Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Tekniikkapalsta / Alkupään 1400 Calin kaasunvaste
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Toukokuu 23, 2022, 22:44:59 ip »
Viime vuonna ja muutamana sitä ennen puuhastelin 1400 California Customin kanssa siitä miksi kaasunasentopotentiometreistä tulee vikailmoituksia tämän tässä. Luulen ratkaiseeni asian. Tämä siis koskee niitä malleja joissa on kaksi kaasuvaijeria kaasukahvalta potentiometreihin joita on kaksi kaksoispotikkaa tankin etuosan alla. Ensin epäilin vettä päässeen potikoihin kun sattui että vikailmoituksia tuli juurikin sateella mutta myös muutoin. Usein heti liikkeelle lähdettyä. Saattoi moottorinohjaus mennä vikasietotilaan jolloin moottori antaa vain vähäisen tehon.
Ei ollut potentiometrit vikana koska varsinaista vikaa ei ollutkaan kunhan huomasin yhden asian. Potentiometrit on hyvässä tarkoituksessa kiinnitetty erittäin joustavasti kumien varaan irti moottori- ja maantietärinän vaimentamiseksi. Ihan hyvä tarkoitus. Mutta vasemmalta moninapaliittimeltä lähtevät paksuhkot johdinniput on vedetty nippusiteillä läheiseen runkoputkeen tiukasti kiinni.

Siksi johtimet eivät antaneet periksi kun potikkaryhmä tärisi ja liittimien sisäkalut siinä ohessa. Otin johtimien nippusiteet auki, ohjasin johtimet niin että niillä on pidempi "heilahdusvarsi" eli ei välitöntä mekaanista liikettä liittimen sisuskaluille.
https://4.bp.blogspot.com/-yFS88OEjX34/W_ragBCUfXI/AAAAAAAAUBo/OlmlMDuuf34UQwVGfwqWXbxLnVj0tP2rACLcBGAs/s640/C14_kaasukahva_asentopotentiometrit_vaijerit.JPG
Tämä siis oli vasemman puolen (valkoinen) kaksoispotentiometrin ongelma. Oikealla (sininen) ei ongelmaa ollut koska sen johdot olivat vapaammin ja kun irrotin nippusiteet, puhdistin ja suojasin liitinpinnit ja laitoin johdot hieman eri reitille niin vikailmoitukset katosivat eikä niitä ole ilmennyt sittemmin. Ilmoitan kyllä jos asiasta on jotain uutta.
2
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Verestä Hyviä Muistoja 2022.
« Uusin viesti kirjoittanut mosa Toukokuu 23, 2022, 16:32:29 ip »
Toinen luovutuskerta tälle vuodelle. Tällä kertaa Kuusankoskella ja päälle tosi makoisa sämpylä kaffeen ryydittämänä. Verivarastot kaikkien ryhmien osalta muuten toosi vähissä, joten käykääpä luovuttamassa.
mosa
3
Tekniikkapalsta / Vs: Koni iskunvaimentaja hikoilee
« Uusin viesti kirjoittanut Perzza Toukokuu 23, 2022, 12:34:17 ip »
Lopputulemana lähetin Konit huollettavaksi jo mainittuun LEDAB i Stockholm (http://www.stotdampare.se/) putiikkiin Ruotsiin. Homma hoitui ripeästi ja nyt on kunnostetut vaimentimet alla. Jopa uusi "Koni" tarra tuli mukana liimattavaksi iskunvaimentimen kylkeen. Voin suositella. Hintaa tuli reilu puolet uusien hinnasta. Ihan perushuollolla ei kuulemma mennyt vaan hiukan enemmän piti osia uusia. Rahtikulujen osuus kustannuksista oli noin viidennes.

Valitsin kunnostusvaihtoehdon, kun pyörä täyttää ensi vuonna 30 v. ja avautuu mahdollisuus museorekisteröintiin. :)
4
Tekniikkapalsta / Vs: 2008 Norge 1200 moottorin lämpöanturi
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Toukokuu 23, 2022, 10:44:35 ap »
Jotain lämmönkestävää kovamuovia tai komposiittiä lienee se holkki. Haurasta kutenkin eikä siten kestä ulkoista kuormitusta kovin paljoa, ainakaan muutaman vuoden käytössäolon jälkeen lämpimässä paikassaan.

Vaikuttaa että on jotain vialla kun anturi heiluu em. holkissa. Joko on löysällä, kierteessä on vikaa, holkki on halki tai holkin alapään messinkikierreosa on löysällä.

Jos musta osa kiertyy sitä varovasti kiristäessä ja tukevoituu on kyse holkin löystymisestä. Jos ei niin holkki on joltain osaltaan viallinen. Jos anturia kiristettäessä, niin että holkkia tuetaan avainpinnoistaan, tukevoituu niin anturi oli vain löysällä. Jos mikään ei auta on holkki jollain em. tavoin viallinen.

Aina, jos holkkia kiristää avaipinnastaan, pitää holkissa olla "täyttä" sillä tyhjä holkki ei kestä vääntämistä juuri lainkaan hauraudestaan johtuen.
5
Tekniikkapalsta / Vs: 2008 Norge 1200 moottorin lämpöanturi
« Uusin viesti kirjoittanut Artsi58 Toukokuu 23, 2022, 10:23:41 ap »
En ole tutustunut Norgeen, mutta anturin vaihtamisessa kuitenkin tulee eteen puhdistustoimet ja piitahnan uusiminen, joten ne asiat voi tehdä vaikka ei vaihtaisikaan itse anturia. Kun ottaa huomioon nuo Matin neuvot keraamiholkin rikkoutumisen estämiseksi voi aivan hyvin ottaa anturin tuvan pöydälle. Olen aika varma, että siinä on vain yksi liitinnasta ja toinen kontakti on anturin runkoholkin kierre. Niiden pitää olla aivan puhtaat. Kun niistä mittaa yleismittarilla löytyy sisällä olevan NTC-vastuksen resistanssiarvot. Samalla kun varoen liikuttelee sitä ainoaa kytkentänastaa voi mittaria seuraamalla huomata jos se pätkii, kuten oli epäilys. Resistanssiarvo samalla hitaasti muuttuu koska vastus tuntee sormista tulevavan lämmön ja reagoi siihen kuten pitääkin. Arvot ovat Nevadan anturissa näin:

– Resistance at 0°C: 9.75 kΩ ± 5%
– Resistance at 20°C: 3.747 kΩ ± 5%
– Resistance at 40°C: 1.598 kΩ ± 5%
– Resistance at 60°C: 0.746 kΩ ± 5%
– Resistance at 80°C: 0.377 kΩ ± 5%
– Resistance at 100°C: 0.204 kΩ ± 5%

Ovat siis Nevadan käsikirjasta, mutta olen aika varma, että anturi on sama muissakin. Siis aika varma, en täysin varma. Mutta mittarillahan se selviää. Pääasia kuitenkin on todeta, että ei pätkyttele. Muuten tulee vaihdetuksi turhaan kallis anturi.

Ennen kun laitetaan takaisin paikalleen pitää putsata se keraamiholkki ja sylinterin kolo, jossa anturi on. Sopivalla liuottimella antaa liota hetkisen ja sopivalla välineellä puhdistaa kaikki lika pois. Kierre on siinäkin alumiinipuoliskossa sähköinen kytkentäpinta, jonka on oltava ehdottoman puhdas. Koloon laitetaan piitahnaa, joka on uusittava siis silloinkin kun anturi vaihdetaan, Matti sanoi jostain syystä alumiinitahnaa, kuitenkin sen tarkoitus on siirtää lämpö kunnolla anturiin. Kiinnityksessä pitää jälleen varoa keraamiholkin rikkoutumista ja pitää sitä kiinni kiintoavaimella, eikä saa kiristää liikaa. Lopuksi voidellaan kytkentänasta, kuten aina kaikki sähköliittimet, hapottomalla vaseliinilla jota saa apteekista pienissä keltaisissa peltipurkeissa, ja varmistetaan kytkentänastan kireys sitä kiinnitettäessä.

Käyttämällä GuzziDiag tietokone työkalua voi varmistaa, moottorin käydessä, että anturi seuraa moottorin lämpötilaa kiltisti, eikä hyppele vaikka liittimiä liikuttelee. Pitää huomata, että liittimiä on siinäkin ketjussa useita peräkkäin.

Olen aika vakuuttunut, että monta liitintä on heitetty ehjänä roskiin, vaikka todellinen korjaus on ollutkin juuri puhdistus. Jos anturi on rikki se näkyy päällepäin selvinä murtumina. Mitään varsinaista kuluvaa niissä ei ole.



PS. Jos on ajatuksena huijata ECU luulemaan moottori kuumemmaksi kuin se on, tai muuten päästä vähemmällä polttoaineen kulutuksella, on ehkä helpompaa ja sivistyneempää tehdä tarvittavat muutokset ruiskutuksen ohjauskarttaan.

Kiitos Timo ja tuossa olilikin jo kiitettävästi tietoa. (pyöräni oli täys remontissa ja siihen kuului myös kaikkien sähköliittimien hapottaminen ja rasvaaminen, mutta tuo anturin mesinki/muovi osat liikuvat toisiinsa nähden) liitintä irroitettaessa voi nähdä että muovi liikkuu messinkiin nähden.
6
Varsinais-Suomi / Vs: V-S Gruppolaisten kahvittelut
« Uusin viesti kirjoittanut Kaijus Toukokuu 23, 2022, 09:18:47 ap »
Nyt on maanantai ja lupauksen mukaan muistutan huomisesta Lahnajärvelle ajelusta.
Ennustajat uhkaavat vieläpä hienolla ajokelillä  8)

Kello 17 lähdetään Paimion Nesteeltä, Ajurintie 1, 21530 PAIMIO

Terveisin
Kaijus
7
Työkalupalsta / Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Uusin viesti kirjoittanut Camn Toukokuu 22, 2022, 21:32:20 ip »
V7 ja V85 karttoja:

Olen siinä käsityksessä että uusimpiin ecuihin ei ole saatavilla "Beetle" -karttojen lisäksi merkittävästi karttoja, koska niiden värkkääminen on mennyt niin mutkikkaaksi luistoneston ja ride by wire -toiminnon myötä. Törmäsin uudempiin malleihin saatavilla oleviin maksullisiin karttoihin, joihin on italialainen väline ladata niitä ecuun (molemmat pitää ostaa, välimokkula johtoineen ja itse kartta: https://store.up-map.it/en/3-maps#/brand-moto_guzzi). Olen ymmärtänyt että karttojen takana olevat jo toisessa polvessa Guzzilla kisaavat Guareschit ovat arvostettuja Guzzivirittäjiä (https://www.guareschimoto.it/en/#weglot_switcher).  Ostetaan T800 välimokkula, kaapeli siitä Guzziin ja asennettava softa ("kartat"). Sen jälkeen asia hoituu puhelimella ohjaamalla ( https://www.youtube.com/watch?v=HtfUZkonUXU).  Jokaisella on T800 -välimokkulalla on sarjanumeronsa, sen ja asiakkaan kirjautumistunnuksen avulla karttojen valmistaja voi asettaa karttoja käytettäväksi, jos on esim jotain "takuuluontoista säätöä" (ainakin Gabro Racing toimii näin Aprilian kohdalla https://www.youtube.com/GabroRacingTeam-GRT).  T800 lukkiutuu ecuun, sitä ei voi käyttää muihin pyöriin. Vaikuttaa siltä että kartoissa on "lambda off" -kytkentä ja kartat on optimoitu järjestelmäkohtaisesti (imupuoli/pakopuoli pyörässä).  Melko hintavaa, aloitussetti >500€ mutta sen jälkeen riittää että ostaa vain karttoja.  Ja tuon T800 -välimokkulan voi jättää kiinni pyörään: sen jälkeen puhelinappi näyttää erinäisiä asioita ajossa puhelimen näytöllä.
8
Tekniikkapalsta / Vs: Ryyppy
« Uusin viesti kirjoittanut Hajakenttä Toukokuu 22, 2022, 17:07:05 ip »
Nyt on kokeiltu uutta etanolikarttaa uudella käynnistysrikastuksella varustettuna. Kerrasta käyntiin! Taitta olla passeli rikastus, vaikka tänään ei ollut niin viileää kuin olisi saanut kokeilua varten olla, ehkä sellaisiakin ilmoja vielä tulee. Kuitenkin oli 13° joka on aika viileää. Ilman tätä karttamuutosta olisi saanut starttailla puoli akullista, olisi silti lähtenyt saatuaan kurkkuunsa tarpeeksi poltettavaa. Viime kesänä tarvitsi aina lämpiminäkin päivinä ne oplikatooriset kolme starttia, mutta aina silti lähti

Tämä saa nyt jäädä käyttöön. Kiitos ALi avusta, tuo perusasioiden oivallus auttoi paljon. Ajamaan en vielä päässyt kun ei ole vielä edes tikkejä poistettu, mutta ensi viikolla on näköjään kohtalaisia ilmoja tulossa ja leikkaushaava ei enää paljoa vaivaa, ja eihän oikeaa jalkaa edes tarvita mihinkään, jos ajan niin, että en missään pysähdy kun ei voi ottaa keppejä mukaan.  ;D

Itse kartan kirjoitus Linux Xubuntulla sujui vanhalla rutiinilla ja kesti pari minuuttia, etenkin kun vanhaa karttaa ei tarvinnut lukea talteen kun se jo on ennestään. Linuxilla täytyy vain muistaa käynnistää kirjoitusohjelma pääkäyttäjänä.

Monet pelkäävät kovin tuota mustaa ikkunaa, jolla Linuxia komennetaan, mutta Linuxin tunnetuksi tullut turvallisuus perustuu osaltaan myös siihen, että tällaista kolmannen osapuolen koodia ei ajeta ilman tositarkoitusta ja pääkäyttäjän luvalla.

Siis jos kirjoitusohjelma IAW15xWriter_V0.27_x64 on sijoitettu esimerkiksi kotihakenistoon /home/timo ja sinne piilokansioon /.moottorinohjaus, niin koko polku on /home/timo/.moottorinohjaus/, (huomaa viimeinen /-viiva, ja hakemistohan voi olla mikä tahansa muukin). Ja jotta se on pääkäyttäjäkomento niin koko jonon edessä 'sudo' (super-user-do) ja sen edessä valmiina odottamassa käyttäjän nimi @-merkki ja koneen nimi ja $-merkki osoiitamassa, että seuraavaksi tulee käsky. Siitä tulee sitten komentopäätteen komento:

Koodia: [Valitse]
timo@romupaja:~$ sudo /home/timo/.moottorinohjaus/IAW15xWriter_V0.27_x64
Enterin jälkeen Linux kysyy käyttäjän omaa tunnussanaa, joka on juuri se, jolla yleensäkin kone avataan ja kirjaudutaan omalle käyttäjätilille. Tunnussanan syöttö on tehtävä näppäin näppäimeltä huolellisesti sokkona, siis mitään vastinetta ei tule näkyviin, ja lopuksi taas enter. Sitten se käynnistyy. Ohjelma pyytää kytkemään pyörään virran päälle. Valikosta valitaan haluttu kartta ja painetaan 'kirjoita'. Sininen palkki kasvaa kirjoituksen edistyessä, kestää pari minuuttia. Kartta kirjoitetaan vanhan kartan päälle, joka siirtyy bittien taivaaseen lopullisesti, ja lopuksi ohjelma ilmottaa valmistumisesta.  Asia on peruuttamaton, joten reader ohjelmaa käyttäen on ensin luettava talteen vanha kartta, jos se ei jo ole varmassa tallessa.

Kirjoitin tämän Linux ohjeen, koska monet näitä lukevat ja joukossa on myös muutamia Linux käyttäjiä.

====================

Sytytystulppa on aina ollut sellainen henkimaailman kapistus, että siihen on suhtauduttava suurella kunnioituksella. Turhanpäiväisten vaikeuksien välttämiseksi on tulpat opittu vaihtamaan ennen niitä vaikeuksia. Kun ryypytystä on liikaa tai muita syitä, yleensä sytytyspuolen heikkouksia, joiden johdosta tulpat usein kastuvat niin ne myöskin karstoittuvat siitä kertyvästä moskasta. Kaikki neste tulpissa myöskin vioittaa niitä kun se imeytyy joka paikkaan ja vie karstaa mukanaan. Se karsta on paljolti hiiltä, joka on sähköä johtavaa. Se on eräs syy tulppien vanhenemiseen, muiden syiden lisäksi.

Kun viime kesän ajoin E85:llä sain huomata selvästi sen puhtaan palamisen. Siinä kai on palamisjäänteitä jättäviä aineita vähemmän ja myöskin vettä hiukan. Se vesi kai jotenkin räjäyttää höyryn voimalla likaa pois. Myös mainitun kaksitahtisen Wartburgin palotilat piti ajoittain puhdistaa vedellä, lusikalla vähän kerrassaan kaasuttimen kurkkuun suurilla kierroksilla kuumalla moottorilla, ja puhdasta tuli.

Kun Annin tulppia vaihtaa usiin täytyy ihan pitää huolella erillään uudet ja vanhat tulpat, ettei mene vanhat takaisin moottoriin ja uudet roskiin. Niin puhtaat ne ovat.

=================================

EDIT:

Tänään kävin koeajolla. Satakunta kilometriä leppoisaa ajoa päivän paistessa pikkutietä n. 80 keskinopeudella, puolivälissä n. tunnin tauko ja rupattelua motoristiporukoiden kanssa. Ulkolämpötila oli pyörän mittarissa 19°, mitä lie moottori ajoviimassa tuntenut? Käyntiin lähti nytkin heti kerrasta, molemmilla kerroilla, vaikka se alkuryyppy ei iso olekaan, riittävä ilmeisesti. Alkulämmittely ei tässäkään lämpötilassa paikallaan ollen paljoa moottoria lämmitä. Ajamalla lämpenee parhaiten kuormitettuna. Silti ensimmäisellä ½ km:llä oli ilkeää rytkytystä, mutta se on vanhastaan tiedossa ja loppuu moottorin lämmettyä. Kuumana taas tuli yllättäen putkessa ampumista pienemmälle vaihtaessa, ihan kuin ennen vanhaan bensiinillä. Lienee sitten hiukan laihaa jossain kartan kohdassa... Voima ja veto oli ihan hyvät, kuten tällä E85 kartalla ennenkin, viime kesänä, muuta muutostahan en siihen tehnytkään kun vaan käynnistysrikastuksen. Kylmästä moottorista johtunee isohko polttoaineen kulutus 6,4 l/100 km. Pakosti tulee mieleen jatkokehitys: tuulisuojaa moottorille ja öljynlämpömittari. MM on kyllä jo tehnyt nuo molemmat kertaalleen, tuskin pyytää donitsia kopioinnista.  :)


9
Myyn / Bensatankki 23 litraa
« Uusin viesti kirjoittanut VSaano Toukokuu 22, 2022, 14:14:43 ip »
Joutilaana on alkuaan Moto Guzzi SP 1000:een kuuluva bensatankki, jonka muuntelin pitkiä matkoja varten Moto Guzzi V65 TT:hen sopivaksi (pyörän originaalitankkiin mahtuu vain 12,6 litraa). On takapäästään hieman lyhyempi kuin alkuperäisenä. Hanat ja korkin avain tulevat mukaan. Kohtuullisella vaivalla voi kiinnitysosia muokata niin, että tankki käy muihinkin malleihin kuin V65 TT:hen.

Moitteettomassa kunnossa, ammattilaisten hitsaama, maalaama ja lakkaama. Hankintaan (TLM, Hollanti) ja tekoon meni kaikkiaan noin 700 euroa. Hintapyyntö 150 euroa + toimituskulut.

P. nolla viis nolla viisi yks yks 4047 tai veijo.saano(ättä)duodecim.fi
10
Ostan / T3 satula tai satulan runko
« Uusin viesti kirjoittanut isalila Toukokuu 20, 2022, 16:03:30 ip »
Tarve olisi tavalliselle T3 satulalle tai pelkälle rungolle. Ei tarvitse olla priima, saan itse topattua ja verhoiltua uudestaan.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10