Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Työkalupalsta / Vs: ECU maps (moottorinohjauksen karttatiedostot)
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Kesäkuu 24, 2024, 20:36:02 ip »
Voipi noita karttoja muokata itsekin jos miettii että millä kierroslukuvälillä ja onko nousevaa, laskevaa vai suoraa. Vai kaikkia. Jälkimmäisessä tapauksessa kavennetaan muutosaluetta ja keskitytään vain siihen. Kun kohta on kunnossa siirrytään muuhun alueeseen. Pala kerrallaan. Alakierrosalue ja kiihdytyskartat ovat hankalimpia. Isommilla kierroksilla ei moottori ole niin ronkeli mutta lambdanäytön avulla sekin asettuu kelvolliselle tasolle. Verrattuna, aikanaan, kaasuttimien säätöön, tässä prosessissa tulee paljon tarkempaa tulosta. Se on myös päästölakien suuntaista.

Itsellä meni, toki ansiotyöpäivien lomassa, ahdetun Centauron karttojen suunnittelussa ja säätöjen lomassa noin kahden viikon illat ja osa viikonlopuista. Kerhon ovisuussa pöydällä oli pari läppäriä. Toisessa ohjeita ja toinen oli säätämistä varten. Välillä kaävin lähistöllä ajamassa pitkää ylämäkeä millä simuloin kuormitusta. Kerhokaverit katsoivat kuin pöljää eivätkä uskoneet että asiasta voisi tulla valmista. Tavallaan olivat oikeassa: ei näitä saa täydelliseksi kuin vahingossa. Tuskin silloinkaan. Mutta hyväksi saa. Hyvä lienee kunkin oma käsitearvo.

Kalliimpi versio hommasta on tehdä se jarrupenkissä. Ei varsinaisessa tehopenkissä jolla pyritään saamaan esiin vain teholukeman maksimi.
2
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Hiukan soratiellä
« Uusin viesti kirjoittanut TunturiTT Kesäkuu 24, 2024, 19:17:43 ip »
Oma oranssi on 40hp/110kg. Eipä sillä oikeen edes hiekkatielle viitsi. Lähinnä pikkutietä ja pienempää; polusta umpivatukkoon. Tekisi mieli 500-650 yksimukista oranssia yleispeliksi. Kevyt on toki kiva kivikossa, mutta joku siinä lohkaremoottorissa viehättää..
3
Työkalupalsta / Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Uusin viesti kirjoittanut Camn Kesäkuu 24, 2024, 16:23:14 ip »
Lainaus
Näyttövalikosta löytyy co
Tämä on ruiskutusmäärän säätö tyhjäkäynnillä (ei pitäisi toimia kun tilassa "ei katteja").  Mutta mitä tarkempi säätäjä, sen vähemmän suosittelee käyttämään, koska vaikuttaa myös muualla (kierroksilla) hieman ruiskutukseen.  Ikään kuin "sotkee" karttojen mukaista toimintaa.
4
Tekniikkapalsta / Vs: Gali 96 käyntionglmat
« Uusin viesti kirjoittanut Camn Kesäkuu 24, 2024, 15:53:08 ip »
Vähäisellä ymmärrykselläni on vaikea käsittää, miten moottori voi käynnistyä ilman "kaasunasentopotentiometriä" (johto irti), mikä kertoo läppien asennon?  Olisi myös tärkeä varmentaa malli tarkasti, onko vuoden 1996 "1100i" TPS mallia PF09, jos TPS on ostoslistalla?  Siellähän oli niitä kuvia Motomatin blogissa.

EFI manual P8/TPS PF09 kertoo, että kun kaikki "haitat" on irti ja imukurkun läppä on "kops"; -jousellaan vasten kurkkua (asento, mikä ei ole koskaan käytössä kun pyörä on käyttökunnossa), TPS:n pitäisi ilmoittaa arvoa 135-165 mV.  Arvo pitäisi saada pysymään tuossa silloinkin, kun TPS:n kiinnitysruuvit kiristetään (helpommin sanottu kun tehty). Sitten ilmaruuvit kiinni ja läppien top -ruuveja säätäen niin että tyhjäkäynti on lämpimänä tätä säätöä varten 800 rpm samalla kun imu on molemmissa kurkuissa sama.  Tälle kohtaa ei tuossa vanhassa manuaalissa kerrota TPS -arvoa, vaan sanotaan että säädä ilmaruuveista seuraavaksi tyhjäkäynti arvoon 1000-1100 rpm niin että imutasapaino pysyy.

Vähän uudemmissa manuaaleissa (Ecu 15M ja TPS PF03C) kerrotaan että läppien tyhjäkäyntiasennossa niiden pitäisi olla top -ruuveilla säädettynä 3,1-4,1 astetta auki (tarkoittaa PF03C tps:llä 0,49-0,59 V).

Tuosta voisi arvioida että käydäkseen tyhjäkäyntiä normaalisti, ecun pitäisi saada TPS:ltä tieto "540 mV"?  Jos johto on kokonaan irti, ei tule mitään arvoa ?  Ecu ilmeisesti olettaa että "arvo on 150 mV" jos johto on irti  -  tyhjäkäyntiarvon pitäisi normaalisti olla luokkaa "540 mV"?  Aika suuri ero.  Ihme, että käy ollenkaan ?  Ainakaan kierroksia ei voine ottaa, jos kaasua käännettäessä TPS ei liiku (koska johto irti) => läpät liikkuu, ilmaa tulee, polttoainemäärä ei suurene arvosta "tyhjäkäynti" = sammuu?

Ihan kun nyt olisi väärä liitin ollut irti ?  Aikanaan kun rikoin omaa tyhmyyttäni ecun virransyötön TPS:lle niin, että sieltä tuleva jännite oli vain kymmenyksiä tarvittavasta minimistä, ei peli käynnistynyt ollenkaan...  Eikös P8 eculla varustetussa mallissa ole näitä antureita... ilman paine (4), ilman lämpötila (5), 2 x moottorin pyörintä (7+8) ja 1 x moottorin lämpötila (9), mahdollisuuksia on...

https://guzzitek.org/videos/gb/carburation/Injection_SynchroCalif_gb.mp4
(uudemman säätöohje)
5
Tekniikkapalsta / Vs: Peruskorjauksia
« Uusin viesti kirjoittanut Wäinö Kesäkuu 24, 2024, 14:13:48 ip »
Kyllä, yleismittarin kanssa pitää alkaa kulkea ja järkeillä sitä hommaa. Kunhan tarkkasilmäinen poikani vielä ehtii avuksi. Alan joka tapauksessa tilailla tarvikkeita.
6
Tekniikkapalsta / Vs: Gali 96 käyntionglmat
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Kesäkuu 24, 2024, 12:06:50 ip »
Et tainnut koeajaa?
Kyllä moottori käynnistyy vaikka tps eli kaasuläpän asennontunnistin-potentiometri olisi naapuripitäjässä.
Nyt kävi niin että ilman tps:ää mentiin kylmäkäynnistyksen perusseoksella, ilman kuormitusta helpostikin kierroksille mutta kovasti epäilen että seos korkeammilla kierroksilla on ultralaihaa. Jos pyörällä olisi ajettu niin voimaa ei olisi ollut paljokaan tyhjäkäynnin yläpuolella. Laiha ilma-polttoaineseos ei tuota kauheasti voimaa. Jatkossa olisi teho kadonnut senkin vähän mitä tyhjäkäyntikierrosluvun tuott aluksii koska ryypytystoiminto olisi kohta, moottorin lämmettyä, katkaistu ecun parametrien muuttuessa.
Olihan kokeestasi yksi hyvä puoli: ainakin nokka-akselin asentoanturi on kunnossa. Ryyppy toimii myös, ecu on kunnossa ja voi olla muutakin.

Potentiometrin vaihto ei ole kummoinen toimi. Jos, ilmeisesti, kyse on säädettävästä laitteesta niin sen perusasetuksen voi tehdä tavallisen yleismittarin 20V jännitealueella. Nyt en muista juuri tämän potentiometrin tyhjäkäynnin asetusarvoa mutta kyllä se täältä selviää.

Potentiometrin asennonmuutosta rikkaammalle on aikanaan tehty kun bensiinilaatu muuttui. Jotkut liioittelivat ja kävi niin että hetken kulki hyvin mutta bensiiniä saattoi päästä akseliaan myöden potentiometrin sisään. Se särkee laitteen. Myös venttiilivika tai väärä säätö vasemman sylinterin imuventtiiliin voi aiheuttaa bensiinin kertymistä potentiometriin.

Lambdojen lisääminen pakoputkiin, erityisesti lämmitettävien ja koko ajan käytössä olevien, kylmäkäynnistystä lukuun ottamatta, vaikuttaa vähentäneen kaasuläpän asentopotentiometrin vikaantumista. Lisäksi se että potentiometri on joko läppärungon sivussa tai päällä sekä se että läppärunkoja on vain yksi on vähentänyt varaosatarvetta.

Edelleenkin on niin että luullaan potentiometrin olevan laite joka kääntää kaasuläpän akselia. Tähän harhatietoon olen törmännyt useamman kerran. Potentiometrin tehtävä on vain ilmoittaa ecu:lle kaasuläpän kulloisestakin asennosta. Orjalaite on se.

Kaasuläpän tai -läppien asennosta huolehtii vain kuljettajan kaasukäsi tässä pyörämallissa. Vasta reilut kymmenen vuotta sitten tuli markkinoille sähköisesti ohjattu kaasuläppä jossa siinäkin kaasukahva kiersi potentiometriä (Joissakin neljää potentiometriä kuten Cali 1400:ssa.) ja kertoi keskusyksikölle kulloisenkin jännitearvon johon keskusyksikkö ymppäsi mukaan muita parametrejä. Nykypyörässä kuljettaja ei hallitse kaikkea oman tahtonsa mukaan vaan keskusyksikkö, keräämänsä tiedon mukaan, ottaa vastaan sekä kuljettajan pyyntöjä mutta leikkaa niitä EU:n kulloisenakin aikana säätämien päästönormien mukaisiksi.

Tässä hyvin tyypillistä toimintaa kun pyörää pitää syynätä ja mitä mikin ilmoitus, ennen ecu, nyt ajonhallintajärjestelmä, ilmoittaa huoltajalle. http://www.motomatti.fi/2024/06/pitkasta-aikaa-guzzidiag.html

Ecu on vain moottorinhallintajärjestelmä vaan nykyinen on ajonhallintajärjestelmä, moottorinohjauksen ohella, joka hankkii ja tuottaa tietoa pyörän muistakin toiminnoista ja ohjaa niitä tulkiten kuljettajan antamat komennot parhaansa mukaan. On luistonestoa ja abs-jarrut sekä muita mukavia käytännön juttuja pyörän omistamisen ja käyttämisen helpottamiseksi.
7
Tekniikkapalsta / Vs: Gali 96 käyntionglmat
« Uusin viesti kirjoittanut Jussihapponen Kesäkuu 24, 2024, 11:16:57 ap »
Nyt tein niin että irroitin tps anturin liittimen pusasin ja irroitin anturin merkkasin ensin asennon,säädettävä malli, ruuvvasin anturin takaisin paikolleen ja pyörä käyntiin. Sehän käy hyvin ja ottaa herkästi kierroksia? Sitten muistin että anturin sähköliitin jäi kiinnittämättä. Liitin kiinni ja uusi käynnistys käy taas miten sattuu. Tps lienee sökö, saako niitä mistä? Miten se toimii myös ilman anturia?
8
Tekniikkapalsta / Vs: Peruskorjauksia
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Kesäkuu 24, 2024, 10:32:25 ap »
Sähkötöissä pitää muistaa maadoituksen tärkeys. Silloin tällöin vika löytyy sieltä.
Yleensäkin, jos pyörässä ei ole erillistä maadoitusta emäputken ohi keulaan, voivat ohjauslaakerit vaurioitua hitaasti.
Rosvokytkennän asentaminen alkuperäistä sähkölinjaa korvaavaksi esittää että jossain on liitinvika tai johdin on vain katkennut, liitin tai sulake hapettunut. Pitää vain olla yleismittarin kanssa kanssa ahkera ja mennä asioita lävitse loogisessa järjestyksessä. Yleensä voi aloittaa akulta...
9
Tekniikkapalsta / Peruskorjauksia
« Uusin viesti kirjoittanut Wäinö Kesäkuu 24, 2024, 08:34:38 ap »
Tänä kesänä en ole ajanut Kustilla metriäkään, mutta aion vielä ajaa koeajoja. Olen ajellut varapyörälläni.

Guzzi (2001 California Special Sport) palaa kyllä tien päälle. Vastahan sillä on ajettu 150 000.

Ensin pitää tehdä muutama sadepäivän homma.
- jarrulevyt eteen (oikea nypyttää), jarrunesteiden vaihto
- sähköjen kunnostaminen
- ohjainlaakerin tarkastus
- seisontatuen tappokatkaisijan nasta tukevasti jumissa

Sähköongelman kuvaus:
 Bensahana ja -pumppu lakkasivat toimimasta rysäytettyäni nokan nelinumeroisen tien kuoppaan, mutta vedettiin rosvokytkentä suoraan sulakkeelta akkuun (pumppu) ja hanalle löytyi yksi vapaa liitin, johon tulee virta.

Pyörä sinänsä ajokuntoinen ja kävin rosvokytkentöjen kanssa sillä vielä Rovaniemellä viime kesänä. Hyvin rullaa.

Oletan, että johdotus on pätkäissyt jossain edessä, jos keula tärähtää ja siitä alkoivat ongelmat.
10
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Kuume
« Uusin viesti kirjoittanut Guzzr Kesäkuu 24, 2024, 08:22:47 ap »
Kiitos ja
MG V 85  mallin kellonasennusohjeet ehkä näkyy sen mp,n käsikirjasta.
Mutta m. ei ole V 85 vaikka olin kiinnostunut keväällä tästä TT Cent. juhlamallista
(huomaan REn netti-facesta naisen ostaneen sen) .

 Ehkä olis kivaa koeajaa vähän ajettu Norge-malli lähiseudulla- kun on mahd. ...
Sivuja: [1] 2 3 ... 10