Kirjoittaja Aihe: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta  (Luettu 32638 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #45 : Helmikuu 08, 2024, 13:45:17 ip »
Californiani ei ole ollut venttiilien säätötarpeessa sitten uutuuden jälkeen. Muutokset ovat olleet niin pieniä että mahtuvat toleranssin sisään.
Kun otat pa-suodattimen irti niin älä päästä siitä besiiniä pois vaan ravistat sitä ka katsot minkälainen sakkamäärä sen sisästä lähtee. Itse oli yllättynyt kun ei juuri mitään ollut.
Laturin hihna, oikein säädettynä, saattaa kestää tuplamatkan. Samalla kun sitä vaihtaa pääsee puhdistamaan moottorin yläkannakkeen koska se on irrotettava että pääsee hihnan vaihtamaan. Itse laitan kumista ko. kohtaan läpän nippusiteillä kiinni. Ei pääse vesi niveleen.

Letkuista yksi oli vaurioitunut: se oli hinkannut itseään moottorin etupään kumikannakkeen alumiinista kulmaa vasten. Suosittelen tarkistamaan asian. Alumiini oli kulunut lovelle, ei haittaa, vaan tein lovesta viilalla vielä isomman. Vastaisen varalle laitoin kangasteippiä ja paksuseinämäistä liimakutistesukkaa letkujen päälle. Nyt on hiertämisvaraa. Kulumakohtaan voisi laittaa myös klemmarin joka uhrautuisi letkun sijaan. Suosittelen tarkistamaan kyseisen kohdan. Hietyminen johtuu siitä että Y-letkun yläpäät ovat kiinni moottorisssa joka heiluu käydessään ja alapää on runkoon kiinteästi asennettu jäähdytinkenno.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9Q0OfHimRpv6yUXSHmKlSgh22cD6rxljIvHWn3VLtcU1_mCpTzrU8107E7CSSk6TBo-KEpaPO4wbphTl_kNmQ6Gln5HIoJ6a7YDueueu2QFdV_JYt4SqFDSgFgptLFIB5RYAuCRw0KnkqMzd5Qurs8C3YFMKhmlG4f9ZDBdp1dF8W_Q7-gMMb0x-0Cl2D/w640-h564/C1400_huolto_%C3%B6ljyletkut_v%C3%A4rin%C3%A4nvaimennin_hiertym%C3%A4.JPG

Jos em. öljyletkut tarvitsee irrottaa niin pitää hankkia uudet Usit-tiivisteet tai korvata ne kuparisilla tai alumiinisilla tiivisteillä. Usitin on tarkoitus kestää kuumiakin olosuhteita mutta havaitsin, letkut irrotettuani, että Usitien kumihuulet olivat kovettuneet. Roskiin menivät. Usiteja myyvät koneliikkeet. Kupari- ja alumiinitiivisteet ovat kertakäyttöisiä ja halpoja.
Letkujen alapäissä eli, syylärin liitokset, on kaksinkertaiset o-rengastiivistykset. Niissä en havainnut vikaa ja siksi laitoin takaisin sinällään. Ulkopuoliisesta puhtaudesta pitää pitää huoli ettei purettaessa pääse tapahtumaan kontaminaatiota eli likaisuuden siirtymistä kohteisiin haitallisella tavalla.

Sitten vielä tämä oss joka on ottanut lievästi nokkiinsa. Se kannattaa voidella muun huollon yhteydessä. Pelkkä o-rengastiivistys ei vaikuta kovin tehokkaalta. https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiEjimwXfMQuo4I8DNxjKbNBMaS1CqIWTQRkzJNpWu2Hc-q_SYDmb2FVM8yO-XO9qXKinjBwM7Ezu37ABNVIIgUPZJcW_YhMzrwn7ksg1omhxTYujr-maWLO1RgyQ-esLN9M2EkWSAkm4_KhT7RJa1lJu7yQ9908goOU_rf68sxZQJUhb5HX2GHRIyCOPSO/s3333/C1400_moottorituenta_etutuki_heiluri_pallolaakeri_tiivisteet.JPG

Muualta en löytänyt sellaista vikaa tai vaivaa joka vaatisi lähiaikoina toimenpiteitä. Kardaania seuraan vuosittain tästä eteenpäin. Sen kun saa suht helposti näkyviin esim renkaanvaihdon yhteydessä.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 09, 2024, 14:18:12 ip kirjoittanut motomatti »

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #46 : Helmikuu 13, 2024, 10:37:09 ap »
koitin hakea, mutta en löytänyt.   Eli tietääkö joku onko tämä kuvan liitin joku navi/puhelimen laturi ?      Milläköhän Amp määrällä tosta tulee kisua?    pähkäilen, että vedänkö suoraan akulta narut laturille.   

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #47 : Helmikuu 13, 2024, 10:50:09 ap »
Ilmasin jarrut etummaisen jarruletkun vaihdon jälkeen.  Aloitin ihan perinteisellä jarruvipu ilmaruuvi vuorottelulla, mutta tein sitten vielä niin että nostin oikean jarrusatulan niin ylös kun letku antaa myöden ja ilmasin siinä asennossa vielä alipaineimurilla.  Jos ei päästä jarrunestesäiliötä kokonaan tyhjäksi ei ABS yksikköön pitäisi päästä ilmaa, mutta saas nähdä kuinka homma onnistui.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #48 : Helmikuu 13, 2024, 11:04:38 ap »
Minusta tuntuu että tämä liitinkeskutelu on jo käyty aiemmin.
Tankin reunan takana, olikohan oikealla, on liitin. Vaan en enää muista mikä. Lienee myös vasemmalla.
Katso kytkentäkaaviosta:  -12-versio: https://www.guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1400/California1400_2012_WiringDiagram.pdf
-14-versio: https://www.guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1400/California1400_2014_FromM200036_WiringDiagram.pdf Liitin 12. Myös liitin 33 on samassa piirissä. Vaikuttaa ettei ole isojakaan eroja, näiltä osin, kytkentöjen suhteen. Lienee sijainti tärkein. Onpa siellä muitakin liittimiä kuten gps-liitinkin.

Jos päädyt vetämään akulta johtimet muista laittaa, vähintäänkin, sulake väliin. Toki releohjauksenkin voi tehdä mutta se ei poista sulakkeen tarvetta. Releohjaus voi tulla kyseseen silloin kun ei haluta akkuvirran olevan liittimessä päällä silloin kun pyörän avain on kuskin taskussa. Toki rele vaatii silloin oman virtapiirinsä.

Omistan itsekin alipaineilmaimen. Vaan ei ole juuri käyttöä ollut. 1400:ssa on modernit ilmausruuvit eli eivät vuoda kierteen juuresta silloin kun ovat avattuna. Työläin on ilmata abs-yksikkö. Itse tein, aikoinaan heti uutuuden, siihen toiminallisen muutoksen ja sain hetken taistella. Nyt, 50.000 km.n huollon jälkeen taitaa taas olla ilmaa kun abs-laite suhahtaa kun jarrukahvaa puristaa. Siis virta kun ei ole päällä. Tutkin asiaa keväämmällä. Joutuu purkamaan akkutelineen pois. Sadepäiväpuuhia.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 13, 2024, 15:22:36 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #49 : Helmikuu 13, 2024, 15:50:26 ip »
Vuosieroja, tosin lieviä, on kytkentäkaavioissa.
Olen myös muuttanut rakenteita kuten jarrupolkimen asentotunnistimen joka sytyttää takavalon ja aktivoi abs:n.
http://www.motomatti.fi/2017/02/california-1400-takajarrun-valokytkimen.html

Käytännössä ei ole muita liikkuvia osia kuin jarrupoljin, jarrumäntä, painekytkimen kalvo ja minireleen kärkiparin toinen puolisko.
Alkuperäisessä rakenteessa heikkous oli juurikin tuo mikrokytkin hyvin likaisessa ympäristössä.

Jos mikrokytkimen toiminta lakkaa niin abs-jarru muuttuu tavalliseksi jarruksi. Tein ihan oman turvallisuuteni eteen. Kytkentään tarvittava vaihtorele sijaitsee satulan alla oikean runkoputken oikealla puolella kakden relekotelon välissä. Sopivan suojainen paikka. https://2.bp.blogspot.com/-ihl8L9EzVU8/WKNGd17Pr3I/AAAAAAAAQV0/xew51g_Whmka4mjb_CmMi4EnsyXyjQDpwCEw/s1600/California1400_relepaneeli_takajarrurele.JPG

Osan mikrokytkimistä olen jo joutunut vaihtamaan kuten kytkinkahvan asentokytkimen. (Tässä tapauksessa mikrokytkimen nastan suojakumi oli murentunut.) Muutaman euron osa ja hieman tinaamista. Toki alkuperäisosana saa myös johtoineen. En vain viitsinyt odotella.
Myös sivutuen asentokytkin renasi ja siihen tein pieniä muutoksia. On sittemmin toiminut. Kokeilen silloin tällöin kun sivutuki on alhaalla ja kytkinkahvasta vedetty laittaa vaihdetta päälle. Jos moottori ei välittömästi sammu näin toimien on sivutuen asentokytkin rikki  tai sen johdotuksessa/liittimissä vikaa. Sellainen vika mahdollistaa ajamisen sivutuki ala-asennossa. Testailkaahan pelaako...
Kykinvivun yhteydessä on myös asentokytkin.

Tulee nyt tätä juttua kun tympii olla sairastamassa. Alilämpöä ja verensokerit korkealla. Nappeja pitää nieleskellä. Perjantaiaamuna laboratorioaika. Kunhan tässä malttaa odotella... Onneksi ulkona tuiskuttaa myrskyisästi ja saa olla viltin alla sisällä lämpimässä.

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #50 : Helmikuu 15, 2024, 08:47:31 ap »
Kesällähän jäin tienposkeen ja syyksi paljastui palanut pääsulake. Korjaamo ei kuitenkaan vaihtanut rasiaa joka nyt tutkimuksissa osoittautui pahoin palaneeksi, ja rasian lattaliittimet oli puristettu pareman kosketuksen toivossa piloille. Pitkällisen googlailun päätteeksi löysin mielestäni sopivan rasian jolla korvata alkuperäinen.  Ostosreissu oli lyhyt piipahdus Vantaalle. Kotiin saavuttuani  ja uutta sekä vanhaa rasiaa tutkiessani totesin niiden olevan identtiset. 

HUOM!  Rasiaa myyvä liike ilmoittaa MAX virran kestoksi 20A.   Pääsulake on 40A .  Oliskohan tuo jo alunperin alimitoitettu???


Vaihto sujui helposti, mutta vaatii erikoispihdit liittimen puristamiseen. 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #51 : Helmikuu 15, 2024, 11:10:29 ap »
Tarkoitit varmaankin tämänkaltaisia pihtejä: https://www.starelec.fi/product_info.php?products_id=10716
On varsin valitettavaa että kauppiailla on useinkin myynnissä vain nk. yleismallisia liitinpihtejä halvalla. Niillä ei kunnon liitoksia synny.

Alkoikin huolettaa tuo sulakkeen ja sulakerasian tehonkestoero.
Ei tarvita kummoista hapettumaa kun lämpötila voi nousta.
Käteviähän nuo sulakejalat muutoin ovat: voi liittää toisiinsa ja saa aikaiseksi "palkin" useammallekin sulakkeelle.

40A vaikuttaa melko suurelta teholta. Mutta sellainen siinä kumisessa pikkuisessa sulakerasiassa vaikuttaa lepäävän.
Jos oikein tulkitsin niin se on latauspiirin sulake.
https://www.guzzitek.org/gb/mu_us_uk/California1400_102012_Util(GB).pdf
Sivut 90 - 91.

Otanpa omasta pyörästäni auki tuon kohdan, irrotan sulakkeet, käytän hapettumien poistoon tarkoitettua suihketta, pikku sivellintä ja suoja-ainetta ja sitten sulakkeet takaisin ja onnea! Sulakkeet ovat, sentään, varsin suojatussa tilassa ja satulan irrottamisella heti tavoitettavissa.

Ylipäätään sulakerasioista ja sulakkeen "jaloista" voi päätellä paljonkin asioita: jos näyttää hyvältä niin hyvä. Aina sinne kuitenkin pääsee jostain likaa ja kosteuttakin. Erityisesti jälkimmäinen aiheuttaa hapettumaa ja sähkö joutuu "hyppäämään" huonon kohdan yli ja se pahentaa tilannetta kunnes, pahimmassa tapauksessa, nousee savu. Sulake ei aina palakaan vaikka vika onkin jo päällä. 40A on paljon virtaa eli amppeereja on paljon liikkeellä jos ollaan ihan siinä sulakkeen palamisvirran voimakkuuden rajoilla.

Sulakkeen palamisesta: Siihen on aina syynsä. Se pitää selvittää. Usein asia ohitetaan laittamalla uusi sulake. Toki sellaistakin kerrotaan että oli "huono" sulake eikä se kestänyt. Ehkä niinkin mutta olisin silti huolissani. Pahin virhe on laittaa tilalle isompitehoinen sulake.

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #52 : Helmikuu 15, 2024, 11:52:57 ap »
Jos pelkkä sulake olisi palanut, niin uskoisin, että olisi syytä huoleen, mutta tulkitsen niin että rasiassa on ollut huono kosketus joka nostanut lämpöä ja  sulattanut rasian  ja polttaneet johtojen eristeet ja myös itse sulakkeen.  Ongelmaa on sitten korjailtu työntämällä ruuvitalttaa rasian ja liittimen väliin ja vääntämällä liittimet solmuun, toimenpide ei ole kuitenkaan auttanut vaan johtanut uuteen ongelmaan.  Tutkin nyt kaikki johdot ym mahdolliset ongelmat ja tarkkailen tilannetta, muuta en nyt keksi.  Toukokuun alussa olis suuntana keskieurooppa joten  toivoa saa että Guzzi on tikissä.


On kyllä löytynyt kaikkea pikku juttua jotka laitettu kuntoon,, mm. vaihdevivuston nivelnupit ja pääakseli löysällä mistä johtui huono tuntuma ja helinä,  Startin solenoidin herättäjäjohto oli ihan löysällä. Muutakin kiristelyä ja johtojen nippusiteiden korjauksia tehty.   On tässä kuitenkin vielä kaikkea isompaa ja pikkuhommaa jäljellä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #53 : Helmikuu 15, 2024, 12:54:36 ip »
Mainitsit vaihdevivuston. Siinä on myös polkimessa pronssilaakeri joka pyörii teräksisen holkin ympärillä. Jarrupolkimessa identtinen.
Otin ne auki. Osoittautui että voiteita ei juuri ole ja keskiöholkeissa ruostetta. Pesin, poistin ruosteet, voitelin ja laitoin nippuun. Nyt molemmat polkimet ovat kunnossa. Välitankojen kuulanivelet avasin, pesin ja voitelin niitä vaihteiston takana olevia niveliä lukuun ottamatta koska sitä aluetta en purkanut. Purkamatta ovat saavuttamattomissa. Kenties seuraavassa huollossa...

Vastaavan homman tein jarru- ja kytkinkahvoille: nivelkohdista rasvan sekainen tiepöly pois, kevyt voitelu ja kevyesti toimivat jälleen. Hätäisempi hoitaa homman bräkleenillä ja paineilmalla. Sekin on parempi kuin ei huoltoa lainkaan. Veltosti roikkuvat kahvat ei ole hyvä juttu.

Tankin oikean puolen etureunan alla on läjä liittimiä. Niissä oli kahdessa lievää hapettumaa. Puhdistus, suojaus ja takaisin käyttöön.
Kiitos vinkeistä. Katson myös nuo mainitsemasi kohteet.

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #54 : Helmikuu 15, 2024, 17:05:03 ip »
Vuosieroja, tosin lieviä, on kytkentäkaavioissa.
Olen myös muuttanut rakenteita kuten jarrupolkimen asentotunnistimen joka sytyttää takavalon ja aktivoi abs:n.
http://www.motomatti.fi/2017/02/california-1400-takajarrun-valokytkimen.html



Myös sivutuen asentokytkin renasi ja siihen tein pieniä muutoksia. On sittemmin toiminut. Kokeilen silloin tällöin kun sivutuki on alhaalla ja kytkinkahvasta vedetty laittaa vaihdetta päälle. Jos moottori ei välittömästi sammu näin toimien on sivutuen asentokytkin rikki  tai sen johdotuksessa/liittimissä vikaa. Sellainen vika mahdollistaa ajamisen sivutuki ala-asennossa. Testailkaahan pelaako...
Kykinvivun yhteydessä on myös asentokytkin.

Tulee nyt tätä juttua kun tympii olla sairastamassa. Alilämpöä ja verensokerit korkealla. Nappeja pitää nieleskellä. Perjantaiaamuna laboratorioaika. Kunhan tässä malttaa odotella... Onneksi ulkona tuiskuttaa myrskyisästi ja saa olla viltin alla sisällä lämpimässä.


Mulla ei seisontatuen kytkin ole toiminut ollenkaan ja ostaessa luulin että ei pyörässä sitä edes ole, mutta se on kaiketi nykyään pakollinen.  Taas tullaan lähtöpisteeseen, eli starttiongelmiin joita pyörässä oli ostaessa, ja jotka ratkesi sen kaasupuolen kytkinrasian uusimisella.  Aloin tänään tutkia tota seisontatuen kykintä.  Kytkin ei ottanut kiinni ollenkaan siihen jalan linkkuun jonka pitäis painaa kytkin sisään jalan ollessa ulkona.   Irroitin jalan sekä kytkimen, jonka avasin putsasin ja mittasin yleismittarilla, että se toimii. Se kytkimeen osuva linkku oli väännetty niin että ei osu kytkimeen, ilmeisesti näin oltiin haluttu varmistaa että starttivika ei johdu siitä.   Väänsin osan suoraan voitelin jalan ja kasasin koko setin ja vielä mittasin että kaikki toimii.  Nyt moottorin pitäisi siis sammua jos jalka on alhaalla ja yrittää liikkeelle lähtöä.  Mulla muuten jäi muutaman kerran jalka ulos kesällä  ja se voi olla kohtalokasta, mutta tuurilla selvittiin. .

Ja juu juuri tollaiset pihdit mitä sun viestissä oli tarvitaan noiden liittimien puristamiseen.  Ja kiitos sullekkin hyvistä neuvoista ja vinkeistä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #55 : Helmikuu 15, 2024, 20:38:15 ip »
Itse ostin muistaakseni Tokmannista jotkut vihreäkahvaiset pihdit, joissa oli noille liittimille sopivat hionnat leuoissa. Vertasin puristettua liitintä laadukkailla räikkäpihdeillä tehtyyn, ja oli identtinen. Maksoi ehkä parikymppiä. Näyttää tavallisilta halpispihdeiltä, mutta onkin tehty paksummasta aineesta ja kaikki koloset on hiottu leukoihin sekä kahvoihin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #56 : Helmikuu 15, 2024, 20:55:31 ip »
Tää liittyy vain sivutukeen ja erimerkkiseen pyörään vaikkakin saman konsernin tuote.
Italomeeting, jota oli yhtenä järjestäjänä tekemässä ja tuli se perjantai milloin tapahtuma alkaa, olin matkalla sinne. Pysähdyin Vääksyssä kahvilassa välipalalla. Tein lähtöä kun kyseisen ravitsemusliikkeen kokki tuli kysymään että mikäs pyörä se tämä. Annoin kuusisisylinterisen siinä käydä tyhjäkäyntiä liki äänettömästi ja keskustelimme pyörän ominaisuuksista. Sitten chefin puhelin soi ja hän häipyi sisälle ja minä laitoin ykkösen päälle ja lähdin kohti Heinolaa. Taajamassa meni ihan hyvin mutta kun 80-rajoitus alkoi ja tuli kaarre vasempaan niin sivutuki raappasi asfalttiin ja eturengas menetti pitonsa. Siitä sitten ojaan ja siellä sijaitsevaan kiveen. Komea lento alkoi siitä. Itse putosin pajupuskaan selälleni ja katselin kun pyörä putoaa viereeni mittaristo edellä. Ajovalon tienoo oli soosina mutta umpio ehyt. Mittariston mittarit selvisivät mutta kotelot eivät. Ohjaustangon oikea puoli oli taipunut tankkia vasten ja tehnyt siihen reiän. Kasailin pyörän osat matkaan teipillä ja naruilla ja väänsin ohjaustangon suunnilleen kohdilleen. Illemmalla kylkeni oli kuin pakanamaan kartta ja henkeä hieman ahdisti. Siihen kyllä löytyi lääkettä. Kokoontuminen meni erittäin hyvin kaikin puolin. Vieläkin saan siitä palautetta. Paljon oli porukkaa. Onnettomuudesta ei jäänyt itseeni vikoja ja pyörän viat ja puutteet korjasin myöhemmin. Tankki piti paikata ja maalauttaa uudelleen. Tein sivutuesta automaattisesti nousevan kun pyörän painon nostaa sen päältä, klonks. Siten oli Centaurossakin. Kuulun monen valittaneen että oli kaatanut pyöränsä kun oli luullut että sivutuki on edelleen alhaalla. Siksi tuli, myöhemmin, pakolliseksi käynnistymisenesto jos tuki on alhaalla ja myöhemmin ajonesto eli pyörä ei liiku jos tuki on alhaalla. Yleensä vain sammuu.

Hyvä kun sivutuen asentokytkimen vika löytyi näin vihjeen perusteella. Suurella todennäköisyydellä on monta muutakin pyöräyksilöä joissa sivutuen asentokytkin ei toimi oikein. Lisäksi osa on rapasuihkussa. Suosittelen huomioimaan rakenteen puhtaudesta pesun yhteydessä.

Testaus on helppo: antaa tuen olla alhaalla pyörän käydessä ja laittaa vaihteen päälle. Sammumisen pitää olla välitön. Jos ei sammu niin vika voi olla myös vapaavalon kytkennässä.

TTT:lle: Joskus tekee löydön mutta voi mennä monelta ohi hyvä hankinta jos ei tiedä mihin oikeasti pitää kiinnittää huomiota.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #57 : Helmikuu 18, 2024, 13:51:18 ip »
Tien päällä on tullut, tosin harvoin, ongelmia. Silloin kun 14000:nen oli uusi pidin läppäriä mukana pari suvea. Reissun päällä tein säätöjä tien laidassa ja autoin muita pyöriensä vianetsinnässä. Sieltä vikalogistahan ne luetaan ja ovat selvällä suomenkielellä. Sittemmin en ole tarvinnut läppäriä vuosiin kyseiseen tarkoitukseen. Se tarvitsisi uuden akunkin. Ohjelmisto ei sinällään ole vanhentunut. Ohjelmisto on valittava ECU-tyypin mukaan.
1400-sarjassa on erittäin helposti ymmärrettävä keskusyksikön ja tietokoneen välinen protokolla. Ja ihminenkin ymmärtää jos mittaristoon tulee ilmoitus SERVICE tai URGENT SERVICE joista jälkimmäinen rajoittaa ajotehon mopediluokkaan tai ei anna ajaa lainkaan. Silloin on hyvä vilkaista tietsikalla mikä rassaa. (Nykyisin taitaa olla kännykkäsovelluskin.)Toki voi poistaa vikailmoituksenkin, kuten useimmat tekevätkin, mutta se ei takaa että vika mihinkään olisi hävinnyt. Vaan se tieto mikä on jäänyt vikalogiin, se kannattaa lukea. Jos ei itse pysty asialle mitään mutta joku muu voi ja vikailmoituksen perusteella ratkaista ongelman. Tyypillinen, sitkas, vikailmoitus, joka tulee, katoaa ja tulee taas esiin on hitaasti tyhjentyvä rengas. Sille on sentään vikavalokin. Se jossa on nuoli mutkalla. Kaikille ilmoituksille ei ole muuta kuin punainen kolmiovalo ja em. juokseva teksti mittarissa.

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #58 : Maaliskuu 05, 2024, 14:43:36 ip »
Nonni. Nyt on kaikki ns huollot tehty.   Nähtäväksi jää kestävätkö vetoakselin ristikkonivelet ja miten ABS jarrun ilmaus onnistui.  Lopputulemana voisi sanoa että jos aivan kaikki 80 000 huollon tehtävät tekee kerralla, niin os sinä aika iso savotta, ainakin ensikertalaiselle. Monta asiaa piti selvitellä ja pähkäillä, mikä on monasti ihan kivaa, mutta todella aikaa viepää joten sitä pitää olla. Itse jätin laturin hihnan ens vuoteen.  Hyvä tunkki pitää myös olla jos ei ole nosturia, mä nostan pyörän tunkilla ylös ja vedän liinoilla kattoon, niin saan sopivalle korkeudelle ja mahtuu alla pyörimään, eikä tarvitse pelätä pyörän kaatumista, lisäksi pyörien irrotus on helppoa.



 Aloin juuri opetella Guzzi Diakkia mutta en vielä onnistunut saamaan sitä tulille, jatka siitä siellä Diag palstalla kunhan ensin vähän itsekseni tappelen.  En voi käyttää moottoria ennen kun lumet vähän sulaa ja saan vajan oven auki, joten sitä ennen on kylmäharjoittelua.

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #59 : Huhtikuu 16, 2024, 15:15:26 ip »
Tänään olen tapellut sumuvalojen ja pitkien valojen kytkimen kanssa.  Pitkät ei mene päälle, vain se vilautus toiminto toimii. Sumuvalot ei toimi ollenkaan.

Sumuvaloista testattu ja ehjiksi todettu.
-Rele
-kytkin
-sähkön syöttö valoille
-polttimot
-johdot ja liittimet

Sumuvaloissa testattu ja todettu vika.
-Releen ohjaukselle ei tule virtaa.

Mittailin noi liittimet jotka kaavion mukaan löysin ja eikä sinne ohjausakselin oikealle puolen olevaan liittiimeen tule virtaa, eikä näin ollen sitten releellekkään. Eli kaavion mukaan ohjaustangon vasemman puolen  kytkinrasiasta (se jossa vilkku pitkät torvi jne) pitäisi lähteä virransyöttö sumuvalojen ohjausrelelle, mutta nyt ei virtaa tule. Kaikki muut valot ja ylensäkin kaikki muu toimii.   Koitan jotenkin vielä paikallistaa vikaa, mutta onpa ärsyttävä.