Voi olla yleistäkin 1400:n suhteen että vain tietyt osat ovat herkempiä kulumiselle kuin toiset.
Kuten blogissani olen kirjannut havaintoja mahdollisista herkistä kohteista niin niitä, oman kokemukseni osalta seuraavia:
- Ohjauslaakerit: Alkuperäiset ovat kuulalaakereita jotka saattavat joko ruostua ja pidempään käytettynä muodostavat ohjauksen keskialueelle välyksen. Se saattaa aiheuttaa ohjauksen tahatonta heilumista.
- Ohjattavuus: Parkkipaikkapyörityksessä painavahko vekslata. Yli 130 km/h vauhdeissa ohjaus saattaa aiheuttaa vaappumista. Suunnittelen ohjausvaimentimen asennusta. On ollut hankittuna jo muutama vuosi sitten vaan on asennus jäänyt. (Epäilen ison pleksin olevan syyllinen heilumiseen.)
- Moottorin kannatinosat: Ylin ripustinosa on herkkä kosteudelle ja alanivel saattaa ruostua. (Laitan sen eteen kumiläpän.)
- Kardaanin nivelet: Alkavaa hyvin lievää välystä kardaanin nivelissä 50.000 km:n jälkeen.
- Vanteiden maalipinnat: Erityisesti takavanteen maalipinta kuluu niin että kulmakohdissa alkaa paistamaan alumiinipinta.
- Ajovalon korkeussäädön nivel: Alkuperäinen on muovia ja saattaa katketa. Ei aiheuta vaaraa. Laakerikaupasta saa metallisena.
- Takarenkaan kesto: ei kestä koko kesää ja on arvokas. Olen korvannut auton renkaalla. Maksaa murto-osan ja kestää kaksi - kolme suvea.
- Huollettavuus: Perushuollot sujuvat moitteitta. Keulaöljyjen perusteellinen vaihto edellyttää keulan purkamisen. Laturin hihnan vaihto työläähkö. Takapään erikseen nostaminen ei onnistu rungon alta. Etupään sen sijaan onnistuu hyvin. Moottoriöljyn vaihto ja suodattimen vaihto helppoa. Vaihteiston öljynvaihto myös. Peräöljyn vaihtoa varten takapyörä pitää irrottaa.
Hyvät jutut.
- Ajettavuus: Taittuu hienosti mutkiin. Kiihtyvyys erinomainen pyörän kokoon ja painoon nähden.
- Huippunopeus: Taatusti riittävä pohjoismaissa. Huiput yli 200 km/h.
- Taloudellisuus: Arvosana polttoaineen kulutukselle 7. Kuluttaa, ajotavasta riippuen, jopa 6 litraa sadalle. Herkkä ulkoilman lämpötilalle.
- Ajomoodit: Sademoodia en ole tarvinnut mutta muut moodit ovat käytössä ajoittain. Enimmäkseen Turismo.
- Jarrut: Tehokkaat eikä pyörän suuri massa tarvitse erityistoimia jarrutuksen suhteen.
- Valot: Ajovalot kohtuulliset. Omassani on lisäksi halogeenipitkät ja led sumuvalot, takana myös.
- Ulkonäkö: Monet ovat kiitelleet ja itse olen tyytyväinen. Tietämättömät epäilleet ensin amerikkaiseksi eivätkä kovin väärässä olekaan.
- Huoltaminen ja korjaus: Perushuolto onnistuu itseltäkin. Osia saa helposti tilaamalla. Perusjutut, kuten suodattimet, jarrupalat, ym. saa vaikka Motonetin tiskiltä. Isompi huolto noin 50.000km välein vaatiikin enemmän työtä, välineitä ja osaamista. Moottori kuluttaa keskimmäisiä sytytystulppia, reunatulpat, uudelleen säädettyinä, menee vielä seuraavankin tulpanvaihtovälin. Venttiilien säätö sinänsä helppoa kunhan saa puretuksi sinne asti ja on tiivistesarja valmiiksi hommattuna. Kumitiivisteet kyseessä. Venttiilikoneisto käy melko äänettömästi. Ei kilkattele.
- Ergonomia: Omani olen muokannut saatavilla olevista alkuperäis- ja tarvikeosista. Tuhat kilometriä vuorokaudessa menee selkävaivaiseltankin kevyesti jos on poutaa, valoisaa ja kuskilla virtaa.
- Herättää huomiota: Usein ihan oudotkin henkilöt kyselevät pyörästä ja jotkin motoristit kyselleet että mistä tämmöisen saisi. Toki epäilijöitäkin on ja merkin tuntemattomuus on edelleen rasite myynnille.
- Erikoista: Guzzin pitkän historian viimeiseksi jäänyt isolohkomalli. Näitä ei tule uusia. Uudet ovat pikkupyöriä kuten 850cc tai vesijäähdytteisiä hieman isompia.