Viime kevään DFC:n eak-koulutuksessa tuli harjoiteltua jarrutusta tavalla, joka kyllä jäi mieleen. Erityisesti tehojarrutus, vauhdin vaihdellessa 60 - 90 km. Pyörä oli silloin Ducatin 900 ie Sport, tavanomaisilla jarruilla ilman abs:ää. Koulutuksen mukainen ohje oli käyttää ensin takajarrua ja sitten etusta. Takajarrun käyttö hetkeä ennen etusta, kerrotun mukaan ottaa "löysiä pois" jousituksesta ja pyörä niiaa eteen vähemmän. Tottakai pyöräkin pysähtyy nopeammin, kun kaikki jarrut ovat käytössä. Nopeutta nostettiin vähitellen, luvalla, että takajarru saa vähän lukkiutua, niin tehokas jarrutus tavoitteena kuin mahdollista. Katse piti pysyä "horisontissa" ja jokainen jarrutus arviotiin henkilökohtaisesti. Jos nyt harjoituksia oli noin reilut kymmenkunta, niin taisi olla yksi niistä, johon ei tullut jotain korjausohjetta

. Hitaassa ajossa ja pysähtyessä, oli ohje käyttää vain takajarrua. Näillä opeilla tuli kesä ajettua ilman vahinkoja. Tehokas jarrutus ei ole ihan helppo asia ja vaatii treeniä, mikä ei normaali tieliikenteessä ole mahdollista tai/ja järkevää, vasta kuin sitten ns hädän hetkellä.
Vähän oli pitkä johdanto itse asiaan. Vähän jäi edellä käydyn keskustelun pohjalta mietityttämään, jos muuttaisi Calin jarrut samanlaisiksi kuin muutkin pyörät. Oma ajatus tässä on se, että on hyvä asia, että kaikki pyörät toimisivat tältä osin samalla tavalla. Tiukan paikan kohdalla jokainen sekuntin osa tulee hyödyntää ja reaktion tulee tulla mieluusti "selkäytimestä oikein". Sitä kyllä helpottaa, jos ei pyöräkohtaisesti tarvitse miettiä miten sitä nyt tällä pitää jarruttaa, vaan kunkin tilanteen vaatimat rutiinit tehdään aina samalla tavalla. Jos pyörän sitten tulevaisuudessa laittaa museorekisteriin, niin katsastaja taitaa vaatia alkuperäisen jarrujärjestelmän vai? Toisaalta turvallisuus edellä näitä muutoksia pitää ajatella. Toinen asia mikä tässä puoltaa integraalijarruista luopumista koskee sitä, että miten integraalijarrutuksessa etu- ja takapään ajoitus ja jarruvoiman todellisesti jakautuu ja kumpi jarruttaa ensin vai toimivatko ne täsmälleen yhtä aikaa. Kolmas ongelma on hitaassa ajossa ja pysähtyessä liukkaalla pinnalla ja soralla tms, kun ei pysty jarruttamaan vain takasella, ei hyvä.
Jarrusatulat on tullut koottua ja uudet jarrupalat ovat paikallaan. Nyt pitää seuraavaksi päättää tämä jarruasia ennen jarruletkujen hankkimista. Tänään jatkuu pyörän peruspuhdistus ja etupään kasaaminen. MM linkeistä eri projekteihin on ollut paljon myös apua. Yksi pakollinen tyhmä kysymys loppuun: Mikä on jarrusalva, "jarrusalvaa samalla kierteisiin kootessa", ilmausnipan kierteisiin? Jarrurasva löytyy kuukelista, mutta lienee eri asia.