Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Foorumin keskustelukulttuurista
« Uusin viesti kirjoittanut RStone tänään kello 10:55:56 »
Keskustelu lähti alkuperäisestä lapasestaan, mutta asiaan.
Ainakin täällä läntisellä Uudellamaalla ja Hangontiellä on jo paljon reikiä ja tarkkana saa olla autolla saati sitten kaksipyöräisillä, kun ajokelit alkavat.
2
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Foorumin keskustelukulttuurista
« Uusin viesti kirjoittanut Ekku tänään kello 05:45:08 »
Tänä keväänä pienet tiet on varmaan vielä tavallistakin mielenkiintoisemmassa kunnossa. On jo autoillessa löytynyt sellaisia reikiä, että niihin ei moottoripyörän eturengasta passaa sovitella.
3
Tekniikkapalsta / Vs: Synteettinen öljy
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Helmikuu 28, 2024, 23:11:07 ip »
Muistakaa käyttää perävaihteessa, vaihteistossa ja moottorissa magneettipohjatulppia. Se kavaltaa onko vaivaa.
4
Tekniikkapalsta / Vs: Synteettinen öljy
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Helmikuu 28, 2024, 23:09:15 ip »
Ehkä sen kytkintilan vuodon lähteet erottaa toisistaan laboratoriossa. Vaan ei ole sellaisia vehkeitä eikä taitoja minulla.
Kytkintilan pohjassa on aukko. Siitä se tippa kerrallaan tippuu pyörän alle. Helpoin on ajon jälkeen ajohanskalla pyyhkäistä ko. kohtaa. Jos nahka kiiltää niin öljyä on liikkeellä väärässä paikkaa. Mutta yhdentekevää missä vuoto on sillä vehje on katkaistava joka tapauksessa. Vuotoja voi olla kahdessa eri kohteessa kytkinmekanismissa ja mainittu kampiakselin takastefan vuoto.

Kytkimen ja vauhtipyörän rakenne on hienosti suunniteltu. Vuoti öljyä vaikka kytkimen työntötangon reiästä kytkinkeskiöön niin siellä on kanavat jotka ohjaavat öljyn vauhtipyörän etupuolelle. Sieltä se valuu vauhtipyörän ulkokehälle haittaamatta kytkintä. Eli pikkuvuoto ei aiheuta, välttämättä, välitöntä kytkinremonttia. Pahin mikä voi tapahtua on kampiakselin stefan eli huulitiivisteen irtoaminen. Sellaisenkin olen kokenut. Silloin oli koko kytkintila ja kytkin vahvasti öljytty vaan moottorissapa ei juuri öljyä ollut. Korjasin vaivan Lievestuoreen Shellin pihamaalla muutamassa tunnissa. Stefa takaisin ja huohotinkotelon tukoksen aukaisu. Homma edellytti ns. pyörän katkaisua. Veteraaniralliin matkalla Ilomantsiin ja sinne myös menin. Kytkimen, kytkintilan ja takarenkaan pesin bensiinillä. Pieni vuoto ei matkaa keskeytä huomioiden ettei öljyä päästetä takarenkaalle. Ylivuotoreikä on sen linjalla.

Öljyistä: toiset öljyt, vaikka paperilla vaikuttaisivat, siis pöntön kyljessä ne tekstit, yhteneväisiltä voi yksi öljy tihuutella mutta toinen ei ole niin herkkä vuodolle. Myös moottorin huohotusjärjestelmän toiminta on hyvä tarkistaa ettei paine kampikammiossa ole yletön. Huohotinventtiili ei kaikissa pyörissä ole ollut remontin jälkeen tallessa. Kyseessä kuulaventtiili. Keskisormen uloimman nivelen mittainen ja paksuinen. Yleensä se on hukattu kun vanhoja huohotinletkuja on vaihdettu tai muutoin irroteltu. Osan puute aihuttaa huohotusjärjestelmään toimintahäiriön ja lisää kampikammion keskipainetta. Vuoto ei, välttämättä, ole välitön.

Joistakin öljyistä väitetään että ne kovettavat tai vetelöittävät tai kutistavat huulitiivisteitä saaden aikaan vuodon. Kuitenkin tyypillinen vika on yleensä laakereissa tai mainitussa huohotuksessa. Viisivaihteisessa vaihteiston kytkinakselin etummaninen kaksirivinen laakeri, vioituttuaan, aiheuttaa vuotoa. Moni ei huomaa kytkimessä eikä vaihteistossa mitään vikaa ajossa koska kytkiakseli on tuettu, varoiksi, kytkimen napaan. Sillä pyritään välttämään isompi vaihteistovaurio. Itselläni on kahdessa pyörässä hajonnut kyseinen kaksirivinen laakeri. Molemmissa oli muovinen kuulahäkki tuhannen kappaleena. Mutta olen remontoinut pari vaihteistoa joissa on hajonnut myös metallihäkkinen. Kuinkahan monta sellaista vaivaa on korjannut ammattilainen kuten Lempäälän tunnettu Guzziguru?

Olisihan noita muitakin vaivoja mutta en pilaa enemmälti yöunia.
5
Tekniikkapalsta / Vs: Synteettinen öljy
« Uusin viesti kirjoittanut Urpo ja Turpo Helmikuu 28, 2024, 22:19:38 ip »
Joskus kauan sitten valittelin Makelle, että helteellä tiputtelee pari pisaraa asfaltille.
Make sanoi, että nöössipoikana hän kuvitteli erottavansa, tuleeko öljy moottorista vai
vaihteistosta. Ei kuvittele enää.
6
Tekniikkapalsta / Vs: Synteettinen öljy
« Uusin viesti kirjoittanut TimoEv Helmikuu 28, 2024, 21:44:51 ip »
Löysin Maken lähetteen:
Kone Motorex Power Synt. 10/60
Perä Motorex 80/90 + Molykote

Kaljee kirjoitti viisaita öljyistä. En vain ymmärrä / tiedä niistä mitään. Esteripohjainen...??? Esteri on tähän saakka ollut paloruisku... ;D :P Juu, ja ei tarvitse selittää. Ei hullu hurskaammaksi tule...
Matti: Mistäs sen sitten tiedän jos kampuran stefa tihkuu? Ihan oikeasti...
Reima: Ei ole hydrauliset

Ja lopuksi: Ei mene enää pitkään!!!

7
Tekniikkapalsta / Vs: Synteettinen öljy
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Helmikuu 28, 2024, 18:10:06 ip »
Eiköhän tuo TimoEV:n "sentään suht tuore" 1100 California mahda käydä synteettiselläkin. Toki pieni mahdollisuus on että kampiakselin takapään tiiviste voi ryhtyä tihkumaan. Mutta ei välttämättä. Asiaa on helppo seurata.
Synteettisissäkin on eroja: jokin kuivaa kumiosia, jokin niin luirua ettei pysy missään ja sitten sellainen joka pysyy sisällä.
8
Tekniikkapalsta / Vs: Synteettinen öljy
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Helmikuu 28, 2024, 18:02:58 ip »
Synteettistä Motulia on vain 1400:ssa. 10W60-tyyppiä +RVS joka kolmas öljynvaihto.
California-trikessä on Valvoline mineraalia ollut jo yli vuosikymmenen. Ei tipoittelua mitä nyt kuski joutessaan...
Mekaanisessa ahdetussa (850cc) on myös ollut Valvolinen mineraalia (20W50) sekä lisainetta.
Nyt siinä on 950-moottori (Puhekielessä tonninen) kanttisylinterinen ja osittain uusittu ruiskutus. Öljy on mietinnässä mutta taidanpa pitäytyä kilpamoottoripyörien ammattirakentelijan ohjeistuksessa: "Sitä samaa amerikankuraa vaan ja RVS" sekä riittävä lämmitys ennen ajoa. Pääsee edukkaasti ja öljymerkkiä on hyvin saatavilla.

Vaihteistoissa on myös ollut RVS tai sitten Molykote A-dispersio myös perävaihteissa.
Muissa toisenmerkkisissä pyörissä on niiden suosituksen mukaisia tai hieman laajemmalla viskositeetillä olevia öljyjä.

Ja sitten maksettu mainos: https://tesomanautotarvike.fi/varaosat-tarvikkeet/

Riittävä lämmitys: oma kokemus on että laittaa pyörän lämpimästä tallista ulos ja käymään ja ryhtyy riisumaan siviileitä pois, pukemaan ajorytkyjä ylle ja sitten rauhallisesti paikallistietä muutama km ennen isolle baanalle siirtymistä. Pyörissäni on öljynlämpömittarit. Guzzit pyrkivät käymään aina liian kylminä jos hellepäivää ruuhkassa ei lasketa.
9
Tekniikkapalsta / Vs: Joko on akut ladattu
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Helmikuu 28, 2024, 17:30:29 ip »
Ei tarvinnut TimoEV:n keväänodotusaloitusta kauaa varrota!
10
Tekniikkapalsta / Vs: Synteettinen öljy
« Uusin viesti kirjoittanut Kaljee Helmikuu 28, 2024, 16:21:53 ip »
Markkinoilla olevat öljynlaatujen nimitykset ovat sellainen suo että oksat pois. Synteettinen öljy kun saattaa olla mineraaliöljyä jossa on ripaus synteettistä perusöljyä seassa. Hinta korreloi kaiketi laadun kanssa, muistaen toki mielikuvamarkkinoinnin voiman hintaan ( brändi ).

Synteettinen öljy mikä vuotaa kuumana tiivisteistä läpi lienee PAO-pohjaista öljyä kehnoilla tai sopimattomilla lisäaineilla höystettynä. Mikä saattaa tiivisteitä kovettaa tai sikistää. Eli sitä halvinta markettikamaa nestejäähdytteisiin henkilöautoihin. Ilmajäähdytteinen Guzzin moottori ei taida tarvita öljyllä suuren pakkasen notkeutta, mihin tuolla synteettisellä on suuri parannus mineraaliin nähden. Tosin Nesteellä ainakin taisi olla tarjota mineraaliakin missä on saatu parannettua noita ääriominaisuuksia perinteiseen mineraalien nähden.

Brevassa olen pitänyt moottorissa esteri-pohjaista täyssynteettistä öljyä. Voimansiirrossa sitten perinteistä
mineraalia, tosin nyt Motonetistä olivat Mag1-öljyt loppuneet niin kerskakulutin esteripohjaiseen öljyyn... Esteripohjainen on kuulemma hellävarainen tiivisteille, mutta ei niinkään lompakolle.... Notkeampaa peräöljyä se ainakin oli, tuli pullosta pihalle nollakelilläkin ;D
Sivuja: [1] 2 3 ... 10