Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Myyn / Vs: Cali Stone -02 osia
« Uusin viesti kirjoittanut Timo W tänään kello 09:55:50 »
Moi.
Moni litraisia noi laukut on, ja minkälaista hintaa pidät niillä?

Tuleeko takalaukulle asennuslevyä mukaan?
2
Myyn / Istuimia ja lokari
« Uusin viesti kirjoittanut TunturiTT Syyskuu 19, 2021, 22:01:35 ip »
Myydään Stonen jakkarat. Siistit ja ehjät istuimet. Takakumitattien alla korotuspalat, joilla takareuna nousee parikymmentä milliä, poistaen kuskin luisumisen taakse päin. Käy tältään suoraan Jackaliin, natsat poistamalla Stoneen. Penkkiparin hinta 45€

Kolmos Calin kuskin penkki. Päällinen huono, pohja ja kiinnitykset ehjät ja käyttökelpoiset siltään. Hyvä aihio esim jos haluaa muotoilla omiin mittoihin. Ei takaosaa (muistaakseni). 15€

V7 III Stonen etulokari. Tekisi mieli sanoa, että uudenveroinen. Jopa krominen kotkatarra löytyy etureunasta. 40€

Nouto Vihtavuoresta, kulkeutuu minun mukana Jyväskylään työmatkalla. Muutoin lisätään toimituskulut.
Kuvia sähköpostiin halukkaille. Lisäilen kuvat tännekin kun pääsen tietokoneelle.

Puh. Nolla neljä neljä nolla 165 776
3
Tekniikkapalsta / Vs: Gali 3 kipinä välillä hukas?
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Syyskuu 19, 2021, 21:49:23 ip »
Jos ei ole kysymys entisöinintasoisesta korjaustarpeesta, hankkiudu eroon Motoplatista, elämä helpottuu kerrasta.
Jotain muuta tilalle, vaikka kärjellinen jakaja jos ei halua elektroniikan kanssa jatkaa.
4
Tekniikkapalsta / Vs: Gali 3 kipinä välillä hukas?
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Syyskuu 19, 2021, 20:58:40 ip »
Kuten mainitsin niin sytkäboksit vaihtamalla keskenään selviää onko niissä vikaa vai onko jakajan sisällä olevassa anturiparissa vikaa.
Jos vika vaihtaa puolta niin vika on boksissa, jos ei niin vika on anturissa.
5
Työkalupalsta / Vs: TunerPro-kokeilua
« Uusin viesti kirjoittanut ALi Syyskuu 19, 2021, 18:52:00 ip »
Samaa mieltä, että onnistuakseen muokkaus vaatii huolellisuutta, teoreettista tietämystä ja käytännön antamaa kokemusta.
Muokata kannattaa vain yhtä kohtaa kerrallaan ja sitä sitten käytännössä vielä testata/koekäyttää.
Moottorin toiminta on pohjimmiltaan sama oli sitten kyse kaasuttimella tai ruiskutuksella toimivasta.
Vaikeutena kartta-arvojen muuttamisessa on se, että eri karttojen välisten suhteiden laskentakertoimet eivät ole tiedossa.
Siksi on mielekästä käyttää prosentuaalista muutosta valituille sarakkeille lähinnä peruskartalla, kuten main fuel.
Välillä on myös hyvä selventää/yksinkertaistaa vaikutusta käytännössä, kuten tuo start enrichment ja kaasuttimen ryyppysuutin.
Jos kaikki muu pysyy ennallaan, niin ryyppysuuttimen suurentaminen=start enrichment kartan arvojen suurentamista.
Joskus arvot myös ovat tiedossa, kuten sytytyskartan aktuaaliset numeroarvot, jotka tarkoittavat sellaisenaan ennakkoa asteissa.
Lämpötilakartat puolestaan ovat enemmän tai vähemmän korjauskerroin arvoja, joiden todellinen vaikutus p-aineen annosteluun ei ole tiedossa.

TunerPro on sikäli turvallinen, että se kirjaa vain sallittuja arvoja kunkin taulukon eri sarakkeille (xdf filen antamaa tietoa ?).
Esim fuel enrichment ensimmäisten sarakkeiden kylmimmät arvot -55, -43, -31 olisivat olleet 9.04, 9.04 ja 8.74, MUTTA koska taulukolle on määritelty (ei ole mistään nähtävissä) maksimiarvo 7.97, niin TunerPro korvasi nuo laskutehtävän (+20%) tulokset tuoksi sallituksi maksimiarvoksi.
Start enrichment kartasta ei myöskään ole tietoa ovatko nuo 1.0 suuremmat arvot % lisäystä, millisekuntien lisäystä vai jonkin laajemman laskukaavan yksi osatekijä. Epäilisin jälkimmäistä kytkeytyneenä muihin (imuilma, öljy) lämpökarttoihin, joista TPS kulmalla lisättynä tulee syötettävän pa:n määrä eli ruiskusuuttimen pulssin pituus millisekunteina työtahtia kohden.
6
Tekniikkapalsta / Vs: Gali 3 kipinä välillä hukas?
« Uusin viesti kirjoittanut TR Syyskuu 19, 2021, 18:51:44 ip »
Aina vasen puoli, vaihdoin jonkun tarvike puolan kärjellisestä Guzzista toim noi 400km ,yleensä kun on ajanut pitempään vika ilmenöö, Nyt tuli kun olin ajanut reiluun kolme tuntia.Jakajan sisällä on punainen yksikkö made on Spain.
7
Tekniikkapalsta / Vs: Gali 3 kipinä välillä hukas?
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Syyskuu 19, 2021, 17:58:22 ip »
Kyse on kaksiyksikköisestä Motoplat sytkästä. -87 vuoden malleissa jo. Onko sytytys hukassa aina yhdeltä puolen vaiko molemmista tulpista vuorottain?

Ota ensiksi auki molempien sytytysyksiköiden liittimet ja puhdista ne. Siellä voi olla ongelmaa koska hapettuma ja ikä on voinut syövyttää liitinpinnit ja niiden vastakappaleet. Signaali voi "jäädä matkalle". Tarkista myös sytytysyksiköiden maadoitusliitokset avaamalla ja puhdistamalla liitospinnat. Myös kondensaattorissa voi olla vikaa. En ole kokeillut mutta sen napaisuutta voisi koittaa vaihtaa. Järjestelmässä on toistakymmentä liitintä ja niissä lukuisa määrä liitoksia. Niiden rassaaminen saattaa auttaa asia. Liittimien puhdistukseen ja suojaamiseen tarkoitettuja spraypulloja löytyy esim. Motonetin hyllystä. Hammasharja ja lyhytkarvainen pensseli ovat hyvänä apuna. Joskus messinkiharjakin.

Jos vika on aina samalla puolen on vikaa vain sen puolen sytytyksessä ja silloin syyllisenä on joko toinen sytytysanturi tai saman puolen sytytysyksikkö. Vasemman ja oikean puolen sytytysyksiköt ovat identtiset. Voit siis testata vaihtamalla sytytysyksiköt keskenään ja lähteä ajoon. Jos vika vaihtaa puolta on vika sytytysyksikössä tai sen johdoissa ja jos vika ei vaihda puolta niin vika on sen puolen sytytysanturissa. Mikäli logiikkani meni oikein. Toki maadoitukset kannattaa katsoa ensin kuntoon ja varmistaa että myös sytytyspuolat, tulpanhatut ja tulpat toimivat oikein.

Muistaakseni anturipaketti myydään yhtenä yksikkönä eli molemmat vaihtuvat kerralla.

Ilmeneekö pätkiminen vasta ajossa kun moottori on kunnolla lämmennyt vai ihan milloin vain?

Nuo nykysytkät laitoin siksi ensiksi että useimmat kysyjät haluavat heti toimivat osat ja eivätkä ole kiinnostuneet ropaamisesta. Voi valita tuleeko sytytysanturi virranjakajan sisään vai laturin yhteyteen. Laturiin asennettu on täsmällisempi mutta virranjakajaan asennettu paremmassa sääsuojassa.
8
Tekniikkapalsta / Vs: Gali 3 kipinä välillä hukas?
« Uusin viesti kirjoittanut TR Syyskuu 19, 2021, 16:57:11 ip »
Ei kyllä tuon näköinen varmaan aivan ensimmäistä kun VM 1989
9
Työkalupalsta / Vs: TunerPro-kokeilua
« Uusin viesti kirjoittanut Hajakenttä Syyskuu 19, 2021, 16:53:13 ip »
Näitä moottorinohjauskarttoja muuttaessa täytyy tietää mitä tekee. Aivan kuin jotain venttiilejä säätäessä tai mitä tahansa huoltoa tehdessä on oltava varma oikeasta menettelystä. Muuten voi tulla seuraamuksia.

Jos uuden kartan saa halvalla joltain tuntemattomalta Viipurin torilla, ei sitä noin vaan voi käyttöön ottaa. Koska täytyy tietää mitä tekee, niin silloin tietenkin ollaan selvillä TunerPro:n käytöstä ja voidaan katsoa läpi se uusi kartta ja panna merkille, miten se poikkeaa entisestä ja mitä vaikutuksia muutoksilla on odotettavaissa. Vertaisverkko on hyvänä apuna karttojen vertailussa. Vasta sitten voidaan harkita sen käyttöönottoa.

Tällä Gruppon sivustolla jaetuista kartoista näyttäisi olevan perusteellinen vertaisarviointi ja palautteet poksahtavat kyllä oitis kaikkien näkyville. Minä kuitenkin tutkin nämäkin täältä saamani kartat tarkoin ihan sen vuoksi, että haluan tietää mitä siinä on muutettu ja mikä vaikutus on odotettavissa. Mitäpä iloa tästä harrastuksesta muuten olisi...

Ennen uuden kartan sisäänkirjoitusta pitää entisestä ottaa varmuuskopio. Siis lukea vanha kartta ecu:sata ylös ja tarkistaa TunerPro:lla, että se nyt on oikeasti kartta, ja vasta sitten  tallettaa se varmaan paikkaan kovalevylle ja mielellään myös jollekin ulkoiselle tallennusvälineelle, jotta voidaan tarvittaessa palata helposti takaisin siihen.

Kartan lukeminen ecu:sta tietokoneen kovalevylle ei vielä muuta karttaa mietenkää. Se voidaan siis tehdä hyvissä ajoin ja kaikessa rauhassa vertailla eri karttoja toisiinsa TunerPro:lla.

Moottorinohjauksen manipulointi on kriittistä toimintaa, eikä siinä saa hutiloida yhtään! Kun karttoja luetaan ecu:sta ja kirjoitetaan ecu:un on huolehdittava, että pyörän akun ja tietokoneen sähkönsaanti ovat riittävät, eikä tule tietokatkosta sähköjen loppumisen vuoksi. Olen huomannut, että on saatavana kelvottomia ftdi portin sovitinkaapeleita, jotka tekevät johdinkatkoksia huonojen liittimien vuoksi. Ne pitää siis tarkastaa maalaisjärjen kanssa, että ovat kunnollisia.

PS. TunerPro on Windows softaa, mutta sitä voi mainiosti käyttää myös Linuxilla käyttäen Windows-Linux-Windows koodin käännösohjelmaa. Sellainen on esim. Vine, joka löytyy vaikkapa Ubuntun ja sen varianttien sovellusvarastosta ilmaiseksi hakusanalla vine. TunerPro:n asennusta Vinelle helpottaa apuohjelma PlayOnLinux, joka löytyy samalla tavalla.

10
Tapahtumia / Vs: Syysajelu 18.9.2021
« Uusin viesti kirjoittanut Kaijus Syyskuu 19, 2021, 16:37:35 ip »
Käytiin Siurossa (vai -lla?) merkittävän kokoisella porukalla. 10 varsinais-suomalaista lisättynä Seinäjoen pitkämatkalaisilla eli Ikkalat suoraan Euroopan turneeltaan liittyivät muodostelmaan.

Kaunis, aurinkoinen syysaamupäivä vaihtui kyllä pilviseksi ja viileämmäksi kun kohdetta lähestyttiin.
Paikalle kertyi kolmisenkymmentä gruppolaista - enemmänkin olisi mahtunut. Juttua riitti ja mukavaa oli.

Puheenjohtaja Ilkka luovutti MotoMatille ihan itse signeeraamansa Moto Guzzi 100v. kirjan. Muut ansioituneet saivat kirjansa jo Guzzirallissa.

Nyt sitten kevättä odottelemaan..

Sivuja: [1] 2 3 ... 10