Kirjoittaja Aihe: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta  (Luettu 32527 kertaa)

motomatti

Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Vastaus #30 : Tammikuu 17, 2024, 18:10:52 ip »
Läppärunko on melko yksinkertainen rakenteeltaan: läppä, sen akseli jonka päässä tps. Imukanavissa suuttimet. En ole niin paljon tutkinut että tietäisin onko imusarjassa paineanturille liitäntää. Useissa ruiskuissa on. Pitääpä tutkia kytkentäkaaviota. Yleensä ottaen eri antureita on pitkin pyörää joista suurin osa liittyy moottorinohjaukseen. Kytkentäkaaviota katsellessani nro. 49 imupaine anturi. Nrot. 40 ja 8 ovat lämpöantureita. Jälkimmäisten sijaintia en tarkasti tiedä mutta imuilman paineanturi on suurella todennäköisyydellä imukanavassa.
https://www.guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1400/California1400_2014_FromM200036_WiringDiagram.pdf

Kun lämpö tai paine määrittelee polttoaineseoksen oikeellisuuden niin niissä ilmenevä vika voi johtaa polttoaineen kulutuksen lisääntymiseen. Lämpöantureista on helppo ottaa selville niiden käyrä. Jos sellaista ei synny tai käyrä on omituinen voi olettaa siinä olevan vikaa. Paineanturin karkeaan mittaamiseen saattaa riittää hyvät keuhkot. Toki laite jolla voi tuottaa mitattavissa olevia lukemia alle yhden ilmakehän saadaan siisti käyrä aikaiseksi jos laite toimii. Mutta voi olla niinkin että kyseinen laite on ihan kuollut. Mutta siitä pitäisi jäädä tieto moottorinohjauksen vikalogiin. Sieltä tiedon voi kaivaa melko helposti.

GD:n hankkiminen ei ole kummoinenkaan juttu. Gruppon ao. sivuilla on ohjeita komponenttien hankintaan sekä selitetään melko tarkkaan miten suoritetaan vikahakuja ja miten tuloksiin on suhtauduttava. Tästä se lähtee: https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=5408.0

Mutta ensin on varmistauduttava siitä että moottorinohjausta ei ole muutettu. Jos on muutettu niin vakiokartat voi "imuroida" toisesta samanlaisesta pyörästä josta voi olla varma ettei siinä ole mitään muuta kuin valmistajan toimittama sisältö. Ehkä helpoin tapa olisi ottaa tämä nykyinen tiedosto yhdelle tietsikalle ja kopioitu toiselle. Vertailu käyn silloin suht helposti. Tiedot saa näkyviin kahdella tapaa: taulukkoina tai 3D-esityksinä.
"

KINDE

« Vastaus #31 : Tammikuu 17, 2024, 19:41:46 ip »
Guzzi diag kamat mä jo hommasin heti viime keväänä, ja pikkusen niitä ohjeitakin kävin läpi, mutta sitten iski laiskuus itsevarmuuuden puute ja sitten kun tappelin käynnistysongelmien kanssa (oli kosketushäiriö siinä starttinapissa jonka uusin) niin jäi vaan tutustumatta.   Mutta enköhän mä kohta pääse siihen tutustumaan.

motomatti

« Vastaus #32 : Tammikuu 17, 2024, 20:28:36 ip »
Oletan että jostain on tullut motivaatio GD:n suhteen.
Tutkipa onko lähistölläsi GD-osaajia.

KINDE

« Vastaus #33 : Tammikuu 19, 2024, 08:11:29 ap »
Joskus pääkaupunkiseudun tarjonta on raivostuttavaa.   Jarruletkun teettäminen ei onnistu ihan helposti.  On firmoja jotka tekee jarruputkia ja on firmoja jotka tekee letkuja. On tyyppiä "tilaa netistä" tai "palvelua paikanpäällä".   Tarkoituksen oli siis saada uusi etujarruletku ja ei ollut kiirettä, mutta lukuisten soittojen ja nettisivujen ja hintojen vertailun jälkeen jäin luu vetävän käteen.  Kyseisessä tapauksessahan jarruletku on edestä 2 haarainen ja menee molemmille etusatuloille, takana on loppupätkä pukea koska tila on aika ahdas ja putki mutkittelee runkoa myötäillen. Ei löytynyt firmaa joka osaisi/haluaisi tehdä vastaavan, tai jos löytyikin tuli hintaa putkiletkulle reilusti yli OG letkun hinnan.   Jossain maakunnassa olisi paikallinen seppä tehnyt letkun ilman mukinoita kohtuu hinnalla ja toimitusajalla, mutta ei täällä enää sellaista ole.  Luonteeseeni kuuluva pinnan katkeaminen johti siihen että "pitäkää tunkkinne" moodi meni päälle ja tilasin OG osan joka rahteineen on 200€.   Tilasin sitten samalla vähän muutakin jota uskon lähiaikoina tarvitsevani joten rahdin hinta jakautuu vielä muiden osien kesken.  Teen jotain muita pikku huoltoja jarruosia odotellessa.

@

• Death to Stock
« Vastaus #34 : Tammikuu 19, 2024, 08:23:44 ap »
Et osannut kysellä oikeasta paikasta. Tuolla tekivät mulle letkut odottaessa:

https://mittaletku.fi/hel-performance-teraspunosjarruletku/

motomatti

« Vastaus #35 : Tammikuu 19, 2024, 09:53:32 ap »
Tässä myös jälkiviisastelua.
Omiin projekteihini olen hakenut letkut täältä: https://heavy-tek.fi/ Tekevät odottaessa. Ohessa automaattikahvia.
Toki vaatii sen vaivan että on malli mukana että tehdessä tiedetään millaiset liitokset ja missä asennossa. Jälkimmäinen tieto on erittäin tärkeä tulevan asennuksen suhteen. Jarruletku kun ei kierry eikä mutkaliitin taivu ja tulee haarat ja muut liitokset oikeille kohdille. Tällaisia raskaan konetekniikan konepajoja tai korjaamoja on maassamme runsaasti. Jopa sellaiselta pikkupaikkakunnalta kuin Rautavaaralta löytyi jarruletkuvalmistusta.

Yksi tapa on tehdä koko homma itse ja ostaa osista itse koottava "palapeli" eli letkua riittävästi sekä varsinaiset liitososat ja tiivisteet. Helmiliitokset voi tehdä myös itse mutta se vaatii tarkkuutta. Vaan onhan nuo onnistuneet ja vuosia käytössä. Varmuudeksi vielä katsastutin pyöräni ettei kellään tule olemaan mitään sanomista asiasta. Ei poliisilla eikä vakuutusyhtiöllä. Hankintapaikka oli Mr Moore Lempäälässä eli H-D Tampere.

Guzzr

« Vastaus #36 : Tammikuu 20, 2024, 08:16:11 ap »
Moto Guzzi 1400 California -14 väh ajettu on myyntihallissa Seinäjoen Ylistarossa ja ehkä ei vaatii paljon huollettavuutta,
huomasin kun kävin Bmwosa-ostoksissa.

KINDE

« Vastaus #37 : Tammikuu 20, 2024, 08:47:34 ap »
Et osannut kysellä oikeasta paikasta. Tuolla tekivät mulle letkut odottaessa:

https://mittaletku.fi/hel-performance-teraspunosjarruletku/

Kyllä mä tonnekkin soittelin, mutta postimaksut ja osan hinnat meni samoihin kuin orgis.   No homma on kuitenkin nyt hoidossa

motomatti

« Vastaus #38 : Tammikuu 22, 2024, 13:47:17 ip »
Eiköhän nämä tonninelisataset saada pysymään tieliikenteessä ja muiden motoristien ihmeteltävänä. Tunnettuvuus on "rahvaalla" välillä varsin heikkoa. Monet nuoremmista japsipyörien omistajista ovat kertoneet etteivät edes ole kuulleetkaan ao merkistä. Aikanaan ajelin myös Benelleillä ja niitäkin kansa ihmetteli ja Moto Morini oli täysin ennenkuulumaton.

Nautin kotona totin (alkoholiton) ääressä myrskypäivästä. Puut heiluu, minä en.

Takapäässä on todellakin paljon purettavaa jos haluaa pyörän ihan nakuksi. Tässä yksi kuva josta näkee moottori-vaihteistopaketin takaheilurien yläpäät: https://1.bp.blogspot.com/-6WO_Yu2K-KI/WAJj4H5cj4I/AAAAAAAAPq4/L4erSiX551wTAgZMcyfz6F4Fkj6TOKbWACEw/s640/PA151012.JPG
Molemmat irtoavat telineistään vasemmalle. Olin asian jo unohtanut mutta onneksi on nuo muistiinpanot.

Ohjaustangon vaihto leveämpään ei myöskään ollut ihan pikkujuttu: http://www.motomatti.fi/2016/10/california-1400-ohjaustangon-vaihto.html

Asian sivusta: paha sää mutta Ilmavoimat harjoittelevat. Asun kiitotien jatkeella. Laskeutuminen tapahtuu tätä kautta. Nousut taas Tottijärven ja Vesilahden suuntaan. Välissä vesistö.

KINDE

« Vastaus #39 : Tammikuu 25, 2024, 14:11:28 ip »
Pikkusen taukoa huollossa.  Olisin halunnut laittaa sen jarruasian ihan ensimmäisenä, mutta vasta tänään huomasin, että osien  oletettu toimitusaika on 23.2   GRRRRR :-[.    No aloittelen ens viikolla   perän kasaamista ym hommia.

motomatti

« Vastaus #40 : Tammikuu 25, 2024, 21:02:38 ip »
Olen samaa mieltä eli hommat kannattaa tehdä vaiheittain eli yksi, tai kaksi asiaa kerrallaan siten että saa valmiiksi tietyn alueen ja vasta sen jälkeen siirtyy seuraavaan. Vaatii hieman tuumimista ettei tarvitse yhden asian takia purkaa toistamiseen samaa kohtaa. Kuten mainittu, tämän pyörän rakenne poikkeaa melkoisesti edeltäjistään. Jossain määrin työläämpi jos verrataan 1100-Californioihin mutta en enää pidä asiaa ongelmallisena. Olen aiheeseen jo perehtynyt.

Olen, toistaiseksi, löytänyt pyörästäni kaksi vian alkua. Ei edellyttänyt osavaihtoja vielä. Blogissani on juttua siitä. Kardaanin takanivel oli aloittanut kulumisensa eli siinä on hieman löysempi alue joka on se alue jossa nivel liikkuu jousituksen vuoksi. Ei aiheuta toimenpiteitä pitkään aikaan. Toinen, myös blogissani kuvaamani vaiva on että moottorin etukannattimen alanivel oli saanut vettä sisäänsä ja ruostunut aivan lievästi. Purin, pesin, voitelin ja kokoonpanin. Nyt se toimii. Ajan, nykyään, vain noin 10000km vuodessa 1400:lla. Muut kilometrit tulevat muilla pyörilläni. Vaan mistäpä sitä tulevaisuudesta tiedä...

motomatti

« Vastaus #41 : Tammikuu 28, 2024, 15:19:41 ip »
Voi olla yleistäkin 1400:n suhteen että vain tietyt osat ovat herkempiä kulumiselle kuin toiset.

Kuten blogissani olen kirjannut havaintoja mahdollisista herkistä kohteista niin niitä, oman kokemukseni osalta seuraavia:
- Ohjauslaakerit: Alkuperäiset ovat kuulalaakereita jotka saattavat joko ruostua ja pidempään käytettynä muodostavat ohjauksen keskialueelle välyksen. Se saattaa aiheuttaa ohjauksen tahatonta heilumista.
- Ohjattavuus: Parkkipaikkapyörityksessä painavahko vekslata. Yli 130 km/h vauhdeissa ohjaus saattaa aiheuttaa vaappumista. Suunnittelen ohjausvaimentimen asennusta. On ollut hankittuna jo muutama vuosi sitten vaan on asennus jäänyt. (Epäilen ison pleksin olevan syyllinen heilumiseen.)
- Moottorin kannatinosat: Ylin ripustinosa on herkkä kosteudelle ja alanivel saattaa ruostua. (Laitan sen eteen kumiläpän.)
- Kardaanin nivelet: Alkavaa hyvin lievää välystä kardaanin nivelissä 50.000 km:n jälkeen.
- Vanteiden maalipinnat: Erityisesti takavanteen maalipinta kuluu niin että kulmakohdissa alkaa paistamaan alumiinipinta.
- Ajovalon korkeussäädön nivel: Alkuperäinen on muovia ja saattaa katketa. Ei aiheuta vaaraa. Laakerikaupasta saa metallisena.
- Takarenkaan kesto: ei kestä koko kesää ja on arvokas. Olen korvannut auton renkaalla. Maksaa murto-osan ja kestää kaksi - kolme suvea.
- Huollettavuus: Perushuollot sujuvat moitteitta. Keulaöljyjen perusteellinen vaihto edellyttää keulan purkamisen. Laturin hihnan vaihto työläähkö. Takapään erikseen nostaminen ei onnistu rungon alta. Etupään sen sijaan onnistuu hyvin. Moottoriöljyn vaihto ja suodattimen vaihto helppoa. Vaihteiston öljynvaihto myös. Peräöljyn vaihtoa varten takapyörä pitää irrottaa.

Hyvät jutut.
- Ajettavuus: Taittuu hienosti mutkiin. Kiihtyvyys erinomainen pyörän kokoon ja painoon nähden.
- Huippunopeus: Taatusti riittävä pohjoismaissa. Huiput yli 200 km/h.
- Taloudellisuus: Arvosana polttoaineen kulutukselle 7. Kuluttaa, ajotavasta riippuen, jopa 6 litraa sadalle. Herkkä ulkoilman lämpötilalle.
- Ajomoodit: Sademoodia en ole tarvinnut mutta muut moodit ovat käytössä ajoittain. Enimmäkseen Turismo.
- Jarrut: Tehokkaat eikä pyörän suuri massa tarvitse erityistoimia jarrutuksen suhteen.
- Valot: Ajovalot kohtuulliset. Omassani on lisäksi halogeenipitkät ja led sumuvalot, takana myös.
- Ulkonäkö: Monet ovat kiitelleet ja itse olen tyytyväinen. Tietämättömät epäilleet ensin amerikkaiseksi eivätkä kovin väärässä olekaan.
- Huoltaminen ja korjaus: Perushuolto onnistuu itseltäkin. Osia saa helposti tilaamalla. Perusjutut, kuten suodattimet, jarrupalat, ym. saa vaikka Motonetin tiskiltä. Isompi huolto noin 50.000km välein vaatiikin enemmän työtä, välineitä ja osaamista. Moottori kuluttaa keskimmäisiä sytytystulppia, reunatulpat, uudelleen säädettyinä, menee vielä seuraavankin tulpanvaihtovälin. Venttiilien säätö sinänsä helppoa kunhan saa puretuksi sinne asti ja on tiivistesarja valmiiksi hommattuna. Kumitiivisteet kyseessä. Venttiilikoneisto käy melko äänettömästi. Ei kilkattele.
- Ergonomia: Omani olen muokannut saatavilla olevista alkuperäis- ja tarvikeosista. Tuhat kilometriä vuorokaudessa menee selkävaivaiseltankin kevyesti jos on poutaa, valoisaa ja kuskilla virtaa.
- Herättää huomiota: Usein ihan oudotkin henkilöt kyselevät pyörästä ja jotkin motoristit kyselleet että mistä tämmöisen saisi. Toki epäilijöitäkin on ja merkin tuntemattomuus on edelleen rasite myynnille.
- Erikoista: Guzzin pitkän historian viimeiseksi jäänyt isolohkomalli. Näitä ei tule uusia. Uudet ovat pikkupyöriä kuten 850cc tai vesijäähdytteisiä hieman isompia.

KINDE

« Vastaus #42 : Tammikuu 31, 2024, 13:29:56 ip »
Hyviä Pointteja Motomatti tossa sun pohdinnassa.

Oman huolto etenee verkkaisesti.

Tänään laitoin vetoakselin (unohdin katsoa sako pois ilma swingin purkua) ja swingin takaisin paikoilleen.  Takaisinlaitto oli yllättävän helppoa, pientä jumppaa oli sen suojakumin asettelussa, kun meinasi aina jääädä väliin kun swingiä työnsi paikoilleen.  Pieni jakkar on avuksi jolla saa swingin takapään tuettua, niin että että ei roiku ilmassa niin saapi paikalleen yhden miehen voimin. 

Vaihdoin myös öljyt ja koneesta ja loodasta.   Venttiilien säätö seuraavaksi, tilasin siihen jo osatkin, paitsi unohdin ne tulpan reikien ympärillä olevat renkaat. Pitänee ne vielä hommata.

Vaihdevivut pitää huoltaa ja sitä sun tätä.  Voi olla että alan ensiviikolla tutustumaan siihen Guzzi Diagiin kun en pääse hommassa muuten juurikaan eteenpäin.

Nyt alkoi takrengas huolettaa, kun luin Motomatin juttuja.  Mulla on noin 5000kom ajettu nakki alla, mutta aikomus olis suunnata Europpan suuntaan ja siellähän tulee helposti tuhansia kilsoja mittariin.  Pitääköhän tässä alkaa harkita darksiden puolelle menoa vai ottaa riski ja hommata matkalta uus rengas jos alkaa kudos näkyä.  Pitänee asiaa tuumailla.

motomatti

« Vastaus #43 : Tammikuu 31, 2024, 14:05:58 ip »
Matka- ja rengastuumin vastaukseni: uusi kumi alle. Ei auton kumia Euroopan matkalle. Ei kelpaa ainakaan Saksassa. Pitää olla sama kuin papereissa. Itsekin laittaisin E-matkalle vakiokumin taakse vaikka olen Traficomin tiedostoihin saanut ujutettua myös autonrengasvaihtoehdon. Todennäköisesti saisit papereihin myös merkinnän kun vain teet Traficomille asiasta aloitteen. Tai sitten käyt vain katsastusasemalla esittelemässä alle laittamasi renkaan. Tuskin oikeusvaltio voi kiistää toiselta sitä mikä on yhdelle annettu. Tai sitten pitää mennä raastupaan asioille.

Auton renkaasta moottoripyörässä yleisesti.
Varsin paljon käytössä merkitsemättömästi mihinkään paperiin sillä kiinnijäämisriski on alhainen koska osassa rakenneltuja pyöriä on auton rengas takana mutta se ei juurikaan näytä auton renkaalle kapeutensa vuoksia. Vrt. 2CV:n rengasprofiili. Asiassa on siis runsaasti epäselvyyttä yleisesti sekä mp-omistajien suhteen että virkamiestasolla.

Itse olin jo hyvissä ajoin kuvioissa mukana kun perustettiin MMAF ja siihen hallitus. Olin silloin myös Smoton hallituksessa ja näillä meriiteillä ja arvovallalla sai poliitikkoja eduskunnassa ja liikennepuolen virkamiehiä puhutetuksi asioiden ymmärtämiseksi. Hannu Virta Smotosta oli myös innokas ajamaan motoristien asiaa pitkän kaavan mukaan. Oli niitä muitakin. Lakeja saatiin muutettua soveliaimmiksi.

KINDE

« Vastaus #44 : Helmikuu 08, 2024, 12:52:37 ip »
TalviHuolto 23-24 etenee.

Venttiilit säädetty
Vetoakselin ristinivelet uusittu, Perä ja swingi kasattu.
öljyt + suodatin vaihdettu
sähköjohtotojen reititys/hiertymät tarkistettu

Ventttilien säätö olikin aikas helppo kun löysi ne lohkon kuminipat, eli etumaisesta 24 mm avaimella pyöritys ja oikealta sivulta ykk merkki esiin. Sanoisin että enämpi oli ahdasta kuin liian isot välit.  Ducatissa sai järjestäen laittaa ohuempaa simmmiä, mutta Volvojen B 18-20 koneita aikanaan rassanneena oli niissä aina liikaa välystä.

Jarru ja tiivisteosat pitäisi DHL än mukaan tulla huomenna joten kohtpuoleen (pari viikkoa) pitäis päästä Guzzi Diag hommiin, kunhan noi jarrut on tehty.

Laturin hihna ja moottorin kannattimet saa jäädä ens talveen.   Tankista meinasin katsoa että siellä on kaikki letkut kiinni miten pitää, sillä mulla oli sitä varatankilla nykimistä, ihan kuin ottais ilmaa systeemiin.  Niin ja polttoainesuodattimen meinasin vaihtaa, kun onhan se jo 10V vanha.