Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Asiaa ja asian vierestä / Vs: MP-katsastus, ikuisuusasia?
« Uusin viesti kirjoittanut Velipoika Kesäkuu 15, 2026, 18:46:08 ip »
Täälä maalaisteillä kelpaa kurvailla! Siispä keula kohti Kuhmalahden Kirkonkylää ja Lepolan pihaan keskiviikkoisin!

Motoristikokoontuminen klo 17-20! 😎

17.6. Moottoripyöräkatsastuksen tilannekatsaus!

EU Moottoripyörien katsastus etenee, EU parlamentin jäsenet ovat äänestäneet toukokuussa moottoripyörien katsastuksesta. Asia ei ole vielä maalissa, vaan etenee kolmikantaneuvotteluihin. Tule kuuntelemaan viimeisimmät tiedot motoristikeskiviikkona Lepolaan klo 19.00. SMOTO puheenjohtaja Jarmo Jokilampi kertoo ajankohtaisen tilanteen, miten Suomi jatkaa taistelua moottoripyörien katsastuspakkoa vastaan.

Lisäksi Lepolan kahvila ja terassi palvelee virvokkeineen ja herkkuineen klo 11-20:00 ja jos keliä ja väkeä piisaa, niin venytellään aukioloa myöhempäänkin 😊

Voit samalla myös ottaa kiinnityksen Honda CB750 Hornet moottoripyörään ostamalla Lepolasta MP-Arvan💪

www.lepolakangasala.fi
www.smoto.fi



https://facebook.com/events/s/lepolan-motoristikeskiviikko-s/1479073816856426/
12
Varsinais-Suomi / Vs: V-S Gruppolaisten kahvittelut
« Uusin viesti kirjoittanut Kaijus Kesäkuu 15, 2026, 10:35:00 ap »
Juhannuksen lähestyessä siirretään torstain ajelu tiistaille 16.06. ja osallistutaan Lahnajärven motoristikahvila-tapahtumaan.
(Taukopaikka Lahnajärvi,  Helsingintie 3276, 25420 Lahnajärvi)

Turun suunnasta lähdetään porukalla noin kello 16.30 Paimion Nesteen pihalta Ajurintie 1, 21530 Paimio,
edellyttäen ettei kauheasti sada vettä.
13
Tekniikkapalsta / Vs: Moottorinohjaukset 15M, 15Mcat ja 15RC
« Uusin viesti kirjoittanut Camn Kesäkuu 14, 2026, 13:43:11 ip »
Tähän teemaan jatkoa; on haasteltu nimimerkki "Urpo":n kanssa V11 Guzzin 15RC ecusta (RC = mallit, joissa katit).  Liitteenä kuva vm. 2002 V11 ecun tarrasta (15M, versio C5, ei katteja).

GuzziDiag -koodaaja "Beard" (3/2020); sopiiko Ducatin ecu IAW15M-A8 Guzziin V11 ?

Yleisesti ottaen ecun ohjelmisto on rakennettu moduuleista.  Ecua käyttävä moottoripyörävalmistaja voi valita käyttöön eri moduuleita; näitä on aktivoitu käyttöön, tai sitten ei.
Tarkka ohjelmistoversio selviää ecun versionumerosta.  Versionumero voi kyllä sitten olla esim. Ducatin ja Guzzin kohdalla sama, mutta käyttöön voi olla valittu eri ohjelmamoduuleita (esimerkki: Ducatissa on puhaltimet jäähdyttimissä, Guzzissa ei).  Komponenttipuolella myös vastaavat komponentit (lähtötransistorit) on usein säästetty, koska "kulupuolella joka sentti merkitsee".  Siksi on myös "ecun sisärakenteen" osalta eri versioita.


Kun aikanaan etsin itselleni sopivaa käytettyä ecua (alkuperäiseen olin aiheuttanut vian "itse itseäni komentaen"), selvisi että 15M ecuja on Guzzeissa versiota C1, C5 ja C7.

Moottoria virittänyt saksalainen "tavallisesti luotettavana pidetty taho" oli laittanut ohjelmakirjastostaan C1 eculle tehdyn ohjelmiston pyörääni, vaikka ecu oli mallia C5 (ecun fyysiset komponentit).  C5 version 15M ecussa on eri ilmanpaineanturi kuin C1 version 15M ecussa.  Tämä johti siihen, että ilmanpaineen arvo näkyi vääränä (moottorinohjausjärjestelmälle + GuzziDiag -näytössä, josta itse keksin sen).  Kun juurisyy selvisi, oli mahdollista ostaa käytetty 15M.C5 ecu (malli C1 on harvinainen, vain alkupään V11 malleissa, sitä ei ollut saatavilla) ja korjata ilmanpainenäyttämä oikeaksi ohjelmallisesti GuzziDiag -työkaluilla (Reader-TunerPro-Writer); tähän asiaan on siellä ihan oma taulukkonsa.
14
Asiaa ja asian vierestä / Rauman reissu 25.-26. 7. 2026
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Karjalainen Kesäkuu 07, 2026, 12:42:58 ip »
Laitan tämän Timo S. Vaskelaisen puolesta, koska hän ei pääse postaamaan foorumille (tekninen, vielä ratkaisematon häikkä).

Eli Timo ja Jukka Laine järjestävät muutamalle ensin ilmoittutuneelle Rauman reissun otsikon mukaisena ajankohtana. Sopiva ryhmä on 2 + 8-10. Tekstarilla voi ilmoittautua liitetiedostossa olevan numeroon 6.7.2026 mennessä. Tämä majapaikan varmistamiseksi. Liitteenä "ohjelma". Se ei ole ns. kirkossa kuulutettu, eli tehdään porukan mukaisesti. Lähtö on "aikainen", mutta ajoaika n. 3,5 h.
Mukaan voi tulla matkalla liittyen tai vaikka suoraan perille.

Tarkemmat tiedot alla liitteessä!

15
Tekniikkapalsta / Vs: Ruostetta tankissa - paras korjauskeino ?
« Uusin viesti kirjoittanut Henko Kesäkuu 05, 2026, 11:21:09 ap »
Vanha topic, mutta laitan tähän tuotteen jolla 7-8 vuotta sitten käsittelin silloisen Jackalini ruostuneen tankin. Dinitrolin Annitrol. Sisältää fosforihappoa. Käytin aikalailla jo mainittuja menetelmiä ruosteen poistoon mekaanisesti. Tein sen varta vasten 28 asteisessa huoneessa (konesali ilman jäähdytystä). Ei ole vielä ilmestynyt mitään ruosteen tapaistakaan, viimeksi keväällä tankkiin olen kurkannut. Pyörä on siis tutulla nykyään.
16
Asiaa ja asian vierestä / Vs: MP-katsastus, ikuisuusasia?
« Uusin viesti kirjoittanut Henko Kesäkuu 05, 2026, 10:49:12 ap »
Kiinnostaisi sinänsä katsastusmiehen näkemys V85TT:n kelluvista jarrulevyistä, kun ovat kyllä uutenakin tosi kelluvat, eikä Guzzi käsittääkseni anna niille mitään mitta-arvoja. Joissain maissa missä pyörät pitää katsastaa, on muistaakseni tullut vastaan kommentteja, minkä mukaan ovat olleet liian väljät.
17
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Bensan hinta
« Uusin viesti kirjoittanut Henko Kesäkuu 05, 2026, 10:47:01 ap »
Eipä tässä auta miettiä harrastusten järkevyyttä pelkästään bensan hinnan perusteella, kun ruokakassin hinta on suunnilleen tuplaantunut muutamassa vuodessa, eikä se ole Suomessa erityisen halpaa koskaan ollutkaan.
18
Tekniikkapalsta / Vs: Stefan vaihto?
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Kesäkuu 04, 2026, 18:41:05 ip »
Kyllähän huulitiivisteet kuluvat ajan kanssa. Mutta vilkaise ensin ettei käy kuin taannoin kävi eli katso huohotinletkun kunto ja sen klemmarin kireys. Ihan vain varoikisi sillä jos vuoto onkin siinä niin pyörän katkaiseminen olisi tarpeetonta.
Toisena asiana on myös huohottimen toiminnan tarkastus. Ettei ole tukossa. Paine kampikammiossa ei ole normaalia.

Vaan jos kampiakselin takapään huulitiiviste on vuotokohde niin pyörä pitää pätkiä ja vauhtipyörä irrottaa. Tiivisteen poisotto voi tehdä tiukkaa sekä uuden asentaminen ilman siihen tarkoitettua työkalua on hankalaa. Toinen tapa on ottaa koko takalaippa irti. Silloin tiivisteen asentaminen on helpompaa ja tulee laitettua tarkemmin paikoilleen. Myös kampiakselin tiivistekohta on helpompi hioa erittain hienolla hiomakankaalla niin tulee tiivistä. Uusi tiiviste kuin ei, välttämättä, tule aivan samaan kohtaan.

Laipan irrotukseen ei pidä ryhtyä väkisin vaan siihen on oma työkalunsa. (Jos tekee, niinkuin moni on tehnyt: laittaa ruuvit kahteen laipan kiinnitysreikään ja kiertää niin käy että laippa murtuu. ja pitää hankkia uusi. Oikein tehden käyttetään ulosvetäjää jonka pultti tulee kampiakselin keskelle. Laipan tiivisteen voi tehdä itse. Esimerkiksi Biltemassa on laadukaita tiivistepapereita myytävänä. Työkaluiksi tarvitaan kynä, harppi ja sakset/mattoveitsi.

Homma on, ehkä, Tontirunkoisen mallin työläin "pikkuremontti". Samalla voi katsastaa kampikammiota sisäpuolelta. Kampiakselia ei tarvitse tukea vaikka laippa on irti. Mutta startata ei pidä.
19
Tekniikkapalsta / Stefan vaihto?
« Uusin viesti kirjoittanut lemppari Kesäkuu 04, 2026, 11:24:08 ap »
Ihmettelin takavanteelle ajon aikana tullutta pisarointia ja eliminoin mahdollisia syitä perästä alkaen. Mitään ei tipu mistään kylmällä koneella. Pyörän alle laitettuun lakanaan ei tipu mitään yön aikana. Kytkinkammion alla olevan raon ympärys on ajon jälkeen kostea.
Vaihteiston etuseinä ja kytkin pysyvät kuivina joten isolohkon kampuran stefa taitaa olla syypää. Pystyykö sen vaihtamaan irrottamatta laakerikilpeä? Ajattelin nostaa rungon takaosan ylös, irrottaa vaihteiston, kytkimen ja vauhtipyörän ja kammeta sen vuotavan stefan irti....
20
Tapahtumia / Guzzit mp-museolle
« Uusin viesti kirjoittanut Kimmo Saarelainen Kesäkuu 02, 2026, 19:44:50 ip »
Ciao!
Tulevana lauantaina 6.6. 2026 klo 12:00 alkaen kokoontuvat Guzzit Suomen mp-museolla Lahdessa. Etelän suunnasta saapuvat kokoontuvat Mäntsälän Juustoportilla klo 11 huitteilla. Letka starttaa kohti Lahtea klo 11:15.
T. Kimmo
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10