Kirjoittaja Aihe: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle  (Luettu 54166 kertaa)

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #120 : Helmikuu 18, 2018, 12:14:40 ip »
Kiitos neuvoista, on se sitten suunnattava vielä tänään kaupoilla oikeita työkaluja etsimään.  Mittasin vielä ko. kohdan, kyllä se on 10 mm avaimelle tarkoitettu, mutta on kertakaikkiaan pehmeätä metallia. Teki kyllä selväksi, ettei ole avattavissa käytettävissä olevilla työkaluilla. Lienee vielä irrotettavissa oikealla työkalulla. Jarruputken halkaisija on tarkalleen ottaen 4,75 mm.

Kuparisia vesijohtoputkia on tullut leikattua ja liitettyä. Ja ko. hommissa tarvittavat työkalutkin löytyvät edelleen. Kansankielellä putkihommissa nimenä käytetty "helmi" eli kartio on siis näissäkin liitoksissa. Jos aikaisempaa muistelen, aina tuli laitettua uusi kartio. Eli kertakäyttöisenä olen niitä pitänyt. Olettamuksena on, että uudet liitoshilut tarvittaisiin, vaikka liitoksen irroitus onnistuisikin. Tähän mennessä kaikki liitokset ovat sopineet uusien jarruletkujen kanssa. Myös alkuperäiset banjopultit ovat olleet käypiä mukana tulleiden alumiinitiivisteprikkojen kanssa. 
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #121 : Helmikuu 18, 2018, 12:49:04 ip »
Lainaus
Kansankielellä putkihommissa nimenä käytetty "helmi" eli kartio on siis näissäkin liitoksissa. Jos aikaisempaa muistelen, aina tuli laitettua uusi kartio. Eli kertakäyttöisenä olen niitä pitänyt.
Nyt menee kaksi asiaa sekaisin. Helmiliitos suoritetaan erillisellä liitososalla ja on kertakäyttöinen, pääosin. Ainakin jarrulaitteissa. Niitä on, esimerkiksi, joissakin teflonputki/metallipunoisletkuliitoksissa.

Tuossä liitoksessa, jonka kuvan laitoit, on monikertakäyttöinen kartioliitos. Monikertakäyttöisyys totetutuu parhaiten kun liitos kootaan samoista osista. Tyypillisesti jarruputkiliitokset ovat kartio- tai kaksoiskartioliitoksia. Tässä tapauksessa todennäköisimmin jälkimmäinen tyyppi Josta kuva on aiemmin laittamassani linkissä..

Kartioliitoksen monikertakäyttöisyys perustuu siihen että putken päähän koneellisesti muodostettu kartio muokkautuu aina uudelleen kiristettäessä. Toki sekään ei kestä määrättömästi uusintoja. Materiaali karkenee tai tyssäytyy niin että se ei tiivisty eli muokkaudu uudelleen tai on jo niin "lytyssä" että kiristysvaraa ei enää ole.

Todennäköisesti saat saman liitoksen toimimaan uudelleenkin mikäli saat sen auki eikä mutterin avainpinta ole muokkautunut niin paljoa ettei työkalu siihen mahdu.

Mainitsemasi kokoista jarruputkea on saatavilla helposti autovaraosaliikkeistä. Samoin kaikenlaisia nippoja, ilmausruuveja ja haaroittimia. Itse ole tehnyt lukuisia jarruremontteja ja asentanut jarruja muutamaan trikeen ja hyvin ovat jarrutestit ja katsastukset läpäiseet. Osat ja työkalut ovat olleet Biltemasta. Samaa kamaa saa myös Motonetistä.

Jos on putkimiehen taitoja ennestään niin ei näidenkään kanssa tule olemaan ongelmaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #122 : Helmikuu 18, 2018, 14:12:28 ip »
Tavalliset jarruputkitarvikkeet on niin halpoja, että jos on vähänkään avaimen jälkeä, niin vaihtoon vaan. Seuraavan kerran niitä availlaan kuitenkin vasta ties milloin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #123 : Helmikuu 18, 2018, 14:16:51 ip »
Saahan noita valmiita putkiakin eri mittaisina. Syystä en ole nähnyt tarpeelliseksi vielä investoida niiden valmistukseen.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/232024/Jarruputki-65cm-A-A
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #124 : Helmikuu 18, 2018, 14:46:37 ip »
Motonet kyllä helpottaa monen elämää nykyään. Joskus muinaisella 90-luvulla piti tehdä paljon enemmän itse. Siksi on välineet ja sitä myöden aloitin pyörien rakentelun. Lisäksi asuin silloin sivistyksen äärilaidalla eli Mäntän seudulla. Olisi pitänyt tilailla osia ja kun oli oma paja niin siihen jonkin verran investoin. Nyt samat kamat alkavat olla rasite.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #125 : Helmikuu 18, 2018, 17:24:28 ip »
Joka viikko oppii näköjään uutta, halusi tai ei. Uusiksi menee liitäntä. Ei auttanut paremmat työkalut eikä lämmitykset. Toinen pää suostui irtoamaan avolenkkiavaimella eikä edes ollut ylen tiukassa. Niinpä kokonaan uusi putki tilalle. Sen verran tärkeä "elämänlanka" on kyseessä. Motonetistä tuli selailtua miten tämä liikennevälineiden jarruputkitus menee. Voi siis rakentaa liitoksia itse tai sitten ostaa valmista. Sinänsä yksinkertaisuudessaan pätevän näköinen liitäntätsydeemi.

Tankin ollessa irti, avautui uusia näkymiä ja mm. koko bensaletkuhässäkkä on tarkasteltavana. Huomiota kiinittää myös sähköjohdotus kaikkine rönsyineen.  Tankin alta löytyi ylimmästä runkoputkesta erikoinen laite, noin norttiaskin (ilman filtteriä) kokoinen muovikuorinen sähkölaite. Laitteen kuoressa oli teksti: Laserline, 850 V, valmistusajankohta 4 /1996. Guugelin mukaan on kyse jonkinlaisesta varashälyttimestä, lienee tehdasasennettu tai ainakin heti heti uutena laitettu. Laitteen johtovyyhti onkin melkoinen. Jos nyt oikein piuhojen kulkua osasin katsoa, niin laite on poistettu käytöstä sulake poistamalla. Tekisi mieli ottaa kokonaan pois, kun kerran on näkösällä.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #126 : Helmikuu 18, 2018, 17:57:07 ip »
Suosittelen ottamaan tarpeettomat laitteet pois käytöstä. Niiden sähköliitännät voivat olla ongelma. Laitekin voi olla aikansa elänyt ja ei vastaa enää tarkoitustaan. Silloin kun enemmän matkailin ulkomailla oli pyörissäni eri merkkisiä varkaushälyttimiä ja käynnistyksenestoja. Toimivat vuoden, kaksikin varsin hyvin mutta sittemmin niistä oli enemmän harmia kuin iloa.

Rungon etuosassa on oikealla ryhmä johdinliittimiä. Valkoisia väriltään, oletan. Niiden kautta kulkee virtalukon, ohjaustangon kytkimien ja valojen johdotus. Yksittäisten liittimien "sielujen" tulee olla puhtaita, vapaita hapettumista ja tiukkoja uroskappaleeseensa nähden.

Iso valkoinen liitin löytyy myös akkutilan likeltä oikealta. Siinä on myös useita moottorin käynnille ja muille toiminnoille tarpeellisia sähköjohtimia. Siihen kannattaa kiinnittää myös huomiota. Kyseisen liittimen kun avaa niin asiaa tietämätön ei saa pyörää käyntiin joten se on myös edullinen käynnistyksenesto.
Eniten ongelmia ovat tuottaneet ja huonon maineen Guzzille aikaansaattaneet em liittimien lisäksi latauksen liittimet. Kyseisessä mallissa on ollut ajan myötä, ainakin kahta eri, ellei kolmeakin, laturityyppiä. Sen johtojen kuntoon pitää kiinnittää erityistä huomiota. Kuten latauksen säätimeen ja vaihtovirran tasasuuntaukseen. On vaikea antaa laitekohtaisia ohjeita kun ei tiedä tarkkaa laitetyyppiä. Bosch on ehkä kestävin, monimutkaisin mutta ei tehokkain, Saprisa menettelee kun siitä pitää huolta ja se kolmas on sitten jokin muu.....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #127 : Helmikuu 18, 2018, 18:58:36 ip »
Hälytin irti ja johdottaa sen uudelleen, jos siis ilmenee olevan ehjä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #128 : Helmikuu 18, 2018, 19:57:47 ip »
Pitäähän tuo sähkölaite purkaa. Ei siinä järjellä ajateltuna oikein isompaa vahinkoa voi purkaessa tulla. Kuollutta kuormaa se on jo valmiiksi. Ylin 20 vuotta vanha varashälytin on lähinnä eletroniikkajätettä.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #129 : Helmikuu 18, 2018, 20:21:13 ip »
Oman aikansa kuva. Hauska kuriositeetti pyörässä jos toimisi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #130 : Helmikuu 19, 2018, 19:27:21 ip »
Vihdoin pääsin jarrujen kanssa eteenpäin. Motonetista löytyi laakista juuri oikeanlainen jarruputkivalmiste 65 cm mitassa. Ensi  viikonloppuna sitten jarrunesteet sisään ja ilmaustoimet. Tässä integraaliosassa näyttää olevan kolme ilmausnippaa, jos oikein tulkitsen. Molemissa jarruissa yhdet ja sitten jakajan rungossa kolmas. Ilmeisesti uloimmasta aloitetaan kohti lähintä imausnippaa.

Purkasin myös sen hälylaitteen, jonka myötä melkoinen johtovyyhti poistui pyörästä. Johtoja meni valoihin eteen ja taakse, kahdelle releelle, kolmelle sulakkkeelle ja tietysti akulle ja maa. Nyt tuli ymmärrystä mitä varten se vasemman puoleinen sulakekeskus oli, nimenomaan imperfektimuodossa. Merkkasin katkaistut johdon keltaisella teipillä, josko jatkossa muistaa mitä niistä on tullut poistettua.

Linkin kuvassa koko purettu komeus:
https://www.dropbox.com/s/ekqtxyea10axlaa/20180219_132009.jpg?dl=0
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #131 : Helmikuu 19, 2018, 20:19:16 ip »
Liittyikö tuohon joku torvi jossain, vai onko peräti kytketty vain omaan merkkiäänijärjestelmään?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #132 : Helmikuu 19, 2018, 23:33:35 ip »
Tutun näköinen kikkare. Mulla oli joskus noita myytävänä jokusen asensin pyynnöstä ja muutaman myinkin. Viime kevään tallin muutossa loput menivät elektroniikkakeräykseen. Itse en ollut tyytyväinen. Söi akkua vaivihkaa ja kun akku oli melkein tyhjä aloitti konsertin huudattamalla äänimerkkiä sillä lopulla akkuteholla. Oli yhden Italian reissun matkassa ja enempi oli haittaa kuin hyötyä. Pyörä kun oli kaverin tallissa muutaman viikon niin eihän se sieltä herännyt. Akku vaihtoon.
Jostain hälytin toimi paremmin Quotassa kuin Centaurossa.

Soittaa joko erikseen ostettavaa 115dB summeria tai pyörän omaa tööttiä tai molempia. Vilkuttelee vilkkuja kun kytkee kaukosäätimestä päälle ja pois.

Kivointa oli kun pikkukundit tulivat liian lähelle pyörää niin matkan päästä sai tuutata 115dB kaukosäätimen avulla korvan juureen. Pysyivät nulkit kunnioittavan matkan päässä. Alkoi myös tööttäämään jos pyörää yritti liikuttaa kun hälytin oli päällä.

Periaatteessa siis ihan asiallinen laite mutta toteutuksessa pieniä ongelmia. Quotaan tein erikseen virtalukon takakatteeseen että siitä sai avaimella hälyttimen pois päältä. Kaukosäädin kun oli joko epäkunnossa tai sen patteri jäässä. Hälytin hälyttää mutta kake ei komenna.
Muun muassa Hämeenlinnan torilla loppui nappipatterista potku. Tarvittiin poliisitkin selvittämään asiaa. Läheisestä lukkoliikkeestä löytyi sopiva nappipatteri että sai huudon loppumaan. Sitä ennen olin jo Gerberillä purkanut katteita. Se kai herätti lainkuuliaisten kaupunkilaisten huomion.

Varmaan on hyviäkin ja paremmin mietittyjä ajon- ja varkaudenhillitsimiä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #133 : Helmikuu 20, 2018, 13:03:44 ip »
Onhan niitä hälytinlaitteita. Myös sellaisia, joissa on kaukokäynnistin. Sellaisen asentamisessa kannattaa olla tarkkana, että vapaa-asento on vempeleen tiedossa. Kuulemma V-Max hyppää oikein komeasti sivujalaltaan, kun starttaa etänä vaihde päällä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #134 : Helmikuu 25, 2018, 18:34:20 ip »
Caliprojekti etenee ihan myötätuulessa. Jarrut on tehtynä ja jarrunesteet sisässä. Pienempiä säätöjä tuli tehtyä viikonloppuna. Jarru- ja vaihdepolkimien mekanismien klappi oli melkoinen sivusuunassa, noin 6-8 mm yhteensä. Tässä oli luovien kokeilujen ja säätöjen paikka. Miten kiristää/säätää mekanismi, ettei samalla palautusmekanismi jumita. Erinäisten kokeilujen myötä lopputulos tuntuu asettuneen nollaklappiin. Ei pitäisi nyt uutta hävetä.

Öljylämpömittarin ja öljyn mittatikun yhdistelmän osalta piti virittää öljyn ylä -ajarajat mittatikkuun. Mallia alkuperäisestä ja viilalla ylä-alaraja merkinnät. Tämä lämpömittariöljytikku on kierteen juuresta noin 200 mm pitkä ja siten vakioöljytikkua selvästi pidempi. Sisään kierrettynä asettunee noin 5 mm etäisyydelle öljypohjasta:
https://www.dropbox.com/s/d5ilxl83gi922nx/20180225_173347%280%29.jpg?dl=0

Saksalainen suunnittelu on sen verran kohdallaan, että mittari paikalleen jengattuna o-rengas sopivasti tiukalla, on mittasteikko vertikaalisti katsottuna suorassa:
https://www.dropbox.com/s/uvy7z6vfyxofg2i/20180225_173628.jpg?dl=0
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 25, 2018, 20:38:03 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.