ei varnasti ole siellä, missä on jotain rääseikköä, peltoa, huonoja teitä, pari asukasta, baari ja marketti.  Kova katto ja neliveto, kas siinä ratkaisu. Vierellä voi heittää seivästä. Voisi olla aika hauskas puhua baarissa ruuhkista.

Helsingin keskustassa on 13 pelkästään moottoripyörille varattua parkkia. Noin 80 paikkaa yhteensä. Kolme on ympärivuotisia. Muut huhtikuu-lokakuu. Toki muuallekin voi jättää. Tätä sanotaan liikennesuunnitteluksi, ja se onkin ainoa valopilkku siinä suunmittelussa täällä päin.

Lyonissa katselin, miten skoottereille ja moottoripyörille annettiin oikein tilaa kaistojen väliin. Jokainen oli yksi auto pois kaistan ruuhkasta. Mitä enemmän splittaajia, sen parempi.

Vertaaminen vesiskootteriin ja veneeseen on täällä heikko argumentti, kun ei ole aakeeta laakeeta kuin ulkomerellä. Ja piukemmaksi muuttuiu kaava kaavalta: 7000 uutta asuntoa kaavaan joka vuosi. Sama tahti soveltuvin osin naapurikunnissa.



4
Työkalupalsta / Vs: Kulmahiomakone temppuilee
« Uusin viesti kirjoittanut Breeze tänään kello 20:14:52 »
Joo, jos autotallissa rälläkällä ajelee, niin turha on palovakuutusta maksaa.
5
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Puhtaat purjeet, kaikillako?
« Uusin viesti kirjoittanut Breeze tänään kello 20:10:20 »
Mie voisin sanoa, että moottoripyörällä ei ole minkäänlaista roolia suomen liikenteen kehittämisessä.

Moottoripyöräilyn puolustajat yrittää maalata moottoripyöräilystä jotain kaunista ja ihanaa, mutta päriseviä helvetin vehkeitä ne on.

Vähän sama, kun yrittäisi moottoriveneilyä puhua paremmaksi vesiskoottereiden avulla
6
Työkalupalsta / Vs: Kulmahiomakone temppuilee
« Uusin viesti kirjoittanut TimoEv tänään kello 20:07:55 »
>> Kipinöivä työstö ei ole välttämättä ulkotiloissa kovin paloturvallista... <<
Tuita tuli mieleeni; Pitää muistaa, että lähes poikkeuksetta, asuintalojen yhteydessä olevissa autotalleissa, autohalleissa yms. on tulityöt ehdottomasti kiellettyjä. Ja tulitöihin lukeutuu kaikki, joissa on kipinöintiä, liekkiä tai yleensäkin kuumuutta.
Polttoaineen ja vaikkapa nestekaasupullon säilyttämisestäkin on olemassa tiukat paragraafit. Niihin kannattaa tutustua, ettei joudu niitä opiskelemaan palomestarin ja vallesmannin johdolla ehtoohämyssä liekkien valossa...
7
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Puhtaat purjeet, kaikillako?
« Uusin viesti kirjoittanut Wäinö tänään kello 19:17:02 »
Kun ruuhka-Suomessa asun, voisin sanoa höpöttäjlle, että moottoripyörillä on merkittävä rooli kestävän liikenteen kehittämisessä. Moottoripyöräily on osaratkaisu monien kaupunkialueiden liikenneruuhkiin ja pysäköintiongelmiin. Moottoroitujen kaksipyöräisten käyttämiseksi niihin pitäisi innostaa ihmisiä ja niiden käyttöönottoa helpottaa. Näin on tuuminut myös Euroopan parlamentti ainakin vielä kymmenisen vuotta sitten. Suomessa tuo ei jostain syystä oikein lyönyt mediassa läpi.

En ole kuitenkaan mitään sano, koska kukaan ei ole tullut urputtamaan. Toisekseen, minullakin on jo loppuun lyhyempi kuin alkuun enkä ole ajatellut viime metreillä alkaa kontata, kun pystypäinkin voi mennä päätyyn.

Ei muuta kuin hanaa.
8
Työkalupalsta / Vs: Kulmahiomakone temppuilee
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti tänään kello 14:30:34 »
Kulmahiomakone on kulutustavaraa eli kestävät aikansa. Joskus on hajonnut kulmavaihdekin.
Johdinvaurioita on tullut aiheutetuksi ihan itsekin mutta omissa koneissa on ollut yleisin vika hiiliharjojen kuluminen loppuun. Olen jo kauan sitten viisastunut asiassa ja kun olen ostanut uuden sähkölaitteen olen pyytänyt myös varalle yhdet hiiliharjat. Kun koneet ovat saman merkkisiä niin hiiletkin sopivat ristiin eri tyyppisten sähkötyökalujen kanssa. Nyt ei ole sitäkään riesaa sillä uudemmat koneet ovat hiiliharjattomia.
Akkukäyttöistä kulmahiomakonetta olen havitellut. Alkavat jo kohtuuhintaisetkin olemaan käyttökelpoisia metallin työstöön. Esimerkiksi mökillä ei viitsisi vedellä roikkasähköä pitkin tonttia vaan ottaa kone kouraan ja alkaa hommiin. Kipinöivä työstö ei ole välttämättä ulkotiloissa kovin paloturvallista joten sadepäivänä on tehtävä sellaiset hommat tai kasteltava sauna perusteellisesti ja rälläköitävä siellä.
9
Työkalupalsta / Vs: Kulmahiomakone temppuilee
« Uusin viesti kirjoittanut Junkers tänään kello 13:29:00 »
Sorry, tuli väärään osioon. Piti laittaa tuonne työkaluosioon. Ehkäpä joku siirtää oikeaan osoitteeseen.
10
Työkalupalsta / Kulmahiomakone temppuilee
« Uusin viesti kirjoittanut Junkers tänään kello 13:27:22 »
Vanha luotettava 125 mm:n Metabo rälläkkä alkoi temppuilla ja käydä pätkien. Purin koneen osiin, enkä lopulta löytänyt muuta vaivaa kuin liitäntäjohdossa olevan katkoksen, joka välillä yhdisti välillä ei. Lyhensin johdon ja hetken toimi kunnolla kunnes lakkasi vallan käynnistymästä. Epäilen vian olevan käynnistyskytkimessä. Netistä en sopivaa katkaisijaa löytänyt, mutta asioituani turkulaisessa Koskikaukonen-nimisessä sähkökonekorjaamossa lupasivat asiaa selvittää ja reilun parin tunnin kuluttua tuli tekstiviestillä ilmoitus mahdollisesti sopivasta katkaisijasta kuvan kera, löytyy hyllystä ja hinta vain 20 €. Hatunnoston arvoista palvelua.

Kyllä se varmaan pitää parikymppiä sijoittaa laitteseen, jonka kyljessä lukee "Made in West-Germany", siksi hienon näköistä oli työn laatu kun koneen avasin (mm. kulmavaihteen hammaskosketus oli tällätty kohdilleen useammalla erittäin ohuella kulmavaihteen kannen alla olevalla "shimmilevyllä"). Lienee aikanaan vähintäänkin 30 vuotta sitten ollut varsin arvokas työkalu. Nykyäänhän halvimpia koneita "Made in P.R.C." saa jo tuon katkaisijan hinnalla. 
Sivuja: [1] 2 3 ... 10