Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Myyn / Vs: Cali 3 runko ja moottori ynnä muuta.
« Uusin viesti kirjoittanut TK tänään kello 17:58:28 »
Mitä maksais runko ja vaihteisto? Mulla on jääny nurkkiin kolmos californian moottori, keula, tankki, yms. ylimääräistä.
2
Tekniikkapalsta / Vs: Breva 1100 takajousituksen nivelten huolto
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti tänään kello 16:06:07 »
Spoorien kuluminen on, havaintojeni mukaan noin 35 vuoden ajalta, enemmänkin isojen customien ongelma. Tiedän useita Californian omistajia jotka ajoivat "amerikaksi" kirkonkylän raitilla isolla vaihteella ja alhaisilla kierroksilla paukutellen. Silloin on kovassa rasituksessa vaihteistossa oleva jousitoiminen sysäyksenvaimennin, käytössä olevan vaihdeparin hammaspyörät, kardaanin kaksoisnivel, perävaihde ja erityisesti varsinainen sysäyksenvaimentimen takapyörän navassa olevat spoorit. Pahiten tai kalliimmin kuluvat kohdat ovat perävaihteessa molemmat: pinionakselin etupään spoorit ja sen holkki sekä itse hammaspyöräpari. Jälkimmäiset ovat kalliita.

Silloin kun ostin ensimmäisen Guzzini niin eräs ystävällinen Guzzisti neuvoi olemaan ajamatta alle 3000 kierroksen. Enpä ole kokenut omissa pyörissäni erityisesti edellä mainittuja vaivoja.

Jyskyttely pikkukierroksilla sallittakoon mutta ei se millekään moottoripyörälle hyväksi ole. Monisylinterisissä ei kyseistä vammaa ilmene kovinkaa herkästi. Ketjuvetoisella 900cc V2-koneisella pyörälläni sain ketjuja kulumaan kunnes tajusin että pitää ajaa isommilla kierroksilla silläkin.

Muistakaa pitää takanavan ja perän spoorit puhtaina ja kevyesti voideltuna. Myös kumivaimentimen laipan keskiön voitelu joita olen nähnyt jumiintuneen ruostumalla jolloin vaimennin ei vaimenna. Myös ko. vaimentimen kitkavaimenninosa on hyvä pitää puhtaana, vaihtaa jos on kulunut tai murtunut ja varoa ettei laita keskiön spooreihin niin paljon vaseliinia että sitä joutuu kitkavaimentimeen. Erityisesti pinnapyörät ovat herkkiä iskukuormille jos se on toistuvaa tai jatkuvaa.

Hyvä hetki on takarenkaan vaihtotyön yhteydessä sillä silloin on suuri osa edellämainitusta kohteista huollettavissa. Rengasliike ei sitä työtä tee eikä se kuulu merkkihuollonkaan toimenpiteisiin jos ei erikseen sitä pyydä ja maksa siitä.
3
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Moottoripyörämessuille
« Uusin viesti kirjoittanut @ tänään kello 14:08:33 »
Adventure - malleja.  Ne ovat yleensä aika korkeita - istuinkorkeus > 84 cm = vaikeampia käsitellä liikenteessä
ja parkiointipaikoilla. ( Tai ehkä vaati pitempi kuljettaja tai huippuvalmennettu kaveri.
MG oli varm. alle 84

Aina voi treenata taitoja myös käännöksissä ettei joudu naurunalaiseksi:

https://www.youtube.com/watch?v=mV1Co_d7mwI
4
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Moottoripyörämessuille
« Uusin viesti kirjoittanut Passo Stelvio tänään kello 12:35:05 »
Aikojen alussa kun vaihdoin Piikkiössä Calin Stelvioon. Tuntui kun ois ajanut toisessa kerroksessa ja eka mutka tuntui että nurin mennään.
Stelvio oli aika yläpainoinen, sai olla tarkkana veksatessa.
Nykyinen citi maasturi ei ole kevyemmästä päästä. Mutta istuinkorkeus on maltillinen eikä ole yläpainoinen. Molemmilla pärjää sorateillä, kun ottaa huomioon Stelvion yläpainon. Varsinaiselle enduro polulle  en kumpaakaan veisi.
5
Tekniikkapalsta / Vs: Breva 1100 takajousituksen nivelten huolto
« Uusin viesti kirjoittanut Junkers tänään kello 12:03:08 »
Seuraavista pohdinnoista voi tulla asioita paremmin tuntevilta "lunta tupaan". Otan riskin ja laitan kuitenkin ehdolle. Olen aina ollut siinä käsityksessä, että erilaisten voimansiirtoakselien osalta noita akselin "spooreja" on tarpeen enemmälti voidella vain niiltä osin kuin ne sijaitsevat kohdissa, joissa tapahtuu pitkittäisliikettä. Kun 1100 Brevan kardaanin etupää on lukittu lukkorenkaalla pitkittäissuunnassa paikoilleen, en ole mieltänyt, että tuota kohtaa olisi tarpeen erityisesti voidella. Eihän voitelulla voi poistaa akselin liitoskohdassa mahdollisesti sen pyörimissuunnassa olevaa väljyyttä ja siitä johtuvaa vähäistä "hakkaavaa" liikettä ja sen aiheuttamaa kulumista. Tuokin kohta on tietysti hyvä pitää sen verran voideltuna, ettei liitos ruostu ja juutu kiinni. 
6
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Moottoripyörämessuille
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti tänään kello 10:44:35 »
Itse käytin suvikeliaikaan ns. desert-tyyppisiä renkaita ja siirtymät ajoin pääosin sorateitä. Ko. renkaissa oli leveät keskinappulat ja sivuilla pienempiä nappuloita taajassa. Karttoihin on merkitty myös metsäautotiet. Joskus sellainen oikaisee, useimmiten ei. Mutta asialla ei ole merkitystä sillä ajaminen on se pääasia. Ei se milloin pääsee perille. Pienet kylätiet reitiksi ja taajamien kiertäminen kaukaa niin välttää kestopäällysteet. Talvella oli nastoitetut tiheämpinappulaiset kumit. Sen jälkeen renkaat, siis yli kahdessakymmenessä vuodessa, ovat varmasti kehittyneet ja kestävät pidempään.

Nyt kun ajelee joko kolmipyöräisellä tai raskaalla customilla niin rengasasiat ovat, kieltämättä, helpompia valikoiman suhteen. Silti ajelen mielellään myös sorateitä. Kerhokaverit, joilla myös on customkalustoa, lähinnä amerikkalaisia merkkejä, eivät seuraa minua vaikka soratie oikaisisi matkantekoa. Pääsen siitä heitä kiusaamaan. Puhuvat pyörän likaantumisesta tai soratien sopimattomuudesta customille. Joo, likaantua voi mutta kyllä soratietä voi ajaa ihan hyvin vaikka kyykkypyörällä. Customeista puhumattakaan. Sitäpaitsi sorateitä on moninkertaisesti enemmän kuin kestopäällysteisiä teitä.
7
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Moottoripyörämessuille
« Uusin viesti kirjoittanut Urpo ja Turpo tänään kello 07:25:44 »
Meidän Jussilla oli jokunen vuosi sitten pari kesää rupulikuminen Triumppi. Kyllästyi siihen kun
suuri osa matkoista oli rengaskauppaan ja takaisin. Lisäksi asfalttiajo oli semmoista korppusahalla
jyrystämistä.
Nyt Jussilla ei ole mitään pyörää ruuhkavuosien takia. Sanoi, että jos joskus niin sähköpyörä.
Siihen neuvoin, että Vergen etumaksuihin kannattaa sijoittaa vain sen verran kun on valmis häviämään.


8
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Moottoripyörämessuille
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Helmikuu 07, 2023, 21:20:07 ip »
Adventuret kyllä auttavat lihaksien suhteen kunhan laittaa alle rupulikumit ja ajelee huonoja teitä ja polkuja mahdollisimman kovaa. Aikanaan hyvin pärjäsin Quota Millellä enduropoluilla. Palkinnonkin kerran sain: pisimmän rapasuihkun pokaalin.
9
Myyn / Cali 3 runko ja moottori ynnä muuta.
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Helmikuu 07, 2023, 21:15:38 ip »
Jos jotakuta kiinnostaa niin olisi paperillinen Cali3 Tontirunko jouten. Jonkinlainen läpikäyty moottorikin siihen pakettiin sopisi. Vaihteistosta en menisi takuuseen mutta toimi viimeksi kun sillä ajoin. Yksi pikkulohkon läpikäymätön vaihteistokin olisi. En ole avannut mutta, kuulemma, on ollut ajossa... Että siihen ei takuuta.  Verstas kun on täynnä kuin Turusen pyssy niin olisi mukava kun joku tai jotkut poikkeisi noutamassa pois. Joitan 850GT:n osiakin olisi. Laitan tämän myös tuonne myydään-osastolle. 0405183311 mutta ei ennen puoltapäivää.
10
Työkalupalsta / Vs: Maailma ja ihmiset muuttuvat
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Helmikuu 07, 2023, 21:13:44 ip »
Sähköt vielä hakusessa T3 Blower:ssa mutta paremmalla tolalla. Taidan tietää missä olen tehnyt virheen mutta mitään en myönnä.

Uusien pyörien hinnatkaan eivät kiinnosta sillä tallissa on pyöriä vielä loppuelämän tarpeiksi vaikka myin kolme Benelliä, yhden Ducatin ja pari Guzzia. Jos jotakuta kiinnostaa niin olisi paperillinen Cali3 Tontirunko jouten. Jonkinlainen läpikäyty moottorikin siihen pakettiin sopisi. Vaihteistosta en menisi takuuseen mutta toimi viimeksi kun sillä ajoin. Yksi pikkulohkon läpikäymätön vaihteistokin olisi. En ole avannut mutta, kuulemma, on ollut ajossa... Että siihen ei takuuta.  Verstas kun on täynnä kuin Turusen pyssy niin olisi mukava kun joku tai jotkut poikkeisi noutamassa pois. Joitan 850GT:n osiakin olisi. Laitan tämän myös tuonne myydään-osastolle. 0405183311 mutta ei ennen puoltapäivää.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10