Kirjoittaja Aihe: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta  (Luettu 32529 kertaa)

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #15 : Joulukuu 25, 2023, 12:08:23 ip »
Kai Karvinen Keravalla tahi Proitalia Piikkiössä varmaan lähempänä.

Kiitti. Mulle uusia nämä.  Kysyn ensin tuolta keravalta

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #16 : Joulukuu 26, 2023, 17:15:10 ip »
Jarruletku on vainaa ja vaihdettava. Ei kahta sanaa.
Rakenne on seuraava: pinnassa muovi, sitten runkorakenteena terässukka ja sisällä on teflonputki. Teflonputki ei yksinään kestä, vaikka luulisi, jarrun käyttöpainetta joka sormilla jarrukahvaa puristaen tehokkaaan vipu- ja mäntämekanismin kautta muuttuu nestepaineeksi.

Tässä kuvassa teflon on antanut periksi kudoksen kuluman vuoksi.
https://1.bp.blogspot.com/-So5IrXt-sOU/V5Hs8ea-vmI/AAAAAAAAPaU/Yj1ir7kZEFARtbMS8L3BoKvutRwLYCJUACLcB/s640/California_Adamant_takajarruletku_rikki.jpg

Sitä ihmettelen että ko. letku on ylipäätään yltänyt pakokäyrään asti. Toissaviikolla itse puuhailin juuri noilla seuduilla ja letku oli nippusiteellä kiinni runkoputkessa ja tankin etuosan peitossa pitkän matkaa ja lisäksi etuosan suojalevyjen piilottamana. Alunperin pyöräni oli mallia 1400 Custom.

Letkua ei, välttämättä, tarvitse tilata merkkiosana jos ei tahdo. Alan liikkeet (Hydraulikaupat joita on melkein joka kylässä.) tekevät mallin mukaan samanlaisen ja usein värinkin saa valita. Tekevät monasti ihan odotellessa. Myös omatoimihenkilöitä ajatellen, on markkinoilla jarruletkujen rakennussarjoja mutta se vaatii osaamista eli ehdotonta tarkkuutta. Eikä silti kelpaa vakuutusyhtiölle. Liikkeen tekemä kelvannee.

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #17 : Tammikuu 13, 2024, 13:32:13 ip »
Huoltohommat alettu.   Irroitin vetoakselin ja tilasin uudet ristinivelet IKH, mutta alkoi kyllä vähän epäilyttää.  Uusien ristinivelien materiaalivahvuus  on huomattavasti eli noin 1,5mm ohuempi kuin orgis nivelessä.  Eli kestävyys tuskin on samaa luokka kuin alkuperäisillä. Senverta työläs projekti, että ei nyt heti haluttais hommaa uusia.  Onko palstalla joku joka olis laittanut tommoset hennommat nivelet akseliin ja jos on niin kuinka kävi?  Tai onko muuta mielipidettä, että kannattaako hylätä nää hintelät ja yrittää etsiä alkuperäisiä  vastaavat.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #18 : Tammikuu 13, 2024, 15:18:35 ip »
En näe suurtakaan eroa teknisesti. Riippuu tavattomasti ajotavasta. Myös neulojen määrä/halkaisija ratkaisee. Suuri määrä ohuita neuloja kantaa paremmin kuin paksut neulat. Ristikon holkit ja tapit voivat olla myös erilailla pintakäsitelty. Mutta kukapa noista tietää kokeilematta.
Omassa pyörässäni, nyt kun on yli 50000km takana niin vain vilkaisin takanivelen kunnon. Siinä on toimita-alueella kevyempi kohta. Ei löysyyttä mutta tuntuu pieni tahmeus kun niveltä kääntelee sen ääriasentoihin. Muista, aiemmista pyöristäni, on joistakin kardaani vaurioitunut. Sen huomaa selkeästi: voi meluta ja takapyörän liike on hieman nykivää. Voi tuntua ajossa tärinänä. Ehkä melunakin. Aikanaan Quota Mille rikkoi kardaanin nivelen Italiassa Triesten kaupungissa. Olin käynyt ajelemassa kuivia jokien pohjia. Varmaan hyppäämisestä oli ottanut nokkiinsa.

1400-sarja on erilainen kuin aiemmissa Guzzeissa: ennen oli vain yksi ristinivel, tässä kaksi samanlaista. Yksi molemmissa päätä akselia.

Sitä en tiedä, edes, että lähteekö kardaani pois tunnelistaan taapäin vetämällä kun takapyörä ja perä on irti? Kardaanitunnelissa oli ollut vettä jossakin vaiheessa mutta haihtunut sittemmin pois. Vain pintaruostetta ilmeni. Voi olla että lähivuosina laittelen uudet ristikot myös.

Saatan ristikkojen vaihdon tehdä myös kunhan saan pyörän omalle verstaalleni. Kerhon nostin ei jaksa nostaa tätä pyörää.
Oletan että vaihtohomma on rutiinijuttu.

Paljonko maksoivat nuo kuvan nivelet? Oletan että "hovihankkijallani", eli Top-Osa, on myös niveliä kaupan.
Voi olla että joudut nuo nipat korvaamaan liimattavilla pidätinruuveilla. Alkuperäisessäkin näkyy nipan paikka vaan ei ole koneistettu kierrettä siihen.

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #19 : Tammikuu 14, 2024, 09:35:04 ap »
Moi ja kiitos vastauksesta.

Päätin että rohkenen laittaa noi IKH:n nivelet.

Ristinivelet maksoi IKH ssa 44€/kpl

Minäkään en tiedä tuleeko kardaani takahaarukasta ulos takakautta ns. purkamatta.  Otin suosiolla koko paketin irti niin tulee noi takahaarukan kartiolaakeritkin tarkastettua ja voideltua.  Silmämääräisesti tarkastettuna rasvanippa mahtuu hyvin paikoilleen joten meinaan jättää sen silleen.  Tunkkasin pyörän noin 40 cm maasta joka helpotti purkutyötä merkittävästi.  Purku oli sinänsä aika helppo, mutta kyllä siinä pitää irrottaa aika läjä osia, ennen kuin pääsee takaswingin kimppuun. Mitään erikoistyökaluja ei tarvita paitsi 32 tai 34mm kiintoavain jolla saa takaswingin akselin lukitusholkin löysälle ja kasatessa kireelle.

Oli hyvä että otin akselin ulos sillä siinä oli selkeästi takeltelua kun niveltä taivutteli, eli olis varmaan poikinut jossain lähitulevaisuudessa.  Jatkan alkuviikosta hommaa ja tarkistan samalla saisko vetoakselin ulos ilman swingin purkua, olishan se kätevää.

Sitten pitääkin irrottaa tankki että saa etujarruletkun irti, sehän oli palanut pakoputkea vasten ja pitäää uusia. Myöskin laturin hihna olis sitten varmaan hyvä vaihtaa kun kerran hommiin alettiin, eikä ole tietoa onko sitä koskaan vaihdettu. Monta muutakin pikkujuttua pitää huoltaa, että kyllä siinä tunteja kuluu.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #20 : Tammikuu 14, 2024, 18:06:37 ip »
Monta kohtaa:
Kardaanin ja takahaarukkaputken suhde.
Rasvanipan suhteen ajattelin että paremman tasapainon vuoksi korvaisi pikku ruuvilla. Ei sitä kuitenkaan helposti pääsisi uudelleen voitelemaan.
Takasvingin akselin päiden edessa on toisiaan monta osaa ja ruuvia.
Nivelen takeltelu on pahasta. Se vain lisääntyy kun välys kasvaa. Välys kun vaikuttaa siten että laakerin neula pääsee vinoon ja siitä tulee lievästi kaareva ja sama neula on koko ajan samassa lovessa. Kiertävänä maatalouskoneasentajana asiaan törmäsi usein. Tässä mielessä pienempi kehä ei helposti tuota kyseistä ilmiötä.

Riippuu tietysti kilometreistä kuinka kulunut laturin hihna on. Toki muutkin seikat vaikuttavat sen kulumiseen kuten lika ja mahdollinen löystyminen. Itse otin reilun 50.000 km:n jälkeen hihnan irti eikä siinä voinut sanoa olevan mitään vikaa. Toki, aikakin syö, vaikkei ajaisikaan sillä kumista irtoaa pehmentimiä sitä enemmän mitä kuumenpana se pyörii ja silloinkin kun ei pyöri. Kun vaihdoin hihnan niin vaihdoin kun kerran ryhdyin mutta veikkaisin että olisi kestänyt huomattavasti pidempäänkin. Jopa tuplasti. Toisaalta, jos vaurioituu, on tien päällä turha koittaa vaihtaa. Tarvitsee hyvät välineet ja jonkinverran aikaa.
Kärsiikö kysyä kuinka paljon hihnalla on ajettu?

Blogissai on kuvia kuinka paljon pitää purkaa keulan osia että pääsee hihnan vaihtamaan. Mielenkiintoisin irrotettava on moottorin etuyläkannatin. Muitakin osia joituu riipimään irti kuten niitä kannatinosia lisää ja laskemaan alarunkoa että saa hihnakotelon pois alakautta. olisi helpompaa jos olisivat tehneet kaksiosaisen kotelonkannen. Se yläkannake vaatii, todennäköisesti, huoltotöitä ylänivelen osalta voitelun merkeissä. Laitan ko. osan eteen kumilätkän nippusiteillä kiinni niin ei ole sateessa vesisuihkussa. Toki laakereidenkin herkkä pyöriminen on tarpeellista vaikka liikerata on kannattimessa minimaalinen. Jos tökkii, jurisee tai kahisee niin ovat vaihtokunnossa. Niitä lienee myös IKH:n hyllyssä.

Kun kerran takapäätä on purettu noin paljon niin voisi olla hyvä vilkaista niitä kahta vaihteiston ja rungon välistä takakannatintakin. Itse en katsonut tarpeelliseksi. Vielä. Moottorin etu- ja takapään kumikannattimetkin olivat kunnossa. (Ne isot kumit.) Akkutelineen muoveja ja muita osia joutunee riipimään pois että pääsee näköetäisyydelle. ABS-laiteen päälle oli kertynyt kuraa.
Ilmanputsarista: otin irti ne kotelon sivuilla olevat ilmanottokumit. Melu ei lisääntynyt mutta ilmavirta rauhoittui eli katu- ja tiepöly ei imeydy ilmasuodattimeen yhtä paljon kuin kumien kanssa.

Oliko tarjota IKH-nivelien osanumeroa?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 15, 2024, 09:17:07 ap kirjoittanut motomatti »

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #21 : Tammikuu 14, 2024, 19:32:16 ip »
Moi.   Tässä on menossa 80 000km huolto.   Ostin pyörän viime keväänä liikkeestä kun mittarissa oli 74 000km.  Huoltokirjan mukaan tehty 50 000km huolto RM Heinossa, mutta ei siinä lue mitä sisältää, eli onko esim hihna vaihdettu, vaikka kyllä se pitäisi vaihtaa siinä huollossa.

Ristinivelen  Tuotenro: CR194

Laittelen infoa miten homma etenee.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #22 : Tammikuu 14, 2024, 23:02:58 ip »
Voihan se olla mahdollista että ovat vaihtaneet. Mutta on olemassa epäilys. Kuten kerroin niin hihna kyllä kestää pidempäänkin. Noiniinkuin kokolailla normiajossa. Eihän se voi osata tasalukemalla hajota.

En yhtään kyllä ihmettele yhtään jos remmiä ei ole vaihdettukaan. Työläyttä on se homma. Ottaa aikaa eikä kaksi kättä meinaa riittää. Remmi ei paljon maksa: muutaman kympin kappaleelta vaikka ostin maahantuojan edustuksesta Pohjanmaalta. Tuli lähikauppaan parissa päivässä. Puhelintilauksella.

Ei siinä mitään vaikeata ole mutta hieman työlästä. Toki purin ehkä tarpeettomasti enemmän kuin hihnavaihto pelkästään olisi vaatinut. Halusin tutkia.
Eli tankki pois päreineen. Oikealla ohjausakselin tietämissä käännetään sen paksun liitinläjän kotelo taapäin niin avautuu reitti hihnankiristimelle.
Vasemmalla samalla kohtaa on vähemmän puuhasteltavaa mutta koska hihnaa en saanut pelkästään kiristintä löysäämällä laturin hihnapyörälle piti avata laturin saranapulttikin. Pikku juttu.

Siinä oikean puolen isossa liitinläjässä oli kaksi pienehköä liitintä saanut "kuorrutuksen" eli olivat saaneet vettä ja hapettuneet. Toimivat kyllä mutta tulipa käytyä kaikki liittimet auki vuorollaan ja käytin liitinten puhdistus- ja suoja-aineita liitoksiin. Liitinnivaska kääntyy koteloineen takaviistoon pois tieltä kunhan avaa etummaisen nippusiteen. Saa hihnakiristimen ruuvin näkysälle. Sinänsä fiksusti ajateltu.

Jos on syylärinirrotustarve niin ne syyläriin liittyvät letkut on tiivistetty kahdella o-renkaalla per liitin. Voi avata varovasti niin että tiivisteet eivät vahingoitu. Saa syylärin pois. Veikkaan että sen etu ja takapuolella on runsaasti likaa. Jäähdyttimen siivet olivat myös likaiset. Käytin melkoisesti aikaa nyppimällä syyläristä pikkukiviä ja pikeä pois. Syyläriä ei saa pestä painepesurilla. Sen kennorakenne ei sitä kestä. Luotinta, koukkupäistä rautalankaa ja paineilmalla kevyesti irtosi pääosa ryönästä. Sitä kertyi vaikka olen lähes tukkinut jäähdyttimen ilmansaannin. Kone on pyrkinyt käymään kovin kylmänä. Polttoaineen kulutus putosi kun käyntilämpötila nousi.

Se tässä pyörässä on ilahduttanut että huoltotarvikkeet olen saanut halvalla ja yleensä ihan lähipalveluista. Halvaksi on tullut kun olen tehnyt omatoimisesti. (Toisaalta, Kerholleni maksan talvisäilytyksestä ja Verstaanikin vuokra on useita satasia kuussa. Vaan eipä tarvitse tanssia muiden pillien mukaan.) Eläkkeellä kun olen nyt virallisesti. Osan hommista teen Kerholla ja osan vuokraverstaassani joka taas on toisen kerhon yhteydessä. On yhteiset kahvittelut ja jaskanpauhannat.

Vikalogin luen tietokoneella hyödyntäen GuzziDiagia. Pikku muutoksiakin moottorinohjaukseen. Periaatteessa ei olisi tarvinnut mutta kun vain piti päteä. Toistaiseksi en ole ladannut tietokoneelle koko ohjauspoksin järkeä. Ehkä se vielä tapahtuu. On niinkuin varaohjelma jos sattuu jotain. Luottamus tähän pyörään on ollut korkein mitä tähän mennessä millään aiemmalla. Vaikka Centauro oli, ajomäärään nähden, erittäin vähävikainen sekin.   

Tässä on omaa juttua jokun kuva kyseisestä huollosta. On myös osa kaksi. http://www.motomatti.fi/2023/10/california-1400-talvihuoltoa.html

Sitten sellainen pervojuttu: käytän auton rengasta takana. Pitää ja kestää hyvin eikä kulu kesässä sileäksi. Hintakin vain 50 - 100€ välillä. Olen sen testauttanut ja saanut rekisteröintitodistukseen asiasta hyväksymismerkinnän. Sopiva koko, mielestäni on 195 - 205 leveä. Kapeampi on ketterämpi kaarteessa mutta riippuu kovasti rengasmerkistä. Jotkin renkaat ovat vain taipuisampia. Paineella on suuri merkitys ajettavuuteen.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 15, 2024, 09:26:44 ap kirjoittanut motomatti »

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #23 : Tammikuu 15, 2024, 16:16:44 ip »
Moi. Motomatin blogia on luettu edestakas, kiitos siitä.     Remppa jatkuu

Ristinivelien rasvanippa ei mahdu joten pitää tulpata. ilmeisesti joku unc kierre. Koitan huomenna hommata.

Jarruletkun irroitus osoittautui hyvin työlääksi. Kaikki perän alapuoliset muovit+ ilmanputsarin kotelo ym ym pitää poistaa että pääsees ABS yksikköön käsiksi.  Akun kanteen tuleva ilmausletku on sekin ottanut lämpöä kun on läppärunkoon nojannut. Yllättävää, että se käy noin kuumana että ruskistaa letkun.
Nyt mahtuu kyllä letkut vaihtamaan. Orrottelen ja vien paikalliselle maakarille, niin saa tehtyä samanlaiset.


Läppärungossa oli aika likaista,  suodattimen on K&N korkeavirtaus suodatin, eli voi olla että edellinen omistaja on tehnyt jotain ecu ohjelmointia, ainakin kulutus viittaa siihe, ei meinaa alle 6,5l/100km päästä vaikka kuinka siivosti ajaa ja lämpötilasta riippumatta.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 15, 2024, 20:02:25 ip kirjoittanut KINDE »

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #24 : Tammikuu 15, 2024, 16:23:30 ip »
Jarruletkujen reititykseen pitää vissiin panostaa, kun on noita vaurioita.  Jenkki palstalla tuli vastaa parin omistajan juttu jossa molemmilla oli palanut ihan puhki asti takajarrun  letku joka kulkee apurungon viertä siitä alkukäyrien yhdysputken päältä.  Huollossa oli ilmeisesti letkun ripustus mennyt rikki ja letku osunut pakoputkeen ja palanut puhki. .  Kuva paikasta liitteenä.  Lisäksi kuva mun pikku pajasta, niin ja kuva siitä läppärunkoon nojanneesta letkusta.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #25 : Tammikuu 15, 2024, 20:44:15 ip »
Se nippa voi olla kartiokierteinen. Siinä sinällään mitään ongelmaa ole kunhan löytää sopivan ruuvin (Ei tarvitse olla kartio.) ja siihen tippa mietoa ruuvilukitetta tilkkeeksi. Pari - kolme kierrosta riittää. Mutta jos saat tulpparuuvin kätevästi kiinni ja irti niin huollettaessa ei tarvitse kuin nippa sen tilalle ja prässillä vaseliinia niin että tiivisteiden raoista tursuaa vanhat pois.

Hyppään suoraan kaasuläpän likaisuuteen ja mustuuteen. Mustuus johtuu siitä että imukanavassa on ollut aktiivinen takatuli eli liekki iskee imuventtiilin auki ollessa imukanavaan päin ja noki tulee siitä. Tyypillinen viritysvirhe. Likaisuuden jo tunnustitkin. Vapaavirtaussuodatin ei suodata kovin tehokkaasti pienhiukkasia vaan siinä on pyritty maksimaaliseen ilmansaantiin. Tehon vuoksi. Takatuli on kuumentanut ohessa ympäristöä. Myös tuo pakoputkien kuumuus johtuu samasta asiasta. Palotapahtuman pitää tapahtua palotilassa. Liekillä ei ole mitään funktiota olla paloputkessa. Se on välillinen syy palaneisiin jarruletkuihin ja runsaaseen kulutukseen. Myös ruiskutussuttimet, lambdat ja katalysaattorit ovat vaaravyöhykkeessä. Lian ilmeneminen suodattimen imupuolella aiheutuu myös niistä kumisista imukanavista kahta puolen ilmanottokoteloa. Ne pois.

Runsas polttoaineen kulutus on tämän pyörämallin rasite. Toki riippuu kovasti ulkoilman lämpötilasta. Mutta kyllä viiteen litraan pääsee matka-ajossa. Varsinkin helteellä.
Alkuperäinen ruiskutuskarttakokonaisuus on ilmeinen etelään tarkoitettu. Kulutus on kovasti riippuvainen ulkolämpötilasta. Ehkäpä säädettävää olisikin lämpötilarikastuskartoissa?

Itsellä on muutoin, paitsi ei noita imutötteröitä, kaikki vakiota.Toki lisävarusteita matkailuun on runsaasti. En ole innostunut jälkimarkkinointiosista kuten väljemmistä äänenvaimentimista. Ongelma on siinä että kun yhtä asiaa muuttaa niin muu systeemi ei aina ymmärrä.

Jarruletkut eivät ole ruskettuneet omassani. Mutta ei olisi hullumpaa kierrättää ne alempaa. Nippusiteillä kiinni. Pikkuisen lisää pituutta letkuihin. Toivottavasti uudet letkut ovat pinnoitetut vaalealla päällisellä. Ts. muovisukka punoksen päällä. Pelkkä metallipunos ei kavalla kuumuusrasitusta.

Seuraan asiaa mielenkiinnolla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #26 : Tammikuu 16, 2024, 11:27:58 ap »
Josain on vuoto, ei tule tuommoista sotkua minkään filtterin läpi. Ei vapaavirtaus- eikä vakion. Tai sitten sekin on palanut back firellä. Omissa on ollut käytössä K&N:n paneleita ja Piper Crossin vaahtomuoveja. Kumpienkaan imupuolella ei ole tuollaista sotkua ollut.
Ellei kyseessä sitten ole jotkut kiinalaiset "filtterit", niin ei kuulu asiaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #27 : Tammikuu 16, 2024, 12:02:42 ip »
Erityisesti tuo mustuus viittaa takatulen ilmenemiseen.
Onkin mielenkiintoista selvittää että miksi on iskenyt nokivalkeaa imupuolelle. Joskushan sitä sattuu tahattomasti epäonnistuneen käynnistyksen yhteydessä mutta se ei juurikaan mustuta vaan ilmiö on ollut tääs tapauksessa yleisempi. Siksi kysynkin: onko pakoputkistoa muokattu?

Toinen todennäköinen syy takatuleen on moottorinohjauksen säädöissä. Mainittua ilmiötä en ole kokenut itse.

Lika imupuolella johtuu pitkälti siitä että tiepöly osaa etsiä, valitettavan hyvin, reitin akkutilaan ja sieltä ilmanputsariin ja jos se on huono tai vuotava niin lika senkuin jatkaa matkaansa vitaaleihin moottorin osiin.

Jos ruiskutusta ja sytytystä on muokattu niin sen pystynee toteamaan vertaamalla vakiopyörästä kopioituun moottorinohjaukseen. Mutta katsotaan nyt ensin nämä muut vaihtoehdot siitä onko jokin muu syy kuten jonkin anturin, esim. lämpöanturin vikatila syynä. Sellainen vika lisää ruiskutusta melkoisesti kun moottorinohjaus luulee että pakkasessa ajetaan. Omalta kohdalta epäilisin kuitenkin että on tehty muutoksia moottorinohjaukseen tehomielessä. Onko pyörän vikalogit luettu ja tallennettu? Vertaamalla kunnossa olevan vakiomallin vastaaviin taulukoihin voi havainnoida onko kyseessä vika vai tahallinen muutos.

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #28 : Tammikuu 17, 2024, 16:21:42 ip »
Imupuolen nokisuudesta. 

En ole vielä tutustunut Guzzi diagiin joten en osaa sanoa onko moottorinojausta muutettu.  Mutta mutta  Jo alkukesästä hieman epäilin että jotenkin käy kuumana, ja mittailin silloin lohkon lämpötilaa ulkopäin,mutta mitään hälyyttävää ei löytynyt (toisaalta ei se ulkopäin mittaaminen paljon mitään kerro).  Mutta oli siinä semmonen oire, että musta se nakuttaa helposti, etenkin jos ajaa 95 bensalla. 95 bensalla ei siis lämpimänä oikein kestä alhaisemmilla kierroksilla kaasua, vaan pitää vaihtaa pienemmälle.   Ajoin siis 98 ja Etanolilla, ja silloin tuntui toimivan ok. Vähän nihkeä oli vääntö alakierroksilla jotenkin.  En kyllä suoranaista kaasarissa paukkumista kuullut, mutta toi noki ja mahdollinen liian lämpimänä käyminen viittais kuitenkin laihaan seokseen joka sattaa paukkkua kaasarissa.   Mä teen nää mekaaniset huollot alta ja alan sitten tutkimaan tota guzzi diag asiaa.


Ristinivelet vaihdettu.

Vaihdoin nivelt tänään.  Ostin UNF 5/16 "  ruuveja ja tulppasin niillä sen rasvanipan, pistin keskilujaa lukitetta, että kyllä ne varmaan pysyy. Hieman ihmetytti kun pystyi käsin painamaan laakerikupit paikalleen. Tuleehan siihen se sokkalukitus, mutta kuitenkin.  Jotenkin autohommista jöänyt muistikuva, että niitä sai aina painaa aika lujaa paikallee. Orginaalit oli kyllä kohtuu tiukassa.   Nivelet on täältä https://www.dellaconcordia.com/cms/DellaConcordiaSearch.action. CR 194  kun laitta hakukenttään niin saa oikean nivelen esiin.  En kyllä löytänyt siitä mitään sen kummempaa infoa asennuksesta. 

Huomenna jarruletkun irroitus ja uuden tilaus.

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #29 : Tammikuu 17, 2024, 16:32:00 ip »
Josain on vuoto, ei tule tuommoista sotkua minkään filtterin läpi. Ei vapaavirtaus- eikä vakion. Tai sitten sekin on palanut back firellä. Omissa on ollut käytössä K&N:n paneleita ja Piper Crossin vaahtomuoveja. Kumpienkaan imupuolella ei ole tuollaista sotkua ollut.
Ellei kyseessä sitten ole jotkut kiinalaiset "filtterit", niin ei kuulu asiaan.

Ei se tunnu maantiepölyltä, vaan ilmeisesti on tosiaan lyönyt kaasariin lieskaa. Tosi kuuman käynyt kun on se jarruletkukin tummunut siinä imukaulan kyljessä.   Toivotaan että ei ole mitään vahinkoa syntynyt.