Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Tekniikkapalsta / Vs: Akselin ja laakerin välys toleranssi
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Marraskuu 26, 2024, 22:44:28 ip »
Mielenkiintoinen aihe kun itelle ei vielä ole tullut vastaan tilannetta että, moottoripyörässä pyörän akseli olisi ollut laakereihinsa liian väljä. Joskus on kyllä tarvinnut lekaa akselin irrottamiseen.
 Minullakaan ei ole antaa akselin mittatietoja, en niitä korjaamokirjallisuudesta löytänyt. Ne lienevät siellä tehtaan suunnitteluohjeissa. Niiden julkaisua ei ole ehkä pidetty tarpeellisena koska, pyörän akselin mitat eivät tyypillisesti käytön aikana oleellisesti muutu.
Korjausohjeista löysin akselin suurimman sallitun taipuman. Se oli 0,2mm mitattuna 100mm matkalta. Mielestäni tuo on iso lukema jos akselin ja laakereiden välillä on vain 0.02mm välys.
Tein sitten mittaus harjoituksia kun sattui olemaan sopivasti irrallaan kolmen erimerkkisen moottoripyörän akseleita. Aprillia, Buell ja Guzzi. Tulin siihen
tulokseen että, noissa kaikissa on laakerin ja akselin välillä samanlainen välys n. 0,1mm. Akseleiden nimellishalkaisijat ovat 20mm-30mm.
Ihan reilu "holkkuma" noissa kaikissa on havaittavissa kun akselin työntää laakereihinsa ja akselin päästä heiluttaa.

Mitä tästä sitten jää?
 Mututuntumalla mopokuskin pyörän akseli on tehtaan spekseissä. Mutta kukaanhan ei estä tekemästä tiukempaa ratkaisua vaikka sillä 0.02mm sovitteella.
2
Tekniikkapalsta / Vs: Akselin ja laakerin välys toleranssi
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Marraskuu 26, 2024, 12:26:40 ip »
Lainaus
Mutta mikä on toleranssit näihin väljyyksiin sitähän minä yritän saada selvää eikä mututuntumaa että näin on hyvä eikä se vaikuta mihinkään! Luulis jonkun tietävän joka on konestuksen asiantuntija!

Avaan hieman taustaani koska siihen on, mielestäni, välillisesti viitattu.
Ammatikseni ja myöhemmin harrastuksen kannalta olen myös koneistaja ja sitä oppia saanut sekä -seitsemänkymmentäluvulta prätkien kanssa pelannut ja alan asentajanakin leipääni tienannut. Pääasiassa työura ollut sotilaslentokoneiden ja avaruusalusten kanssa työskentely Suomessa ja ulkomailla puhdastiloissa. Nasan koulutuksen siihen olen saanut. Ohessa johtanut moottoripyöräjärjestöjä. En siis käytä mutua.

Kuten jo aiemmin kerroin että akselivälyksellä ei ole ihmeemmin vaikutusta laakereihin. Jos haluat hifistellä alkuperäisellä akselilla niin takapyörää asentaessa, akselin paikalleen työnnön jälkeen lasketaan hieman painoa takapyörän varaan niin saadaan akselin alapuoli laakereihin välyksettömäksi ja samalla voidaan kiristää akselin päätymutteri haluttuun momenttiarvoon. Ne on ne väliholkit jotka määrittävät takapyörän sijainnin haarukkaan ja perävaihteeseen nähden.

Älä vain säikähdä sitäkään miten väljä on vetourakko josta voima siirtyy perävaihteesta takanapaan. Ennemmin olisin huolissani takapyörän navassa olevan kumikytkimen ja kitkavaimentimen kunnosta ja erityisesti sen akseloinnin suhteen takanapaan. Monilta on unohtunut pikku purkaminen, puhdistus ja voide. Hyvä huoltoväli on renkaanvaihdon kohdalla kun takapyörä on muutoinkin irtaallaan.

Voit myös, halutessasi, tutustua pikku blogiini: motomatti.fi. Tosin se on katkolla tammikuussa -25 ja häipynee bittien taivaaseen.

Aapo jo kerkesikin asian selittämään. Mutta asia sama.
3
Tekniikkapalsta / Vs: Akselin ja laakerin välys toleranssi
« Uusin viesti kirjoittanut Aapo Marraskuu 26, 2024, 12:13:18 ip »
SKF laakerikirjasta:

Akselisovite paikallaan pysyvälle akselille, kun sisärenkaan pitää siirtyä akselilla helposti (irtopyörä) on g6.  18mm akselille tarkoitaa -7  - -25 mikrom. Mutta tämä ei vastaa ihan moottoripyörän pyörän tilannetta, koska laakeri kiristetään päittäin akselimutterilla. tuo sun mittaama 0.01 - 0, 02mm on oikein hyvä välys. Tarkempaa tietoa halutessa pitäisi päästä Guzzin suunnitteluohjeisiin.
4
Tekniikkapalsta / Vs: Akselin ja laakerin välys toleranssi
« Uusin viesti kirjoittanut Kaljee Marraskuu 25, 2024, 23:17:53 ip »
Laakerinvalmistajien sivuilta löytyy, mikäli koneosaoppi on hallussa: https://www.skf.com/id/products/rolling-bearings/principles-of-rolling-bearing-selection/bearing-selection-process/bearing-interfaces/tolerances-and-resultant-fits

Tuossa nyt kuva esimerkiksi toleranssiluokille f5, f6, g5, g6, h5 ( taulukko 1)

En ole koneistaja enkä insinööri, joten jätän tarkemman etsimisen asiasta kiinnostuneille  ;D
5
Tekniikkapalsta / Vs: Akselin ja laakerin välys toleranssi
« Uusin viesti kirjoittanut mopokuski Marraskuu 25, 2024, 21:58:30 ip »
Mutta mikä on toleranssit näihin väljyyksiin sitähän minä yritän saada selvää eikä mututuntumaa että näin on hyvä eikä se vaikuta mihinkään! Luulis jonkun tietävän joka on konestuksen asiantuntija!
6
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Kerhotuoteuutuuksia!
« Uusin viesti kirjoittanut Kaijus Marraskuu 25, 2024, 20:21:05 ip »
Vastaanotin uuden lakkilähetyksen ja sehän tarkoittaa sitä, että nyt on myös L/XL - kokoista lätsää taas saatavissa!

Tilauksia odottaen,
terveisin
Kaijus  :D
7
Varsinais-Suomi / Vs: 23.11. pikkujouluinen illanvietto
« Uusin viesti kirjoittanut Kaijus Marraskuu 24, 2024, 20:18:52 ip »
Meitä oli kuusitoista mukavaa henkilöä nauttimassa hyvästä seurasta ja erinomaisesta tarjoilusta.

Iso kiitos kaikille mukana olleille ja erityisesti Hiivarin Ninalle   :)

Kaijus
8
Tekniikkapalsta / 1400 Californian vanteiden maalipinta
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Marraskuu 24, 2024, 19:56:29 ip »
Viimeisessä katsauksessa huomasin että vanteen ulkonevien kulmien kohdilta maali on ikäänkuin hiutunut ohueksi ja alumiini kuultaa. Edessä ja takana. Ei se ajettavuutta haittaa mutta kun kilometrejä on takana vasta kuusikymmentätuhatta niin vaikuttaa nopealta vanhenemiselta. Toki takavanteessa on muutakin vaivaa mutta ne maaliviat johtuvat kiveniskemistä. Osassa malleja on harmaat vanteet. Onko niissä ollut samaa vaivaa?
9
Tekniikkapalsta / Vs: Cali tankin korkki ei toimi
« Uusin viesti kirjoittanut TimoEv Marraskuu 24, 2024, 11:27:54 ap »
Korkin osat olivat silloin pöydällä purettuna. Totesin sinnikkään tarkastelun ja pähkäilyn jälkeen "syylliseksi" se vihreän renkaan. Siitä vähän raaputeltuani ja viilattuani kokosin palikan, eikä ongelmia sen koommin. Enpä sitä sitten sen enenpää miettinyt. Saattaahan tietenkin olla tuo kitka siinä se alkusyy.

Enää 27 päivää hetkeen, jolloin päivät alkavat pidentyä.
Ja siitä 119 päivää ajokauden alkuun... ;D ;D ;D

10
Tekniikkapalsta / Vs: Cali tankin korkki ei toimi
« Uusin viesti kirjoittanut TunturiTT Marraskuu 23, 2024, 20:25:14 ip »
Tuo Calin korkin jumittaminen ei ihan sinällään johdu alkoholibensasta. Se vihreä muoviosa ei turpoa, vaan ikäänkuin kuivuu. Sen jälkeen liukupinnan kitka lisääntyy. Hivenen vaikea selittää selkeästi, mutta kun osat on kädessä, niin ymmärtää.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10