Kirjoittaja Aihe: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle  (Luettu 54338 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Etuhaarukat yhdistävä palikka (kaipa sillä on joku oikeakin termi) on hingannut metallia ainakin puoleen väliin materiaalivahvuutta ???.

Olen aina luullut että mummoraudan kiinnityksen pitää olla kiinteä eikä elävä?
Jos kiinnityskohdassa on muovi tai kumipuslia, kyseessä ei ole mummorauta vaan se toimii vain etulokarin kiinnikkeenä tai koristeena.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Juurikin näin. Lariosta muutin peltisen lirvakkeen 15mm:n alumiiniin. Käytöksessä oli selkeä ero entiseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Lainaus
Jos kiinnityskohdassa on muovi tai kumipuslia, kyseessä ei ole mummorauta vaan se toimii vain etulokarin kiinnikkeenä tai koristeena.
Siinähän oli jo kaksi asiaa. California3:sen etulokasuoja on tuettu muovitapilla eikä millään muulla "mummorautaan".
Lainausmerkeissä siksi että California3:sen teleskooppien alaputkien yhteen kytkevä valualumiinpala on joustavasti kiinnitetty teleskooppeihin. Mutta on kuitenkin sen verran jämäkkä että hoitaa, ainakin osittain, välituen tehtäviä. Lokasuojaa se ei kannattele. Mutta voi sen muuttaa joko lokasuojan kannattimeksi jos ottaa muovitapin pois ja tilalle kierteen ja kierteeseen ruuvin. Läpireikää ei pidä tehdä. Mummoraudaksikin sen voi muuttaa pienellä koneistuksella ja neljällä tiukalla holkilla. Pultit on M8.

Äsken otin 1400 Calista etupään eli keulan kokonaan irti katsoakseni millainen laitos se on. Paljon piti pikkuosia purkaa edestä pois. Monta asiaa selvisi. Siitä myöhemmin blogissani. Huomenissa laitan takaisin nippuun jos ehdin. Mutta aika fiksusti on tehty. Pitää vaan tietää järjestys mistä alkaa. Nyt tiedän. Hieman tuli tehtyä turhaakin työtä. Oppirahoja talkoilla.

1400:ssa ei ole mummorautaa. On vain peltinen lärväke joka kannattelee muovista lokasuojaa sen alla. Se ei juuri tue mitään. Kunhan pitää kiinni.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Tukevasti neljällä (olisiko 6 mm) kuusikoloruuvilla on tuo "mummorauta" -valukappale kiinni teleskooppien kannakkeissa. Ei se voi juuri elää. Siellä on tosiaan alapinnassa muovitappi, jossa näköjään killuu vielä jonkinlainen muoviprikka. Hiekkaa ja muuta törkyähän tuonne menee ja se toimii hyvänä hiomatahnana Guzzin tärinöissä. Juuri tuossa kohdassa on etulokasuojan sisäpinnassa ruostetta tai oli.  Etulokasuojassa on hiottuna sisäpintaa metallille noin 2 kämmenen pintaa-alaa ja takasessa vielä vähän enemmän. Tuohon seuraavaksi pohja- ja pintamaalit. Uskaltaisiko tuohon pintaan vetää alkydimaalin. Mitä lienee vanhat värit. Pitää nuo prikat vielä miettiä kasatessa. Varaosaluettelossa on aika hyvät räjäytyskuvat. Ainakin purkaessa on tullut huomattua eräidenkin prikkojen puuttuvan. Työn touhussa niitä on aikanaan joku hukannut.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Kiireisellä asentajalla jää aina hieman osia ylitse....
Itse ruiskutin paksun kumimaalin lokasuojan sisäkaarteeseen keskialueelle.
Myös kiveniskumassa, jota autojen alustoissa käytetään, on erinomainen suoja kiveniskemiä vastaan.
Kunhan vartoilee että pohjamaalaus on kuivunut hyvin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Uudemman Calin tukirauta on vakuuttava. Ruuvattuna vastaa täysin kiinteää rakennetta. Kannattelee samalla myös lokarin. Onhan uudemmassa toki paksummat putketkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
1400 Calin keula kiertyy selkeästi kun sarvista kääntää: etupyörä kääntyy hitusen perässä.
Mistäkö tiedän: mainittu alaputkien välissä oleva peltilipare antaa hieman periksi ja se hiertää muovista lokasuojaa sisäsivuiltaan josta kuuluu natinaa ja narsketta.
Ajossa en mitään huomaa mutta hävettää kun pitää käännellä hidasajoa niin että ihmiset kuulee jos ovat kuulomatkan päässä.
Mutta nyt sekin tulee kuntoon kun lokasuoja on valmiiksi irti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Jos ohjaus ei ole välitön, on se ainakin omasta mielestä puute. Aika moni 80-90-luvun ja jopa vielä uudempi tehdaskustom kärsii moisesta. Syitä ovat rungon ja keulan kelvottomat kiertojäykkyydet. Huono suunnittelu siis. Onneksi tonti-Calivietereissä ei tätä ole. On kylläkin menty tahallaan sinne suuntaan esim kumiripusteisilla ohjaustangoilla. Kahvan päästä mitattavissa ihan selkeä liike, ilman että etupyörä reagoi. Ainakin paikallaan kuorman kanssa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Laiskaahan tuon puolitonnarin kääntyminen on mutta ojien välissä on pysytty. Mitään urheilullista piirrettä siitä en ole löytänyt jos ei hyvää tehontuottoa sellaiseksi lasketa. Vakaa ajaa eikä tarvitse  paljoa voimaa mutkiin menemiseksi. Vanha miehen leppoisa voimalaite.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Californian huollot ja erilaiset suunnitellut korjaustoimet alkavat pikkuhiljaa olemaan voiton puolella. Jossain vaiheessa kaikkien irrotettujen osien määrä alkoi kieltämättä vähän ahdistamaan, kai nämä joskus vielä oman paikansa löytävät takaisin. Tähän mennessä ovat löytäneet. Yksityiskohtiin menemättä, työ on ollut aika palkitsevaa. Ajan kanssa on saanut purkaa, tutkia rakenteita ja koota, eikä isompia ongelmia ole syntynyt. Yllättävää on tässä lähitarkastelussa ollut se, että aikaisempien huoltojen yhteydessä on syntynyt monenlaista "käytön jälkeä" erityisesti kiinnitysosissa, ruuveissa, pulteissa ja muttereissa. Ilmeisesti asialla on oltu huonoilla työkaluilla tai liikaa voimaa käyttäen. Tarkkana saa olla ettei pahenna tilannetta lisää.  

Tavaraan on tullut tilattua SD:ltä, myös erilaisia pienempiä tai muuten vähäpätöisiä nippeleitä, kun kerran niitä on saatavilla. Mm. takajarru- ja vaihdepedaalien paininpintojen kumit tuli uusittua. Maksavat muutaman euron kappale ja taas mennään seuraavat 20 vuotta. Viimeisimpänä askareena irrotin öljypohjan (ensimmäistä kertaa kohdallani). Siinä yhteydessä tuli todettua öljypohjan kiinnityspulttien kuusiokoloruuvien kunnosta, että äkkiä uusia tilaamaan. Onneksi eivät vielä irrottaessa pitopinnat pettäneet. Samoin jarrusatuloiden uudet kiinnityspultit tuli tilattua. Korin osista mm. suorakaiteen muotoinen sivuheijastin on joskus hävinnyt, mutta niitäkin vielä löytyi. Myös etujarrunsäiliön hapettunut kansi vaihtui uuteen. Joskus pienellä rahalla saa paljon näkyvää viimeistelyä aikaiseksi.  ;D

Öljypohja ja sen korokepala on ollut tarkemmat tutkailun ja puhdistuksen kohteena. Korokepala + tiiviste oli jonkinlaisella muovimaisella liimalla kiinnitetty itse öljypohjaan. Kuuluuko olla näin? Itse öljypohjan tiivistettä ei käsittääkseni oltu millään liimalla tai massalla käsitelty - irtosi itsekseen, kun pultit oli poistettu. Öljypohjan ulkoisen pinnan puhdistus on aika työlästä kaikkine jäädytysrimoineen.  Bilteman rasvan kylmäpoistoaine ensin  ja sen jälkeen viimeistely sitruspohjaisella rasvan poistajalla tuotti aika hyvä lopputuloksen.  Puhdistettu rasvakuiva-alumiini on varmaan hyvä imemään uutta likaa. Kannattako pintaa vielä käsitellä jollain suoja-aineella?

Guzzin moottorien käyntilämpötilat ovat olleet esillä ja toki itsenänikin kiinnostaa miten asian laita todellisuudessa on. Tänään tuli tilattua SD:ltä moottoriöljyn lämpömittari, joka on integroitu öljynmäärän mittatikkuun. Kuulostaa aika yksinkertaiselta ja on helposti siirrettävissä Calista toiseen isolohkoon eli V11.  



  

  
    
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #100 : Helmikuu 11, 2018, 18:48:46 ip »
Kait siellä korokepalan välissä on samanlainen tiiviste ollut alkujaan kun lohkoakin vasten, mulla on vieläkin, aina kun sen ottaa irti niin kattoo vaan ettei halkea siitä välistä niin samalla tiivisteellä on menty monet vaihdot

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #101 : Helmikuu 11, 2018, 19:11:03 ip »
Lainaus
Korokepala + tiiviste oli jonkinlaisella muovimaisella liimalla kiinnitetty itse öljypohjaan. Kuuluuko olla näin? Itse öljypohjan tiivistettä ei käsittääkseni oltu millään liimalla tai massalla käsitelty - irtosi itsekseen, kun pultit oli poistettu.
Näihän se yleensä tehdään. Koroke on liimattuna tiivisteineen lohkoon ja öljypohjan voi irrottaa halutessaan. Ei tarvitse kahta tiivistettä vaihtaa kun yhdelläkin pärjää. Aina ei tarvita edes sitä.

Lainaus
Puhdistettu alumiini on varmaan hyvä imemään uutta likaa. Kannattako pintaa vielä käsitellä jollain suoja-aineella?
Eipä tuohon sen kummempaa hoitoa ole. Jos kone ei vuoda öljyä niin ei se öljypohjakaan kovasti tahriinnu. Kun muutoinkin pesee pyöräänsä niin voi hieman järeämmällä pesuaineella pestä sitä alakertaa kun siellä on kuitenkin pikeä ja muuta maantiekuraa.
Myös vaihdelaatikon takaosa vaatii huomiota puhtauden osalta. Siellä on liikkuvia osia ja säätökohteita joiden toimivuus ja säädettävyys kannattaa pitää hyvällä tasolla.

Lainaus
Tänään tuli tilattua SD:ltä moottoriöljyn lämpömittari, joka on integroitu öljynmäärän mittatikkuun.
Siitä niitä lämpöjä on hyvä seurata. Todennäköisesti käytät hyvälaatuista mineraaliöljyä niin lämpötila saisi olla ajossa hieman päälle 100 astetta. Mutta alle 130. Mutta sadan asteen tavoittaminenkin tavallisena kesäpäivänä voi olla vaikeaa. Itse laitan pyörän käyntiin ja sitten ajokamppeet päälle niin kone on jos sopivasti lämmennyt ja öljy kiertää. Jos pyörä on paljon ajettu niin öljynpaineen mittaus kuumasta moottorista on hyvä tehdä. Öljypumppu vaatii sekin joskus huomiota.

Noin yleisesti:
Itsellä on kaksi paljon ajettua Cali Kolmosta ja yksi Cali T3. Kaikissa on tarvinnut tehdä öljypumpun kunnostus. Korjaamokirja antaa sille maksimivälykset. Pumpun voi joko vaihtaa uuteen mutta se on myös kunnostettavissa jos ei ole pahasti naarmuuntunut. Pumpun toinen pääty on koneen lohkossa. Se on joskus tarvinnut oikohioa. Guzzin koneissa on varsin korkea öljynpaine.

Tässä juttu jossa näkyy öljypumpun kiinnityskohta lohkossa: http://www.motomatti.fi/2015/12/irtomoottorin-kokoonpanon-aloittelua.html

Vanhassa moottorissa pitää isomman remontin yhteydessä muistaa puhdistaa kampiakselin kiertokankikaulan sisällä oleva kammio. Ainakin silloin jos aikoo siirtyä mineraaliöljyistä synteettisiin. Sieltä voi lähteä lika liikkeelle.

Lisäänpä vielä että V10-koneissa öljypumppu ja jakopää on harvinaisen lujilla. Joilla sellainen kone on ja kilometrejä paljon niin kannattaa vilkaista. Homma ei edellytä paljoa purkamista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #102 : Helmikuu 11, 2018, 19:24:13 ip »
Eikös tuo öljytikkumittari tuomittu liiallisen tietonantajaksi?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #103 : Helmikuu 11, 2018, 19:30:03 ip »
Eikös tuo öljytikkumittari tuomittu liiallisen tietonantajaksi?
Harmittaahan se ajaa kylmällä koneella. Monet myös pelkäävät suuria lämpötiloja. Kylmä on huonompi kuin hieman ylikuuma. Molemissa tapauksissa öljy kuluu nopeammin. Enkä tarkoita öljyn kulutusta vaan kulumista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #104 : Helmikuu 11, 2018, 20:13:10 ip »
Parempi vaan, ettei tiedä kaikkea.
Hyvä pyörä, parempi mieli.