Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Asiaa ja asian vierestä / Polttoainejakelu
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Lokakuu 26, 2025, 02:13:44 ap »
En ole Lukoilin bensiksillä kovin usein tankannut mutta reissulla sopivaan kohtaan kyllä. Mielenkiintoista, sinänsä ja kantaa ottamatta, miten pienitankkisen ja isohkoruokaisen, kuten 1400 Calin tankkaus, sujuu maaseudulla. Tuskin vielä tässä vaiheessa vaan kiinnostavalta vaikuttaa. Toivottavasti jakelu jatkuu tai löytyy sopiva korvike. Nyt on talvi tulollaan niin aikaa on seurata miten asia etenenee. Omasta puolestani saa Teboilin hävittää kunhan jakelutilanne säilyy kokolailla kohtuullisena muiden firmojen palveluiden myötä.

Sekin kiinnostaa miksi maassamme bensis on Teboil vaikka muualla se on Lukoil? Aikanaan, kirkonkyläni Teboil, oli ylivoimainen keskipiste pelikoneineen jassosta alkaen jo kuusikymmentäluvulla. Tosin sinne ei saanut tulla jos ei ostanut jotain. Pääasiassa, jo silloin, tuli vastenmielinen olo. Yleensä ottaen, kun autoillen ja moottoripyöräillen kuljin niin palvelua sai mutta motoristeille tarjonta oli kapeaa. Liki päivittäin ajan ko. myymälän ohi mutta jotain on vialla kun varsin harvoin tulee poikettua ja asiakkaita ei kovin ole paikalla ja kahvilassa on tilaa.

Bensikset harvassa. Kotikylälläni, kotoa, noin kolmen km. päässä oli bensiiniasema. Mainittakoon että kokolailla kylän keskustassa. Seuraavaan oli matkaa seitsemän kilometriä, sittemmin piti ajaa lisää liki kaksikymmentä km. Joitakin vuosia sitten, kotipaikaltani katsoen, on nyt  uusi jakeluasema noin 8 km päässä kahvioineen. Tosin, kylän väkimäärä on enemmän kuin puolittunut eli asiakkaat ovat kulkevaisia. Bensiksen asemaa puoltaa se että se on nyt kolminumeroisen tien varressa. Silloin , lähistöllä, oli myös kauppa ja kesäkioski sekä posti. Ylöjärvi - Kuru on tylsähkö tie mutta Kuru - Parkano on kiva ja laadukas baana ja Seitsemisen (Erinomainen vaelluskohde,) tienhaarassa on ravintolapalveluita yökerhoa myöden sekä majoitusta likellä ja ensiluokkaisen tien mutkia on mukava sujutella. Kurusta Ruoveteen on myös hyvä baana kuten Kurusta Virroille. Eikä ole matkalla ihmeemmin houkutteita. Vain asfalttia ja hermolepoa. Ilta-aikaan voi olla kauriita, ym. tientukkeena. Vaskivedellä on kohtuullinen ravintola. Virrat on kaupunki palveluineen ja risteilyalus Tampereelle lähtien noin joka toinen päivä. Ruoveden tunnetuin kohde lienee rotkojärvi jonka ravintola tarjoaa hieman erilaista sapuskaa. Olen syönyt ja hengissä. Helvetinjärvelläkin. Nämä kohteet ja monta muuta ovat kulkujani keväällä kuten Vaskivesi  ja Ruoveden satama palveluineen, Virrat kanavineen sekä monet muut luontokohteet joista osan näkee vain ajamalla kuuskuutosta.
12
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Vanhat (<1967) Guzzit Suomessa?
« Uusin viesti kirjoittanut Jouko S Lokakuu 24, 2025, 20:40:43 ip »

Tuosta Gallettosta puheen ollen, italialainen ystäväni laittoi minulle videon Imatran ajoista silloin "ennen", ja siinä kuuluu Galletton ääni hetkisen, kun eräs "pienempi" italialaistalli käytti Gallettoa varikolla siirtymisiin. Pitääpä etsiä se, kun ehtii..Eläkeläisellä kun on kaikenlaisia kiireitä..

Jouko 
13
Tekniikkapalsta / Vs: V85TT/Eliminaattori
« Uusin viesti kirjoittanut Jouko S Lokakuu 24, 2025, 18:10:13 ip »

No, olen ajanut ilman Sas-systemsiä sen eliminaattorin kanssa jo noin 9tkm ja kymmenet , jollei jo sadat, jo vuosia
ilman mitään ongelmia. Ainoastaan minulle on tullut se moottorin huomautusvalo, mutta ei mitään  ecun varoitusta. Pitää kuitenkin tietysti tutkia oman pyörän sähkökaavio(2019).
Jouko
14
Tekniikkapalsta / Vs: V85TT/Eliminaattori
« Uusin viesti kirjoittanut Hajakenttä Lokakuu 24, 2025, 13:52:09 ip »
Helmasyntini on kommentoida "musta tuntuu" periaatteella ilman asian tutkimista. Joudun taas sanomaan, että olen ollut väärässä käsityksessä.

En tuosta pyörämallista tiedä oikeastaan mitään, ainakaan yksityskohtia. Otin siis kytkentäkaavion netin syövereistä. Mielestäni osaan kyllä niitä tulkita, ja hyvä kytkentäkaavio löytyikin. En tiedä sen paikkansa pitävyydestä:

https://www.guzzistelvio.net/V85ttdoc/V85TTelett.pdf

Jos kyseinen susteemi SAS on secondary air system ja sen pumppu on tuo laite no. 64 niin se toimii yhdessä laitteen no. 46 kanssa, joka puolestaan on oikean sylinterin ruisku. Ne ovat sarjassa, joten sama virta kulkee molemmista läpi.

Polttoainesuuttimen magneettiventtiilin käämi palaa, jos siitä kulkee virta liian pitkän pulssin ajan. Jatkuvaa virtaa se ei kestä lainkaan.

Ota siis pois kaikenlaiset kepulikonstit ja eliminaattorit. Rakenna hieno pyöräsi siihen koontiin, johonka tehtaan insinööri on sen suunnitellut. Tämä on minun neuvoni asiaan, kuten kaimapoika tuossa jo edellä esittikin.

UGH Terv: Timo



15
Tekniikkapalsta / Vs: V85TT/Eliminaattori
« Uusin viesti kirjoittanut Jouko S Lokakuu 24, 2025, 10:48:57 ap »

Menee talveen nuo tarkistukset, kun irroitan tankin muutenkin. Koetan muistaa päivittää tätä viestiketjua kun on lisätietoa.

Jouko
16
Tekniikkapalsta / Vs: V85TT/Eliminaattori
« Uusin viesti kirjoittanut Hajakenttä Lokakuu 23, 2025, 14:36:45 ip »
Kiitos vaan kiitoksista, tämähän on täyttä arvailua näkemättä ja tutkimatta, vanhalla kokemuksella ihan muualta.

Lainaus
liittimessä oli vain kaksi pinniä

Jos noin on tosiaan niin sitten ECU tunnistaa sen pumpun toisella tavalla. Yksinkertaisimmillaan se tehdään niin, että pumpun 12V tasavirtasyötöllä, miinusjohtimen puolella, on jossain pyörän uumenissa sarjavastus, joka on kohtalaisen pieni resistanssiltaan, mutta kohtalaisen iso tehonkestoltaan ja kuitenkin sellainen, että siinä syntyy, ohmin lain mukaisesti 3 – 5V jännitehäviötä silloin kun pumppu käy, joka sitten viedään eri johtimella ECU:n moninapaiseen liittimeen. Se näkyy kytkentäkaaviossa. Jos tosiaan näin on niin eliminaattori kannattaa tehdä sen sarjavastuksen muutoksella, eikä lainkaan siihen pumpun plukiin. Jos se kuitenkin tehdään pumpun tilalla olevaan kikkareeseen niin pumpun ottama virta mitataan ja korvataan pumppu sitten sen kokoisella tehovastuksella, joka sitten kyllä hiukan lämpenee. Mikään pikku trimmeripotikka ei kestä sitä tehohäviötä. Siis kytkentäkaaviota tutkimaan nyt ekana...


17
Tekniikkapalsta / Vs: V85TT/Eliminaattori
« Uusin viesti kirjoittanut Jouko S Lokakuu 22, 2025, 16:11:53 ip »
Jollen ihan väärin muista, niin siinä pumpun(ja elimininaattorin) liittimessä oli vain kaksi pinniä. Eli helppo mitata. Taidan kyhätä itse tuon eliminaattorin talven aikana, ei tuo ehkä paha rasti olekkaan  Kiitokset nimimerkki Hajakentällekin!
Jouko
18
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Vanhat (<1967) Guzzit Suomessa?
« Uusin viesti kirjoittanut lounliraider Lokakuu 22, 2025, 15:46:54 ip »
Jälkeenpäin on tuo omakin Galletto tuotu, mutta on kai näitäkin uutena joku yksilö joskus tullut. Sitten muistui mieleen, että onhan Suomessa ainakin yksi Ercole, se oli kai joskus Moto Italialla ja jossain liikkeessä se oli vuosia sitten myynnissä. Vuosimalli lie ollut jotakin -56, -57?
19
Tekniikkapalsta / Vs: V85TT/Eliminaattori
« Uusin viesti kirjoittanut Hajakenttä Lokakuu 22, 2025, 15:46:02 ip »
Lainaus
"Jos vastus on mitattavissa, vika ei ole eliminaattorissa. Palanut vastus näyttää äärimmäisiä arvoja".

Tuohan viittaa vahvasti siihen vastuksella tehtyyn laitevarmistukseen. Kun se asiaan kuuluva pumppu on edelleen ehjä, niin siitähän sen vastusarvon voi mitata, kunhan vaan löytää oikeat johtimet sen liittimestä.

On nähty sellainenkin, jossa 12 V:n syötöstä on otettu kahden vastuksen jännitejaolla 5 V tunnistusjohtimeen. Silloin testausta varten pitää järjestää 12 V oikeisiin johtimiin ja katsoa se tunnistusjohtimen jännite ja sen takana olevien vastusten arvot. Siis välit 12 V – 5 V – GND. Sitten vaan tinailee uuteen plukiin sellaiset vastukset ja jotain epoksihartsia möykky päälle suojaksi.



20
Asiaa ja asian vierestä / Vs: 1400 calin muutosidea
« Uusin viesti kirjoittanut KINDE Lokakuu 22, 2025, 14:53:40 ip »
Näistä kuvista vielä, että ovat tekoäly kuvia enkä ole niihin käyttänyt juurikaan aikaa ja rakkautta, eli lähinnä vain idean pohjaksi. Mittasuhteet noissa on kuitenkin kohdillaan että sinänsä toteutuskelpoisia. 

Kun aikaisempien projetien mallikuvien kanssa meni photoshopilla tunteja, niin nyt tekoäly teki noin muutamassa sekunnissa ja vieläpä ihan hyvän laatuisesti.   Hieman pitää nähdä vaivaa että ohjeistaa ja antaa riittävän hyvät valokuvat joista se sitten muokkaa ohjeiden mukaan valmiita.   

Kait kohta tulee robotti joka tekee ton muutostyönkin.  :)
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10