Tunturi TT:n kanssa aika lailla samaa mieltä. Tärkeintä on, että moottorissa on öljyä oikea määrä ja että öljy ja öljynsuodatin myös säännöllisesti vaihdetaan. Jos öljy on kyseiseen käyttötarkoitukseen tehtyä (moottoriin moottoriöljyä) ja viskositeetiltaan edes likimain oikeaa, asia on pitkälti hallinnassa. Varminta tietysti on toimia niin, että öljy vastaa moottorinvalmistajan ilmoittamia laatuvaatimuksia.
Öljyissä on tietysti erojakin ja erot tulevat ehkä selkeämmin näkyviin kun konetta kuormitetaan rankasti ja sillä ajetaan äärioloissa. Siksi on ihan hyvä, että täällä jaetaan käyttökokemuksia asiasta. Itse olen ajatellut käyttää Brevassa samaa öljyä kuin sinne on merkkihuollossa aiemmin laitettu (näin toimin Nevadankin kanssa). Tiedä sitten, onko tuo huollossa tapahtunut öljymerkin valintakin hieman sattumanvaraista, käytetään sitä öljyä, mitä on totuttu käyttämään. Valmistajan öljymerkkiä koskevien suositusten suhteen olen hieman skeptinen, epäilen sen olevan vain laitteen valmistajan ja öljyntuottajan välisen kaupankäynnin tulos. Laitteen valmistaja suosittelee sitä öljymerkkiä, jonka kanssa syntyy paras diili. On vaikea ajatella esim. Agipin kehittäneen erityisesti Moto Guzzeihin sopivaa öljyä, voipi olla, että kehityskustannuksia ei saisi niiden myynnillä katettua.
Markkinat elävät koko ajan ja nyt näyttää olevan vallalla sellainen kehitys, että eri ajoneuvovalmistajat pyrkivät siihen, että heidän ajoneuvoissaan käytetään vain oman merkin öljyjä tai muita nesteitä. Tästä löytää runsaasti esimerkkejä kun tallustelee autotarvikeliikkeen öljyhyllyjen tienoilla, on VAG-konsernin jäähdytysnestettä ja Ford-autoihin tarkoitettua öljyä. Hintakin on tietysti kovempi kuin tunnettujen valmistajien ns. yleistuotteilla. Minusta kehitys on huolestuttavaa takapakkia ja haiskahtaa rahastukselta. Olisi hyvä jos joku joskus tekisi vertailututkimusta näiden "merkkituotteiden" ja joidenkin tunnettujen valmistajien vastaavanlaatuisten tuotteiden ominaisuuksista. Sillä voisi olla markkinoita tervehdyttävä vaikutus.